V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města
Magnetická dráha v Berlíně. Foto: Graft lab
Za dvě miliardy korun má vzniknout první testovací trasa v Berlíně.
Za dvě miliardy korun má vzniknout první testovací trasa v Berlíně.
Považuji za zcela blbost. Zejména kvůli té rychlosti. Film 5 element.
Naprosto souhlasím s diskutujícími, že maglev je do města zbytečný.
Město:
1 000 000+ obyvatel: metro + tramvaje + elektrobusy
1 000 000 – 500 000 obyvatel: tramvaje + elektrobusy/trolejbusy
500 000 – 100 000 obyvatel: elektrobusy/trolejbusy
Ďalší „Gadgetbahn“, s ničím nekompatibilný, jediný výrobca infraštruktúry aj vozidiel. Pre rýchlosť 150 km/h a mestskú/prímestskú dopravu naozaj nie je nutné levitovať. Autonómne systémy už dávno existujú.
No a tieto „magnetické“ projekty nie sú náhodou nákladné na spotrebu elektriny? Vzhľadom k tomu, že tamojší zelení odstavili silové elektrárne ako sú jadrové a montujú všade vrtule a fotovoltaiku, im budú tieto projekty napájať Francúzi alebo Česi. Nejakú elektrinu navyše budú mať aj Slováci…..
Češi brzo nebudou napájet nikoho. Směřujeme k čistě importní energetické zemi, „Kohleausstieg“ je tady taky v plánu a bohužel, výstavba nových bloků v JE je momentálně brána na lehčí váhu, než by si zasloužila.
No já si myslím že pro nás v Česku bude bohatě stačit když se laskavě konečně kopne do země a začnou se stavět vrt.., obchvaty atd ..no a ve městech plně rozvíjet (Praha – sítě metra především) , tramvajové sítě které dle mého mají stále velký potenciál díky své kapacitě obsluhovat velké lokality i mimo města…Praha vlastně už ukazuje novými linkami na dědinu, Brno určitě taky , Ostrava má taky dost svých části kde by se dala tramvaj prodloužit , za další tramvaje nemusí být úplně tak pomalá pruda když dnes prakticky tramvaje umí jezdit 60 na některých úsecích aspoň… Číst vice »
Tak hlavní důvod je zcela jistě potřeba návratnosti finančních prostředků,které firmy do vývoje už daly.
V Šanghaji už to roky jezdí a od Simensu.
Super, takže když už je jasné, že po desetiletí blouznění je hyperloop definitivně mrtvý, tak se vrátíme k předchozí slepé uličce evoluce. Pro tyto exotické projekty se vžil pojem Gadgetbahn a zrovna v Německu sedí fakt krásně.
Proč taky stavět něco, co je vyzkoušené, odladěné, funkční a kompatibilní se zbytkem města, když se můžou nalít veřejné peníze monopolnímu dodavateli nestandardní technologie? Města, která zkusila Translohr by mohla vyprávět.
A proto budeme mít v Brně lanovku…. navíc ještě jako spojku dvou míst, mezi kterými lze jet trolejbusem a oba mají zastávku šalin. Díky, Markéto!
Lanovka není univerzální řešení každé situace, ale – na rozdíl od různých maglevů – je to v praxi validovaný způsob dopravy pro specifické situace (velká převýšení, nižší kapacita). Existuje řada měst, kde hledali rovnováhu mezi investičními náklady, rychlostí a kapacitou, a lanovka jim vyšla jako vhodné řešení, které ale samozřejmě má svoje omezení.
Otázka pouze je, zda jsou skutečně srovnatelné alternativy lanovka × tramvaj, tzn. budou náklady řádově srovnatelné a bude lanovka přeplněná?
Lanovka je naplánovaná na nejvhodnější možné místo, a má sloužit i jako velmi potřebná přeprava mezi centrem a fakultní nemocnicí + stadionem (vyhýbající se zácpám), tak i jako turistické lákadlo s možností extra výdělků (pokud tam budou moci bez přirážky pouze měsíční-roční pernamentky).
Lanovky jsou standartní a století ověřené dopravní řešení s velmi snadno spočitatelnými a předvídatelnými náklady.
Buď jste Brno neviděl osobně ani na mapě, nebo máte osobní zájem na tomhle zcela šíleném projektu. Jiné možnosti si moc neumím představit….
Ale ona ta přeprava existuje i dnes, přímým trolejbusem.
Lanovka bude na relaci kampus-multifunkčníHala o něco rychlejší, ale to je jediná výhoda. Takových cestujících moc nebude, jakýkoliv přestup na či z lanovky už vyjde časově nevýhodně.
Dále, přepravní kapacita lanovky bude řádově pár trolejbusů za hodinu. Plivnutí do moře, toto nepomůže ničemu.
Vyhodit snad miliardu či kolik má lanovka stát jen za zrychlení o pár minut pro pár cestujících, to musel navrhnout nějaký ekonomický moula (zdravím do ODS!).
Schwebebahn je v provozu asi 120 let, ale do dnešní doby se to nenapasuje. Tedy zachovat ano, ale jako novou asi ne.
Hyperloop není maglev. Jsou společnosti, které vyvíjí maglevy pro to, aby byly kompatibilní i se železnicí a to smysl má.
Transrapid je vyvinutý, ale nebyl uvedený do provozu, měli by se podívat na hlavní důvod: není kompatibilní se zbytkem sítě.
Mají nějaký důvod, proč namísto klasických způsobů dopravy stavět tuhle absurditu? Jediný co mě napadá je rychlost, ale ta je na krátkých trasách jedno. Článku by taková informace slušela
Pokud to berete pragmaticky, tak je to šance vybudovat si politický pomník za veřejné peníze.
Pokud to berete cynicky, tak je to super způsob, jak zastavit investice do normální veřejné dopravy na několik let, než se toto ukáže jako blbost.
Hlavní důvod je podle mě politický program těch, kdo to prosazují. Říkají, počkejte, v budoucnu postavíme něco revolučního, a prozatím se nebudeme věnovat problémům současné železnice.
Na odkazu je v češtině článek o berlínkém M-Bahnu. Je tam i první díl, ale nemá to zde rádo dva odkazy, takže jsem vybral ten zajímavější díl…
https://www.cs-dopravak.cz/rozdelena-obloha-rozdelene-koleje-27-dil-magneticka-draha-ii-cast/
To u nás politici chtěli jít ještě dál, pamatuji jak brněnští radní chtěli prosadit hyperloop z Brna do Prahy 😀
O kom se mluví, nedaleko bývá. 😀
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-sen-o-hyperloopu-asi-konci-do-brna-budeme-i-dal-jezdit-hlavne-po-d1-242629
Tak hlavně, že si nechali chcípnout Transrapid. Co to s těmi Němci poslední dobou je? Co si rozmyslí příště? Jaderné elektrárny?
Maglev má jednu velkou výhodu: Vypadá futuristicky. A to je vše. Výstavba je extrémně drahá a náročná a provoz je také velmi energeticky náročný.
Na maglevu se prostě jenom někdo chce „napapat“.
Smysl ma u velkych rychlosti, vice nez 400. Pro rychlost 150 km/h tu mame lety provereny system zeleznice, cokoliv jineho je vymysleni kola.
No toto, vzkříšení maglevu? No řekněme, ale jako městská doprava?? Oni už nějak vyřešili nějaké lepší vedení než „na vysunutých pylonech/rampě? Pokud ne, tak se úplně stejně dá budovat méně extravagantní nadzemka (light rail) a když bude mít jen mírné oblouky (jako maglev) a málo zastávek (předpokládám maglev též) tak tu stošedesátku může atakovat též… Co je na tom tak láká? Žeby nízký hluk/vibrace? Nebo automatický provoz (to už dneska jde i s metrem a schnellbahnem) nebo relativně menší „kabinky“ které se asi dají líp „regulovat“ podle hustoty provozu? Anebo je to jenom „dojení dotací“? Ekologii ať si strčí… za… Číst vice »
Možná si to poradí s větším stoupáním a s menšími oblouky než vlak? Oboje by se do města dost hodilo.
Nojo, ale při stavbě na konzolách se už tak částečně vyrovnávají prudké oblouky a stoupání? Samozřejmě to má meze, jde ale opravdu o tento případ?
Od toho existují městské dráhy s vozy na pneumatikách.
Super, ještě že se Němci k tomuto plánu odhodlali vrátit… Škoda že se zapojují zatím DP v německu, mohl by to znovu zkusit i DB s novými a vychytanějšími Transrapidy/Magnetické ICE… Němci jsou ale vynálezci oni první vynalezli v Evropě Maglev od Transrapidu po BVG M-BAHN….. Když nám USA vnucují Hyperloop který je dražší než kdy byl TRANSRAPID 08/ICE 3 Maglev, Němci mají supervynálezy včetně toho Wuppertal, Dortmund a Düsseldorf kde to sice není MAGLEV ale visutá dráha H-BAHN/Monorail… Němci jsou chytří jako TramTrain,Monorail/H-BAHN, MAGLEV, STADTBAHN, ale Někde se musí vzchopit a obnovit to co bylo tzn.Tramvajovou síť tam kde… Číst vice »
Oblibu mezi politiky tak nějak chápu.
Ale má to vlastně nějaké další výhody oproti kolejím?
Za velkou výhodu se kdysi považovalo, že to prý nemůže bourat 🙂
Podle mě to žádné výhody nemá. Spíše mnoho nevýhod.
Ale svezení je to parádní, doporučuji.
Je to asi krapet tišší 🙂
Nepotřebuje to pražce…