V Německu dojezdila nejstarší lanovka, nesplňovala normy
Lanovka na Turmberg. Foto: VBK
O budoucnosti dráhy v Karslruhe mají rozhodnout v lednu zastupitelé.
O budoucnosti dráhy v Karslruhe mají rozhodnout v lednu zastupitelé.
Zatím co nebýt tragédie, lanovka na Ještěd by jezdila vesele dál bez automatické brzdy a se shnilými dráty, které fyzicky nikdo nekontroloval …
tvl, zavrou lanovku kvuli pozadavkum na bezbarierovost… takova blbost. V Praze to DPP jednoduse resi upozornenim, ze lanovka neni bezbarierova a hotovo. A stejne jsme tam kamaradku na voziku dostali.
Jinak na videu je videt, ze lanovka je jak pres kopirak te na Petrin – tak at se zapadonemecti soudruzi prijedou inspirovat k nam, tady zrovna jeden projekt modernizace nahodou bezi.
Ta pražská pak bude oficiálně bezbariérová. Jak se píše v článku, oni to mají také vymyšlené, ale řeší jestli na to dát peníze. Navíc to chtějí dole o 150 m prodloužit, tohle se v Praze nechystá.
Mimochodem prodloužení lanovky Petřínského typu je docela komplikované, protože se musí i posunout výhybna, aby byla uprostřed.
Prodloužení už proběhlo v roce 1932.
V Praze ji prodloužili při první rekonstrukci a změně rozchodu kolejí.
Myslím, že Němci nemají žádný důvod nechat se od pražských soudruhů inspirovat cedulkou o tom, že lanovka není bezbariérová. Nepatrný rozdíl, který vám asi unikl, je v tom, že v Karlsruhe ta lanovka na rozdíl od Prahy, v dnešním provedení 60 let sloužila. Za 60 let provozu se zcela jistě nastřádalo dost důvodů (nejen ty presentované), proč lanovku zmodernizovat. Licence pro provoz platila do rok 2019, poté ještě docházelo k jejímu prodlužování do 2022, 2023 a 2024. V rámci modernizace se předpokládá: – prodloužení trati lanovky o ca. 250 m ulicí Bergbahnstr. k zastávce tramvají na Grötzingerstraße – zkapacitnění –… Číst vice »
Mimochodem nedávno dojezdila nedaleko další pozemní lanovka, nebo spíš šikmý výtah – Falkenburgbahn u nádraží v Bad Herrenalb. Z důvodu vysokých nákladů na udržení v provozu nahrazena minibusem. Koukám ale že už to je 12 let…
Budiž ta požární ochrana, jinak jsem čekal co tomu chybí třeba za jistící prvek a ona bezbariérovost 🙂
Tak nemůžeme si být jisti tím, jaké jsou ty skutečné důvody. Bezbariérovost může být jen něco, co někomu přišlo jako vhodná informace pro veřejnost.
A čo prevádzka historičákov? Tie tiež nespĺňajú súčasné normy. A vlastne to platí aj o starších vozidlách v bežnej premávke. Niektoré prevádzky sú doslova skanzenom retrovozidiel a budjuú na tom. Pokiaľ viem, tak vozidlá musia spĺňať normy, ktoré boli platné v dobe ich schválenia.
přesně, požadavek na požární bezpečnost a bezbariérovost mi přijde absurdní výmluvou – třeba dle stejného spolkového zakona by měl být ihned uzavřen tramvajový provoz v Bad Schandau, jelikož jsou to 50 let staré tramvaje, o bezbariérovosti nemůže být řeč a požárně jsou tom vozy stejně asi jako ta lanovka. A tramvaj v Bad Schandau není muzejní provoz. Kdysi si tam prý zkoušela nízkopodlažní tramvaj ale místní ji prý odmítli, že je moc moderní
V Kaprunu by se takové argumenty jistě setkali s výrazným pochopením… Nebo ne? 😉
Rovnako môžeš zakázať prevádzku v električkovom tuneli v Bratislave. Zákaz jazdiť v podzemnom úseku v Linzi znamenal koniec starých „Düwag“ Lohner vozňvo vozňov. Jazdili tam na výnimku, ktorá im vypršala a poslúžila ako skvelá výhvorka, prečo ani jeden voz nezachovať. V Linzi tak zošrotovali všetky staré vozy a na nostalgické jazdy im ostali iba dvojosáky. Som dosť sklamaný, že nezachránili ani voz č. 64. Mali ho prebudovať na pôvodný osemnápravový a odložiť. Ale kvôli nemožnosti premávky v tunelovom úseku ho radšej rozpálili.
Komu tykáš chlapče? Napřeď se nauč slušnému vychování a pak popřemýšlej nad tím, zda tvá touha slintat nad starými vozy v běžném provozu je nad bezpečnost cestujících a jejich právo na dopravu odpovídající době. Nostalgie nikoho neopravňuje riskovat životy jiných.
Což takhle třeba v bratislavské MHD do běžného provozu opětovně nasadit třeba legendární autobusy z Karosy Vysoké Mýto, Škoda 706 RTO (rámový trambus osobní)?
Myslíte, že by normální cestující takový nápad přivítali?
Speciální limitovaná série pro sídliště Petržalka:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Fortepan_260502_%28cropped%29.jpg/1280px-Fortepan_260502_%28cropped%29.jpg
706 RTO, R není rámový, nevím kde se ten blud pořád bere.
Převzato z Wiki.
Můžete prosím tu zkratku rozklíčovat správně?
A kde píšem že by mali jazdiť všade historické vozy? Iba som napísal ze Linz neodložil žiaden historický vozeň Lohner, či považujem za nešťastné. Ostali im iba dvojosáky. Ale nemajú nič z obdobia 1970-2000, či bolo typické a tvorilo kolorit mesta v danom čase.
Ja som za nové vozy. Nech je bežný vozový park tvorený aj výlučne pohodlnými, nízkopodlažnými, klimatizovanými a bezpečnými vozmi. Vôbec to nie je v protiklade zachovania aspoň jedného vozu typickému pre celé desaťročia.
Zajímavý případ retroaktivity. Obvykle obdobná zařízení mohou být provozována v souladu s normami z doby výstavby neomezenou dobu.
Možná je vyděsili zprávy z Reichenbergu. Tam taky bylo papírově vše v pořádku. A jen shodou okolností těch mrtvých nebylo mnohem víc.
Ta ale pravě papírově v pořádku nebyla, když tam chyběla automatická brzda a nikde nenašli papír, na základě kterého ji demontovali. Jenom ten papír nechyběl revizákovi, ale až DI po nehodě.
A navíc jr dosz podstatný rozdíl mezi lanovkou visutou a lanovkou pozemní, u níž nehrozí pád z výšky.
Jako že, se nemůže rozjet po kolejnicích zpět dolů bez brzd? Jen to není tak hezky vidět, ale rizika jsou dost podobná.
Pád z výšky nehrozí, ale krpál je to slušný.
Dobře, ale všichni byli v pohodě s ruční brzdou.
Skutečný důvod pro zastavení provozu bude jistě docela jinde, jen se do tiskové zprávy „nevešel“.
Stejných lanovek jen v DE jezdí plno. A jezdí dodnes.
S normami z doby výstavby jsou v souladu i kadmiovaný nebo poolověný ocelový lana, azbestový izolace nebo dřevěný pražce a sloupy impregnovaný sublimátem.
Tohle není žádný případ retroaktivity. U technických norem bývá běžné, že je generální výjimka, že stačí, když zařízení/stavba splňuje normy z doby vzniku. Což má smysl u zařízení, která se provozují pár let, ale provozovat zařízení podle sto let starých norem je poněkud zvláštní. Ony ty normy totiž nejsou samoúčelná buzerace, ale zajišťují bezpečnost. Provozovat zařízení podle sto let starých norem je tedy rizikovější. Přičemž lidé si to obvykle neuvědomují – drtivá většina lidí bude mít pocit „přece by nikdo nedovolil provozovat nebezpečnou lanovku“ a málokdo si uvědomí, že se ta bezpečnost posuzuje podle sto let staré normy, ne podle… Číst vice »
Ale běžně se to tak děje. Výtahy, TSI lokomotivy, lanovky. Je vzácné, že se někdy něco předělává, jen aby to odpovídalo novým normám (pokud to není IT nebo nějaká bohatá/inovativní firma).
Spíš je to většinou opačné, že se kašle i na závěry revizní zprávy a nechává se to schválně v nebezpečném stavu (třeba ty výtahy v panelácích, kde se to nechce prostě nikomu platit).
A kdepak jste viděl panelák, kde jsou ještě staré výtahy? Běžné to dnes není. Drtivá většina je dávno předělaná.
A kde je psáno, že i u této lanovky nedošlo v průběhu provozu i k různým bezpečnostním vylepšením, která jen nikdo veřejně neinzeroval?
K bezpečnostním vylepšením klidně mohlo dojít. Ale nebyla taková, aby lanovka splnila dnešní normy.
Až budete mít 60 let staré auto, tak: a) s ním asi moc jezdit nebudete, aby se něco náhodou nevysypalo a pro běžné ježdění vám bude na prd b) pokud s ním budete běžně jezdit, budete na něm porád něco opravovat a horko těžko na něj shánět náhradní díly. V prvním případě to bude museum, v tom druhém vysavač vaší peněženky a volného času. Myslím, že v KA to asi byl ten druhý případ. Jen tak pro „zasazení do rámce“ se můžete podávat kolik je tady u článků o pražských tramvajích diskusních příspěvků, aby z Prahy už konečně tramvaje T3… Číst vice »
A přitom stačilo prohlásit ji památkou, vyměnit 15 procent dílů a byla na třicet let jako nová 😁