V Mošnově začala stavba logistického centra pro BMW, hotovo bude už za rok
BMW Park – přípravné práce. Foto: Martin Mlčák

Automobilka využije areál jako centrum pro svou zámořskou logistiku.
Automobilka využije areál jako centrum pro svou zámořskou logistiku.
Nalijme si cisteho vina. Tretina populace je debilni a z geneticke definice nevzdelavatelna. Ale i tyhle lidi musite zamestnat aby vam nelezli po stromech. Vyvijet rakety pro NASA asi nebudou takze zbyvaji ty montovny. Na druhou stranu, i tyhle „montovny“ zamestnavaji VS vzdelane lidi, potrebujete logistiky, techniky, finance, sales, IT a navic schopne domluvit se s centralou anglicky nebo nemecky…
Toto platí zrovna pro MSK dvojnásob….
Montovna je příliš obecný pojem. Můžete mít vyloženě „blbou“ montovnu, kde se nic nevyvíjí, je tam mizerná automatizace, takže máte návoz dílů, spousty ruční práce a nějaký výstup co se snad dá i prodat koncovému zákazníkovi. Nebo máte moderní továrnu, kde je produktivita práce násobná, lidi dělají jen ty složitejší operace, probíhá nějaký vnitřní vývoj, vyrábí se také díly na místě přímo ze základních materiálů, máte k tomu spoustu softwarových inženýrů a vyleze z toho výrobek s velmi vysokou přidanou hodnotou.
Proto jsem tu „montovnu“ napsal do uvozovek. Nejsme v rozporu, je to jak rikate, neni montovna jako „montovna“. Coz se ovsem prumernemu absolventovi VŠŽ stezi da vysvetlit, ten vidi krabici u dalnice…
Kdyby to bylo takhle jednoduché, bylo by to super. Problém je, že provoz tohoto druhu způsobí na jednom místě vysokou koncentraci nekvalifikované pracovní síly. V horším případě si doveze zaměstnance z chudších zemí. Vznikne ghetto. A po ukončení provozu (zrušení, přesunutí jinam apod.) přijdou následky, které fakt nechcete.
Hm, takže další hala, další kamiony a další agenturní pracovníci. Přínos NULA.
Zastavíme půdu, zvýšíme dopravní zatížení a 500 lidí bude pracovat za neatraktivní mzdu. Opravdu bych České republice po 35 letech přál trochu jiný byznys model v ekonomice. Doufám, že alespoň se nebude dovážet pracovní síla z východu se všemi negativy, které to se sebou nese.
Kolik VŠ zaměstnavate ve své firmě za atraktivni mzdu?
Zřejmě nula, na druhou stranu taky zřejmě ani masivně nezatěžuje dopravní situaci ani nezastavuje půdu.
Ono veřejná debata o struktuře ekonomiky opravdu nevyžaduje osobní zaangažovanost a i ti, kteří nikoho nezaměstnávají, do toho můžou jakkoliv vstupovat.
A je třeba uznat, že zrovna tenhle projekt je v zhodnocení pozitivních a negativních externalit na tom hodně bídně. Přiláká obrovské množství dalších kamionů z celé Evropy, zastaví velkou plochu půdy, a to vše výměnou za jen relativně málo nových pracovních pozic, a i to z velké části pravděpodobně ze zahraničí.
Projekt zabírající 513 tis. metrů čtverečních „nezastavuje půdu“? Ty haly budou viset ve vzduchu?
Přání je to pěkné, ale podívejme se na realitu – kde má BMW vývojová centra: kromě Mnichova – Silicon Valley, Soul, Šanghaj, Tokyo, Singapur, Tel Aviv. Tedy místa, kde se techničtí odborníci buď přirozeně koncentrují a vzdělávají, nebo jsou firmy schopny je tam nalákat. Určitě nejsem fanoušek výkřiků „Česko je jen levná montovna“ – to není pravda. Ale všude na světě je poměr mezi „montovnou“ a „mozkovnou“ dán tím, kolik je tam k dispozici montérů a kolik „myslitelů“. ČR je někde na půl cesty, „myslitelé“ tu jsou, ale jsou rozebraní a šance je sem nějak masově nalákat ze světa není… Číst vice »
Naprosto presne receno. Lopaty z tech skladu vas odmeni mnoha mracouny…
Tak si jen nepřejte, ale sám na něm začněte pracovat. Nebo to má udělat strana a vláda?