V Mošnově začala stavba logistického centra pro BMW, hotovo bude už za rok
BMW Park – přípravné práce. Foto: Martin Mlčák

Automobilka využije areál jako centrum pro svou zámořskou logistiku.
Automobilka využije areál jako centrum pro svou zámořskou logistiku.
Hm, takže další hala, další kamiony a další agenturní pracovníci. Přínos NULA.
Zastavíme půdu, zvýšíme dopravní zatížení a 500 lidí bude pracovat za neatraktivní mzdu. Opravdu bych České republice po 35 letech přál trochu jiný byznys model v ekonomice. Doufám, že alespoň se nebude dovážet pracovní síla z východu se všemi negativy, které to se sebou nese.
Kolik VŠ zaměstnavate ve své firmě za atraktivni mzdu?
Zřejmě nula, na druhou stranu taky zřejmě ani masivně nezatěžuje dopravní situaci ani nezastavuje půdu.
Ono veřejná debata o struktuře ekonomiky opravdu nevyžaduje osobní zaangažovanost a i ti, kteří nikoho nezaměstnávají, do toho můžou jakkoliv vstupovat.
A je třeba uznat, že zrovna tenhle projekt je v zhodnocení pozitivních a negativních externalit na tom hodně bídně. Přiláká obrovské množství dalších kamionů z celé Evropy, zastaví velkou plochu půdy, a to vše výměnou za jen relativně málo nových pracovních pozic, a i to z velké části pravděpodobně ze zahraničí.
Přání je to pěkné, ale podívejme se na realitu – kde má BMW vývojová centra: kromě Mnichova – Silicon Valley, Soul, Šanghaj, Tokyo, Singapur, Tel Aviv. Tedy místa, kde se techničtí odborníci buď přirozeně koncentrují a vzdělávají, nebo jsou firmy schopny je tam nalákat. Určitě nejsem fanoušek výkřiků „Česko je jen levná montovna“ – to není pravda. Ale všude na světě je poměr mezi „montovnou“ a „mozkovnou“ dán tím, kolik je tam k dispozici montérů a kolik „myslitelů“. ČR je někde na půl cesty, „myslitelé“ tu jsou, ale jsou rozebraní a šance je sem nějak masově nalákat ze světa není… Číst vice »