V metru oficiálně skončil covid. Večer bude jezdit častěji, na přestupy se však zapomnělo

Metro B, stanice Českomoravská. Foto: Petr Hejna /DPPMetro B, stanice Českomoravská. Foto: Petr Hejna /DPP

Mezi 21. a 22. hodinou bude interval kratší. Přestupní vazby se však neupravovaly z obav o přesčasy řidičů.

S prvním červnovým dnem se opět mění jízdní řády pražského metra. Minulou změnou bylo zrušení poloprázdnivového režimu 19. února, kdy se intervaly ve špičce vrátily na svou nejkratší možnou úroveň.

Jde o 150 sekund na lince A, 140 sekund na lince B a 117 sekund na lince C. I nyní se zkracují intervaly a spojů přibývá. Ovšem pouze kosmeticky a mimo špičku.

Změna se týká večerních vlaků. Ty dosud na všech linkách jezdily už od 21. hodiny na maximální interval 10 minut až do půlnočního ukončení provozu. Nyní se tato časová hranice posouvá až na 22. hodinu.

Jinými slovy: mezi 21. a 22. hodinou budou soupravy metra na zelené, žluté i červené lince jezdit každých 7,5 minuty namísto dnešního desetiminutového intervalu. Změna se týká jak pracovních dní, tak víkendů.

Pozůstatek pandemie

O zkrácení intervalů informoval ROPID na svém facebookovém profilu. Jedná o odstranění posledního omezení provozu metra, které bylo zavedeno během pandemie. Zatímco intervaly v ostatních částech dne už jsou na předcovidové úrovni dlouho, večerní spoje až dosud jezdily méně.

Může to souviset i s tím, že podle dopravních dat cestujících v Praze po pandemii ubylo. Srovnání celoročního vývoje počtu cestujících za uplynulý rok s rokem 2019 ukázalo, že MHD jezdilo stále o 14 procent méně lidí než před pandemií covidu.

Vytížení večerních spojů metra pomalu roste, nejen v návaznosti na návrat turistů do Prahy. Jde tedy o návrat ke stavu, který v metru platil do března 2020 a do začátku covidové epidemie,“ uvedl pro Zdopravy.cz náměstek ředitele pro městskou dopravu ROPID Martin Šubrt.

Podle něj jde o trvalou změnu, která bude platit i o prázdninách, kdy se ještě více lidí vrací domů pozdě večer z různých kulturních i jiných akcí.

Data ukazují, proč se v lednu čeká na tramvaj déle než jindy. Šetříme lidi, říká ROPID

Přestupy nebudou navazovat

Zatímco intervaly metra se od června opět zkrátily, u povrchové dopravy k žádné změně nedošlo. Diskutující si tak stěžují, že kapacita metra se sice zvýší, ale nebudou fungovat naplánované přestupní vazby. „Kratších intervalů tak využijí pouze ti, co bydlí v blízkosti metra,“ uvedl jeden z obyvatelů Prahy 6.

Bohužel, posílení u povrchové dopravy se nám kvůli obavám o navýšení přesčasové práce řidičů nepodařilo prosadit,“ konstatoval pouze ROPID.

Vyšší náklady však bude mít i samotné zkrácení intervalů metra. Počet souprav na linkách se sice nezmění, ale několik jich bude ve svém oběhu o cca hodinu déle. Na linkách A a C přibudou v každém směru dva spoje za hodinu, na lince B pak tři spoje.

Náklady na toto navýšení spojů metra byly obsaženy v rozpočtu na rok 2024 a jsou poměrně nízké, řádově ve vyšších desetitisících korun denně,“ uzavírá Martin Šubrt z ROPID.


Článek byl aktualizován o odpovědi organizace ROPID.

Tagy dpp metro ropid
61 komentářů