V metru na stojáka: Trendy omezují sezení, ve špičce půjdou sedačky dálkově sklopit

Sklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Cestující v přeplněných vozech má uklidňovat třeba i adaptabilní osvětlení.

Odebírat
Upozornit na
guest
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jmeno

Tohle určitě přiláká více lidí z aut do metra… No, zjevně mají cestujících dost, když si nemají už ani kam stoupnout, takže by to možná chtělo ubrat na anti-auto masírce.

Třeba příště začnou vozit lidi rovnou v dobytčácích, to by jim bylo podobné.

Michal M

Řekl někdo těm truhlíkům, že v autě celou dobu sedíte a nikdo se na vás nelepí ani nepadá?
Pokud metro nestíhá, ať postaví druhou rouru, nebo zkrátí intervaly. Udělat z toho dobytčák opravdu není řešení pro civilizovaný svět.

Adam Ř

Ach ano, oblíbená stálice místních diskuzí: „ať (oni) udělají [věc za stovky miliard]“. A co tramvajový tunel z Pankráce na Dvorce, taky ho mají postavit? A co tunel ze Svobody ke Sněžce? A dálnice ze Strakonic do Budějovic?

Lukáš F.

„ať (oni) udělají [věc za stovky miliard]“ – čili úplně stejně jako v diskuzích o parkování, ať „oni“ zařídí parkování vždy a všude zdarma 🙂

Adam Ř

Jo, to je taky ptákovina, jen jsem ji zapomněl napsat mezi příklady. Zato tam máma dálnici, tak snad je poznat, že mi nejde jen o boj proti kolejím/VHD.

Prostě mi přijde naprosto nezajímavé, když ve článku o nějakém řešení (sklápěcí sedačky řešící kapacitu metra, parkovné řešící kapacitu parkování, přeložka státovky 2+1 řešící kapacitu a odlehčení obcí) někdo přijde a bez dalšího rozboru prostě požaduje mnohem dražší řešení (novou linku metra, obří parkovací domy, dálnici)

Aquinas

„zkrátí intervaly“
Tak přesně tohle mě napadlo když jsem četl příspěvek TWIXe o přetížení tramvají. Asi nejlepší varianta jak přepravit větší množství lidí bez přetěžování vozidel a navíc se zachováním určitého komfortu a bezpečnosti.

Tomáš Záruba

“ Máme data, že průměrný cestující jede metrem jen 6 kilometrů a preferuje rychlost. Kdo nastupuje v centru, nevadí mu si postát. Na druhou stranu ten, kdo nastupuje na periferii a pojede déle, tak vždy místo najde, jelikož tam vlaky tolik plné nejsou,“ vysvětlili představitelé města. “

Hm. A kdo jede z centra na periferii, ten má prostě smůlu. 🙂

nowas

Ten si počká, až se to vyprázdní a pak si sedne.

M 474 003

Ve vězení jsou zase zamykatelné pryčny.

Pavel

Už vloni na podzim mě v berlínském metru překvapilo, jak málo tu mají sedadel. Ale zase se výrazně zvětšila kapacita soupravy, protože jinak bych musel čekat (ve stoji na nástupišti) na další soupravu.

Aquinas

Tam nemají na nástupištích lavičky?

Náhodný Kolemjdoucí

Asi zvětšili i kapacitu nástupišť.

esc

„Kdo nastupuje v centru, nevadí mu si postát. Na druhou stranu ten, kdo nastupuje na periferii a pojede déle, tak vždy místo najde, jelikož tam vlaky tolik plné nejsou“

A co má podle této úžasné logiky dělat cestující, který nastupuje v centru (kde si místo na sezení nenajde), ale pojede déle až na tu periferii?

asfalter

Takticky vyčkávat u obsazeného sedadla a poté jej bleskurychle obsadit (taktika Blitzsitzen, ale s mým štětím, bude spolupasažér vystupovat na stejné zastávce)

Aquinas

Výborně!

BND 30

To je opravdu neřešitelný problém.

Lukáš F.

Německo: „Když je plno, nasadíme teplejší, které cestující uklidní“
Mezitím Praha: blikající reklamy do každého tunelu!

Tomáš R.

„Když je plno, nasadíme teplejší, které cestující uklidní,“

Já teda nevím, jak moc cestující uklidní to, že jim změníme tón osvětlení.
Mě by mnohem víc uklidnilo, kdyby v metru i kdekoli jinde ve veřejném prostoru neustále někdo bezohledně nežvanil do telefonu anebo nepřehrával na mobilu nějaké strašné zvuky.

Aquinas

Vidíte, na to jsme zapomněl. To by si měli ještě ověřit, že ta zamýšlená změna osvětlení nebude problém pro lidi s poruchou zraku. Co se mobilů týče mě jako řidiči vadí, když chodec klábosící s někým „po drátě“ nesleduje provoz a jde jako ovce. Takový vleze na přechod aniž by se rozhlédl zda ho může bezpečně přejít, nenaváže s řidičem kontakt a často vstoupí bezprostředně před projíždějícíc vozidlo. Prostě když člověk telefonuje přemýšlí nad hovorem a přestává registrovat okolí. Takoví lidé si vůbec neuvědomují, že okolí je nuceno poslouchat jejich rozhovor a že někdy ty hovory fakt stojí za to.

patology_chef

Souhlasím i v obecné rovině. O slušném vychování v prostředku MHD jsem naposledy slyšel snad od pionýrské vedoucí.

Aquinas

Nápad asi dobrý, ale hlavně pro zdravé… Jak bude strojvedoucí zjišťovat zda do soupravy nenastoupilo větší množství lidí kteří potřebují sedět? Řešením by mohla být signalizace k strojvedoucímu (jako bývala tlačítka pro signalizaci delšího výstupu z autobusu protože kočárek) kdy by si ten kdo potřebuje o místo k sezení zažádal. Ověřeno by mohlo být prostřednictvím kamerového systému. Druhou možností by bylo, aby v každé soupravě existoval vagon kde by se určitý počet sedadel neskládal a ten byl dostupný.Třetí variantou je, aby sklápění sedaček bylo mechanické a ovládané přímo cestujícími. V základní poloze by byla sedačka zvednutá a ten kdo by… Číst vice »

mezera

Euroklíč?

Euroklíč je univerzální klíč určený pro osoby se zdravotním postižením, sloužící k dostupnosti WC, výtahů, plošin a podobných kompenzačních zařízení (např. na úřadech, nádražích, čerpacích stanicích, v obchodních centrech apod.) osazených jednotným Eurozámkem, a to jak v České republice, tak i dalších státech EU.

Aquinas

Ano, to by bylo řešení. Děkuji. Ale teď mě tak napadá jak jsme tady u nás na některých místech sto let za opicemi. To třeba takhle v jedné pobočce banky mají schody a kdysi tam byla plošina. Dotyčný si zazvonil, přišel zaměstnanec a pomohl dotyčnému s použitím plošiny. Dnes? Plošina neexistuje a místo toho se tam dal pod schody stoleček takže dotyčný nemusí dovnitř a zaměstnanec přijde s papíry ven.

Jirka z CB

Co se týká četnosti osazení Eurozamkem je to tady bída..

Jirka z CB

A před sklopením bude signál nebo hlášení a nebo cestujícím se ucvakne pozadí nebo to nepřežije sedačka?.

Juraj

Tak Jirko, vtipný komentář jsi napsal, a teď směle přečíst ten článek.

Aquinas

„Trendem do budoucna je totiž podle firmy flexibilita. Nejedná se však o klasické sklopné sedačky známé například z vlaků, sedačku nebudou moci upravovat sami cestující, ale obsluha metra. V případě přípravy vlaku na jízdu ve špičce, kdy bude nutná vyšší kapacita, strojvedoucí elektronicky uvolní zámky sedaček, které se zvednou a nabídnou více místa k stání. Zvednutí zatím neprobíhá automaticky, po uvolnění zámku musí obsluha celý vlak oběhnout a sedačky zvednout či sklopit manuálně.“ Ten kdo bude potřebovat sedět si ve špičce nesedne pokud budou sedačky zaklopené. A proč nyní musí obsluha obíhat soupravu? Představte si, že bude špička a sedačky… Číst vice »

petr.sladek

Ocenil bych víc místně stání i v tramvaji. Dnes je v novějších jen pár koutů, kam se dá zalézt a nepřekážet ostatním. To samé v metru, jen prostor pro dva lidi u každých dveří a pak už nic 🙁

Twix

Částečně to bylo vysvětlováno tím, že sedačky omezují počet stojících, a tedy přetížení tramvaje…

Leinad

Jo, ale zvlášť 14T má kapacitu menší než stejně dlouhá 2*T3. Chtělo by to kapacitu na metr nesnižovat.

pacicka

14T je paskvil, který tady vůbec nemá jezdit.

Michy

Nová 52T už tohle naštěstí reflektuje.

Jan T.

Ano, ta je oproti 14T/15T skutečně lepčí. Dá se stát mezi články, kočárkové plošiny jsou jak ve vepředu, tak vzadu, po jedné hned mezi dveřmi. Jen ten předek a zadek jsou stísněné. 15T má vzadu karmlík s pětisedačkou, 52T má po stranách 2×4 a jednu samotku úplně na konci. Taky bych rád viděl sekci s 1+1, ale lidi chtějí sedět.

Frantisek X

No, zčásti souhlasím, ale člověk nemusí stát ve dveřích, když je místo dále v chodbičce mezi sedačkami, byť na šířku pro jednoho. Zažívám často situace, kdy místo k stání je, ale tupci přilepení na telefonech stojí ve dveřích, a ani z těch se nehnou ven. Někdy jsou i volná sedadla, ale „mně se nechce sedět“, tak ať si ti na nástupišti počkají. Jasně, lepší uspořádání by usnadnilo jednodušším lidem se poskládat, proti tomu nic nenamítám, ale tvrdit, že je místo jen pro dva u dveří… V M1 by tomu, pravda, pomohla ještě tyč uprostřed té plochy.

Mystifying oracle

Tyč uprostřed je proudupřekážící bullshit, stejnětak jako jakákoliv sedadla v jiném, než podélném směru ke směru jízdy….

Ivan

„když je místo dále v chodbičce mezi sedačkami, byť na šířku pro jednoho“ – Tam musí být místo především pro procházející.

patology_chef

Stačí porovnat interiér 29T/30T v Bratislavě (na metrovém rozchodu) a 14T nebo 15T, případně metra i autobusů SOR v Praze.
Zjistíte výrazně více prostoru a méně sedaček v bratislavských tramvajích. Pak si možná všimnete zajimavého jevu. V Blavě je tramvaj určená k přepravě cestujících. Účelem pražské tramvaje je poskytnout místo k sezení za účelem hraní nějakých „hroutících se kostek“, s čímž se pojí vnitrovozová turistika. A kdo nesežene židli, aspoň se chytí tyče hned u dveří, aby nezabloudil.

Jan

Sklopné sedačky bych přivítal především v tramvajích. Tam je toho místa na stání opravdu velmi málo.

Jan T.

Ty se hodí všude. Líbí se mi poslední verze v dlouhých autobusech SOR, jednak je to klasicky u plošiny v přední části 2+3 podélně a pak v zadní části se dá sklopit celá čtyřka a je z toho další plošina pro kočárek či místo na stání.

patology_chef

Já jsem proti sklopným sedačkám, pokud je přestavují cestující. To tak máte narvaný autobus, lidi stojí kde to jen jde a najednou se zjeví… řekněme lenoch. A ten přesně jde vyhodit lidi, stojící podle sklopných sedaček. Často je tim lenochem důchodce, kterému se nechce hádat s puberťáky na křížkových místech.

Aquinas

„Často je tim lenochem důchodce, kterému se nechce hádat s puberťáky na křížkových místech.“

Perfektní. O důchodci řeknete, že to je lenoch protože se nechce hádat s puberťáky kteří zabírají místo k sezení místo abyste řekl, že lenoši jsou ti puberťáci kteří mají zdravé nohy a proto jim neuškodí stát. Důchodce který nechce vstupovat do nějakého potencionálního konfliktu a volí jinou cestu zaslouží naopak uznání.

A co je to to křížkové místo?

patology_chef

Bylo mi jasné, že příklad s důchodcem někdo ohne. Tak si tam dosaďte turistu, ten nehledá křìžkové místo, ale má na zádech nebo na kolečkách stodolu a musí nutně taky sedět.
Křížkové místo je vyhrazené pro osoby se zdravotním postižením, označené křížkem. To je místo, kam máte důchodce pustit bez ptaní.
K nastudování jevu doporučuju pražské linky 135 nebo 136 v centru.

Kont

U nás by pro začátek bohatě stačilo, aby se odstranilo to šílené uspořádání 2+1. Nehledě na to, že se tam 3 moc často nehrnou, ale hlavně to zabere podstatně víc místa pro stání.

Plus by teda bylo fajn, aby se v podvečer mimo pracovní dny trochu upravily intervaly

Jan T.

Právě proto se líbí ty klasické podélné lavice + průchozí volné klouby. Někdo je nemá rád, ale z hlediska využití místa je to super, narozdíl od toho pražského uspořádání po 3 místech neucpe průchod jeden člověk.

Frantisek X

Pokud je dostatek lidí s krátkýma nohama, pak se tam dá i stát, ale že by to bylo prostornější objektivně? Roztáhne-li se někdo do šířky tak, jako to dělá teď, zabere stejně dvě až tři místa. A když si natáhne nohy, tak přes něj stejně neprojdete; ono se vůbec někde dost málo počítá byť jen s koleny (typicky „čtyřky“ v SOR). 2+1 jsou dobré, když není nával a jedete ve dvou. Nakonec, většinou se dá sedět i s někým cizím, pokud vzájemně respektujete svůj prostor. Návaly by bylo lepší řešit jinak (třeba 15min. městem apod.), ale když nelze… Nakonec, ty… Číst vice »

Aquinas

Zlaté podélné lavice s koženkou a místa bylo vždycky dost. A že narváno bylo od podlahy po střechu a od předu dozadu a naopak

zemko

ta sedacka pred sklopenim vypada hroyne, proc uz se Alstom neinspiroval v Londyne, tamni reseni kdy se kombinuji lavice s operkami mi prislo super, a i na stani to bylo celkem pohodlne (jen teda nevyhodou Londyna je uzky tunel a tak se mezi lavicemi blbe chodi)

Michy

Hezky je to vidět na nové Elizabeth line – plně průchozí, klimatizované devítivozové soupravy s naprosto geniálním (dle mě) řešením vnitřního prostoru.
https://www.youtube.com/watch?v=hzx-SbhDegw

Jan T.

Ty železniční 2+2 se podle mě do metra nehodí.

Zahn

Podélné lavice mají jednu zásadní nevýhodu. Lidé se na nich rozvalí jako doma v obýváku tak bezohledně, že se mezi ně často nevejdou ani dva stojící cestující a přestože je kapacita vozidla s podélnými lavicemi stejná jako s příčnými, v praxi právě kvůli tomuto jevu o více než 10 % nižší oproti uspořádání pražskému.

MajsterN

Proto se nepoužívají lavice ale sedačky (sedáky).

Zrs

Podélné sedáky nějak zabrání tomu, aby si někdo napůl lehnul zadnicí na okraj sedačky? Ve 14T tomu tak nebylo ani omylem.

Aquinas

Když už jste u té Prahy. Tak hlavně by těm stojícím lidem zajistili dostatečné množství madel pro držení a v rozumných výškách a ne, že tam bude madlo u stropu a člověk aby na něm musel viset jako netopejr tedy pokud vůbec na něj dosáhl. Pak se to řeší pomocí zavěšených ok které nejsou pro držení vhodná a neposkytují takovou oporu jako madla pevná. Pouhé opření se zadkem od stěnu vozidla mi nepřijde příliš bezpečné protože v případě prudkého snížení rychlosti i kdby to někteří ustáli zákonitě nastane dominový efekt.

Zahn

Ani tramvaje natož metro nejsou schopny brzdit tak, aby při nouzovém brzdění byli opření cestující setrvačnými silami nějak významně vychýleni ze své polohy. Metro vůbec nemá kolejnicové brzdy a v provozu tramvají jsou použity tak často, že by denně byly desítky úrazů, kdyby platily vaše domněnky.

Aquinas

Pěkné. I to čalounění. Ale dovedete si představit jak dlouho bude v Praze vypadadat takto hezky?