V metru na stojáka: Trendy omezují sezení, ve špičce půjdou sedačky dálkově sklopit

Sklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Cestující v přeplněných vozech má uklidňovat třeba i adaptabilní osvětlení.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Už vloni na podzim mě v berlínském metru překvapilo, jak málo tu mají sedadel. Ale zase se výrazně zvětšila kapacita soupravy, protože jinak bych musel čekat (ve stoji na nástupišti) na další soupravu.

esc

„Kdo nastupuje v centru, nevadí mu si postát. Na druhou stranu ten, kdo nastupuje na periferii a pojede déle, tak vždy místo najde, jelikož tam vlaky tolik plné nejsou“

A co má podle této úžasné logiky dělat cestující, který nastupuje v centru (kde si místo na sezení nenajde), ale pojede déle až na tu periferii?

BND 30

To je opravdu neřešitelný problém.

Lukáš F.

Německo: „Když je plno, nasadíme teplejší, které cestující uklidní“
Mezitím Praha: blikající reklamy do každého tunelu!

Tomáš R.

„Když je plno, nasadíme teplejší, které cestující uklidní,“

Já teda nevím, jak moc cestující uklidní to, že jim změníme tón osvětlení.
Mě by mnohem víc uklidnilo, kdyby v metru i kdekoli jinde ve veřejném prostoru neustále někdo bezohledně nežvanil do telefonu anebo nepřehrával na mobilu nějaké strašné zvuky.

Aquinas

Vidíte, na to jsme zapomněl. To by si měli ještě ověřit, že ta zamýšlená změna osvětlení nebude problém pro lidi s poruchou zraku. Co se mobilů týče mě jako řidiči vadí, když chodec klábosící s někým „po drátě“ nesleduje provoz a jde jako ovce. Takový vleze na přechod aniž by se rozhlédl zda ho může bezpečně přejít, nenaváže s řidičem kontakt a často vstoupí bezprostředně před projíždějícíc vozidlo. Prostě když člověk telefonuje přemýšlí nad hovorem a přestává registrovat okolí. Takoví lidé si vůbec neuvědomují, že okolí je nuceno poslouchat jejich rozhovor a že někdy ty hovory fakt stojí za to.

patology_chef

Souhlasím i v obecné rovině. O slušném vychování v prostředku MHD jsem naposledy slyšel snad od pionýrské vedoucí.

Aquinas

Nápad asi dobrý, ale hlavně pro zdravé… Jak bude strojvedoucí zjišťovat zda do soupravy nenastoupilo větší množství lidí kteří potřebují sedět? Řešením by mohla být signalizace k strojvedoucímu (jako bývala tlačítka pro signalizaci delšího výstupu z autobusu protože kočárek) kdy by si ten kdo potřebuje o místo k sezení zažádal. Ověřeno by mohlo být prostřednictvím kamerového systému. Druhou možností by bylo, aby v každé soupravě existoval vagon kde by se určitý počet sedadel neskládal a ten byl dostupný.Třetí variantou je, aby sklápění sedaček bylo mechanické a ovládané přímo cestujícími. V základní poloze by byla sedačka zvednutá a ten kdo by… Číst vice »

Jirka z CB

A před sklopením bude signál nebo hlášení a nebo cestujícím se ucvakne pozadí nebo to nepřežije sedačka?.

Juraj

Tak Jirko, vtipný komentář jsi napsal, a teď směle přečíst ten článek.

Aquinas

„Trendem do budoucna je totiž podle firmy flexibilita. Nejedná se však o klasické sklopné sedačky známé například z vlaků, sedačku nebudou moci upravovat sami cestující, ale obsluha metra. V případě přípravy vlaku na jízdu ve špičce, kdy bude nutná vyšší kapacita, strojvedoucí elektronicky uvolní zámky sedaček, které se zvednou a nabídnou více místa k stání. Zvednutí zatím neprobíhá automaticky, po uvolnění zámku musí obsluha celý vlak oběhnout a sedačky zvednout či sklopit manuálně.“ Ten kdo bude potřebovat sedět si ve špičce nesedne pokud budou sedačky zaklopené. A proč nyní musí obsluha obíhat soupravu? Představte si, že bude špička a sedačky… Číst vice »

petr.sladek

Ocenil bych víc místně stání i v tramvaji. Dnes je v novějších jen pár koutů, kam se dá zalézt a nepřekážet ostatním. To samé v metru, jen prostor pro dva lidi u každých dveří a pak už nic 🙁

Twix

Částečně to bylo vysvětlováno tím, že sedačky omezují počet stojících, a tedy přetížení tramvaje…

Michy

Nová 52T už tohle naštěstí reflektuje.

Jan T.

Ano, ta je oproti 14T/15T skutečně lepčí. Dá se stát mezi články, kočárkové plošiny jsou jak ve vepředu, tak vzadu, po jedné hned mezi dveřmi. Jen ten předek a zadek jsou stísněné. 15T má vzadu karmlík s pětisedačkou, 52T má po stranách 2×4 a jednu samotku úplně na konci. Taky bych rád viděl sekci s 1+1, ale lidi chtějí sedět.

Frantisek X

No, zčásti souhlasím, ale člověk nemusí stát ve dveřích, když je místo dále v chodbičce mezi sedačkami, byť na šířku pro jednoho. Zažívám často situace, kdy místo k stání je, ale tupci přilepení na telefonech stojí ve dveřích, a ani z těch se nehnou ven. Někdy jsou i volná sedadla, ale „mně se nechce sedět“, tak ať si ti na nástupišti počkají. Jasně, lepší uspořádání by usnadnilo jednodušším lidem se poskládat, proti tomu nic nenamítám, ale tvrdit, že je místo jen pro dva u dveří… V M1 by tomu, pravda, pomohla ještě tyč uprostřed té plochy.

patology_chef

Stačí porovnat interiér 29T/30T v Bratislavě (na metrovém rozchodu) a 14T nebo 15T, případně metra i autobusů SOR v Praze.
Zjistíte výrazně více prostoru a méně sedaček v bratislavských tramvajích. Pak si možná všimnete zajimavého jevu. V Blavě je tramvaj určená k přepravě cestujících. Účelem pražské tramvaje je poskytnout místo k sezení za účelem hraní nějakých „hroutících se kostek“, s čímž se pojí vnitrovozová turistika. A kdo nesežene židli, aspoň se chytí tyče hned u dveří, aby nezabloudil.

Jan

Sklopné sedačky bych přivítal především v tramvajích. Tam je toho místa na stání opravdu velmi málo.

Jan T.

Ty se hodí všude. Líbí se mi poslední verze v dlouhých autobusech SOR, jednak je to klasicky u plošiny v přední části 2+3 podélně a pak v zadní části se dá sklopit celá čtyřka a je z toho další plošina pro kočárek či místo na stání.

patology_chef

Já jsem proti sklopným sedačkám, pokud je přestavují cestující. To tak máte narvaný autobus, lidi stojí kde to jen jde a najednou se zjeví… řekněme lenoch. A ten přesně jde vyhodit lidi, stojící podle sklopných sedaček. Často je tim lenochem důchodce, kterému se nechce hádat s puberťáky na křížkových místech.

Kont

U nás by pro začátek bohatě stačilo, aby se odstranilo to šílené uspořádání 2+1. Nehledě na to, že se tam 3 moc často nehrnou, ale hlavně to zabere podstatně víc místa pro stání.

Plus by teda bylo fajn, aby se v podvečer mimo pracovní dny trochu upravily intervaly

Jan T.

Právě proto se líbí ty klasické podélné lavice + průchozí volné klouby. Někdo je nemá rád, ale z hlediska využití místa je to super, narozdíl od toho pražského uspořádání po 3 místech neucpe průchod jeden člověk.

Frantisek X

Pokud je dostatek lidí s krátkýma nohama, pak se tam dá i stát, ale že by to bylo prostornější objektivně? Roztáhne-li se někdo do šířky tak, jako to dělá teď, zabere stejně dvě až tři místa. A když si natáhne nohy, tak přes něj stejně neprojdete; ono se vůbec někde dost málo počítá byť jen s koleny (typicky „čtyřky“ v SOR). 2+1 jsou dobré, když není nával a jedete ve dvou. Nakonec, většinou se dá sedět i s někým cizím, pokud vzájemně respektujete svůj prostor. Návaly by bylo lepší řešit jinak (třeba 15min. městem apod.), ale když nelze… Nakonec, ty… Číst vice »

zemko

ta sedacka pred sklopenim vypada hroyne, proc uz se Alstom neinspiroval v Londyne, tamni reseni kdy se kombinuji lavice s operkami mi prislo super, a i na stani to bylo celkem pohodlne (jen teda nevyhodou Londyna je uzky tunel a tak se mezi lavicemi blbe chodi)

Michy

Hezky je to vidět na nové Elizabeth line – plně průchozí, klimatizované devítivozové soupravy s naprosto geniálním (dle mě) řešením vnitřního prostoru.
https://www.youtube.com/watch?v=hzx-SbhDegw

Jan T.

Ty železniční 2+2 se podle mě do metra nehodí.

Zahn

Podélné lavice mají jednu zásadní nevýhodu. Lidé se na nich rozvalí jako doma v obýváku tak bezohledně, že se mezi ně často nevejdou ani dva stojící cestující a přestože je kapacita vozidla s podélnými lavicemi stejná jako s příčnými, v praxi právě kvůli tomuto jevu o více než 10 % nižší oproti uspořádání pražskému.

MajsterN

Proto se nepoužívají lavice ale sedačky (sedáky).