V metru na stojáka: Trendy omezují sezení, ve špičce půjdou sedačky dálkově sklopit

Sklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Cestující v přeplněných vozech má uklidňovat třeba i adaptabilní osvětlení.

Na veletrhu městské mobility UITP Summit v Hamburku představil předseda představenstva tamního dopravního podniku Hamburger Hochbahn Robert Henrich budoucnost tohoto druhého nejstaršího a největšího systému metra v Německu.

Kromě výstavby zcela nové linky U5 a prodlužování těch ostatních zmínil hlavně masivní nákup nových vozidel metra. „Dříve jsme provozovali 250 vlaků, nyní jich máme už 290. Naší strategií je však zdvojnásobení tohoto počtu, nyní nakupujeme celkem 374 vlaků,“ popsal Henrich. Budou připraveny pro plně či částečně automatizovaný provoz, soutěž na dodavatele vyhrál Alstom.

25 kilometrů nových tunelů. Prošli jsme největší projekt metra v Německu, stavět se má 19 let

Důraz je kladen i na design, a to nejen vnější, ale i na vnitřní uspořádání. „Chceme, aby vlaky vypadaly dobře, jezdí totiž i na povrchu. Vlaky budou mnohem širší než v minulosti. Sice nemůžeme rozšířit tunely, ale zkoušíme je lépe navrhnout,“ dodal Henrich.

Prostor jednotlivých vozů je navržen na zóny – u dveří bude místo pro kočárky, rozlišovat se má prostor pro rychlé a dlouhodobější sezení.

Prezentace prototypu u veřejnosti však přinesla i kritiku. Podle místních novinářů cestující zarazilo zejména to, že v soupravách je nově mnohem více místa ke stání než k sezení a na tiskové konferenci je dokonce označili za „dobytčáky“.

Podle dopravní podniku se tento problém řešil a k úbytku míst k sezení ve prospěch kapacity (až 1000 lidí na soupravu) vedla tvrdá data. „Máme data, že průměrný cestující jede metrem jen 6 kilometrů a preferuje rychlost. Kdo nastupuje v centru, nevadí mu si postát. Na druhou stranu ten, kdo nastupuje na periferii a pojede déle, tak vždy místo najde, jelikož tam vlaky tolik plné nejsou,“ vysvětlili představitelé města.

Sklopná sedadla ovládaná strojvedoucím

Jejich závěry o počtu míst k sezení a stání podporují také nejnovější trendy, které na veletrhu představil zmíněný výrobce vlaků metra Alstom. Ve své expozici ukázal funkční model nové hybridní lavice pro vozy metra. Ta je sklopná a umožňuje navýšit kapacitu soupravy v případě špiček až o deset procent.

Trendem do budoucna je totiž podle firmy flexibilita. Nejedná se však o klasické sklopné sedačky známé například z vlaků, sedačku nebudou moci upravovat sami cestující, ale obsluha metra. V případě přípravy vlaku na jízdu ve špičce, kdy bude nutná vyšší kapacita, strojvedoucí elektronicky uvolní zámky sedaček, které se zvednou a nabídnou více místa k stání.

Zvednutí zatím neprobíhá automaticky, po uvolnění zámku musí obsluha celý vlak oběhnout a sedačky zvednout či sklopit manuálně. Lavice jsou u prototypu tohoto řešení částečně čalouněné i ze spodní strany, aby se o ně cestující mohli pohodlněji opřít.

Zároveň v přeplněných vlacích pomůže i adaptabilní osvětlení měnící barvu podle cirkadiálních rytmů během dne. „Když je plno, nasadíme teplejší, které cestující uklidní,“ uzavřel nahlédnutí do trendů zástupce Alstomu.

Ovládání adaptabilního osvětlení a zámku sklápění sedaček pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSklopná lavice pro nové vlaky metra Alstom. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tagy alstom Hamburger Hochbahn metro metro Hamburk Německo
28 komentářů