Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Železnice Zprávy

V Lucembursku uplynul rok dopravy zdarma. Cestujících je kvůli covidu méně

Regionální vlak lucemburského státního dopravce CFL. By Alf van Beem - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26899143
Regionální vlak lucemburského státního dopravce CFL. By Alf van Beem - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26899143
Velkovévodství o rozloze zhruba poloviny Olomouckého kraje k této vymoženosti sáhlo jako první na světě.

Lucembursko si připomíná rok od zavedení bezplatné veřejné dopravy. Velkovévodství o rozloze zhruba poloviny Olomouckého kraje k této vymoženosti sáhlo jako první na světě, vyhodnocení ale prakticky není možné. Pasažérské statistiky totiž výrazně ovlivnila covidová krize.

Opatření, které už v závěru roku 2018 schválila vláda premiéra Xaviera Bettela, se týká tramvají, autobusů a vlaků. Cestujícím místo jízdenek stačí průkaz totožnosti, což se týká i cizinců. Jedním z cílů bylo, aby z aut do vlaků a autobusů přesedlo 200 tisíc Belgičanů, Francouzů a Němců, kteří denně do Lucemburska s 600 tisíci obyvateli dojíždějí za prací. Zpoplatněná zůstala jen první třída ve vlacích.

Jenže covidová krize přinesla navzdory nulovému jízdnému a snaze státního dopravce CFL o zachování provozu úbytek cestujících. Ten se projevil zejména ve vlacích, které loni využilo o 39 procent méně cestujících než v roce předchozím, uvedlo lucemburské ministerstvo dopravy. Lépe si vedly tramvaje, které byly v hlavním městě Lucemburku obnoveny v roce 2017. V únoru 2020 je využívalo denně v průměru 31 tisíc cestujících, v březnu po úderu nákazy počet klesl na 1400 cestujících denně. Následně se tramvajová doprava vzpamatovala, když ji využívá 38 tisíc cestujících denně.

Vláda západoevropské monarchie hodlá do rozvoje veřejné dopravy a cyklostezek masivně investovat. Na silnicích by pak také měly vzniknout pruhy, do nichž budou smět vjet pouze auta s nejméně třemi cestujícími.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubrt

K těm tramvajím se sluší dodat, že v říjnu 2020 došlo k významnému prodloužení tramvajové trati do centra města a k nádraží. Do té doby byl v provozu jen úsek přes „evropskou čtvrť“, který sám o sobě nedával úplně smysl.

robert

Nedával, ale někde se začít musí.

Kubrt

Jistě; chtěl jsem říct, že srovnávat v případě lucemburských tramvají výkony před covidem a dnes není úplně možné, protože zároveň s covidem proběhlo i zásadní rozšíření tramvajového systému – ani ne tak v počtu km, jako ve využitelnosti pro cestující.

robert

Já ti rozumím. 🙂

Kvetoslav

Samozřejmě, že to není zdarma. Lidi to normálně platí. A navíc třeba i ti, kteří to nevyužijí nebo nevyužívají.

Facepalm

Oh thank you, cpt. Obvious.

Sch

A ti co nemají auta zase platí zvýšené nároky a opotřebení silnic po kterých jezdí ti co auta mají.

xyz

Ti co nemají auta, platí opotřebení silnic způsobené provozem nákladních automobilů, které i pro ně dovezou do příslušných obchodů sortiment potravin, drogerie, spotřebního zboží a mnoha dalšího.

Facepalm

Ovšem to se děje i ve jménu těch, kteří auto mají, takže ti, co auto nemají, doplácejí v téhle logice bez debaty víc.
Naštěstí v Lucembursku nežije taková parta kreténů jako v Čechách, která ví vždycky všechno nejlíp a ze všeho nejradši se zabejvá nesmysly, takže mají největší HDP na hlavu na světě (cca 5násobek našeho) a můžou si dovolit věci, které jsou pro tu většinu našinců za hranicema chápání.

xyz

Mně je spíš divné, že v tak bohaté zemi jako Lucembursko nebyli ti lidé v takové míře ochotni za použití veřejné dopravy zaplatit, načež coby „motivační“ opatření v rámci této velmi bohaté země mj. s vysokou koupěschopností byla zavedena doprava bez jízdného.

LiborV

Ministerstvo si nechalo vypracovat analýzu jak zatraktivnit veřejnou dopravu, jak zjednodušit její používání. A to zejména těmi, kteří by jinak ojížděli do Lucemburska za prací. Nechali si udělat průzkum proč lidé nevyužívají více veřejnou dopravu, jehož výsledky napověděly jaká zavést opatření. Některé překážky ministerstvo čekalo. Málo designově a ekologicky zajímavá vozidla, málo účinná klimatizace, nefunkční WIFI apod. Co bylo pro úředníky překvapivé bylo, že část potenciálních cestující neodrazuje to, že by měli za využití veřejné dopravy platit, nýbrž celý proces nákupu jízdenky, vytahování platební karty, nákupu předplatného. Měli pocit, že oproti vozu jim to bere jistou svobodu. Osobně se do… Číst vice »

xyz

„část potenciálních cestující neodrazuje to, že by měli za využití veřejné dopravy platit, nýbrž celý proces nákupu jízdenky, vytahování platební karty, nákupu předplatného“
To se dá snadno vyřešit jízdenkou typu „roční GeneralAbo“ s jedinou transakcí za celý rok.

Netřeba kvůli tomu jezdit „zdarma“.

LiborV

Dá. Jsou i technologie kdy není třeba pro kontrolu GENERAL ABO vytahovat. Bezkontaktní odbavení. To ty lidi údajně také otravovalo. To, že ježdění zadarmo vyjde levněji (výpadek příjmů byl pouze 8% rozpočtu ročně) vyjde levněji než zavádění a údržba jízdenkového hitech systému může a nemusí být pravda. Současně to udávají jako snahu ulevit nejchudším lucemburčanům. I varianta prokazování nároku na slevy prý něco stojí. Máte pravdu xyz, že to lze řešit i jinak. Možná jde i o to, že jde o realizaci volebních slibů místní koalice.

Jakub P

To se samozřejmě dá, ale neřeší to lidi, kteří si nejsou jistí, jak často budou tu VHD používat a jestli se jim roční předplatné vyplatí.

Jak píše LiborV, není nepředstavitelný, že úspory plynoucí z VHD zdarma (jak zbavení se nutnosti stavět a udržovat odbavovací systém, systém pro prodej jízdenek a předplatných, kontrolu tak úspory z toho, že část lidí aspoň občas nepojede autem) převýší to, co na jízdném předtím vybrali.

Facepalm

Hele asi takhle: Tam se tim zabejvala vláda a než to schválili, nechali si udělat analýzy, na jejichž dno byste nebyl schopen dohlédnout. Tak se totu nesnažte vymejšlet líp, když o tom víte kulový.

Jarda Š.

Lucembursko je malá země, kde těch tratí a linek zas tak mnoho nemají. Pro ně je výhodnější VHD dotovat ze 100%, než platit za provoz nějakých odbavovacích systémů a za revizory. Specifikem pro tuto zemi je, že prakticky polovina všech zaměstnanců v tamních provozech jsou pendleři. (proto mají také tak obrovský HDP na obyvatele).

LiborV

Změna linkové sítě autobusů a zřízení nových spojení je plánovaná na rok 2022. Všechno co zatím udělali v rámci veřejné dopravy je součástí vládní strategie.

xyz

„Lucembursko je malá země, kde těch tratí a linek zas tak mnoho nemají.
Karlovarský kraj/Kraj Vysočina (atd.) jsou malé kraje, kde těch tratí a linek zase tolik není, takže by se tam nemělo vybírat žádné jízdné?

„než platit za provoz nějakých odbavovacích systémů a za revizory.“
V linkových autobusech byl tím „revizorem“ tak jako tak řidič, který jede v každém případě.

I průvodčí ve vlacích nadále jezdí.

Tzn. potenciální rozdíl v (ne)revizorech je jen v MHD v hlavním městě.

tecka

Já jsem se setkal s tím, že mi jízdenku prodal řidič a pak ještě přišel revizor. Ten zkontroloval mne, ale taky že řidič vydává jízdenky a nestrká si peníze do kapsy.

Jan

Kromě revozirů ale ještě máte náklady na udržování celého tarifu, tisk jízdenek, automatů na prodej, dobíjení předplacených karet, údržba IT systémů které tyto kupony evidují, lidé kteří to administrativně řeší včetně pokut atd. Ono toho není zrovna málo.

xyz

Automaty jsou na nádražích pořád – kvůli výdejí jízdenek pro 1. vozovou třídu. Tzn. náklady na údržbu jim zůstaly, zato naopak výnosy jsou dost malé.

V on-line době je značné % jízdenek (jednorázových i předplatních) řešeno elektronicky, čímž pádem se snižuje objem personálních nákladů na dobíjení předplacených karet atd.

Mimochodem, prakticky všude jinde napříč různými zeměmi tedy neumějí počítat, že se tam nejezdí „zdarma“? Nebo že by ty náklady na provozování systému byly jinde výrazněji nižší než tržby z jízdného?

xyz

** „než platit za provoz nějakých odbavovacích systémů“

Přičemž na jednotlivých nádražích ty automaty jsou dál – za účelem výdeje jízdenek do 1. vozové třídy ve vlacích.

Tzn. velmi neefektivní provozování automatů za účelem prodeje jízdenek jen pro menší část cestujících.

xyz

„Tam se tim zabejvala vláda a než to schválili, nechali si udělat analýzy“
S prominutím, zrovna „vláda se zabývala“ je poněkud profláklé a paradoxně může znít pejorativně.

„Tak se totu nesnažte vymejšlet líp, když o tom víte kulový.“
Neboli kdokoliv kromě Lucemburska to „vymyslel hůř“, např. včetně Švýcarů? 🙂

Facepalm

Ok. Lucemburská vláda se zabývala. Spokojen? To, že jste nikdy nevystrčil zadek z chalupy a máte zkušenosti jen s vládou českou, ještě neznamená, že tak musí fungovat vlády i jinde. Zajeďte se tam podívat a pochopíte, že o kompetenci jejich vlády nemusíte mít na základě svých východoevropských zkušeností žádný strach.

Bože, jak ti musí být rádi, že s námi od 15. století nemají nic společného…. 🙂

Jackub

Tak se tam odstěhujte. Nejste strom, nemusíte žít celý život v zemi, kde jste se narodil. A to nemyslím ani trochu ironicky. Víte, národní mentalitu formuje spousta vlivů. Nás formovalo to, že od toho 15./16. století jsme byli v područí jiných národů a málem národnostně zanikli. Nikdo nám nikdy nepomohl a ten vysněný Západ nás před 2. světovou válkou klidně hodil přes palubu. A nyní se na nás dívají s opovržením. Oni nikdy nemuseli zápasit o svoje bytí a sytý hladovému nevěří… Dnes tuzemské dceřinky posílají svým západním matkám hezké zisky/dividendy. Přitom poměr kvalita/cena je neporovnatelná s tím, co si… Číst vice »

xyz

„Víte, národní mentalitu formuje spousta vlivů.“
Situace, kdy ani dřívější poměrně nízké jízdné v Lucembursku nevedlo k nějak významnému využívání veřejné dopravy, je přinejmenším tomto bodě podivnou mentalitou.

„Dnes tuzemské dceřinky posílají svým západním matkám hezké zisky/dividendy.“
… a to díky tomu, že ty cizí firmy sem předtím vložily svůj kapitál (který sem mimochodem vložily bez jistoty toho, že zisku dosáhnou; to, že jej dosáhly, je důkazem jejich úspěchu a mimochodem obvykle jen část zisku bývá rozdělována formou dividend; zbylá část zisku se „otočí“ dále do činnosti té firmy, která na českém území tvoří pracovní místa).

Jaaa

No ano, jsme všichni strašní chudáci, všichni nám furt jen ubližujou, kradou nám naše výdobytky a my s tím nemůžeme vůůůbec nic dělat. I do EU jsme museli násilím. A prachy z kohezních fondů nám vnucujou pod hrozbou vyhlazení, že…

Klasické ublíženecké čecháčkovské řečičky. Místo začal aby tenhle národ sám na sobě pracovat, bude svou „bídu“ stále dokola házet na druhé.

Kdepak pane, jste jen LÍNEJ.

čtenář

Nechte ho být, nestojí vám za to: podle toho, co sem v poslední době píše, mi připadá, že ho asi virus kousl někam do mozku, až mu z toho „jeblo“.

xyz

„To, že jste nikdy nevystrčil zadek z chalupy“
Co to, s prominutím, melete?

Ve vlacích jsem projel různé země, od Trondheimu (nejseverněji) po Řím (nejjižněji), od Oostende (nejzápadněji) po (pravda, nepříliš východní) Budapešť (nejvýchodněji).

Např. v Rakousku jsem strávil svého času čtyři letní období včetně poznání tamní odlišné mentality (jejíž součástí je mj. i vybírání jízdného ve veřejné dopravě).

A loni v létě jsem byl i v Lucembursku včetně jízdy tramvají + sledování rozestavěného úseku v centru města.

Leinad

Problémem není jízdné, složitá je operace pořízení jízdenky, případně ještě tarifní podmínky a pasti.

A je problém tarif zjednodušit, rozšířit prodejní místa atd.

xyz

Řešení:
– GeneralAbo (jedna jízdenka platná pro všechno)
– Jednotlivé jízdenky řešit zejména systémem „check-in, check-out“ aneb přiložit platební kartu; tarif se spočítá sám.

Nic těžkého, v mnoha zemích praktikované.

Kubrt

Lucemburčané i tam pracující „cizozemci“ jsou dost bohatí na to, aby řešili cenu VHD (už dříve spíš symbolickou).

watslaw

Ano, já tam jezdil před skoro 15 lety, a MHD bylo levný (i na naše poměry) už tehdy, a taky jsem spíš řešil organizační záležitosti – kde ty lístky koupit (bylo výhodný si koupit bloček 10 jednorázových jízdenek), pak kde si je označit, když ve většině autobusů označovače nebyly a ve kterejch druzích vlaků to platí (platilo to skoro ve všech, snad kromě TGV). No a mimo trasu nádraží-centrum-Euročtvrť-(letiště) zpravidla velkokapacitní vozidla téměř zela prázdnotou, takže podíl jízdného na nákladech musel být nízký už tehdy.

xyz

To není dobrá zpráva, že navzdory nízkému jízdnému vozidla téměř zela prázdnotou.

Facepalm

Protože si prostě spočítali, že se jim to vyplatí.

xyz

Maláčová tvrdí, že si vláda spočítala, že se jí vyplatí dát každému důchodci mimořádný příspěvek 5000 Kč „rouškovného“.

Lucemburská vláda tvrdí, že si vláda spočítala, že se jí vyplatí jezdit po celém Lucembursku bez jízdného.

Jestliže jakákoliv vláda tvrdí, že si „něco spočítala“, tak to vůbec nemusí znamenat, že to je spočítáno správně. 🙂

Facepalm

Jestli chcete srovnávat vládu nejbohatší země světa s Maláčovou, tak jste s prominutím debil.

xyz

Chci vypíchnout, že „vláda si spočítala“ nemusí apriori znamenat nic“.

Chcete-li tedy jiný příklad: německá vláda si spočítala, že přijetí migrantů s převážně spornou či přímo nezjistitelnou identitou je pro Německo přínosnější než kdyby je nepřijali.

„nejbohatší země světa (v přepočtu na hlavu)“
… a tato nejbohatší země se snaží (nejen) své občany lákat do veřejné dopravy „na cenu“, přičemž je obecně známo, že bohatí lidé nejsou tzv. cenově citliví.

patology_chef

Ta ochota zaplatit za MHD výrazně klesla proto, že velká část občanů si při růstu příjmů a poklesu nákladů na IAD mohla dovolit auta pro všechny dospělé členy rodiny a zvítězila lenivost. Do toho jim nějak stoupla myslím kardiologická onemocnění a obezita. Takže když jsem tam v roce 2013 projížděl, všude visely vzkazy na téma „jezděte veřejnou dopravou“ jako reklamní kampaň od vévody. Takže je to nakonec služba i řidičům – neusmrdí se v zácpách. Jinak předchozí ceník taky neměl chybu: 2€ dvouhodinová, 4€ denní jízdenka na všecko včetně zavazadel.

Adamgolias

Třeba soustruh …

Jan

Tak lidi už platí MHD teď, v Praze z nějakých 75-80%, v korosezoně ještě víc. Je to jen politické rozhodnutí kolik % se bude hradit z magistrátu a kolik přímo z jízdenky. Ale výhody z toho mají i ti, kteří to běžně nebo vůbec nevyužijí. Když je potřeba, mohou kdykoliv nasednout a jet. Hlavně ale jsou měststké ulice stále průjezdné. Vemte si že jedna tramvaj (2xT nebo 15T) zabere podobně místa jako řekněme čtyři auta, ve kterých jede průměrně tak pět až šest lidí. Oproti tomu v té tramvají máte 10x, 60 cestujících, ve špičkách ještě více. Kdyby všichni ti… Číst vice »

xyz

„Když je potřeba, mohou kdykoliv nasednout a jet.“
To můžou lidi s lítačkou taky.

Při zavedení systému „pípni a jeď“ to můžou i lidi bez lítačky (resp. ono to tak můžou udělat i lidi bez lítačky i bez tohoto systému, stačí mít vždy při ruce nějakou tu jízdenku, že).

Ano, samozřejmě zejména v Praze (v rámci českých měst nejvíce právě v ní) je role městské dopravy velmi důležitá a je důležité, aby významné % lidí řešilo přepravu po Praze právě veřejnou dopravou. Proto je také důležité, aby systém veřejné dopravy v Praze byl kvalitní. Nikoliv však „zdarma“.

Jaaa

Přesvědčený o své „pravdě“ bude mlít svou dál.

Vy máte prostě problém, že je něco ZADARMO. To pak totiž vypadá jako KOMUNISMUS a to vy nemůžete překousnout.

Nejste schopen uvažovat „out of box“ a to je celé.

xyz

O „pravdě“ jsou z mého pohledu přesvědčeni spíš ti, kteří drží konstrukci „bohatá země zavedla nulové jízdné a uměla si to spočítat“, přičemž realitou je, že takový přístup je vyloženě atypický.

Nevnímám to jako „přesvědčení o své pravdě“, ale jako logický rozpor v daném kontextu.

P. S. Samozřejmě že to je projev komunistického uvažování ve smyslu „platí to komunální (resp. zde tedy vládní) zdroje, nikoliv konkrétní jednotlivci“. Ironií je, že nulové jízdné u nás neexistovalo ani za těch komunistů. 🙂