Prosím o někoho bystrejsiho, kdo dával pozor na fyzice – proč je u metra zanedbatelná aerodynamika? Je to maximální rychlostí? Nebo tím, že vzduch kolem ostění tunelu stejně nemá kudy unikat?
U londýnského metra jste na maximálním obrysu vozidla, který vám infrastruktura v malých tunelech dovolí, a i tak tam narvat všechno příslušenství je majstrštyk. V tunelu se vlak chová jako píst a kolem něj téměř žádný vzduch neproudí. No a na povrchu jedete s tím, co díky tunelu máte.
Ono ani tak nejde o aerodynamiku – vlaky metra jezdí asi tak stejně rychle jako šukafon nebo kamiony a mají zhruba stejně dobrou aerodynamiku.
Jde spíš o to, že se snažíte dostat co nejvíc cestujících dovnitř při dané maximální délce vlaků (z čehož přirozeně vyjde kvádr – v Londýně kvůli malým tunelům nahoře ořezaný do válce) ale na rozdíl od vlaků, aut nebo tramvají vás nebrzdí crashové normy (které vytvoří nějaký dole vystrčený“čumáček“ už jen kvůli deformačním elementům – který může dělat dojem že je tam kvůli aerodanymice – ale není, tramvaje žádnou aerodynamiku nepotřebují)
Ano, u kamionu se aerodanymika řeší – ale (minimálně evropské) kamiony jsou aerodynamicky velmi neideální, protože maximalizace využitelné délky návěsu má při vývoji daleko vyšší prioritu, než dobrá aerodynamika (a pak se z té bídy samozřejmě snažít získat co nejvíc, ale není to moc)
Tak je to správně řečeno, ne že aerodynamika kamionu nikoho nezajímá, ale je jí nadřazený požadavek efektivního využití délky soupravy…
I zde by jistě nikdo nenamítal nic proti ušetření nějakých drobných zejména při jízdě po povrchu ale je to až na několikátém místě za důležitějšími požadavky…
Právě že nezanedbává. Vědí, že vůz metra funguje jako píst ve válci a tudíž je tvar čela téměř jedno. Ikdyby bylo čelo šikmé, tak nad ním jen vznikne oblast vyššího tlaku, ale obtok soupravy v tunelu to nijak zásadně nezlepší.
Navíc se tam jezdí relativně pomalu, oproti Gotthardskému úpatnímu tunelu. Tam mají jednotky aerodynamická čela, mezi skříní a ostěním je daleko více prostoru a stejně kvůli pístovému efektu museli zpomalit z 250 na 200 km/h a 230 km/h mají jen pro krácení zpoždění.
VojtaDrevik
3 dny
Je zajímavé, že se vůbec nikde zatím nepíše o opci pro linky Bakerloo line, Central line a Waterloo & City line.
Prosím o někoho bystrejsiho, kdo dával pozor na fyzice – proč je u metra zanedbatelná aerodynamika? Je to maximální rychlostí? Nebo tím, že vzduch kolem ostění tunelu stejně nemá kudy unikat?
U londýnského metra jste na maximálním obrysu vozidla, který vám infrastruktura v malých tunelech dovolí, a i tak tam narvat všechno příslušenství je majstrštyk. V tunelu se vlak chová jako píst a kolem něj téměř žádný vzduch neproudí. No a na povrchu jedete s tím, co díky tunelu máte.
Ono ani tak nejde o aerodynamiku – vlaky metra jezdí asi tak stejně rychle jako šukafon nebo kamiony a mají zhruba stejně dobrou aerodynamiku.
Jde spíš o to, že se snažíte dostat co nejvíc cestujících dovnitř při dané maximální délce vlaků (z čehož přirozeně vyjde kvádr – v Londýně kvůli malým tunelům nahoře ořezaný do válce) ale na rozdíl od vlaků, aut nebo tramvají vás nebrzdí crashové normy (které vytvoří nějaký dole vystrčený“čumáček“ už jen kvůli deformačním elementům – který může dělat dojem že je tam kvůli aerodanymice – ale není, tramvaje žádnou aerodynamiku nepotřebují)
A vidíte: Aerodymika se u kamionu řeší už od pra- pra, menší aerodynamický odpor = úspora nafty = vyšší zisk pro firmu.
https://www.youtube.com/watch?v=pUwb45z1JmI
Šukafon víc času prostojí než jede, navíc v době jeho vzniku … tak staré kamiony nenajdete, max má někdo veterána.
Ano, u kamionu se aerodanymika řeší – ale (minimálně evropské) kamiony jsou aerodynamicky velmi neideální, protože maximalizace využitelné délky návěsu má při vývoji daleko vyšší prioritu, než dobrá aerodynamika (a pak se z té bídy samozřejmě snažít získat co nejvíc, ale není to moc)
A stejně tak je to s tím metrem.
Kamion ten vzduch vytlačí do stran, metro nikoliv. Nechtěl někdo prodloužit max. délku soupravy, přičemž argumentoval třetinovou úsporou paliva?
Tak je to správně řečeno, ne že aerodynamika kamionu nikoho nezajímá, ale je jí nadřazený požadavek efektivního využití délky soupravy…
I zde by jistě nikdo nenamítal nic proti ušetření nějakých drobných zejména při jízdě po povrchu ale je to až na několikátém místě za důležitějšími požadavky…
Právě že nezanedbává. Vědí, že vůz metra funguje jako píst ve válci a tudíž je tvar čela téměř jedno. Ikdyby bylo čelo šikmé, tak nad ním jen vznikne oblast vyššího tlaku, ale obtok soupravy v tunelu to nijak zásadně nezlepší.
Navíc se tam jezdí relativně pomalu, oproti Gotthardskému úpatnímu tunelu. Tam mají jednotky aerodynamická čela, mezi skříní a ostěním je daleko více prostoru a stejně kvůli pístovému efektu museli zpomalit z 250 na 200 km/h a 230 km/h mají jen pro krácení zpoždění.
Je zajímavé, že se vůbec nikde zatím nepíše o opci pro linky Bakerloo line, Central line a Waterloo & City line.
TfL a Londýn úplně neoplývají penězi, tak proto.