V Londýně pokusně zavřeli autům rušnou ulici. Kolaps nenastal

Oxford Street bez aut. Foto: Sadiq Khan / X.comOxford Street bez aut. Foto: Sadiq Khan / X.com

Kritici celého projektu poukazují především na to, že chybí plán, kam se doprava včetně 16 autobusových linek přesune.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Davidoff

Ale, ale, jak je to možné? Vždyť tu denně slyšíme autoúderku jak při zavření 500m jednosměrky v Autíčkostánu Praha vznikne totální armagedon, kolaps systému, půlka pražských pomře hlady a druhá půlka ztratí smysl života, nastane konec světa a přiblíží se příchod Filipa Turka aka nového Ježíše. A ono to bude asi trochu jinak.

Davidoff

Jo, a jeden příklad z Brna. U hlavního nádraží zavřeli průjezd autíčkám pod viaduktem a doprava v sousední křižovatce se stala mnohem plynulejší. Teď je znovu pustili pod viadukt a gumokolisti denně blokují šmirgle v křižovatce.

SYN

V Brně u nádraží to vůbec není o autíčkaření, tam je pěší zóna okolo nástupišť vlaku a MHD a kromě taxikářů, linkových autobusů (málé bus nádraží u Grandu) a dodávek do obchodů tam projíždějí prakticky akorát pohodlní lidi co by bez auta fakt krok neudělali… žádná škoda čím jich bude míň (a pomaleji). Sice se pravda momentálně kvůli bourání malého Tesca nedá k průchodu k nástupištím přijet „odspodu“ ale to je vysloveně dočasná věc… O tom jak to vypadá v Londýně na Oxford street víte nejspíš přesně to co je v tomto článku, tam bych si ty obecné řeči nedovolil… Číst vice »

ToMa

Ono je to trošku jinak. Tato ulice byla AID prakticky nevyužívána. Většina provozu zde byly autobusy a taxi. Příště si to chce trošku něco zjistit o situaci a ne se nechat zaslepit fanatismem

XYZ

Jak reaguje doprava na zavření / omezení ulice se lze přesvědčit nejlépe při zavření / omezení kvůli opravě. Ztakovéhle jedodenní akce nejde nic moc odvozovat. V Praze jsme to mohli vidět při akci zemědělců na magistrále před pár měsíci. Tam, kde je normálně zácpa bylo najednou i přes jejich blokaci jednoho ze dvou pruhů volno. Protože lidé se zalekli avizovaných problémů a raději realizovali cestu jindy.

SYN

Přesně, měsíc dopředu je ohlášeno „tuhle neděli bude zavřená Oxford“ tak vcelku žádné překvapení že se na to většina lidí připravila… a pokud to mají jako u nás tak v neděli v centru stejně „chcípl pes“…

JosefK

Z tohoto příspěvku nenávist cáká na sto honů 🙁

zemko

Uprimne tady tu snahu moc nechapu, na OS se pohybovaly zejmena autobusy a taxiky, beznych aut tam bylo velmi malo, navic ty pruhy pro auta nebyly nijak extra siroke (kde v cetnru Londyna jsou, ze?) a tak to mozna pusobilo vic nahustene, ale ze bych zrovna zde vnimal automobilovou dopravu jako problem, to se rict neda, to uz mnohem vetsi problem je Regent Street-Picadilly-Strand-Waterloo jako propojku A40 a A3, ktera takhle v centru pusobi jako magistrala na Muzeu

Danny

Máte pravdu, že jsou tam hlavně autobusy a taxíky, ale protože tu ulice asi znáte, tak sám musíte usoudit, že se na ty chodníky lidi kolikrát ani nevejdou. Zejména kolem Oxford Circus člověk musí vstoupit do silnice, nechceli procházet tempem šneka o berli.

zemko

a tak jasne, je to hlavni nakupni trida, navic na jednom konci ma ikonicky vstup do Hyde Parku, ale pro dopravu autobusem to byla celkem klicova tepna

Alibaba

Kdo se odváží zredukovat v Praze mafistrálu? 🙂

David

Oxford street ma blíž Hybernský a nebo Pařížský než magistrále…

Juraj

Však taky se ta magistrála nemusí úplně zavírat, jen omezit objem dopravy na stav odpovídající lokalitě.

Frantisek X

A Hybernská po nějaké kultivaci přímo volá. Osobně si myslím, že je lepší zachovat určitý přiměřený provoz v hlavních ulicích, a jako pěší zóny vyznačit ty okolní úzké, než naopak. Co je platné rozlehlé pěší prostranství na Můstku, když okolní uličky vypadají jako stoky, kde se chodec cítí jaksi nepatřičně…

David

asi obe ulice … idealni by bylo mit nekde u fakulty/rudolfina pod tim zelenym plackem podzemni parkoviste pro tak 300-400 aut a ty okoli ulice uzavirat pres den sloupky.

HK~

možná ji zas zjednosměrnit a sebrat pruhy na parkování

lvy

Praha úspěšně omezuje dopravu a kolony rostou, omezíte víc, budou delší. Já tam naštěstí jedu jen v krajním případě, když už fakt nejde jinak, takže se tomu spíše směju, ale když to někoho baví v tom stát každý den…

micat1

Kde Praha omezuje automobilovou dopravu? Ty největší silnice v Praze fungují dál bez omezení, a v tom bude možná právě ten problém. Auto je v praze stavěno nad všechny ostatní dopravní prostředky.

Andrej

Ok, kdo se odváží zredukovat automobilovou dopravu na Pařížské?

Panoramix

Tak když se udělá takováto marketingová akce, je jasné, že lidi budou zvědaví a přijdou se podívat a “užít si to”. Ale opravdu si myslí, že ta ulice takto ožije natrvalo jenom proto, že to nějací sociální inženýři vymysleli? A to drastické omezení VHD v dané oblasti je jako co? To nějak nezapadá do celkového konceptu pohybu po městě. Opravdu zvláštní.

Juraj

Prakticky všude, kde se něco podobného zavedlo, ta ulice skutečně ožila. Překvapivě lidé se rádi scházejí tam, kde nejsou v těsné blízkosti provozu.

To ostatně bylo nádherně vidět při opravě Vinohradské před pár lety, kdy najednou celá ulice přitáhla násobně víc chodců.

Lukas

Tady je spíš ten problém omezení autobusů. Pravda je že aut už tam tak jako tak moc nejezdilo. Většinou taxíky. Na Oxford street končí nebo přes ni projíždí docela velké množství autobusových linek, některé až z docela odlehlých částí Londýna, které jedou i dlouho přes hodinu. A jelikož v Londýně autobusy fungují i jako levnější alternativa metra tak tento zásah může být docela negativní pro celkovou mobilitu.

Filip Jirsák

O jiných pohrdavě píšete o sociálních inženýrech, ale sám se tváříte, jako kdybyste nikdy žádné město neviděl. Zkuste si někdy projít pár míst ve městě pěšky, a vysledujete přímou úměru – čím lépe se někde daří obchodu, tím méně je tam aut. Ví to každý, kdo sleduje město jinak než z auta. A vědí to především obchodníci. Co udělá takový obchodník, když chce prodávat co nejvíc? Postaví obchodní dům nebo nákupní centrum. A víte, čím se takové obchodní domy a nákupní centra vyznačují? Že tam nejsou žádná auta. Jako že vůbec žádná, všichni se tam pohybují pěšky. Autem možná přijedou k… Číst vice »

Frantisek X

No, velká nákupní střediska nejsou moc dobrý příklad, protože hodně lidí tam přijede právě těmi auty, akorát je „uklidí“ někam bokem, takže máte jedno naleštěné místo a okolo bordel. To je něco, jako „dálnicí uklidíme auta z obcí“, čímž „máme vyřešeno“. Jenže pak jezdí víc aut, méně se chodí pěšky, jezdí na kole či cestuje veřejnou dopravou. Jiná věc jsou menší obchůdky pro bližší okolí, které nepřitahují takové množství dopravy obecně.

Filip Jirsák

Velká nákupní střediska jsou právě dobrý příklad, protože ukazují, že obchodu se nejlépe daří tam, kam auta nepustíte. Ano, ta auta jsou tam v mnoha případech zaparkovaná někde nedaleko, ale není to tak vždy. V Praze Kotva, Bílá Labuť, Palladium nejsou dělané primárně na obsluhu autem. Dokonce i Nový Smíchov bych tipoval na to, že má víc pěších zákazníků než automobilových. Nákupní centra mají ta rozsáhlá parkoviště a garáže spíš tehdy, když jsou umístěná tak, že se tam jinak nedostanete. Já nikde netvrdím, že máme stavět města jako nákupní centra. Jenom jsem poukázal na to, že když někomu, kdo chce… Číst vice »

SYN

Ke kterému nákupnímu centru se prosím „jinak nedostanete“???

Jarda

Třeba OC6 nebo Štěrboholy. K oběma jezdí autobus, ale to spíš jen z „povinnosti“. Tam je to ovšem dáno jejich polohou na okraji města, daleko od civilizace. Tam by bez parkoviště chcíp pes, protože kdo by se tam kodrcal.

SYN

Toto co tu popisujete je přímá úměra podle vás, ale podle mně je to výrazně složitější a vy jste to účelově shrnul do „pěkného“ pravidla jak to vyhovuje vašemu názoru. Jako tam kde jsou třeba luxusní obchody tak tam pokud nemáte možnost přijet (a zaparkovat) aspoň poblíž tak tam obchodu přímo škodíte (do zlatnictví nebo pro kožich si tramvají přijede málokdo. Do větší samošky/marketu normálně chodí pěšky/mhd tak polovina lidí, někteří další se přizpůsobí a někteří taky ne (já nakupuju jen pro jednoho a obvykle cestou z práce, ale tahat to všechno na zádech fakt není příjemné). Pak je samozřejme… Číst vice »

Zaerikk

A to je zajímavé, když se dělá něco pro pěší, je to „sociální inženýrství“. Když se ale někde zruší chodník, zbourá hřiště kvůli parkování nebo přidají pruhy, je to „logická nutnost“ nebo něco podobného. Už tenhle rozdíl o něčem vypovídá…

Chronosphere

Já bych pokusně zavřel celý Londýn. Nemá cenu našlapovat takhle opatrně.

igor

Musí to být super pro ty co řeší zásobovaní do těch obchodů a restaurací.

Pavel S.

To určitě, nejlíp se totiž zásobuje v pěší zóně. Tam bývá zpravidla omezení v nějakou denní dobu, ale jinak zastavíte přímo u konkrétního obchodu, protože stání tam vymezená nejsou. Ve srování s ulicemi obsypanými parkujícími auty je to pro zásobovače výrazně lepší. On ten velký provoz i parkující auta totiž překáží i zásobování…

Frantík

Obecně právě tady v těch modrých zónách atd chybí místa pro krátkodobé zastavení. Ubere se pár míst rezidentům, ale na těch krátkodobých místech se vytočí dost aut.

mgr.pavel

V UK si i dovedu představit, že ta krátkodobá místo sloužila právě jen na krátká zastavení.

V Česku by se našlo spousta vyčuránků, co by vymýšlela zdůvodnění, proč tam můžou stát hodinu, dvě, pět, den,.. – a vedle policie by hledala výmluvy, proč to tolerovat.

Jako líbilo by se mi takové řešení i v Česku, jen k němu asi musíme nejdřív jako společnost dospět.

SYN

To co tu povídáte ale hodně závisí na tom jak se dodržují pravidla… se někdy zajděte podívat třeba na Masarykovu jak se dodržují „hodiny“ (přiblížně, púlhodina žádná míra) a kolik tam jezdí „zásobovačů“ mercedesama a bavorákama (samozřejmě osobníma)…

Jarda

Jakožto zásobovač musím říct, že zavážení obchůdků v pěších zónách nenávidím ze všeho nejvíc. Když tam přijedu v povolenou dobu, stejně je tam lidí jako much a stěží se mezi nimi dá projet, natož se tam někde nedejbože otáčet a couvat, protože vždycky se najde nějakej sebevrah, co mi vleze za zadek. Druhá věc je, že na trase nemám jen tyhle ulice, takže se často stává, že tu povolenou dobu nestíhám, takže v lepším případě se tam prodírám nelegálně ještě pomaleji, v horším případě jdu několik desítek metrů s rudlíkem několikrát tam a zpátky, což je nejen fyzicky náročné, ale… Číst vice »

MartinS.

Kolem Oxford Street v Londýně se zásobování řeší zpravidla uličkami za těmi obchody nebo z boku, rozhodně ne hlavním vchodem do obchodu.