V Litoměřicích začaly jezdit nové autobusy Iveco, jezdí na syntentické palivo

Autobus Iveco Crossway LE CITY 10,8M pro provoz v Litoměřicích. Foto: Město LitoměřiceAutobus Iveco Crossway LE CITY 10,8M pro provoz v Litoměřicích. Foto: Město Litoměřice

AKV Bus má smlouvu na provoz ve městě do roku 2029.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rzc

Nove autobusy me velice neprijemne prekvapily. Oproti starsim, opticky mensim, maji uvnitr velice nepovedene usporadani sedadel a mene mista a taky nesmyslne umisteni prvku na drzeni rukama. Zaroven temer chybi tlacitka pro znameni ridici k zastaveni, coz je docela problem, protoze vsechny zastavky jsou na znameni. K tem madlum – madla jsou na stridacku napravo a nalevo, takze kdyz mate v ruce tasku, tak se neda drzet pri ceste k tlacitku, protoze nedosahnete stejnou rukou na dalsi madlo. Uz jsem se pekne proletel a deti mi nastesti pochytali spolucestujici. Starostu ani Adamka jsem v zivote v MHD nevidel, takze to… Číst vice »

troglj

Mě by zajímalo těch 93% méně zplodin. HVO 100 (hydrotreated vegetable oil 100%) je vlastně umělá nafta vyrobená z rostlinného oleje odstraněním esterových vazeb, čímž netrpí některými negativními vlastnostmi klasické bionafty (methylestery mastných kyselin) jako je např. hydrolýza esterových vazeb a vznik volných mastných kyselin.
Ano, na rozdíl od ropné nafty to neobsahuje aromatické uhlovodíky, takže jejich obsah ve zplodinách bude asi velmi malý (něco málo vznikne nedokonalým spalováním).
Spotřeba autobusu ale bude cca stejná a tím i emise CO2.

rzc

Predpokladam, ze myslel NOx, ale pokud znate zdejsi radnici, tak to jsou obcane “z lidu”, naprosto postradajici technicke vzdelani. Zkratka si precetli nejakej marketingovej blaf a ted ho jedou.

troglj

NOx je ještě větší nesmysl, ty vznikají při spalování bez ohledu na typ paliv (dusík jde ze vzduchu).

Gunduľ neubiješ

Emise CO2 budou samozřejmě víceméně stejně, protože jde o stejnou chemickou reakci oxidace uhlovodíku na vodu a CO2 a jak nafta tak HVO budou mít tedy stejnou energetickou hustotu. Nicméně rozdíl je v tom, že v případě nafty se vypouští CO2, který byl v atmosféře naposled před sto miliony let a v případě řepkového oleje ten loňský, čili ve srovnání meziročním nebo stoletím ke změně koncentrace CO2 téměř nepřispívá.

troglj

To bych jako environmentalista chápal 😀 Pak by se ale mělo hovořit o uhlíkové stopě a ne o emisich. Nicméně i rady bych si dovolil pochybovat, protože vegetable oil bude pravděpodobně řepkový nebo slunečnicový a ty se pěstují dost intenzivně (tzv. energetické plodiny první generace). Sice jsou energeticky v plusu, ale jen 7% investice energie na vstupu je hodně málo, bude to někam k 50%.

Jan

Emise CO2 ovšem nejsou na závadu.