V Liberci zmizí další kus metrového rozchodu, tramvaje nepojedou dva týdny

Tramvaj s metrovým rozchodem na otočce Viadukt v Liberci. Od příštího týdne se sem již nedostane. Foto: FB Bovera clubTramvaj s metrovým rozchodem na otočce Viadukt v Liberci. Od příštího týdne se sem již nedostane. Foto: FB Bovera club

Historické tramvaje se už v Liberci nedostanou k nádraží ani k viaduktu.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr

tak to nemilé…fandím klukům v Liberci.je to škoda že trať se čím dál víc zkracuje

dopravopat

Salámovou metódou to bude pokračovať. Ako rusko na ukrajine. 🙁

Martin

Rybníček – Lidové sady pro provoz historických tramvají bohatě stačí.Rodiny s dětmi spojí jízdu historickou tramvají s návštěvou Botanky a ZOO. Nevím, co by prohledávali u Viaduktu, což je nevábná lokalita s nepřizpůsobivým obyvatelstvem.

Martin

Nádraží je obslouženo linkou č.3, na Rybníčku jste za dvě minuty. Nevím, proč vyhazovat peníze za dnes již zbytečnou splítku. Zvláště, když Liberec se topį v dluzích a bude muset udělat něco s bazénem, který čeká kompletní rekonstrukce za 900 mio.

Jiřik

Za čtvrtstoletí existující splítku se žádné extra velké peníze už nevyhazují.

Jindra

Jardo, mít koleje pro historické tramvaje na metrovém rozchodu k nádraží a Viaduktu je prostě nesmysl. Aktuálně jedou historické tramvaje jen o svátcích. I kdyby jezdily třeba každý víkend, těžko čekat, že se u nádraží budou tísnit davy turistů, aby nastoupily.
Ti co přijedou do Libe autem budou parkovat patrně v dolním centru nebo v Lidových sadech (ZOO). Naopak od vlaku+busu je to k vozovně jen „seběhnout po schodech“ vedle tunelu. Nádraží jako takové je, jak už bylo napsáno, dobře obslouženo pravidelnými linkami vč. tramvaje jedoucí k Technickému muzeu. A to považuji za pravý cíl milovníka historie dopravy.

Leinad

Hanychov, aby se výlet spojil s cestou na Ještěd.

Martin

Jo, určitě, Liberec má peníze na rozhazování …

robert

Už máš v Bratislavě tramvaj až na jih Petržalky?

Jelen

Trať bude rekonstruovaná do BKV panelů? Zatímco Praha tuto nepříliš vhodnou technologii už léta odstraňuje, Liberec chce ještě někde pokládat nové BKV panely?

dopravopat

BKV panely? No fasa. Fakt výhra. Hlavne že je tam 1435. Lebo na 1000 to nemôže jazdiť. Nikdy sa to tak nerobilo. Všetko násilne prerozchodovať alebo zrušiť. Púšťať sa do zmeny rozchodu bola chyba. Ale nikto neuzná a bude to obhajovať…

55p

Soudruzi v 80. letech rozhodli, že ČKD přestane vyrábět tramvaje na metrový rozchod… Tím to všechno začalo.

kix

a proto Liberec preventivně udržuje a kupuje vyřazené T3 a donedávna to stejné dělal i s T2..tam to fakt mělo smysl..ale samozřejmě řešit to teď už je nesmysl a zachovávat splítku je zbytečně nákladná věc

dopravopat

Lenže súdruhov v roku 1989 ľudia poslali do prdele vrátane ich spoločenského zriadenia, ktorý priviedol Československo do úpadku. Hospodárskeho aj morálneho.

Jiřik

Výborně, teď byste nám ještě mohl říct, jaká byla počátkem 90. let k dispozici technika, která by tenkrát po těch kolejích mohla jezdit. ČKD mělo ve vývoji RT6, která nikdy nepřekročila fázi zkoušek. Vozidla Stadler, Bombardier, ABB aj. byla násobně dražší. Metrová trať se fyzicky rozpadala. Změna rozchodu na normál byla po celou dobu nejrozumnějším a nejpřijatelnějším řešením. Pak už zbývalo jen zastavení provozu.

dopravopat

Technika bola k dispozícii v podobe zastaralej T6A5. Okrem iného dodávaná aj do Bratislavy, Košíc, Ostravy, Brna, Prahy. Že sa trať fyzicky rozpadala nebudem popierať, ale na to, aby sa opravila, nebola nutná zmena rochodu. Po zmene rozchodu sa v Liberci kúpoli nové tramvaje, ktoré by predtým nebolo možné prevádzkovať? Aha, jeden kus RT6-S, dopadol tak ako dopadol. A potom kupovali staré T2R, lebo nemali peniaze na nič lepšie. Nekonečné reinkarnácie T3 tam jazdia dodnes, ktoré bezproblémovo jazdili aj na rozchode 1000 mm. Majú jeden kus EVO2 na 1435 mm rozchode. Bratislava má 60 ks úzkorozchodných Škodoviek a v najbližších… Číst vice »

PvvS

No a ? Prostě se tak rozhodli a jedou dál. Tak jim nezáviď, že si mohli dovolit 1/2 metru rozchodu navíc a nehrají si na cirkusovou úzkokolejku.

dopravopat

Hrajú sa na cirkusovú 1435-ku. To je akože výhra? V čom je to lepšie?

PvvS

A jako kindermafián si stále budeš hrát na ublíženýho.. CO je na tom, že prostě při opotřebený trati si posunuli kolej kousek na bok ? Nebo že z rozmlácený tratě někde u krajnice si postavili normální dvoukolejky ? Tam je doprava pro lidi a ne pro šotoušky.

dopravopat

Obviňuješ ma z niečoho, čo nie je pravda. Tvoje útoky ad hominem nie sú argumenty. Snáď som tu v diskusii niekoho urážal?

robert

Tvoje ufňukané komentáře, které postrádají rozum a logické vysvětlení potřeby a užívání dvou rozchodů, taky neobsahují žádné argumenty. Navíc nevím, proč nějaký Hornomaďar nám kecá do toho, co si tady uděláme.

Martin

A CO je to tedy fasa ? Když už řešíte Liberec, používejte jazyk v obvyklý v tomto kraji. Vašemu výrazivu nerozumím.

dopravopat

„No fasa“ = ironicky „no pekne“.

Jiřik

Ach jo. A ty škodovky byly k dispozici, nebo aspoň ve výhledu už v té první půlce 90. let? Nebyly. Byl tu jediný výrobce – ČKD Tatra, který měl vlastních problémů dost. Změna rozchodu z metru na standard otevřela možnosti později poptat sériové tramvaje kdekoliv na světě. Standardní rozchod má mnohem vyšší trvanlivost (stačí prostá geometrie, abyste si uvědomil, jaký vliv má třeba centimetrový pokles kolejnice u metru a u standardu, přičemž vzájemné účinky rostou s mocninou takové odchylky), armatury a podbíječku na něj taky seženete kdykoliv kdekoliv, zatímco metrové podbíječky jsou v celé Evropě snad jen tři a jsou… Číst vice »

schmu

Dovolte mi otázku – kolik vám je ?

Ryk Mat

Změna je už v podstatě dokončena. Už to fakt nemá cenu řešit. 🤪

robert

Kdyby sis raději řešil svoje Slovensko a ten paskvil na tramvajovém mostě na Petržalku.

PvvS

No tak ti sebrali hračku.. To kolem sebe budeš mlátit kyblíčkem furt ?

robert

Ti Slováci. Kdyby se raději starali o své tramvaje. Nechápu, proč je zajímá nějaký Liberec.

Jiřik

Protože v Blavě mají taky metrový rozchod.

robert

No a? To je v Innsbrucku nebo v Basileji taky. A v německém Zhořelci je taky, dokonce blíž k Liberci než nějaká Bratislava.

Jiřik

Ono totiž není moc Zhořelečanů, Basilejanů nebo Innsbručanů, kteří rozumí češtině natolik, aby šli diskutovat na web Zdopravy.cz.

dopravopat

Mne? Ako by mi mohli zobrať niečo, čo nemám?

robert

Tak o co ti jde? Nic nemáš, věci nerozumíš, u sebe doma problémy neřešíš.

Martin

Co je prosím fasa ?

Leinad

Který z typu tramvajích jezdících v Liberci není možné vyrobit (nebo za vyšší cenu) na metrový rozchod?

ksz

Rozhodnutí o přerozchodování Liberce padlo ještě za soudruhů (takové jsou setrvačnosti v podobných věcech), tj. ještě v době, kdy neporoučel odběratel (dnes zákazník), ale dodavatel.

Prostě, Tatrovka neměla čas zabývat se potřebami nějakého maloprovozu na severu Čech.

Kubrt

Ony i tak tyhle snahy o likvidaci 1000 mm v ČSSR byly absurdní, když zároveň Tatra měla za úkol dodávat tramvaje do NDR, kde těch metrových provozů bylo/je spousta. Plus několik dalších v CCCP. K tomu by se Liberec a Bratislava „schovaly“.

Jiřik

Za soudruhů se spíše uvažovalo o náhradě tramvají trolejbusy, jako v Teplicích či Ústí nad Labem. O přerozchodování rozhodlo město až po roce 1989.

schmu

S tím přerozchodováním to není úplně pravda… Listopad 89 již běžela reko do Lidových Sadů…

kix

EVO2 se na metr nedělá ne? i když teda ten 1ks nemá smysl ani snad řešit..takový kusovky Liberec zkouší už od 90 let

Gryf

Na DPMLJ teda bacha, oni chtějí výhledově udělat i otočku mezi šamánkovou a býv. výstavištěm. Pak už pojede do liďáků a k botanické/zoo možná tak jedna tramvaj za hodinu. O víkendech a svátcích za dvě hodiny. Místo rozvoje sítě do Rochlice, na Františkov nebo do Pavlovic se to utlumuje víc a víc, mám ten pocit..

Busmart

Tyto informace máte odkud?

Rochličák

Do jisté míry to souhlasí, ale s tím krácením linek 2/3 bych byl opatrný. V návrhu nového územního plánu, jehož vydání bude schvalováno pozítří na zastupitelstvu, se v odůvodnění píše: „Masarykova – Šamánkova – Nová Gorkého – bloková smyčka ke zkrácení nevytížené tramvajové linky do Lidových sadů, z prověřených možností má nejlepší poměr mezi přínosem řešení ve vazbě na technické podmínky a životní prostředí a finanční náročností, nejméně ovlivňuje stávající uspořádání území, vzhledem k vlastnickým poměrům v území je minimalizován zásah do soukromých pozemků.“ Také na to proběhla SEA a na minulém zastupitelstvu byla přijata 107. změna (dosluhujícího) územního plánu… Číst vice »

Martin

A můžu se zeptat, jak je vedená plocha smyčky v Dolním Hanychově v novém územním plánu ? Nemyslím si, že v H.Hanychově hrozí nějaká velká výstavba, ono už není kde.

Rochličák

Jako náměstí. Chybí tam linie kolejí. https://marushkapub.liberec.cz/default.aspx?ThemeId=9 V Horním Hanychově je to samý rodinný dům. Plus navržená průmyslová spojka. Dokázal bych si tam představit intenzivnější (nebo naopak skoro žádnou) zástavbu, ale stalo se.

Terminál

Pokud máte tedy jen malinko přehled odkud jezdí cestující z Rochlice, tak pochopíte tu skutečnost, že něco se píše pro politiky tak, aby to nerozporovali. Obratiště přes Šamánkovu má dva důvody: 1) pokud se někdy podaří kolegovi Krebsovi protlačit muzeum TRAM, bude tudy napojeno 2) nezbytná potřeba „otočit“ část vozidel od Rochlice nad horním centrem. Toto je praktický podtext této změny. Bez obsloužení horního centra Vám nikdy CBA analýza na trať do Rochlice nevyjde……..

Rochličák

Jinak muzeum by bylo moc fajn i vzhledem k EHMK, akorát na tu zamýšlenou brownfieldovou dotaci z Národního plánu obnovy už není moc času. O rochlické trati se mělo již před delší dobou rozhodovat na zastupitelstvu „jestli vůbec“, ale náměstek zadal CBA rovnou a ty koridory v ÚP zůstaly. Samozřejmě mít tam jakýsi přechod Košické, zářez ve skále pod Domovinou a demolice v ulici Na Žižkově, to samo o sobě vychází strašně blbě stejně jako možné další zahlcení FGN. Posílat to až k LVT je tedy zcela racionální. I tak jsem k celému projektu dost skeptický. Podobně řešit modernizaci vlakového… Číst vice »

Divočák

BKV panely na tři koleje už nejsou v nabídce? To je škoda.

Andrej Veliký

Není to škoda. Nejde do nekonečna za draho udržovat kompatibilitu se zastaralými vozidly, které navíc jezdí jen výjimečně. To je jako to že až bude dokončena na železnici reelektrizace z 3 kV na 25 kV, tak ze všech Bobin a Žabotlamů se také stanou pouze stacionární exponáty. Sorry jako.

Ondra

Ta „zastaralá“ vozidla mají velký turistický potenciál. Váš přístup je kratkozraky.

Jindra

Proč Viadukt a proč ne až pod Ještěd? 😀
Ondro, pokud by pravidelně fungovala turistická linka historických tramvají (dnes jezdí jen o státních svátcích), pak je úplně jedno jestli jede z Lidových sadů do Vozovny. Nebo by jela až k Viaduktu. Turistu by měla měla dotáhnout hlavně do Technického muzea (zast. Lázně/Výstaviště/Muzeum), Botanické, ZOO kolem kterých samozřejmě pojede než někam pod most za nádražím.
Jistě se můžeme dohadovat o tom zda by bylo přínosem historické linky jezdit kolem nádraží. Ale v kontextu potřeby udržovat dalších 2×1000 m třetí koleje (Rybníček-Viadukt) je to spíše zbytečnost.

všd

Spojení na nádraží je vhodné akorát pro cestující z Turnova, Hrádku apod. co přijedou vlakem, aby přesedli rovnou na historickou tramvaj. Pokud jezdí dálkové autobusy z Prahy na Fügnerovu (nehodnotím, zda je to tak správně), přijedou turisti rovnou na tu tramvaj.

Rochličák

Podle mě je hlavní snahou ušetřit na kolejovém křížení na Rybníčku v rámci rekonstrukce třídy 1. máje, která měla proběhnout už roku 2020, ale z finančních důvodů, zpoždění meziměstské trati a jistých dohadů kolem umístění zastávek se to odložilo. Ostatně doufám, že tato oprava pomocí BKV panelů není nadlouho, má se překopávat smyčka Viadukt a tak dále (dalo by se dohledat v investičních výhledech DPMLJ pro město)… ale kdoví, čeho se ještě (ne)dočkáme. 🙂

petr

souhlasím…kdysi jsem jel Bowerou až do Jablonce..bohužel budou mít kluci jen velmi omezený akční radius…

všd

Nestanou. Zaprvé je bude možné provozovat v Polsku, zadruhé je možné elektrizovat pro jejich potřebu pár km okolo Lužné nebo nechat nějakou trať se slabým provozem tam, aby v ní bylo možné přepínat napětí a víkendově tam provozovat Bobiny. Samozřejmě ta trať bude jen jedna, nebude je možné provozovat všude.

PvvS

Poláci už ve velkým šrotujou i šestikoláky. Těžko budou mít zájem o ještě starší a slabší stroje.

Kubrt

To je otázka, co znamená „v nabídce“, když se vždy jednalo o specifický výrobek, dodávaný jen do Liberce. Oni by jim ty panely v ŽPSV jistě rádi vyrobili, ale za jakou cenu a s jakým přínosem? Ono je vůbec pozoruhodné, že se ještě někde jde cestou BKV (já vím, Liberec nemá prachy a tohle je nejsnazší cesta).

všd

Pokud vím, tříkolejnicové tratě má teď i Bratislava a Sofie. Plus Cvikov, ale tam jde o spojení tramvají a motoráků.

Kubrt

Na BKV panelech?

dopravopat

Ružinovská radiála je na BKV paneloch so žliabkom pre 3. koľajnicu, zasypaným. Na priecestiach je vložená 3. koľajnica, ale ináč je to nevyužité.

https://www.google.com/maps/@48.1570963,17.1565341,3a,89.5y,154.28h,61.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAgB5f7oW8qWTFm7y97xYhA!2e0!7i13312!8i6656

PvvS

Blava má spíš 4kolejnici ne ? Nic novýho se 3 kolejama se nestavělo.

robert

Cvikov? Kde by se tam vzaly tramvaje? U nás je jen 7 provozů. Jinak kombinaci rozchodů má Bratislava, 4 kolejnice, a Zwickau, 3 kolejnice jako v Liberci.

Vít Jůza

Zwickau se česky píše Cvikov podobně jako Mnichovem se nemyslí vždy jen ten u Mariánských Lázní.

robert

Jak chceš.

Rochličák

Někde jsem zahlédl, že ty panely na Hanychovské jsou prý z Prahy z některého nábřeží. A to byl rovný úsek. Do toho oblouku budou potřeba krátké, těch jistě už není mnoho ani na čistých 1435, natož na oba rozchody. Vůle to hrotit, když už se do Vratislavic jezdí na 1435, je malá. Vzhledem k výluce na části meziměsta také dělat tam PJD se třemi kolejemi by znamenalo velké problémy s NAD. Tak se zatím takhle odstraní havarijní stav a dál se uvidí…

Terminál

Skutečnost je poněkud jiná a docela jednoduchá. Žitavská se rekonstruovala naposled v roce 1994 – to je cca 28 let – tedy již 3 roky nad plánovanou životnost panelů BKV. Další rekonstrukce může proběhnout nejdříve v roce 2024 z důvodu objízdných tras při rekonstrukci mostů na I/35. Musí se tedy „zalátat“ nejhorší místa (jeden oblouk Viadukt a vjezd do autobusáku) tak, aby to vydrželo. No a k tomu se hodí Ty panely BKV z pražského nábřeží, aby to vyšlo cenově co nejpřijatelněji. Takže v tom nehledejte žádnou vědu, ale snahu těch „blbců“ z DP udržet bezpečný provoz. Ještě budu reagovat… Číst vice »

Rochličák

Na objízdné trasy I/35 jsem zapomněl, pravda. Mimochodem, ovlivní nějak tramvajové těleso rekonstrukce tunelu?

Terminál

Zatím se zpracovává projekt, uvidíme co to přinese, každopádně to musí být dříve, než proběhne modernizace TT

Radek

BKV panely budou ojeté z Prahy. Šetří se…

Vlk

Hned zavolej do DP Liberec, ty panely z Prahy určitě vezmou ! On Liberec je vůbec takový „retro“ město v dopravě. Autobusy se skupují co celé republice SRN. Tramvaje se radši zgenerálkujou, nebo koupí prototypy, které pak nejezdí nebo s nimi problém atd..atd……Garáže ve Františkově jsou jak z padesátých let !!! Myslím si, že by bylo potřeba stávající lidi z DP a radnice vyházet a začít projekty s novými lidmi, co mají vizi a mají plány s MHD.

Granja

Lidé se z radnice nevyhazují, ale nezvolují. Co jste si navolili, to tam máte. (netýká se úředníků státní správy – ti jsou v zaměstnaneckém poměru).

dopravopat

Lebo sa vyhadzujú peniaze do úplne nepotrebnej zmeny rozchodu. A to už desaťročia!

PvvS

Jsou to tvoje peníze ?

robert

Nevyhazují. Ale to ty nedokážeš posoudit.