Nato, že v Liberci jsou prakticky 2 tratě, tak látat je vyřazenými BKV panely je teda síla. A v podstatě shrnu dřívější komentáře – když takhle malinkou síť není Liberec schopen udržovat a provozovat v kvalitě poplatné době, tak je to na pováženou..
Ale to najdôlžetiejšie predsa bolo dovŕšené: zarezal sa rozchod 1000 mm, ktorý bol príčinou všetkých problémov! Na rozchode 1435 mm to bude oveľa, oveľa lepšie, pohodlnejšie, bezpečnejšie, rýchlejšie, lacnejšie! Všechna sláva rozchodu 1435 mm!!!
Má, ale se žádnou úchylkou by se to nemělo přehánět. Ale u vás je to co článek o Liberci, to vaše fňukání, jak to udělali blbě. Teď už to nikdo nezachrání a ti, co to rozhodli, jsou mrtví, takže nikomu nic nevyčítejte. Navíc je otravné číst tenhle balast, když si chce člověk přečíst normální názory.
Ja repšktujem normální názory. A cením si každú „odpoveď“ ktorá je v duchu Vášho komentáru. Prosím Vás, bez ohľadu ná názor, tolejute mi moju „úchylhu“, keď ju prezentujem slušne, bež osobných invektív alebo urážok. Za svojim názorom si stojím, ale bez toho, aby som ponižoval alebo urážal ľudí s názorom odlišným.
Nemám nic proti odlišným názorům, včetně těch vašich. Ale ten váš názor, pořád stejný, tady prezentujete už minimálně půl roku. Dvakrát třikrát to nestačilo? My víme, jaký na to máte názor. Tak proč psát dokola to samé?
Už nestačia ojetiny vo vozovom parku, už sa kupujú second hand BKV panely z Prahy. Ale to je jedno. Dôležité je, že zarezali rozchod 1000 mm. Lebo v ČR to nejde. Nemôže to fungovať. Opraviť trať na rozchode 1000 mm nikto nevie. Ani podbíjačky neexistujú, ani brúsky a pod. Alebo existujú v zahraničí a sú drahé. Radšej zmeniť rozchod, aby sa uštrilo na podbíjaní tých BKV panelov.
Podbíječky existují v Evropě asi tak čtyři a objednávají se dva až tři roky dopředu. A o přerozchodování se rozhodlo počátkem 90. let, kdy neexistoval dodavatel cenově dostupných tramvají pro metrový rozchod a Liberec byl jediným městem v republice, který tento drahý atyp provozoval.
Kdyby se dochovaly metrové tramvajové provozy v Jablonci nad Nisou, Opavě, Ústí nad Labem, Teplicích, Českých Budějovicích, Mariánských Lázních a Jihlavě, asi by to vypadalo jinak.
T3SUCS v Bratislave:
T3/VI.SUCS – 634 tisíc Kčs (1985)
T3/VI.SUCS – 672 tisíc Kčs (1987)
T3/VI.SUCS – 808 tisíc Kčs (1989)
T6A5 v Bratislave:
prototypy – 2,86 mil. Kčs (1991)
prvá séria – 3,177 mil. Kčs (1991)
druhá séria – 3,78 mil. Sk (1993)
tretia série – 11,41/10,36 mil. Sk predný/zadný vozdeň súpravy (1997)
Koľko stáli T3SUCS a T6A5 pre Brno, Prahu, Ostravu? Ja tie čísla nemám, tak napíšte, aj s rokmi výroby. Potom môžeme porovnať. Díky.
+2 -5 Prosím problematiky znalých, aby napriek tomu hodnoteniu napísali ceny T3SUCS a T6A5 pre Brno, Prahu, Ostravu. Z mojej strany sa jedná o serózny záujem, ktorý potvrdí alebo vyvráti argument o cene vozidla pre „atypický“ rozchod. Aj keď sa jedná o vozidlo z produkcie ČKD Tatra. Ďakujem!
Viaceré metrové prevádzky boli po 2. svetovej vojne zarezané, pričom infraštruktúra sa využila pre trolejbusy. Dôvod, prečo boli zarezané a nahradené trolejbusmi, nie je rozchod. Dôvodov prečo zanikli je viacero. S výnimkou Teplíc sa jednalo o malé prevádzky s traťami na konci životnosti a po vojne bolo málo materiálu aj financií na ich obnovu. Navyše ich dopravné výkony neboli natoľko veľké, dali sa ľahko nahradiť trolejbusmi. V Teplicích to bola politika, ktorá tramvaje zarezala.
Áno, ďakujem za korktúru. Už je to pár rokov čo som sa tomu venoval, moja pamäť tiež nie je dokonalá. Každopádne je to smutné v oboch prípadoch, ako Teplice, tak Ústí nad Labem. Tramvaje mali v oboch mestách význam a dovolím si tvrdiť že ich likvidácia nebola z dopravnej stránky opodstatnená. Je mi ľúto, že k tomu došlo. A nemylsím si, že rozchod koľajníc bol primárnym dôvodom (aj keď sa dal použiť ako „argument“). Nezmeníme to. Nech si myslíme čokoľvek. Pravda nie je arbitrom súčasnosti. Abitrom je ekonomika.
Já tam teda vidím na městské trati interval v neděli 10 minut a prázdné to vůbec nejezdí. Ale v zásadě souhlasím že ty parciální trolejbusy by vyřešily spoustu vazeb lépe než tramvaje a kvalitu života by nikde asi výrazně nezhoršily. Nicméně do tramvají se stále investuje, byť to provází různé těžkosti, a tak tam z tradice zůstanou. Rozvoji parciálních trolejbusů bych se ovšem nebránil.
nééé, naopak chci aby se tramvaje prodloužili 😉 Liberec si stálé hýčká stařičké T3, které odjinud mizí. Navíc jezdí i historická linka, kdy se můžete svézt i staršími tramvajemi.
Ale pravda, že na některé úseky, kde jsou dnes „bus only“ bych dal kloubové trolejáky, to by bylo dobré 😉
Moc nechápu ty mínusy, také mi připadá, že tak malý tramvajový provoz, jako je v Liberci, nemá příliš význam a že trolejbusy by byly lepší řešení. Když tam používají vyřazené BKV z Prahy, tak to asi není úplně důkaz toho, že by jim ja tramvajích záleželo.
A hlavně ten betonový panel určitě něco vydrží i dál. Bohužel společnost není úplně nastavená na cirkulární ekonomiku. Roky prodávám a nabízím věci po dětech – kola, lyže, kopačky, hokejky, brusle, přeskáče atd. V některých oblastech není problém prodat a prodá se hned. Typicky, kde je běžné věci půjčovat (lyžáky), ale jinde to nikdo nechce. Třeba kopaček, co měly děti na noze 3x se nezbavíte, ale totálně ojeté lyžáky prodáte před sezónou hned. Posílat ty věci dál, je prostě lepší než to kupovat (vyrobené v Bangladéši nebo Kambodže) a funkční vyhazovat. U toho betonového panelu to je spousta energie a… Číst vice »
V Praze se BKV panely vyhazují díky tomu, že jde o systém, který nemá velkou životnost a je velice problematické ho udržovat. Jinak v Praze se při rekonstrukcích BKV panelů úplně nezbavují. Vytřídí se na dále použitelné a ty se uskladní (používají se pro lokální opravy ještě stále existujících tratí s BKV panely) a na dále nepoužitelné. Ty se buď zlikvidují, nebo se prodají někomu, kdo si z nich má zájem udělat například zpevněnou plochu. Nejspíš se ještě použitelných BKV panelů vyskytlo v Praze dostatek na to, aby se jimi dalo pomoci v Liberci. Nové BKV panely se sice stále… Číst vice »
Máte plnou pravdu. Spousta věcí se vyhazuje aniž by to bylo potřeba. Někteří kritizují Liberec, že udržuje tramvajový provoz aniž by nakupoval nové výrobky. Hospodárnost se stalo sprosté slovo a je dobře že tam chápou, že také musejí souběžně investovat i jinde. Na železnici se nakupují také ojetiny když právě nejsou prostředky na nová vozidla. Dle mého názoru je dobře, že provedli komplet přerozchodování i když je to stálo nemalé výdaje.
Parciální trolejbus je nejhorší Šotozlo co existuje. Když je linka na které se vyplatí provozovat trolejbus, má být pod dráty celá. Parciální trolejbus potřebuje dráty, takže se kuli němu musí stejně budovat infrastruktura. Potřebuje i baterie, takže se kupují dva pohony do každého vozidla. Je těžký a ničí tak silnice. Navíc baterie jsou drahé a mají malou životnost. A má stejnou kapacitu i nároky na údržbu jako elektrobus, nebo ještě větší. Takže je to elegantní kombinace toho nejhoršího z tramvaje i elektrobusu. To má význam jen pro nějaké extrémně okrajové situace např. linka s obzvlášť dlouhým intervalem, která většinu doby… Číst vice »
Dejte jim tak patnáct, dvacet miliard a možná o té přestavbě tramvajového provozu na trolejbusový začnou uvažovat. Ostatně uvažujete úplně stejně jako Severočeské KNV a Federální ministerstvo dopravy po roce 1984. Akorát ty prachy jim asi nedáte. 🙂
Bylo by rozhodně v Liberci lépe bez lidí,kteří mají parciální myšlení,jako paní Lenka Nováková….
Jarda
2 let
v podstatě se dá poznat, kde se něco dělalo a kde ne, podle toho jestli jsou tam 3 nebo 2 koleje, což je vidět i u rozšiřované křižovatky u nádraží, tak od viaduktu vedou už jen 2 koleje, ale u autobusáku nahoru jsou ještě 3 z doby, kdy trať byla dvourozchodová.
Ani trať v centru města nebyla plně dvoukolejná. Zdvoukolejnění nastalo až po přestavbě začátkem devadesátých let, ale jistě někdo doplní přesné datum.
Ne. Až po Vápenku byly dvě koleje, potom začínala jednokolejka. Teprve při rekonstrukci se v roce 1996 od viaduktu po Kubelíkovu postavila provizorní jednokolejka.
Marian Kechlibar
2 let
Tentokrát jen gramatická poznámka.
„V Liberci využily“ je špatně. Buď „V Liberci využili“, nebo „V Liberci se využily“.
Nato, že v Liberci jsou prakticky 2 tratě, tak látat je vyřazenými BKV panely je teda síla. A v podstatě shrnu dřívější komentáře – když takhle malinkou síť není Liberec schopen udržovat a provozovat v kvalitě poplatné době, tak je to na pováženou..
Ale to najdôlžetiejšie predsa bolo dovŕšené: zarezal sa rozchod 1000 mm, ktorý bol príčinou všetkých problémov! Na rozchode 1435 mm to bude oveľa, oveľa lepšie, pohodlnejšie, bezpečnejšie, rýchlejšie, lacnejšie! Všechna sláva rozchodu 1435 mm!!!
Že Vás to pořád baví
Ono to bude asi mentálna porucha. 😉 Ale tak, každý šotouš má tú svoju, alebo nie?
Má, ale se žádnou úchylkou by se to nemělo přehánět. Ale u vás je to co článek o Liberci, to vaše fňukání, jak to udělali blbě. Teď už to nikdo nezachrání a ti, co to rozhodli, jsou mrtví, takže nikomu nic nevyčítejte. Navíc je otravné číst tenhle balast, když si chce člověk přečíst normální názory.
Ja repšktujem normální názory. A cením si každú „odpoveď“ ktorá je v duchu Vášho komentáru. Prosím Vás, bez ohľadu ná názor, tolejute mi moju „úchylhu“, keď ju prezentujem slušne, bež osobných invektív alebo urážok. Za svojim názorom si stojím, ale bez toho, aby som ponižoval alebo urážal ľudí s názorom odlišným.
Nemám nic proti odlišným názorům, včetně těch vašich. Ale ten váš názor, pořád stejný, tady prezentujete už minimálně půl roku. Dvakrát třikrát to nestačilo? My víme, jaký na to máte názor. Tak proč psát dokola to samé?
Furt nefňukejte.
Trolling is a art. 😉
Už nestačia ojetiny vo vozovom parku, už sa kupujú second hand BKV panely z Prahy. Ale to je jedno. Dôležité je, že zarezali rozchod 1000 mm. Lebo v ČR to nejde. Nemôže to fungovať. Opraviť trať na rozchode 1000 mm nikto nevie. Ani podbíjačky neexistujú, ani brúsky a pod. Alebo existujú v zahraničí a sú drahé. Radšej zmeniť rozchod, aby sa uštrilo na podbíjaní tých BKV panelov.
Podbíječky existují v Evropě asi tak čtyři a objednávají se dva až tři roky dopředu. A o přerozchodování se rozhodlo počátkem 90. let, kdy neexistoval dodavatel cenově dostupných tramvají pro metrový rozchod a Liberec byl jediným městem v republice, který tento drahý atyp provozoval.
Kdyby se dochovaly metrové tramvajové provozy v Jablonci nad Nisou, Opavě, Ústí nad Labem, Teplicích, Českých Budějovicích, Mariánských Lázních a Jihlavě, asi by to vypadalo jinak.
Jediný v republike? Možno tak od roku 1993. O koľko bola T3 na metrový rozchod drahšia než T3 na 1435? A T6A5?
Pred pár dňami som bol v Zürichu. Ako krásne im to tam jazdí na tisícke. Aj bez BKV panelov.
T3SUCS v Bratislave:
T3/VI.SUCS – 634 tisíc Kčs (1985)
T3/VI.SUCS – 672 tisíc Kčs (1987)
T3/VI.SUCS – 808 tisíc Kčs (1989)
T6A5 v Bratislave:
prototypy – 2,86 mil. Kčs (1991)
prvá séria – 3,177 mil. Kčs (1991)
druhá séria – 3,78 mil. Sk (1993)
tretia série – 11,41/10,36 mil. Sk predný/zadný vozdeň súpravy (1997)
Koľko stáli T3SUCS a T6A5 pre Brno, Prahu, Ostravu? Ja tie čísla nemám, tak napíšte, aj s rokmi výroby. Potom môžeme porovnať. Díky.
+2 -5 Prosím problematiky znalých, aby napriek tomu hodnoteniu napísali ceny T3SUCS a T6A5 pre Brno, Prahu, Ostravu. Z mojej strany sa jedná o serózny záujem, ktorý potvrdí alebo vyvráti argument o cene vozidla pre „atypický“ rozchod. Aj keď sa jedná o vozidlo z produkcie ČKD Tatra. Ďakujem!
Viaceré metrové prevádzky boli po 2. svetovej vojne zarezané, pričom infraštruktúra sa využila pre trolejbusy. Dôvod, prečo boli zarezané a nahradené trolejbusmi, nie je rozchod. Dôvodov prečo zanikli je viacero. S výnimkou Teplíc sa jednalo o malé prevádzky s traťami na konci životnosti a po vojne bolo málo materiálu aj financií na ich obnovu. Navyše ich dopravné výkony neboli natoľko veľké, dali sa ľahko nahradiť trolejbusmi. V Teplicích to bola politika, ktorá tramvaje zarezala.
Hovoří sice o Teplicích, ale myslí Ústí nad Labem. Poděkujte komunistům.
Áno, ďakujem za korktúru. Už je to pár rokov čo som sa tomu venoval, moja pamäť tiež nie je dokonalá. Každopádne je to smutné v oboch prípadoch, ako Teplice, tak Ústí nad Labem. Tramvaje mali v oboch mestách význam a dovolím si tvrdiť že ich likvidácia nebola z dopravnej stránky opodstatnená. Je mi ľúto, že k tomu došlo. A nemylsím si, že rozchod koľajníc bol primárnym dôvodom (aj keď sa dal použiť ako „argument“). Nezmeníme to. Nech si myslíme čokoľvek. Pravda nie je arbitrom súčasnosti. Abitrom je ekonomika.
Facepalm
Nebylo by Liberci líp bez tramvají ? Liberec je spíš město pro parciální trolejbusy.
Děkujeme za knížecí radu.Díky.
bylo. provozovat na podobnych vesnicich tramvaje, ktere jezdi v solo vozech po pul hodine je ekonomicka sebevrazda.
Já tam teda vidím na městské trati interval v neděli 10 minut a prázdné to vůbec nejezdí. Ale v zásadě souhlasím že ty parciální trolejbusy by vyřešily spoustu vazeb lépe než tramvaje a kvalitu života by nikde asi výrazně nezhoršily. Nicméně do tramvají se stále investuje, byť to provází různé těžkosti, a tak tam z tradice zůstanou. Rozvoji parciálních trolejbusů bych se ovšem nebránil.
Tramvaje jsou v Liberci dost vytížené. Nad pradávnou investicí nemá cenu mudrovat. Odpisy jsou z účetního hlediska příjemná záležitost.
nééé, naopak chci aby se tramvaje prodloužili 😉 Liberec si stálé hýčká stařičké T3, které odjinud mizí. Navíc jezdí i historická linka, kdy se můžete svézt i staršími tramvajemi.
Ale pravda, že na některé úseky, kde jsou dnes „bus only“ bych dal kloubové trolejáky, to by bylo dobré 😉
akorát že se historická linka čímdál víz zkracuje…aby za čas vůbec bylo kam jezdit…a je to škoda
Moc nechápu ty mínusy, také mi připadá, že tak malý tramvajový provoz, jako je v Liberci, nemá příliš význam a že trolejbusy by byly lepší řešení. Když tam používají vyřazené BKV z Prahy, tak to asi není úplně důkaz toho, že by jim ja tramvajích záleželo.
Kdyby nezáleželo, už je trať zrušená. Nákup jetých BKV znamená, že záleží, ale nejsou prachy.
A hlavně ten betonový panel určitě něco vydrží i dál. Bohužel společnost není úplně nastavená na cirkulární ekonomiku. Roky prodávám a nabízím věci po dětech – kola, lyže, kopačky, hokejky, brusle, přeskáče atd. V některých oblastech není problém prodat a prodá se hned. Typicky, kde je běžné věci půjčovat (lyžáky), ale jinde to nikdo nechce. Třeba kopaček, co měly děti na noze 3x se nezbavíte, ale totálně ojeté lyžáky prodáte před sezónou hned. Posílat ty věci dál, je prostě lepší než to kupovat (vyrobené v Bangladéši nebo Kambodže) a funkční vyhazovat. U toho betonového panelu to je spousta energie a… Číst vice »
Když něco vydrží i dál tak proč ho v Praze vyhazujou?
Panel třeba pár let vydrží, ale v Praze je tato technologie na ústupu jako celek. Když to v Libreci pomůže s místní opravou, proč ne.
Proti otevřenému svršku nebo trávě hluk, proti asfaltu menší pohodlnost pro jízdu aut
V Praze se BKV panely vyhazují díky tomu, že jde o systém, který nemá velkou životnost a je velice problematické ho udržovat. Jinak v Praze se při rekonstrukcích BKV panelů úplně nezbavují. Vytřídí se na dále použitelné a ty se uskladní (používají se pro lokální opravy ještě stále existujících tratí s BKV panely) a na dále nepoužitelné. Ty se buď zlikvidují, nebo se prodají někomu, kdo si z nich má zájem udělat například zpevněnou plochu. Nejspíš se ještě použitelných BKV panelů vyskytlo v Praze dostatek na to, aby se jimi dalo pomoci v Liberci. Nové BKV panely se sice stále… Číst vice »
Protože v Praze,když to jde, se tratě předělávají na otevřený svršek. A v centru zase panely BKV dost neradi vidí památkáři.
Máte plnou pravdu. Spousta věcí se vyhazuje aniž by to bylo potřeba. Někteří kritizují Liberec, že udržuje tramvajový provoz aniž by nakupoval nové výrobky. Hospodárnost se stalo sprosté slovo a je dobře že tam chápou, že také musejí souběžně investovat i jinde. Na železnici se nakupují také ojetiny když právě nejsou prostředky na nová vozidla. Dle mého názoru je dobře, že provedli komplet přerozchodování i když je to stálo nemalé výdaje.
Z vašich odborných úvah musí být člověk Jelen….
Nebylo, naopak, Liberci bude líp, až bude tramvaj do Rochlic.
To musíte počkat, až bude dost vysloužilých tramvají a BKV panelů z jiných měst..
Parciální trolejbus je nejhorší Šotozlo co existuje. Když je linka na které se vyplatí provozovat trolejbus, má být pod dráty celá. Parciální trolejbus potřebuje dráty, takže se kuli němu musí stejně budovat infrastruktura. Potřebuje i baterie, takže se kupují dva pohony do každého vozidla. Je těžký a ničí tak silnice. Navíc baterie jsou drahé a mají malou životnost. A má stejnou kapacitu i nároky na údržbu jako elektrobus, nebo ještě větší. Takže je to elegantní kombinace toho nejhoršího z tramvaje i elektrobusu. To má význam jen pro nějaké extrémně okrajové situace např. linka s obzvlášť dlouhým intervalem, která většinu doby… Číst vice »
Jenže takových extrémně okrajových situacích se dá v českých městech najít plno
Pravda, ale třeba ve Zlíně tak jezdí všechno. Výjimkou jsou školní spoje, které jedou část trasy mimo dráty.
Já myslím že v té Praze pořád do toho lidi hážou vidle., takže se staví jenom ta část, co projde.
Dejte jim tak patnáct, dvacet miliard a možná o té přestavbě tramvajového provozu na trolejbusový začnou uvažovat. Ostatně uvažujete úplně stejně jako Severočeské KNV a Federální ministerstvo dopravy po roce 1984. Akorát ty prachy jim asi nedáte. 🙂
Bylo by rozhodně v Liberci lépe bez lidí,kteří mají parciální myšlení,jako paní Lenka Nováková….
v podstatě se dá poznat, kde se něco dělalo a kde ne, podle toho jestli jsou tam 3 nebo 2 koleje, což je vidět i u rozšiřované křižovatky u nádraží, tak od viaduktu vedou už jen 2 koleje, ale u autobusáku nahoru jsou ještě 3 z doby, kdy trať byla dvourozchodová.
Ony byly někdy od viaduktu nahoru dva rozchody?
Jasně, oba dva rozchody se denně používaly. Jedenáctka z JABLONCE se pravidelně u Viaduktu otáčí.
Od Viaduktu nahoru myslím směr Ještě. Ale uznávám, že „od Viaduktu nahoru“ se dá vykládat různě, moje chyba 🙂
Pro pamětníky: metrová trať od viaduktu k Ještědu byla jednokolejná?
Ano, byly tam výhybny.
Ani trať v centru města nebyla plně dvoukolejná. Zdvoukolejnění nastalo až po přestavbě začátkem devadesátých let, ale jistě někdo doplní přesné datum.
Marně přemýšlím o jaké useku mluvíte. Co si pamatuju tak minimálně od roku 1975 to bylo dvojkolejné.
Revoluční. Ta byla jednokolejná.
Ne, Revoluční a Moskevskou se jezdilo do Lidaku a Pražskou dolů směr Ještěd.
Jo linka do Jablonce byla jednokolejná hned z Fugnerky.
ano…trať vedla místo příkopa podél domů..
Ne, byla dvojkolejná až k Vápence, odtud byla jednokolejná. Alespoň co si pamatuju, tak od 1975.
Ne. Až po Vápenku byly dvě koleje, potom začínala jednokolejka. Teprve při rekonstrukci se v roce 1996 od viaduktu po Kubelíkovu postavila provizorní jednokolejka.
Tentokrát jen gramatická poznámka.
„V Liberci využily“ je špatně. Buď „V Liberci využili“, nebo „V Liberci se využily“.
Třeba je liberecký dopravní podnik natolik pokrokový, že je obsazen výhradně ženami:-)
Že by se tahalyo s betonem? Tak daleko ještě genderové aktivistkyo nepokročilyo. 😉
To není gramatická poznámka, ale pravopisná.