V Liberci začíná výběr podoby budoucího nového nádraží. Dorazilo sedm návrhů
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic
                            
Nový terminál má proměnit podobu Liberce na několik generací dopředu.

Nový terminál má proměnit podobu Liberce na několik generací dopředu.
Má to jeden háček. Celý projekt. Jestli se počítá s tím, že lidi vystoupí z autobusu takřka vedle kolejí a poslušně obejdou celou budovu. To v dnešní době určitě ne. Vystoupí a hurá rovnou přes koleje na nástupiště. Budou vždy používat tu nejkratší cestu. To by se to muselo oplotit tak daleko, aby to bylo přes budovu nádraží a podchodem mnohem kratší. Vidím to každý den a zdárný příkad je třeba Jablonecké a Tanvaldské nádraží. Všude courají lidi kolejištěm. Že by se to v Liberci nedělo o tom pochybuji. Pokud to bude takto postaveno.
„Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů.“
A mezí Masaryčkou a Florencí ještě víc. Předpokládám, že až na 5. nástupiště bude jezdit máloco, a že relevantní busy pro spojení „přijel jsem vlakem a dál popojedu busem“ budou stavět hned u nádražní budovy.
„Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů.“ – chudáci Liberečáci… Ještě že Pražáci to mají na Hlaváku pouhých 300 metrů například ze 7. nástupiště před nádraží do přilehlého („přátelsky přívětivého“) parku… 😄
Proc se v CR tak bojime staveb nad kolejistem? tohle vypada jak nejaka pustina…
Bude ten nákladní ranžír pro ten jeden manipulák denně stačit?
Jeden by čekal nárůst provozu s novou tratí (Praha)-Turnov-Liberec. Idálně, aby se pod trolejí dalo dojet až do Německa, trať už v TEN-T je. Nepočítat s tím teďka by bylo poněkud krátkozraké.
Pro cesty ze Saska do Prahy tohle vždy bude trochu krkolomné, zvlášť po výstavbě VRT Podřipsko a Krušnohorského tunelu. Spíš bych čekal nárůst po zcivilizování trati Liberec – Hradec, pro cesty na Moravu a Vídeň by to dávalo větší smysl
Měl jsem na mysli nákladní vlaky a zrovna Mladá Boleslav jich generuje nemálo. Nejkratší cesta do přístavů v západním konci Baltu.
Přes Liberec na Balt? A kudy? Jako na Zittau a pak Cottbus , Berlin a Štětín? nebo přes Frýdlant a Polsko?
Obojí je nesmysl, ty tratě na to nejsou stavěné.
A kolik automobilů Škodovka exportuje po moři?
No snad jo. Přece byste nechtěl, aby každá do Liberce zaústěná traťová kolej měla v přednádraží svoje vlastní pokračování, to by pak nebyla žádná legrace… A vůbec, od Růžodolu se prostě odjakživa jezdilo na dolní. 😉
Ke komentáři pod obrázky (o zanedbanosti železnice v Lbc kraji) bych rád připomenul, že ani s dálnicemi to není kdovíjaký rock´n´roll, protože v celém Libereckém kraji je jen jeden kratičký cancourek D10 u Turnova, jinak nic.
a nebude to lepší, protože D35 skončí v Úlibicích a do Libereckého kraje povedene paskvil se střídavým třípruhem
Zas na druhou stranu taková 35 má téměř dálniční parametry, respektive na místní terénní poměry je úplně v pohodě. Mohli by jí v těchto parametrech dotáhnout až na hranice.
Až se zvýší dopravní intenzity na takovou míru, že to bude nevyhnutné, tak se I/35 směrem na Hrádek nad Nisou rozšíří na 4-pruh o levou půlku. Územní rezerva s tím již počítá a jeden podjezd taky: https://mapy.com/cs/zakladni?pid=84301813&newest=1&yaw=4.811&fov=1.257&pitch=0.085&x=14.9182686&y=50.8408189&z=15&ovl=8
No tak super
Přemýšlím kdo dá mínus? Jako z Libe do Hrádku, Turnova nebo Jablek dobrý. Bolka a Praha, taky OK. Ale dál? Česká Lípa pořád na hodinu (možná tři čtvrtě), Harrachov a Jilemnice hodina a víc. Nová cesta na Frýdlant se nám pořád odsouvá.
Do Ústí nebo Hradce je to peklo na hodinu a půl nebo dvě.
A co čekáte? Že v kraji s velmi složitým terénem plného kopců a hor budeme stavět dálnice jak na běžícím pásu.
V Liberci si musi zaplatit nadrazi kraj a neco prispeje SZ a bude to stat 1,8 mld. V Hradci Kralove to zaplati cele SZ a bude to stat 10,5 mld. Jsou zkratka krajska mesta 1. kategorie a 4. kategorie. Kam asi patri trvale Liberec?
Nezapomeňte i další podobné. Plzeň, Pardubice, Brno, Ostrava
Mně zaujal vývoj označení takových staveb.
V Praze „Terminál Smíchov“ změnili na „Nádraží Smíchov“.
V Liberci zase světové „Central Station“ přešlo do „Krajský terminál“.
Jen doufám, že v průběhu stavby tam nedojde k nějakým dotačním, nebo jiným nepravostem. To by se pak lidová slovesnost mohla „Krajský terminál“ zredukovat na jednoslovný hybrid. 🙂
Tak pokud bude na kraji pořád Půta. Tak se obávám že k nějakým nekalostem dojde.
Asi něco nechápu…Neustále se u nás naříká, jak lidé přestávají jezdit vlakem (no bodejť by ne, když cestování vlakem po Evropě je dražší jak letadlem a to samé platí o nákladní dopravě, aneb sláva ekologii) a přesto se tady roztrh pytel s investicemi do drah. Ale jakými že 😀 Ono co si budem, chtělo by to taky trošku modernější vlaky…
No já nevím, nového toho už jezdí dost, ale po čem… Lepší jízdní doby, přestupní a další vazby, dostupnost, kapacita – to vše leží právě v kolejích, respektive jejich stavu.
A vy vlakem jezdíte? Změny ve vozovém parku se právě dějí.
Cestujících ve vlacích ale dlouhodobě přibývá a je to právě díky lepším vlakům. S těmi problém není, ještě se sice pořád dají najít spoje, na kterých jezdí šrot, ale každý rok jich výrazně ubývá. Ceny jsou různé, někdy je vlak i podstatně levnější, především když cestujete se zavazadlem.
Co se týče infrastruktury, tak ten pytel se bohužel moc neroztrhl. Respektive peníze jdou jen na jednodušší projekty jako jsou rekonstrukce nádražních budov, stanic a tratí v původní stopě. Nových rychlých tratí je velmi málo (4. koridor a nyní se staví první úseky Brno – Přerov).
jednodušší projekty jako ČT, Masaryčka či Smíchov?
„Ono co si budem, chtělo by to taky trošku modernější vlaky…“
Že vy jste jel vlakem naposled někdy před dvaceti lety, že?
Mimo to, kde se říká, že lidé přestávají jezdit vlakem, když počet cestujících stoupá?
Doufejme, že se vymyslí něco zajímavého. Jakmile jsem viděl v článku zmínku Janďourkovi, tak to bude stát za houby, jako se vším u čeho se podílel.
tak a teď nám napište, co skvělého bylo realizováno za Vašeho přispění
O špatné přípravě městských staveb, o veletočích se stavebním dozorem, když nejde na ruku, jdou po městě doslova legendy.
Ale jistě je to jen čirá fantazie a všechno máme postavené v termínu a bez více prací. 😀
(podchod u arény, bazén, parkoviště Pastýřská)
Zdá se mi to, nebo se opravdu roztrhl pytel s plánovanými stavebními projekty?
Může mi někdo vysvětlit, kam při těch vizualisacích zmizelo to historické ostrovní nástupiště? Svým objemem i architektonickou kvalitou předstihuje mnohé hlavní výpravní budovy. Jeho demolici považuji za nepřijatelné a barbarské, čili ještě jednou: kam zmizelo??
Nepřijatelnou a barbarskou, pardon..
Tam kde je něčím užitečné, tedy bohužel nikam. Architektonickou hodnotu má, ale praktickou nikoliv, je to takový depresivní prázdný prostor, kde těžko budou fungovat nějaké služby, když je minou všichni co jdou na jiné nástupiště. Podobný případ, kdy architektonicky pěkná nádražní budova uprostřed kolejí byla už k nepotřebě, se po změně konfigurace nádraží odehrál i v Ústí nad Orlicí a Praze Vysočanech.
Zikmundovy šotobláboly smazány
Já teda vidím 3 ostrovy, každý schopný odbavit 3 vlaky naráz. Čtvrtý ostrov jen o dvou kolejích.
Průjezdné koleje se hodí pro nákladní dopravu, když to bude nově TEN-T trať.
Dobře, a proč ty služby na ostrově dříve bývaly a už nejsou? Vratné soupravy máme, ty ale mohou stejně tak využívat (půlené) průjezdné hrany a pak se k tomu jednomu nástupišti vejde vlaků více než dost a přestupní vzdálenosti se zkrátí. Dále v době životnosti nádraží snad vznikne i pořádná trať do Prahy a to pak ta délka souprav výrazně naroste. Byl jsem teď párkrát ve stanici Avignon Centre, ta má také ostrov. Bourat ho asi nebudou, kapacita nádraží jim stačí, ale na ostrově funguje akorát malá čekárna, jinak nic, nádraží je hůře přehledné a vlaky na kusých kolejích daleko.
Vy jste fakt pacient 😵 ta osobní averze je fakt trapná.
Přímo na autobusáku se nic nepostaví, protože tunel…
Víte, že došlo k zesílení tunelu aby se nad ním stavět dalo? Mimochodem tady v tomto starším článku se jasně píše, že se prostor po autobusovém nádraží zastaví:
https://zdopravy.cz/nejprve-nove-nadrazi-pak-nekdy-rychlejsi-trat-do-prahy-v-liberci-vybiraji-podobu-terminalu-243403/
Nahradit 20 stání pro nástup a cca 20 míst pro odstavení autobusů jak je vidět na leteckých mapách pouhými 7 místy pro nástup a 0 místy pro odstavení vozidel, jak je vidět na vizualizaci. Tak to je pořádný majstrštyk.
Nástupišť málo je, ale odstavná plocha rozhodně nemusí být přímo v tom místě, aby tam odstavené vozy zbytečně překážely – ta může být někde poblíž jinde.
Když se podíváte na obrázek v titulu pořádně, tak těch stanovišt autobusů je na straně ke kolejím osm. A další stanoviště pro výstup a pro MHD jsou na druhé straně budovy směrem k ulici.
Odporné nádraží. A SŽ s tím není schopna pohnout. Požaduji okamžitou rezignaci generálního ředitele Svobody!!!
Ach, to věčné stěžování. Nezávisle na tom, že SŽ rekordně staví, připravuje a projektuje, kde se může, stejně si každý druhý najde zdánlivý důvod, proč by měl ředitel SŽ rezignovat. Jak u komunistů. Mým oblíbeným příkladem je Andrej Babiš, který lusknutím prstu odvolal Daniela Ťoka, zřejmě nejlepšího ministra dopravy, kterého jsme měli. Jen kvůli tomu, že se ve stejnou chvíli ve vánici rozhodla jet do Brna půlka Prahy a v té kalamitní vánici bohužel řidiči uvázli. U normálních lidí se tomu říká vyšší moc, u Babiše a ostatních komunistů se za to odvolává. Možná i popravuje. Co to řeší? Vůbec… Číst vice »
SŽ že rekordně staví? Nespletl Jste si to se ŘSD?
SŽ rekordně utrácí. O rekordním stavění bych si dovolil pochybovat.