V Liberci ožívají plány na novou tramvajovou trať na největší sídliště
Tramvaj na trati z Jablonce a Vratislavic přijíždí na terminál Fügnerova v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nová trať má vyjít na 1,6 miliardy korun, v budoucnu má pokračovat do Vesce.
No… Nebudou náhodou volby? Takových článku je před volbami vždy plno. Aneb NIKDO VÁM NEDÁ TOLIK, KOLIM MY VÁM MŮŽEME SLÍBIT.
Ale nutno podotknout, že zastupitel pan Šolc prosazoval tramvaj od počátku, kdy se stal libereckým politikem. Za toto mu patří díky.
Tak je to příloha k usnesení č. 365/2022, začíná na straně 367. https://podklady.liberec.cz/?controller=open&action=download&agend=rm&path=2022%2F2022-04-05+RM+8%2FUsnesen%C3%AD+z+8.+RM+%E2%80%93+5.+4.+2022+A.pdf
Demolicemi se nešetřilo. To budou lidi Na Žižkově rádi.
Liberecké schopnosti neomylně vybrat vždy to nejhorší řešení se vyrovná jen jablonecká neschopnost vybrat řešení jakékoli.
Bylo by to rozhodně dobré, ale obávám se, že to půjde k ledu na dalších 20 let 🙈 Ale bylo dobré, že se před lety dala přednost výstavbě Arény. Tygři si to zasloužili 🤠
Syner = SYrovatko+KittNER, pan KittNER primátoroval a pan Syrovátko betonoval.Tygri mají plácek na hraní, Liberec má dluhy a nemá tramvaj. Oba pánové se nyní mají dobře. Opravdu jednoduchý máte jednoduchý pohled, že Tygři mají kde hrát.
Liberecka tramvajova mafie opet uraduje. v praglu zvladnou postavit 12km trolejbusu za 260mega, v liberci se bude stavet 5km tramvaje za 1.6 giga. jo vazeni tohle je setreni uplne ukazkovy. uz by si za to mel jit nekdo sednout nemyslite ?
si berete do huby peltu nebo babise nebo kohokoliv, ale kdyz jde o ty vase posrany koleje, tak je na prvnim miste pokrytectvi :)))))))
Možná někdy pochopíte rozdíl mezi tramvajovou a trolejbusovou tratí. Každopádně vzhledem ke stylu vaší mluvy to chápání hledejte na jiných stránkách.
Co byste chtěl od nicku Karl Von Bahnhof…tramvaj je pro něj jen laciná verze vlaku pro poddané a silnice ze své pozice ignoruje úplně…jak by kdy mohl vidět trolejbus? 🙂
1 km tramvajové trati n a pozemcích, které před stavbou byly zemědělskou půdou (žádné demolice, žádné protesty, žádné inženýrské sítě atd. atd. atd.), se dvěma páry zastávek, jedním obloukem ukončený dvoukolejným přejezdem. Žádná měnírna, žádné zázemí pro řidiče a závěrečný účet 260 milionů fujkorun. A je to v Praze, včera se tam začalo jezdit. Jak se s tím vyrovná vaše nenávistná mysl?
A až se to postaví, tak tam budou místo dnešních Solarisů a Citar jezdit T3 a Wany. Pokrok nezastavíš. 😉
Liberecké T3 a Wany nás všechny přežijí.
mohou využít kolejnice z Jablonce, ten už je totiž zřejmě odepsanej 😀
Těšil jsem se na mapu, ale zase nic. Pokud vyjde článek o nějaké nové trati, měla by tam být vždycky mapa s trasou. Je to lepší než hromada slov.
Jinak mi liberecká tramvajová doprava přijde dost nekoncepční. Tratě vedou zásadně mimo velká sídliště okolo míst, kde sice zástavba je, ale ne taková, jak jsme zvyklí z jiných měst. Chtělo by to daleko větší rozšíření než jen na Doubí. Z hlediska přepravních proudů jsou slibné i Ruprechtice nebo Pavlovice. Vím, že je v centru málo místa a křižovatky nejsou prostorné, ale jsem si jistý, že nějaké uspokojivé řešení existuje.
Problém Liberce spočívá především v tom, že sídliště jsou rozmístěna tak, že je v podstatě nemožné je obsloužit jednou linkou páteřního charakteru vedenou středem hustého osídlení. Zároveň nejsou tak velká, aby se do každého z nich vyplatilo tramvaj stavět. Jak už z článku vyplývá, je to problém i tady. Tramvajová trať, ať už vedená jednou nebo druhou variantou, nemá šanci nahradit autobusové linky tak, aby nedošlo ke zhoršení nynější plošné obslužnosti (dané možností trasovat a větvit autobusové linky podle potřeby), a proto by se o jejím skutečném přínosu dalo polemizovat. Každopádně bude znamenat zvýšení provozních nákladů pro DP, který už… Číst vice »
to není úplně pravda, že by to nešlo obsloužit jednou linkou, linka z Rochlice na Ruprechtice s přesahem do Pavlovic na Letnou by toho zvládla obsloužit hodně, nejideálnější stav by byla okružní na obou koncích, kolem teplárny a z druhé strany z Broumovské a kolem bazénu do Ruprechtic a přes Pavlovice pak okopírovat původní trasu linky č.4 do centra, to je ale utopie a sci-fi vize. Ale ten základ z Rochlice to dotáhnout přes Ruprechtice na Letnou by byl pro liberckou mhd velkým přínosem
Jenže 1km dvojkolejné prati se finančně nerovná 2km jednokolejné. Spíš se u jednokolejky pohybujeme tak na 80% ceny dvojkolejky. Takže nějaká okružní je o dost dražší špás, navíc uživatelům (pokud nejedou z/na střed okruhu) dost prodlužuje jeden směr. Prostě vyšší řád dopravy (zde kolejová proti silniční) přináší horší místní dopravní obslužnost, na což by se nemělo zapomínat (jako v OL, kde všichni na Nové Sady chtěli voňavou tramvaj místo smradlavých autobusů a až teď jim začíná docházet, že na bus to měli 100m, na tram půl kiláku a dosud klíčová bus zastávka by (pokud by se šlo do eko-detailu) měla… Číst vice »
A nedávalo by pak smysl se vykašlat na tramvaje, a jít cestou trolejbusů? Tam jsou ty náklady na vybudování tratě řádově nižší.
To je sice pravda, ale zázemí potřebují každý svoje. Platit údržbu tramvají, trolejbusů i autobusů včetně sítí je dost velká položka na město velikosti Liberce. Dřív nebo později by někdo něco z toho škrtnul jako neefektivní. Takže rozvíjet síť tramvají, kterou už má je v případě Liberce rozumný krok.
https://mapy.cz/s/daluholuzu trasa okolo teplárny, https://mapy.cz/s/dovakudevu trasa přes Broumovskou využívající část tratě na Jablonec po zastávku u Lomu
Mám dojem, že okolo Broumovské je víc místa.
pokud jsem dobře pochopil, má to jet z Rybníčku, tzn nějak takto – https://mapy.cz/s/jatonenamu
hlavně v odkazu víše nahoru do Melatrichovi by bylo větší stoupání, což netuším, zda je vhodné. Lepší by bylo od Zeleného údolí to vést k Albertu Dobiášovou …
Takto by se dala udělat i příprava na odboučku směr Vesec u nám. Poštovní
sorry výše 🙂
Stručná historie jenom za poslední rok a něco. Náměstek Šolc předložil na jednání Rady města 2. března 2021 materiál o stavu a dalším harmonogramu přípravy projektu. Navrhl ukládací doložku, že na březnové zastupitelstvo předloží k odhlasování varianty dalšího postupu, aby se v případě odložení záměru na neurčito nemusel v novém územním plánu vytyčovat koridor trati skrze nemovitosti v ulici Na Žižkově. Tehdy byl mimochodem odhad nákladů 1,1 miliardy. Radní nicméně přijali jiné dvě ukládací doložky, že do června 2021 nechá zpracovat studii proveditelnosti a v září 2021 zastupitelstvo schválí další postup. Ani to se nepovedlo. Pak měla být v říjnu… Číst vice »
Jaké drobné úpravy máte na mysli pro linku 12? Jinak musím souhlasit.
Už si nepamatuji, jak vypadaly všechny ty varianty toho koridoru pro trať, ale volal jsem po tom, aby se konkrétně u křižovatky U Močálu/Na Žižkově počítalo s variantami bez tramvaje i s tramvají, tedy využít záborů ke zkapacitnění křižovatky a vytvoření zálivů pro autobusy v místě zastávky Horní Kopečná. Proč jinde na trase někdy ve špičce nestačí ani ty zálivy (jedou dva kloubové autobusy za sebou), to je kvůli dalším zdržením. Pracuje se na spojce mezi I/35 a severní zónou, aby se odlehčilo Sněhuláku, samozřejmě intuitivně by bylo nejlepší napojení na svárovskou MÚK skrz golfové hřiště, ostatně státní správa měla… Číst vice »
Ja jsem tedy osobne prinivce varianty jako vetve od Lomu. A co si pamatuji, tak mela k realizaci pomerne blizko. Ale jak to presne bylo, mozna dopnite Vy, nebo nekdo jiny.
Varianta to nebyla idelani, ale nejaka a po pripadnem rozsireni by se idelau blizila. V kazdem pripade tato barianta mela vyreseno komplteni vedeni uzemim, coz tehda varianta kolem teplarny zdaleka nemela, a co ctu v prispevku nade mnou, tak snad ani nema ani ted.
Upřímně nevím. Měla to být jedna z dalších etap té modernizace od terminálu k Lomu a jen tak tak na to ta dotace byla proplacena, pokud si to dobře pamatuji. Taky tam byly libůstky typu smyčky v místě amfiteátru ZŠ Dobiášova. EVO 2 se měla pořídit na novou trať, pak na městskou a nakonec z toho zbyl jeden prototyp a x T3R.SLF. Problém je i v legislativě, tramvaj se poslední desetiletí nevnímá jako kapacitní městotvorný uliční dopravní prostředek, ale spíš jako nějaká vlakotramvaj, která dělá hluk a má jezdit rychle a segregovaně. Touhle optikou samozřejmě čím dál od zástavby bude,… Číst vice »
Problém je zejména v legislativě. Dnešní hlukové limity ve své podstatě nedovolují rozumně postavit novou tramvajovou trať do stávajícího uličního profilu.
Jak vypadá taková nová tramvajová trať realizovaná ve stávajícím uličním profilu plnící hlukové limity je možno vidět u nás v Brně na ulici Plotní.
Mapa, chce to mapu..
Až bude zveřejněno usnesení, tak tam by snad měl být výkres.
Jistě bohulibý záměr, ale kde na to vezmou peníze. Nemají ani na opravu rozpadajícího se bazénu (cca 1 mld Kč).
Zrovna na stavbu tramvajových tratí je v EU zdrojích peněz i dost. Nicméně pro LB bude problém najít i peníze na spolufinancování.
Jak souvisí rozpočet na bazén s rozpočtem na dopravní infrastrukturu? Měly by ty tramvaje snad tím bazénem projíždět?
🦉
Až bude rada magistrátu připravovat rozpočet města, tak budou mít k dispozici nějakou částku. A pokud plánují výdaje vyšší než příjmy, tak budou muset do banky.
A cim soucasna rada mesta obhajuje jako jedinou variantu kolem teplarny? Minule rady ji oznacili jako nepruchodnou uzemnimu rizenim a pomerne rozpracovalo tu variantu od Lomu.
Me pripadne ze nejaka zajmova skupina kolem dopravniho podniku stale protlacuje variantu kolem teplarny. A jine skupiny tu od Lomu a tak neni a nebude ani jedna.
Obsluhou celého území sídliště. Když přijedete od Broumovské, tak neobsloužíte zastávky Horní Kopečná a hlavně Dobiášova (ano, ideální by byla okružní přes Broumovskou, ale buďme na zemi)
„Zadem“ mi to navíc připadá delší, takže do budoucna dražší na obsluhu. I když na druhou stranu by se propojení přes teplárnu na jabloneckou trať mohlo hodit, ne?
Ta Dobiášova by se nahradit Krejčího poměrně dala, největší osídlení je mezi Dobiášovou, Krejčího a Zelené údolí. Krejčího je pro většinu lidí pořád v docházkové vzdálenosti, větší frekvence je daná tím, že v buse nikdo nechce trávit ani minutu navíc, takže i když to mají z Krejčího a Dobiášovky nastejno nebo i o něco dále, tak stejně volí Dobiášovku, na druhou stranu přes Broumovskou by se přidalo další sídliště + i nová výstavba u zstávky Ševčíkova, z pohledu obslouženého počtu obyvatel varianta přes Broumovskou obslouží více, než ztratí na Horní Kopečné a oblasti kolem teplárny, kde v podstatě nic není.… Číst vice »
Jenže problém je (krom násobné délky = ceny proti variantě U Lomu) právě taky neobsloužení sídliště Broumovská.
Verzi přes Broumovskou stejně neobsloužíte celé sídliště, jen jeho okraj.Takže polovičaté řešení pro dvě sídliště.
Znáte to tam? Autobus 12 jezdí kolem teplárny právě proto, aby pokryl co největší část hustě osídleného území. Paneláky začínají už někde za hřbitovem v Horním Růžodole.
Panelaky v Hornim Ruzodole? To myslite Gagarinku? Ale co ty maji spolecneho s rochlickou trati? Jesli myslite hrbitov nad krizovatkou Horakove/Cechova, tak to se dozvidam poprve, ze to je na katastru Horniho Ruzodolu. Nikdo znaly to tak nerekne. (Ale mozna se casy meni, uz se vyskytuji i taci, co rikaji do Rochlice a nikoli do Rochlic.) Jinak prave na te variante kolem teplarny se mi nelibi, ze obsluhuje 3 zastavky na konci, a zbytek je vlasne „mrtve“ uzemi. To je dobre pro bus ale ne pro tramvaj. A to varianta od Lomu nema (mysleno po zastavbe Textilany, coz je v… Číst vice »
Míval jsem přítelkyni v Rochlici / Rochlicích (různí lidi používali různé varianty) a jezdil jsem tam často. Že Horní Růžodol sahá i na druhou stranu Nisy a dálnice, jsem vždycky bral jako hotovou věc, i když žádné složité debaty jsme o libereckém místopise nevedli.
Gagarinka (mimochodem pěkné sídliště, jen by to chtělo chodník na Janův Důl) je trochu neintuitivně ještě v rochlickém katastru a v Horním Růžodolu jsou paneláky v podstatě jen z jedné strany Kubelíkovy. V Liberci se nachází, když to hodně zobecním a zaokrouhlím, drobná družstevní a podniková panelová sídliště, kde zbyl kousek území s nějakým napojením na sítě, tam se daly paneláky typicky blízko k sobě, ale s nižší podlažností. Na druhé straně máme velkorysá státní sídliště s osmipatrovými deskovými paneláky či s věžáky, se vší možnou vybaveností, napojením na CZT a velkými odstupy, takový ten jeřábový urbanismus. Hustota osídlení může… Číst vice »