Letecké společnosti Letectví

V Kolumbii odpadl z Airbusu A300 při startu kus motoru, jen těsně minul motorkáře

Airbus A300 společnosti Transcarga International Airlines. Foto: Svva.aviation / Wikimedia Commons
Airbus A300 společnosti Transcarga International Airlines. Foto: Svva.aviation / Wikimedia Commons
Velký kus motoru jen dopadl deset metrů od projíždějícího motocyklisty.

Necelé tři týdny po dvou incidentech s výbuchy leteckých motorů za sebou došlo k podobné události dnes v Kolumbii. Nákladnímu letadlu Airbus A300-B4 venezuelské letecké společnosti Transcarga International Airlines vybuchl při startu motor. Jeho část dopadla do obydlené čtvrti a jen těsně minula motocyklistu.

O události informovala kolumbijská i odborná letecká média, potvrdil ji místní úřad civilního letectví. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Při startu na ranveji letiště v Bootě došlo k explozi levého motoru, při které odlétly části motoru až na silnici blízko letiště. Posádka přerušila start a letadlo zastavila. Přesné místo nehody popisuje Aviation Herald. Šlo o 37 let staré letadlo registrace YV560T, které mělo letět do venezuelského Caracasu.

Úřady vyšetřují další dvě exploze motorů, ke kterým došlo na konci února. V jednom případě šlo o nákladní jumbo v Nizozemsku, ve druhém o osobní Boeing 777-200. V Kolumbii měl problém motor GE CF6, jde o jiný typ než v případě dvou incidentů na konci února.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

A co se týče letu UA328 aneb dmychadla 777-200, tak už je předběžná zpráva NTSB. https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/DCA21FA085.aspx Ač to laicky může působit jako exploze, tak k explozi a vymrštění vysokoenergetického materiálu nedošlo (ztráta 1,5 lopatky byla zatím kvalifikována jako contained), motor zůstal celistvý, to je dobrá stránka špatné věci. Horší jsou požár, ztráta kapotáže gondoly kvůli extrémním vibracím, z toho ještě může být dusno. Už je i zpráva a dokonce i vyprávění kapitána z podobného incidentu 777-200 UA u Honolulu a není to moc pěkné. Hlavně extrémní odpor nekapotovaného motoru s neschopností držet vodorovný let, narušení proudu kolem křídla tak, že… Číst vice »

Lukáš F.

V článku píšete, že nevíte typ motoru, v tweetu je ale uveden GE CF6.

Y.K.
Martin Csabo

Navíc podle registrace letadla není nijak složité si motor vyhledat

Y.K.

Celý neroztržený odmrštěný disk turbíny (LP?), to je neobvyklé. Lom hřídele?

PazWire

Letoun s docela pestrou historií, dlouhou dobu odložený, asi už byl prostě jen „utahaný“…

Gajda

a to stáří už je přeci jen taky docela solidní, ono 20 let je u letadla nic, ale todle slaví tendle rok 38 a to dost je

bohyn

Stari letadla nic nevypovida o stari motoru.

Martin Csabo

Souhlasim ale myslím že u A300 v Kolumbii a ještě k tomu u carga nikdo nebude každý druhý rok vyměnovat motor, tipnu si že se s nim lítá minimalně 10 let

Jano

Ani v Kolumbii si nikdo nemůže měnit motor jak chce. … a už vůbec se nikdo nerozhoduje jestli vymenit motor za dva , nebo za pět let. To je přesně dáno rezurzy a přesne danými limity výrobcem.

Martin Csabo

No jasně ale pochybuji že v A300 v Kolumbii se to řeší tolik jako a320 Evropě, např. tam není nic nenormálního mít dopravní letadlo na černo, tohle se teda zrovna řeší hlavně v Africe ale i tam se to občas děje

gajda

Navíc se to v Kolumbii jen stalo, letadlo je venezuelskýho Transcarga. tam bych obavy měl