umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Den padajících dílů letadel. V Nizozemsku a USA došlo během několika hodin k explozi motorů

Spadlá část motoru z Boeingu 777-200 z letu Denver - Honolulu. Foto: Broomfield Police Department
Spadlá část motoru z Boeingu 777-200 z letu Denver - Honolulu. Foto: Broomfield Police Department
V Nizozemsku nouzově přistál nákladní Boeing 747, v USA osobní 777-200. V obou případech došlo k explozi motoru.

Během několika hodin dnes zaznamenala dvě letadla vážné problémy krátce po startu, které zaznamenali i poškozením a zraněním lidé na zemi. V Nizozemsku po startu odpadly části motoru z nákladního Boeingu 747 a zranily dvě osoby a poškodily několik aut. V americkém Denveru jen pár hodin poté explodoval motor Boeingu 777-200.

Nákladnímu letadlu Boeing 747-400BCF bermudské společnosti Longtail Aviation krátce po startu z letiště v Maastrichtu odpadly části motoru, konkrétně lopatku samotné turbíny. Díly dopadly na obec Meerssen, kde poškodily několik aut a lehce zranily dvě osoby.

O události informují nizozemská média, potvrdilo ji na Twitteru maastrichtské letiště.

K incidentu došlo před 16. hodinou. Letadlo odstartovalo do New Yorku v 15:53 jako let číslo LGT5504. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com.

Příčiny mimořádné události se vyšetřují, s největší pravděpodobností došlo k výbuchu jednoho ze čtyř motorů. Úlomky zranily jednu starší ženu, o spadlý kus motoru se lehce spálilo dítě.

Třicet let staré letadlo po problémech divertovalo do Lutychu, kde přistálo po necelých dvou hodinách letu kvůli snížení váhy před přistáním. Longtail Aviation se zaměřuje na pronájem letadel, firma má ve flotile dva nákladní Boeingy 747 a jeden 737-700 proměněný na nákladní verzi. Firma sídlí na Bermudách.

K podobnému incidentu došlo dnes kolem 21. hodiny středoevropského času v Denveru. Boeingu 777-200 na lince do Honolulu krátce po startu explodoval pravý motor. Letoun se vrátil na jeden motor zpět do Denveru.

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
drakula

co na tom motoru tak dlouho hořelo ? od roztržení motoru do přistání to bylo zhruba 20 minut , a po přistání to ještě hasiči museli uhasit

Tango Sierra

Hořelo to opravdu intenzivně, PW 4000 má hodně agregátů zezadu v meziprostoru fanu a vysokotlakého kompresoru, zbytek včetně olejové nádrže na jádře, je tam tím pádem dost paliva a oleje.Taky se nám málokody povede při požáru takhle hezky koukat až do motoru. Tipnul bych, že se to rozsříkalo po vnitřních částech krytu reverzu, tedy toho co z nich zbylo a ta červená MA25 co je tam jako protipožární ochrana(gumový tmel) to prostě nedala a prohořela, stejně to muselo být děravý.Pak už mohl hořet kompozit prosycený palivem a olejem.Tím,že gondola byla celá rozbitá nemělo hašení žádný efekt, navíc to bylo krásně… Číst vice »

Tango Sierra

oprava, olejová banda je tady na skříni fanu, nicméně její náplň mohla skončit kdekoliv,podle toho co kde prasko nebo se utrhlo..

Řiditel

Zajímalo by mne , zda v případě okamžité ztráty výkonu motoru na situaci stejně rychle zareaguje počítač a automaticky změní letovou konfiguraci letounu nebo to musí ručně udělat piloti.

kulhán

Nejenom ručně, ale i nožně. 🙂

Y.K.

Autopiloty obvykle směrovku neovládají, takže piloti nožně.
Autopilot se to pokusí korigovat náklonem (pokud posádka nereaguje), ale to tvoří dost nebezpečnou situaci, která může vést až ke katastrofě, prostě je to stav nežádoucí.

Tango Sierra

Lepsi Boeing, Airbus ti s nohou pomuze…i Turbolet, ten teda ne s nohou 🙂

Karel_x

Nedávno se tu řešil strmý pád indonéského 737 do moře. Četl jsem, že to byl zrovna tento případ. Špatná funkce automatu tahu stáhla jeden motor, a piloti začali přemýšlet, v čem je chyby. Autotopilot ale nedokázal jen křidélky udržet letoun na požadované trajektorii (potřeboval by sešlápnou pedál směrovky). Zaměstnaní piloti si nevšimli v mracích jak se jim zvětšuje boční náklon a v jednu chvíli se prostě odpojil autopilot, a než stačili kluci zareagovat, začal letoun padat…

Tango Sierra

737 je bohužel ten horší Boeing.

Y.K.

Tohle ovšem nemá s 737 nic společného. Rusům se to samé stalo s A310 a bude toho mnohem více. Snížení pozornosti spojené s automatizací. Vždy je to z nesledování polohy letounu na přístrojích když není viditelnost a možnost posoudit polohu smysly (pohledem z okna).

Tango Sierra

nevím jestli rusům,ale určitě se to stalo rumunům na 310

Karel_x

U Rusů měl hádám na mysli známý případ AFL s „dítětem v kokpitu“

Tango Sierra

Aha, no tam to sice bylo od kridelek, ale jinak dost jina situace, na cruisu vysoko a tah symetricky…rumuni byli de facto to same co ted indonesie, jen to provedli nizko hned v prvni zatace po startu..druhej den jsem na to pole koukal shora ..:( moc velkejch kusu nebylo..

Tango Sierra

To bylo k tomu že 737 nemá žádný automatický sytém eliminující asymetrický tah při vysazení.Zvrat v takové situaci udělá dřív nebo později většina letadel.

Karel_x

Algoritmus vypínání autopilota v kritických situacích je spíš právnická, než technická věc. Dnes už to začíná pronikat i do aut, třeba Tesla.

Jindra CV

Tak toto spadnout např. v okolí Mostu, Ústí, Chomutova, než by přijela vyšetřovací komise, tak by bylo vzorně vše uklizeno.

Tango Sierra

Tak 777 mohou vzit přes kopírák z :
https://aviation-safety.net/wikibase/206147.
Jumbo tipuju na HP turbínu a zbytek holt vyfoukal zadem, pokud nebude jiné info jako uncontained bych to nebral.

Cestující, teď ale doma

Já bych ty Boeingy zakázal, jsou s nima jenom problémy.

Jiří Kocurek

Na podzim to vyl Antonov An 124, rok(?) před tím A380. Takže zbývá Blaník, tomu se to stát nemůže.

Lukáš F.

No, jelikož od roku 2010 většina Blaníků nesmí létat, tak v hangáru se jim toho fakt moc stát nemůže.

Vlastimil Kocurek

Dnes mi tady chybí komentář, že to je celkem běžná věc, že z letadel padají kusy dolů, a že se to dělo, děje a bude dít i nadále. 🙂

MildaIV

Tak ono sem tam něco spadne i z motorú a nemusí to být hned závažný problém. Motory jsou na to tak nějak designovány. Jenže dneska to vypadá na 2x uncontained engine failure a to se motorúm stát nesmí. Tohle PW opravdu nezávidím.

Karel_x

Řekněme raději, nemělo by se stávat moc často. Říci nesmí, prostě neodpovídá technické realitě.
V článku použitý pojem „výbuch“ motoru, je spíš mediální pojem, běžně v takových případech dochází k pulsacím / pumpáži. Může na tom mít vinu nasátí cizího předmětu, zanedbaná údržba, neodhalený materiálový defekt apod.
Takže pro pana Vlastimila, ano, běžné to rozhodně není, ale stávalo se to v minulosti různým výrobcům, stává se to, a jen naivní člověk si může myslet, že už se to nikdy nestane. Nelíbí se to nikomu, ale taková je realita.

Y.K.

Pozor pumpáž je něco jiného. Pumpáž, anglicky compressor stall je ztráta schopnosti kompresoru na svých lopatkách produkovat práci. A motor pak tryskou střílí a pumpuje, protože při poklesu výkonu se činnost obnoví, nutně to není destruktivní, stačí omezit výkon a pumpáž by měla ustat, pokud něco neblokuje vstup do sání (třeba pták, led) nebo tam není nějaké poškození kompresoru. To co se stalo 747 je tzv. uncontained failure, typicky (explosivní) selhání turbíny, která je na to obecně náchylná a realistická ochrana udělat nejde. Buď může plivat lopatky tryskou (jedna poškozená lopaka to tam vylágruje) a nebo se roztrhne celý disk… Číst vice »

Karel_x

Je samozřejmě pravda, že pumpáž provází odtrhávání vzdušného proudu od lopatek, podobně jako u křídla přetaženého letadla. Vede to k nestabilitám, jakoby pulsnímu chodu. Není úplně jednoduché tomu zabránit, často se objevuje třeba při extrémních AoA letadla nebo poškození motoru. Nevím, jestli existuje přesná definice „uncontained failure“, já pod ní rozumím pokud začnou vyletovat z motoru součásti s velkou energií ve směru odstředivé síly (zasekávat se do trupu, křídla apod.). Odstředivé síly na lopatky jsou extrémí, celkové namáhání lopatek zejména prvního stupně VTL turbíny prostě nepředstavitelné. Já ale nevím, co přesně se tentokrát stalo. Ohledně zničení gondoly u 777, máme… Číst vice »

Y.K.

Uncontained se většinou používá obecně pro situace kdy motor začnou „opouštět“ vnitřní součástky s vysokou energií a nejsou zadrženy uvnitř pláště. Nepožívá se to, řekl bych, na vnější prvky (pumpy, startér atp) ani na gondolu a její prvky (třeba reverzy). Uncontained = nekontrolovaný.

Karel_x

Ohledně 747, tam by to klidně mohlo být něco s rozváděcími lopatkami:

https://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAD.nsf/0/c14bd1f02daa4eed86257a8c004b3601/$FILE/2012-14-09.pdf

Jen pustá spekulace bez opory v jakýchkoli faktech kromě pár fotek trosek.

Y.K.

Uvidíme. Doporučuji sledovat AV Herald, tam se k událostem několikrát vrací po zjištění detailů, případně po vydání reportu úřadů.

Karel_x

Já jsem si vždy pro sebe „uncontained“ překládal jako nelokalizovaný, který se neomezil na vnitřek (un-contain), co neudržel plášť uvnitř. Moje nejasnost spíš směřovala k tomu, jestli je to uncontained, pokud motor opouštějí úlomky lopatek výstupní tryskou.

Y.K.

Ani ne tak nelokalizovaný, jako „odezevnitřnení“. 🙂 Contain je něco obsahovat, být součástí. 100 % jistý si také hranicí definice „uncontained failure“ nejsem, ale na tom nesejde, hlavně že víme o čem je řeč.

Pezos

Tady se píše, že pokud trosky vyletí výstupní tryskou, je to „contained failure“.
https://www.skybrary.aero/index.php/Uncontained_Engine_Failure

Y.K.

OK, dík.

Martin V.

Zní to docela podobně jako české slovo „inkontinentní“, tedy, že to motor není schopen udržet uvnitř. 🙂 A o tom to je!

Y.K.

😀

Dorota

Horší je když ti spadne na hlavu ledová koule ze špatně těsnícího výpustného ventilu toalet, zabije a roztaje. To je pak záhada.

Y.K.

Běžná věc to není, ale stává se to. Holt co z letadla „odpadne“ musí dolů, chca nechca a svět je velký, občas se něco stane. Každopádně riziko smrtelného zásahu globálně nebude o moc větší než u meteoritu, kterých také padá na Zem dost. A to nemluvím o padajících květináčích s petůniemi. 🙂

Každopádně pro výrobce motorů to je dost nepříjemný průšvih (hlavně ta 777 rozpadlým krytem sání a oklepanou gondolou, počítám upadlý kus lopatky a nádledné nadkritické oscilace).

Jimbo Jones

Copak květináč petúnií, co ale teprve takový překvapeně se tvářící vorvaň.

Y.K.

42 🙂

Lukáš F.

A co teprve incident v Burgundsku ve 12. století, kdy z nebe pršeli sledi.

Aleš

Ještě že se to nestalo až nad Pacifikem. Asi by doletěli, ale stejně…

Vbb

Je celkem běžná věc, že z letadel padají kusy dolů,
divné by bylo, kdyby padaly nahoru 🙂 🙂 🙂

pzag
Vlastimil Kocurek

Díky za video

Vlastimil Kocurek

Díky za video.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast