V Kentucky krátce po startu havaroval nákladní MD-11, zahynulo nejméně sedm lidí
Nákladní letadlo McDonnell Douglas MD-11(F) společnosti UPS. Foto: Drewski2112 / Flickr.com

Podle záběrů před nehodou letadlu hořel jeden z motorů.
Dle dostupných videí to připomíná nehodu American Airlines let 191, ze dne 25.05.1979. Tehdy DC-10-10 při startu v Chicagu ztratil motor č.1 a vlivem toho vyrval část hydrauliky a elektroinstalace. Došlo k zasunutí slotů a asymetrickému vztlaku na křídlech, čímž se letadlo stalo neovladatelné. U MD-11 od té doby došlo určitě k přepracování systémů. Jsem zvědav na zprávy z vyšetřování.
Dle fotek co už běží po síti, jeden motor odpadl na vzletu a pak sli hned dolů. Jsou i fotky z přímého pádu a výbuchu, kde je vidět letadlo bez motoru a části křídla. Takže mazec, nemohli nic dělat.
https://www.facebook.com/share/p/1CWxuubTjp/
Motor ztratili určitě, No 1, tedy levý, to už je potvrzené. Pak už jen záleží jak separace proběhne, tedy co vše motor zasáhne během toho co jeden z čepů selže. Spekuluje se, že vysadil i No 2 (může být – třeba zásahem troskami No 1), kvůli tomu by tedy nebyli schopní začít stoupat, i když s tím požárem křídla, což vypadá spíše na roztrženou nádrž než jen palivové potrubí, ale kdo ví, by stejně asi daleko nedoletěli, ten by požral křídlo rychle.
Jen pro upřesnění, podle imatrikulace tento konkrétní stroj byl dodán UPS až v roce 2006, ale prošel konverzí na freighter a létat tak začal až v roce 2007. Původně byl dodán jako nový Thai Airways v roce 1991, kde měl imatrikulaci HS-TME.
BBC news: The aircraft was carrying around 38,000 gallons of fuel when it exploded, with flames engulfing nearby businesses – takže měl „plnou“
Protože měl letěl z téměř východu USA přes státy a půl Pacifiku, tak je jasné i bez BBC news, že vezli paliva opravu hodně.
Z Kentucky na Havaj, to museli mít natankováno dost slušně :-/ Tabulkově jsou to 2/3 doletu MD-11.
Upřímnou soustrast.
Nevěděl jsem, že MD11 ještě někde létají, ale v US obecně je věk flotil aerolinek mnohem vyšší…
Ano 65 letadel mají tři nákladní dopravci. Poslední pravidelný osobní let byl někdy koncem listopadu 2014, myslím že KLM. Od té doby létají jen nákladní verze.
UPS a FedEx jich mají dohromady v provozu cca 50.
Zajímavé, že se jim to stále vyplatí udržovat.
Kde je, podle Vás, ta hranice kdy se to ještě vyplatí a kdy už ne? To by mě zajímalo.