Letecké společnosti Letectví Letiště

V Kazachstánu se zřítil po startu Fokker 100, nejméně 12 mrtvých

Fokker 100 v barvách Bek Air. Foto: Par Qarakesek / Wikimedia Commons
Fokker 100 v barvách Bek Air. Foto: Par Qarakesek / Wikimedia Commons

(aktualizováno 12:30) Nejméně 12 mrtvých si podle nejnovější bilance vyžádalo letecké neštěstí u města Almaty v Kazachstánu, kde se dnes krátce po startu zřítil do obydlené oblasti letoun místních aerolinek se stovkou lidí na palubě. Po nárazu do obytného domu se rozlomil. Oznámily to tiskové agentury s odvoláním na místní úřady. Nejméně 66 lidí nehodu se zraněními přežilo a 50 z nich skončilo v nemocnici. Zraněno bylo i devět dětí.

„Přesné údaje o počtu obětí a přeživších budou oznámeny po ukončení záchranné akce,“ uvedlo ministerstvo vnitra. Úřady původně informovaly o 15 mrtvých, pak ale tento údaj snížily s odkazem na počáteční zmatek. Na místě zasahovala skoro tisícovka záchranářů a desítky sanitek.

Letoun nízkonákladové společnosti Bek Air na lince z největšího kazašského města Almaty do hlavního města Nur-Sultan při vzletu ztratil výšku, prorazil betonové ohrazení a narazil do dvoupodlažní budovy, uvedl výbor pro civilní letectví, spadající pod ministerstvo dopravy. Hořet ale stroj nezačal. Příčiny nehody má objasnit komise v čele s předsedou vlády.

Jedna ze svědkyň, která byla na palubě, místnímu zpravodajskému serveru Tengrinews řekla, že než stroj začal ztrácet výšku, uslyšela „hrozivý zvuk“. „Letadlo se naklonilo. Bylo to jako ve filmu: lidé křičeli a plakali,“ uvedla žena. Další ze svědků řekl, že letoun se krátce po startu začal otřásat. „V jednom okamžiku jsme začali padat, ale ne vertikálně, ale ve sklonu. Zdálo se, že piloti nad strojem ztratili kontrolu,“ uvedl muž.

Na palubě letounu, který se podle agentury Reuters po dopadu rozpůlil, bylo podle upřesněných údajů letiště pět členů posádky a 93 cestujících; původně se hovořilo o 95 pasažérech. Stroj typu Fokker 100 v 7:05 místního času (02:05 SEČ) zmizel z obrazovek radarů a zřítil se za hranicemi letiště. V Almaty bylo podle agentury AP v té době jasno a teploty mírně pod nulou. Podle reportéra agentury Reuters, který se na místo neštěstí vydal krátce po pádu letadla, ala byla v oblasti hustá mlha.

Hned na místě zemřel kapitán stroje a dalších sedm lidí, další podlehli svým zraněním později během převozu na letiště nebo v nemocnici. Mezi oběťmi je také generál a novinářka. Ve zničeném domě podle dostupných informací nezahynul nikdo, protože byl prázdný.

Prezident Kasym-Žomart Tokajev vyjádřil soustrast pozůstalým a přislíbil pomoc i přísné potrestání viníků katastrofy.

Kazašské úřady až do objasnění katastrofy pozastavily lety aerolinek Bek Air i letadel typu Fokker 100, napsala agentura Interfax. Výrobce letounů Fokker podle AP v roce 1996 zkrachoval a zmíněný typ letounu se přestal vyrábět následující rok. Letoun, který dnes havaroval, naposledy dostal osvědčení o způsobilosti v květnu 2019.

 

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Slovan
Host
Pavel Slovan

Před časem jsem s tímhle Fokkerem letěl z Vídně do Ruzyně. Nepříjemný pocit jak na starém vysavači. Neustále měnil tah motoru, subjektivně i výšku nahoru dolu. Bylo to tímhle Fokkerem nepříjemné i ve srovnání s typickými mixéry ATR nebo létajícími mercedesy Dornier 328 a dalšimi menšími letadly. Byl jsem nád, když jsem tu horskou dráhu měl na Ruzyni za sebou. Teď ale obdivuju konstruktéry, že přes karamboláž do 2 patrového domu se letadlo nevznítilo a navíc se z jeho trosek dokázalo vysvobodit tolik přeživších! Určitě měli štěstí v neštěstí. Zajímalo by mě, jak by dopadl jiný typ. A také to… Číst vice »

Zdeněk
Host
Zdeněk

Fokkery F-28, resp. F-100 byly svého času výborné stroje, hospodárné, a velikostí tak akorát pro regionální linky. Nicméně dnes je to výběhový typ, který se už přes 20 let nevyrábí. I když létají i starší stroje, už by se na obloze neměly objevovat, letecký svět je dnes zcela jinde, než před 20 lety.

dvojiteF
Host
dvojiteF

tak urcite 😀

Zdeněk
Host
Zdeněk

Je takřka zázrak, že to po pádu nezačalo hořet! Ovšem činit jakýkoli závěr dřív, než budou známy výsledky vyšetřování, je „jedna paní povídala“ a čirá spekulace.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Námraza nebo klapky,bych si tak laicky tipnul…

Y.K.
Host
Y.K.

Doporučoval bych nedělat laické závěry dříve než bude cokoliv známo. Nebo máte pro tvrzení nějaký závažný důvod? Záznam z ADS-B (nemusí být úplně přesný) má propad indikované rychlosti těsně před rotací, stát se tam mohlo lecos.

Roiman4
Host
Roiman4

Dle METAR a TAF a podle fotek v detailu nesli na de-ice. Takže to namrznuti nabehovych hran je velice pravděpodobné a možná i jedna z příčin.

Y.K.
Host
Y.K.

Ano, to nepopírám.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Nemám žádný závažný důvod,spíše jen tak přemýšlím,co za tou nehodou mohlo stát.A z informací,které se zatím ke mně dostaly jsem za pojmul podezření na ony dvě výše zmíněné příčiny.Ale je to čistě jen můj laický první dojem a je samozřejmě je možné,že ta příčina bude někde jinde, nakonec jen málokdy bývá příčina pouze jedna.Ale přijde mi to pravděpodobné,i když možností je mnohem více,mohlo dojít k přetažení stroje,nebo k nedostatečnému tahu motorů a nedosažení rychlosti rotace a mnoho dalších příčin…Ale vážně jsem jen laik a pouze nahlas uvažuji, omlouvám se všem,které to uráží a doufám,že se skutečnou příčinu dozvíme co nejdříve,… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Tak já si též myslím lecos a námraza nebo sníh na křídle mě též napadlo mezi prvními (podle počasí), ale určitě to nechci někde naslepo střílet, protože laici se toho hrozně snadno chytnou a už se pak nezajímají o reálné výsledky vyšetřování. Třeba u zřícení B737-800 FlyDubai v Charkově se také spekulovalo o námraze. A nic. Nakonec to bylo úplně jinak. Já jsem nechtěl prudit, spíše jen navést k tomu, že když se to zabalí do nějaké argumentace, je to pak pro chytače „rychlých pravd“ snadněji rozlišitelné, že se jedná čistě o názor a proč jej mám a že může… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Mimochodem, nová informace je, že letoun před odlepením měl na dráze dva tailstriky, což je poměrně neobvyklé.

tom
Host
tom

Hlavně, že většina přežila…

Y.K.
Host
Y.K.

No, moc místa pro optimismus není, „66 people were taken to hospital with partly extremely critical injuries“.
Lze jim jen popřát hodně síly.

nicky
Host
nicky

Moje letošní bilance mj. – 2 lety s Fokkerem Bek Air a jeden let s MAXem.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Dej vědět, čím to bude příště, ať víme co spadne

G700
Host
G700

Zrovna včera jsem četl v knize o nehodě Fokkeru 28 Air Ontario. Tak bohužel brzy budu číst další.. Hrozně smutné :-/.

Bart
Host
Bart

Tak aspon že máte o zábavu postaráno 🙂