Vzhledem k tomu že to byl dřív jeden stát, tak jsou tam různé rodiné vazby, tak je i poptávka po přepravě.
Radek
13 hodin
Proč Aktau?
Ázerbájdžánský pilot se bál přistát ve státě, kde po něm stříleli …
Avoda
13 hodin
Sorry jako, ale slza neukápla – to mají za to, že létají do Ruska.
Každá letecká společnost, která tam od konce února 2022 provozuje pravidelné linky tímto jednoznačně podporuje Putinovu vražednou mašinéríí.
Kdyby tam TK, EK, EY, JU a spol. nelátaly, tak už je dva roky po válce.
No však my jsme de facto součástí SSSR byli – je mi přes padesát, já si pamatuji. Strategické věci ohledně hospodářství se rozhodovaly v Moskvě. Stačí si najít staré dokumenty ČT Zašlapané projekty.
Proč se Kuklinski upsal Američanům? Protože jako Polák, jehož otec bojoval v AK poznal, že není součástí polské armády, ale Rudé. Atd, atd.
A tak jak si své myslím o odporné ruské ageri vůči Čečně, tak ale rovněž své myslím o čečenských teroristických útocích v divadle Dubrovka, na školu v Beslanu nebo bomby v ledadlech Air Volga a Siberia Airlines.
Podle fotek trupu i z kabiny za letu, co natočili cestující, tak to vypadá, že letoun zasáhly nějaké šrapnely. Groznyj byl navíc pod útokem ukrajinských dronů, takže PVO v oblasti musela být aktivní. Když k tomu přidáme fakt, že se údajně letadlo odchýlilo od plánované trasy kvůli počasí, tak potom k takové nehodě může snadno dojít. Zatím to do sebe zapadá, ale uvidíme, skutečná příčina pádu může být úplně jiná.
Taky si dovolim nesouhlasit. Z russkeho pohledu je zaklad ze nejakej dron netrefil tovarnu nebo sklad paliva/munice. Lidsky zivoty jsou jim ukradeny, takze PVO funguje tak jak ma. Nedivil bych se kdyby obsluhu vyznamenali.
Bez toho, abych to neštěstí bagatelizoval, tak to reálně byl běžný pracovní den. Rusové mají Vánoce v lednu a muslimům jsou Vánoce v této části planety spíš ukradené. A pokud, tak v ruském termínu.
Radek
19 hodin
budeme čekat:
už jsem četl:
Mlha
Srážka s ptáky
Výbuch tlakovné nádrže cestujícího nebo letadla
Rušení GPS
Peter
20 hodin
Na ruskojazyčnom Telegrame sa píše, že im úplne vypadlo riadenie a lietadlo ovládali len pridaním/ubraním ťahu motoru (smerovo).
Krom toho, ze letadla na GPS zas tak moc zavisla nejsou (a obecne na radionavigacnich zarizenich na zemi), tak trajektorie letu v poslednich 20 minutach ukazuje na dost velke potize s rizenim letadla – a bud technicke potize nebo treba uz zminovana srazka s ptaky, chyba pilota apod.
RNAV navigace je PRIMO zavisla na GPS. Naopak standartni radiove vedeni jako treba scan DME DME se dokonce v letadlech uz i vypina. Obnovte si navigacni znalosti nebo do vseho nekecejte … Nicmene na nehodu to vliv temer urcite nemelo.
Nemluvime tu o tom, jestli to letadlo bylo v dane chvili RNAV schopne a s jakou urovni presnosti v danou chvili letelo. ale o tom, zda je schopne se letadlo i bez GPS schopne se zdrzet ve vzduchu na planovane trase misto toho, aby se okamzite pilot ztratil a skoncil v zemi.
Nemáte pravdu, RNAV se běžně s dopravními letadly lítá bez GPS.
Používá se to hlavně v oblastech s rušením GPS signálu. Jinak byste musel být na všech tratích, příletech a odletech vektorován. Letadlo umí odletět klidně z Prahy do Paříže bez toho aniž byste jedinkrát použil GPS.
Plně s Vámi souhlasím, že pan traveller do všeho rád kécá, on je to tady takový pan Všeználek, který prostě musí být pořád viděn.. a někdy je to už legrační
Pletete si malinko (trošku více) pojmy RNAV a RNP.
K RNAV 1 GPS nepotřebujete. Pro RNAV 1 (a to i v evropě) stále stačí vstupní data z DME/DME nebo VOR/DME.
GPS je až součástí požadavků na RNP 1, které ale není vyžadováno pro tratovou navigaci, ale může být součástí složitějších příletových či odletových tratí, které obsahují RF segmenty (radius-to-fix). A těch zas tolik nemáme.
ne, nebyla. to je trajektorie letadla, ktere ma problemy s tim, aby se zdrzelo ve vzduchu. ne trajektorie letadla, kteremu nefunguje gps.
absence gps se na navigaci letadla nijak neprojevi. gps je jen jeden z mnoha zdroju navigacnich udaju (vedle inerce a pozemnich navigacnich zarizeni jako VORy a DME).
i kdyby v jednu chvili přestaly fungovat vsechny radiomajaky a vsechny gps systemy co na zemi mame, letadlo poleti bez zavahani dal po sve naplanovane trase, neb inerce sama o sobe bez aktualizace z pozemnich zdroju je dostatecne presna aby letadlo par hodin na planovane trati udrzela.
Takhle to nemyslím – spíš když GPS vypadne, tak nebudeme mít jeho trajektorii z FR24 a podobných, ne? Nakonec třeba když k nám mongolové prvně letěli do Prahy, tak taky úspěšně zmizeli u Moskvy na dost dlouho…
https://x.com/Caucasuswar/status/1871987258330366205
Se divím, že se s těma rusákama ještě někdo baví a dokonce tam i lítá… Holt byznys….
Vzhledem k tomu že to byl dřív jeden stát, tak jsou tam různé rodiné vazby, tak je i poptávka po přepravě.
Proč Aktau?
Ázerbájdžánský pilot se bál přistát ve státě, kde po něm stříleli …
Sorry jako, ale slza neukápla – to mají za to, že létají do Ruska.
Každá letecká společnost, která tam od konce února 2022 provozuje pravidelné linky tímto jednoznačně podporuje Putinovu vražednou mašinéríí.
Kdyby tam TK, EK, EY, JU a spol. nelátaly, tak už je dva roky po válce.
Pamatuju, jak Rusko Čečnu dobývalo. Právě jsi urazil všecky Čečence, víš to?
Asi jako považovat ČSSR za Sovětský svaz, protože 1968.
Tak cecenci ted kopou za putina. Takze vas komentar je dost mimo.
Jinak by je místo zotročení vyhladil… našinci v uranových dolech taky museli, jinak poprava, pošlete další politické…
Vašimi slovy: „podporovali Stalina“.
Navíc Čečensko nikdy nebylo mezinárodně uznáno ostatními státy.
Tzn. nějaké rozdíly by zde přeci jen byly.
Pro rusy je to autonomní republika. Autonomní … dokonce měli právo odejít z Ruské federace! Totiž na papíře.
Asi jako když vám dají právo odjet na kole, ale napřed vás oslepí.
Jinak si přečtěte Avodův druhý komentář:
Útok na ruské civilní VolgaAir je podle něj svinsto
Útok na Azerbajzan Air obhajuje, že jsou proruští.
Doublethink jak z čítanky.
No však my jsme de facto součástí SSSR byli – je mi přes padesát, já si pamatuji. Strategické věci ohledně hospodářství se rozhodovaly v Moskvě. Stačí si najít staré dokumenty ČT Zašlapané projekty.
Proč se Kuklinski upsal Američanům? Protože jako Polák, jehož otec bojoval v AK poznal, že není součástí polské armády, ale Rudé. Atd, atd.
A tak jak si své myslím o odporné ruské ageri vůči Čečně, tak ale rovněž své myslím o čečenských teroristických útocích v divadle Dubrovka, na školu v Beslanu nebo bomby v ledadlech Air Volga a Siberia Airlines.
Útok na civilní cíl považujete za odporný, když je to Dubrovka v Rusku. Jinde… nikoliv?!
Akorát že útoky v Dubrovce byly nejspíš zrežírovány ruskou tajnou službou aby se vytvořil causus belli pro druhou Čečenskou válku.
No a s tou školou taky není jasný, kdo to vlastně odpálil.
V letadle asi netušili, že dostali zásah PVO a proto ty dohady o hejnu ptáků nebo výbuchu tlakové láhve na palubě…
S dohady o hejnu ptáků přišli hned po pádu Rusové, odkud asi vítr vane…
Je zázrak, že přežilo tolik osob:
https://www.youtube.com/watch?v=jJR4OwMnO5U&t=25s
Pilotům patří vyznamenání, že doletěli nad pevninu.
Rozstrileny ocas letadla: https://9gag.com/gag/amogwBv?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share
To je od ptáků, vidím to na hejno slepic 😁
Vidím to na migrující hejno ukrajinských ptáků dodo.
Podobně vypadali části ukrajinského B 737 v Íránu v roce 2020.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1871935554612297779?s=46
Podle fotek trupu i z kabiny za letu, co natočili cestující, tak to vypadá, že letoun zasáhly nějaké šrapnely. Groznyj byl navíc pod útokem ukrajinských dronů, takže PVO v oblasti musela být aktivní. Když k tomu přidáme fakt, že se údajně letadlo odchýlilo od plánované trasy kvůli počasí, tak potom k takové nehodě může snadno dojít. Zatím to do sebe zapadá, ale uvidíme, skutečná příčina pádu může být úplně jiná.
Možná prý i kvůli rušení GPS signálu. Prostě zje možné, že se rusákům něco „podařilo“.
Podle fotek ocasu to vypada ze PVO funguje.
Dovolím si nesouhlasit: Rozpoznání cíle selhalo.
Hrozné, ještě takhle ve svátky…
Taky si dovolim nesouhlasit. Z russkeho pohledu je zaklad ze nejakej dron netrefil tovarnu nebo sklad paliva/munice. Lidsky zivoty jsou jim ukradeny, takze PVO funguje tak jak ma. Nedivil bych se kdyby obsluhu vyznamenali.
Připadlo mi nemístné brát to jako sarkasmus. Ruský pohled ať si nechají v Rusku.
Bez toho, abych to neštěstí bagatelizoval, tak to reálně byl běžný pracovní den. Rusové mají Vánoce v lednu a muslimům jsou Vánoce v této části planety spíš ukradené. A pokud, tak v ruském termínu.
budeme čekat:
už jsem četl:
Mlha
Srážka s ptáky
Výbuch tlakovné nádrže cestujícího nebo letadla
Rušení GPS
Na ruskojazyčnom Telegrame sa píše, že im úplne vypadlo riadenie a lietadlo ovládali len pridaním/ubraním ťahu motoru (smerovo).
Tam nejsou lanka jako v B737?
E190 je poměrně nový typ který by měl být fly-by-wire, tedy kompletně elektronický přenos povelů bez lanek a táhel.
To už se nedělá 30 let, ani v ruských letadlech podobné kategorie.
Embraer znamená Empresa Brasileira de Aeronáutica s.a. a překvapivě to není ruské letadlo.
Že bylo havarované letadlo ruské výroby jsem nikde nepsal, není potřeba domýšlet cizí myšlenky. 😉
A já si myslel, že super moderní B737 MAX má lanka.
Podľa tohto videa to vyzerá že im to riadenie vypadlo lebo ho asi ruskojazyčníci rozstrieľali https://packaged-media.redd.it/n36yexdkvz8e1/pb/m2-res_848p.mp4?m=DASHPlaylist.mpd&v=1&e=1735149600&s=818fee3159cf6b7cf1b4d5c34dd59e1210264a83
To vypadá že spekulace tentokrát budou pravdivé, poškození po srážce s ptákem by vypadalo jinak a hlavně nebylo převážně na odtokové hraně.
Nejak nechapem ako sa dostali do Aktau v Kazachstanu, to je uplne inym smerom. Spet z Grozneho do Baku je to cca rovnako ako do Aktau.
Aj keby mali divert do Machackaly ako sa na internete pise, tak do Aktau je to stale dalsich 300km ponad more.
oni do aktau leteli umyslne. neni to tak, ze by tam zabloudili.
puvodne meli jako nahradni letiste prave machackalu, ale kvuli spatnemu pocasi i tam doslo ke zmene na aktau.
Objevila se informace o tom, že příčinou měla být kolize s hejnem ptáků.
Taky někdo odpaloval docela dost raket z Kaspického moře a spekuluje se o souvisejícím rušení GPS a rádiových pásem obecně.
Snad tam bude normální mezinárodní vyšetřování.
Nějak si nedokážu představit, co s tím má co dělat to rušení. Ano, asi to mohlo způsobit ten divert, ale asi těžko to mohlo to letadlo „rozbít“.
Divert byl kvuli pocasi. Pocasi v Groznym nebylo nic moc – mlha apod.
GPS bych do toho netahal.
Krom toho, ze letadla na GPS zas tak moc zavisla nejsou (a obecne na radionavigacnich zarizenich na zemi), tak trajektorie letu v poslednich 20 minutach ukazuje na dost velke potize s rizenim letadla – a bud technicke potize nebo treba uz zminovana srazka s ptaky, chyba pilota apod.
RNAV navigace je PRIMO zavisla na GPS. Naopak standartni radiove vedeni jako treba scan DME DME se dokonce v letadlech uz i vypina. Obnovte si navigacni znalosti nebo do vseho nekecejte … Nicmene na nehodu to vliv temer urcite nemelo.
Zas tak moc si obnovovat nemusim.
Nemluvime tu o tom, jestli to letadlo bylo v dane chvili RNAV schopne a s jakou urovni presnosti v danou chvili letelo. ale o tom, zda je schopne se letadlo i bez GPS schopne se zdrzet ve vzduchu na planovane trase misto toho, aby se okamzite pilot ztratil a skoncil v zemi.
Nemáte pravdu, RNAV se běžně s dopravními letadly lítá bez GPS.
Používá se to hlavně v oblastech s rušením GPS signálu. Jinak byste musel být na všech tratích, příletech a odletech vektorován. Letadlo umí odletět klidně z Prahy do Paříže bez toho aniž byste jedinkrát použil GPS.
Plně s Vámi souhlasím, že pan traveller do všeho rád kécá, on je to tady takový pan Všeználek, který prostě musí být pořád viděn.. a někdy je to už legrační
A zapoměl jsem dopsat k předochozímu příspěvku.
Pletete si malinko (trošku více) pojmy RNAV a RNP.
K RNAV 1 GPS nepotřebujete. Pro RNAV 1 (a to i v evropě) stále stačí vstupní data z DME/DME nebo VOR/DME.
GPS je až součástí požadavků na RNP 1, které ale není vyžadováno pro tratovou navigaci, ale může být součástí složitějších příletových či odletových tratí, které obsahují RF segmenty (radius-to-fix). A těch zas tolik nemáme.
Tak trajektorie kterou známe naopak možná byla ovlivněná tou zarušenou gps?
Já bych se bál jestli nemohli být v blízkosti těch rušiček, nebo nějaké elektronické ochrany proti dronům….
ne, nebyla. to je trajektorie letadla, ktere ma problemy s tim, aby se zdrzelo ve vzduchu. ne trajektorie letadla, kteremu nefunguje gps.
absence gps se na navigaci letadla nijak neprojevi. gps je jen jeden z mnoha zdroju navigacnich udaju (vedle inerce a pozemnich navigacnich zarizeni jako VORy a DME).
i kdyby v jednu chvili přestaly fungovat vsechny radiomajaky a vsechny gps systemy co na zemi mame, letadlo poleti bez zavahani dal po sve naplanovane trase, neb inerce sama o sobe bez aktualizace z pozemnich zdroju je dostatecne presna aby letadlo par hodin na planovane trati udrzela.
Takhle to nemyslím – spíš když GPS vypadne, tak nebudeme mít jeho trajektorii z FR24 a podobných, ne? Nakonec třeba když k nám mongolové prvně letěli do Prahy, tak taky úspěšně zmizeli u Moskvy na dost dlouho…
Jasny, uz chapu 🙂
tady je odpoved slozitejsi – flightradar24 polohu letadel extrahuje z ruznych zdroju, a zdaleka ne vsechny zavisi na funkcnim GPS .
tady odpoved zna jen flighradar 🙂
Jako naprostý laik bych dle videa řekl, že to letadlo mělo před pádem příliš nízkou rychlost.
A to asi rušení nezpůsobilo – to byl problém s motory nebo řízením nebo obojím.
Už jsou i videa z mobilů lidí co to přežili… Ta dynamika zpráv je neskutečná.
Ptak? Mozna tak Raketus Maximus, ale co, v russku je mozny vsechno.
V současné chvíli média uvádí dokonce 14 přeživších, což by byl vzhledem k videím, která k nehodě kolují, přímo zázrak.
Dokonce 27 přeživších se v současné chvíli uvádí
Ano, číslo postupně roste.
Aktuálně dokonce 32. Opravdu zázrak.
https://www.rouming.cz/roumingGIF.php?gif=128101
Neskutečný!
Opět se ukazuje, že v zadní části letounu bývá šance na přežití nejvyšší.
Vzhledem k tomu, že většinu leteckých nehod nepřežije nikdo, tak ta pravděpodobnost zas o tolik vyšší není.