V Kazachstánu se zřítil Embraer Azerbaijan Airlines, na palubě byly desítky cestujících

Letoun Embraer letecké společnosti Azerbaijan Airlines. Zdroj: AZALLetoun Embraer letecké společnosti Azerbaijan Airlines. Zdroj: AZAL

Neštěstí nepřežilo 38 osob.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libor

Se divím, že se s těma rusákama ještě někdo baví a dokonce tam i lítá… Holt byznys….

Rudolf Tuček

Vzhledem k tomu že to byl dřív jeden stát, tak jsou tam různé rodiné vazby, tak je i poptávka po přepravě.

Radek

Proč Aktau?
Ázerbájdžánský pilot se bál přistát ve státě, kde po něm stříleli …

Avoda

Sorry jako, ale slza neukápla – to mají za to, že létají do Ruska.

Každá letecká společnost, která tam od konce února 2022 provozuje pravidelné linky tímto jednoznačně podporuje Putinovu vražednou mašinéríí.
Kdyby tam TK, EK, EY, JU a spol. nelátaly, tak už je dva roky po válce.

Jiří Kocurek

Pamatuju, jak Rusko Čečnu dobývalo. Právě jsi urazil všecky Čečence, víš to?
Asi jako považovat ČSSR za Sovětský svaz, protože 1968.

StonyCZ

Tak cecenci ted kopou za putina. Takze vas komentar je dost mimo.

Jiří Kocurek

Jinak by je místo zotročení vyhladil… našinci v uranových dolech taky museli, jinak poprava, pošlete další politické…

Vašimi slovy: „podporovali Stalina“.

xyz

Navíc Čečensko nikdy nebylo mezinárodně uznáno ostatními státy.

Tzn. nějaké rozdíly by zde přeci jen byly.

Jiří Kocurek

Pro rusy je to autonomní republika. Autonomní … dokonce měli právo odejít z Ruské federace! Totiž na papíře.

Asi jako když vám dají právo odjet na kole, ale napřed vás oslepí.

Jiří Kocurek

Jinak si přečtěte Avodův druhý komentář:
Útok na ruské civilní VolgaAir je podle něj svinsto
Útok na Azerbajzan Air obhajuje, že jsou proruští.

Doublethink jak z čítanky.

Avoda

No však my jsme de facto součástí SSSR byli – je mi přes padesát, já si pamatuji. Strategické věci ohledně hospodářství se rozhodovaly v Moskvě. Stačí si najít staré dokumenty ČT Zašlapané projekty.
Proč se Kuklinski upsal Američanům? Protože jako Polák, jehož otec bojoval v AK poznal, že není součástí polské armády, ale Rudé. Atd, atd.

A tak jak si své myslím o odporné ruské ageri vůči Čečně, tak ale rovněž své myslím o čečenských teroristických útocích v divadle Dubrovka, na školu v Beslanu nebo bomby v ledadlech Air Volga a Siberia Airlines.

Jiří Kocurek

Útok na civilní cíl považujete za odporný, když je to Dubrovka v Rusku. Jinde… nikoliv?!

L.

Akorát že útoky v Dubrovce byly nejspíš zrežírovány ruskou tajnou službou aby se vytvořil causus belli pro druhou Čečenskou válku.

No a s tou školou taky není jasný, kdo to vlastně odpálil.

Divák

V letadle asi netušili, že dostali zásah PVO a proto ty dohady o hejnu ptáků nebo výbuchu tlakové láhve na palubě…

Colt274

S dohady o hejnu ptáků přišli hned po pádu Rusové, odkud asi vítr vane…

Petronius

Je zázrak, že přežilo tolik osob:
https://www.youtube.com/watch?v=jJR4OwMnO5U&t=25s

Jiří Kocurek

Pilotům patří vyznamenání, že doletěli nad pevninu.

Marek Hrdina
Libor

To je od ptáků, vidím to na hejno slepic 😁

Stráťa

Vidím to na migrující hejno ukrajinských ptáků dodo.

Rudolf Tuček

Podobně vypadali části ukrajinského B 737 v Íránu v roce 2020.

Pavel

Podle fotek trupu i z kabiny za letu, co natočili cestující, tak to vypadá, že letoun zasáhly nějaké šrapnely. Groznyj byl navíc pod útokem ukrajinských dronů, takže PVO v oblasti musela být aktivní. Když k tomu přidáme fakt, že se údajně letadlo odchýlilo od plánované trasy kvůli počasí, tak potom k takové nehodě může snadno dojít. Zatím to do sebe zapadá, ale uvidíme, skutečná příčina pádu může být úplně jiná.

Pražák

Možná prý i kvůli rušení GPS signálu. Prostě zje možné, že se rusákům něco „podařilo“.

StonyCZ

Podle fotek ocasu to vypada ze PVO funguje.

Jiří Kocurek

Dovolím si nesouhlasit: Rozpoznání cíle selhalo.
Hrozné, ještě takhle ve svátky…

StonyCZ

Taky si dovolim nesouhlasit. Z russkeho pohledu je zaklad ze nejakej dron netrefil tovarnu nebo sklad paliva/munice. Lidsky zivoty jsou jim ukradeny, takze PVO funguje tak jak ma. Nedivil bych se kdyby obsluhu vyznamenali.

Jiří Kocurek

Připadlo mi nemístné brát to jako sarkasmus. Ruský pohled ať si nechají v Rusku.

Lysimachia

Bez toho, abych to neštěstí bagatelizoval, tak to reálně byl běžný pracovní den. Rusové mají Vánoce v lednu a muslimům jsou Vánoce v této části planety spíš ukradené. A pokud, tak v ruském termínu.

Radek

budeme čekat:
už jsem četl:
Mlha
Srážka s ptáky
Výbuch tlakovné nádrže cestujícího nebo letadla
Rušení GPS

Peter

Na ruskojazyčnom Telegrame sa píše, že im úplne vypadlo riadenie a lietadlo ovládali len pridaním/ubraním ťahu motoru (smerovo).

lvy

Tam nejsou lanka jako v B737?

Stráťa

E190 je poměrně nový typ který by měl být fly-by-wire, tedy kompletně elektronický přenos povelů bez lanek a táhel.

Rudolf Tuček

To už se nedělá 30 let, ani v ruských letadlech podobné kategorie.

Stráťa

Embraer znamená Empresa Brasileira de Aeronáutica s.a. a překvapivě to není ruské letadlo.

Rudolf Tuček

Že bylo havarované letadlo ruské výroby jsem nikde nepsal, není potřeba domýšlet cizí myšlenky. 😉

lvy

A já si myslel, že super moderní B737 MAX má lanka.

Operator

Podľa tohto videa to vyzerá že im to riadenie vypadlo lebo ho asi ruskojazyčníci rozstrieľali https://packaged-media.redd.it/n36yexdkvz8e1/pb/m2-res_848p.mp4?m=DASHPlaylist.mpd&v=1&e=1735149600&s=818fee3159cf6b7cf1b4d5c34dd59e1210264a83

Stráťa

To vypadá že spekulace tentokrát budou pravdivé, poškození po srážce s ptákem by vypadalo jinak a hlavně nebylo převážně na odtokové hraně.

Pavel

Nejak nechapem ako sa dostali do Aktau v Kazachstanu, to je uplne inym smerom. Spet z Grozneho do Baku je to cca rovnako ako do Aktau.

Aj keby mali divert do Machackaly ako sa na internete pise, tak do Aktau je to stale dalsich 300km ponad more.

Air Traveller

oni do aktau leteli umyslne. neni to tak, ze by tam zabloudili.

puvodne meli jako nahradni letiste prave machackalu, ale kvuli spatnemu pocasi i tam doslo ke zmene na aktau.

Martin Verner

Objevila se informace o tom, že příčinou měla být kolize s hejnem ptáků.

David

Taky někdo odpaloval docela dost raket z Kaspického moře a spekuluje se o souvisejícím rušení GPS a rádiových pásem obecně.

Snad tam bude normální mezinárodní vyšetřování.

pzag

Nějak si nedokážu představit, co s tím má co dělat to rušení. Ano, asi to mohlo způsobit ten divert, ale asi těžko to mohlo to letadlo „rozbít“.

Air Traveller

Divert byl kvuli pocasi. Pocasi v Groznym nebylo nic moc – mlha apod.

Air Traveller

GPS bych do toho netahal.

Krom toho, ze letadla na GPS zas tak moc zavisla nejsou (a obecne na radionavigacnich zarizenich na zemi), tak trajektorie letu v poslednich 20 minutach ukazuje na dost velke potize s rizenim letadla – a bud technicke potize nebo treba uz zminovana srazka s ptaky, chyba pilota apod.

Navigator

RNAV navigace je PRIMO zavisla na GPS. Naopak standartni radiove vedeni jako treba scan DME DME se dokonce v letadlech uz i vypina. Obnovte si navigacni znalosti nebo do vseho nekecejte … Nicmene na nehodu to vliv temer urcite nemelo.

Air Traveller

Zas tak moc si obnovovat nemusim.

Nemluvime tu o tom, jestli to letadlo bylo v dane chvili RNAV schopne a s jakou urovni presnosti v danou chvili letelo. ale o tom, zda je schopne se letadlo i bez GPS schopne se zdrzet ve vzduchu na planovane trase misto toho, aby se okamzite pilot ztratil a skoncil v zemi.

blazek

Nemáte pravdu, RNAV se běžně s dopravními letadly lítá bez GPS.

Používá se to hlavně v oblastech s rušením GPS signálu. Jinak byste musel být na všech tratích, příletech a odletech vektorován. Letadlo umí odletět klidně z Prahy do Paříže bez toho aniž byste jedinkrát použil GPS.

Vašek

Plně s Vámi souhlasím, že pan traveller do všeho rád kécá, on je to tady takový pan Všeználek, který prostě musí být pořád viděn.. a někdy je to už legrační

Air Traveller

A zapoměl jsem dopsat k předochozímu příspěvku.

Pletete si malinko (trošku více) pojmy RNAV a RNP.

K RNAV 1 GPS nepotřebujete. Pro RNAV 1 (a to i v evropě) stále stačí vstupní data z DME/DME nebo VOR/DME.

GPS je až součástí požadavků na RNP 1, které ale není vyžadováno pro tratovou navigaci, ale může být součástí složitějších příletových či odletových tratí, které obsahují RF segmenty (radius-to-fix). A těch zas tolik nemáme.

J.K.

Tak trajektorie kterou známe naopak možná byla ovlivněná tou zarušenou gps?

Já bych se bál jestli nemohli být v blízkosti těch rušiček, nebo nějaké elektronické ochrany proti dronům….

Air Traveller

ne, nebyla. to je trajektorie letadla, ktere ma problemy s tim, aby se zdrzelo ve vzduchu. ne trajektorie letadla, kteremu nefunguje gps.

absence gps se na navigaci letadla nijak neprojevi. gps je jen jeden z mnoha zdroju navigacnich udaju (vedle inerce a pozemnich navigacnich zarizeni jako VORy a DME).

i kdyby v jednu chvili přestaly fungovat vsechny radiomajaky a vsechny gps systemy co na zemi mame, letadlo poleti bez zavahani dal po sve naplanovane trase, neb inerce sama o sobe bez aktualizace z pozemnich zdroju je dostatecne presna aby letadlo par hodin na planovane trati udrzela.

J.K.

Takhle to nemyslím – spíš když GPS vypadne, tak nebudeme mít jeho trajektorii z FR24 a podobných, ne? Nakonec třeba když k nám mongolové prvně letěli do Prahy, tak taky úspěšně zmizeli u Moskvy na dost dlouho…

Air Traveller

Jasny, uz chapu 🙂

tady je odpoved slozitejsi – flightradar24 polohu letadel extrahuje z ruznych zdroju, a zdaleka ne vsechny zavisi na funkcnim GPS .

tady odpoved zna jen flighradar 🙂

czhunter

Jako naprostý laik bych dle videa řekl, že to letadlo mělo před pádem příliš nízkou rychlost.

A to asi rušení nezpůsobilo – to byl problém s motory nebo řízením nebo obojím.

David

Už jsou i videa z mobilů lidí co to přežili… Ta dynamika zpráv je neskutečná.

StonyCZ

Ptak? Mozna tak Raketus Maximus, ale co, v russku je mozny vsechno.

Conti777

V současné chvíli média uvádí dokonce 14 přeživších, což by byl vzhledem k videím, která k nehodě kolují, přímo zázrak.

Conti777

Dokonce 27 přeživších se v současné chvíli uvádí

Martin Verner

Aktuálně dokonce 32. Opravdu zázrak.

František
karel_treti

Opět se ukazuje, že v zadní části letounu bývá šance na přežití nejvyšší.

Václav

Vzhledem k tomu, že většinu leteckých nehod nepřežije nikdo, tak ta pravděpodobnost zas o tolik vyšší není.