V Kazachstánu se zřítil Embraer Azerbaijan Airlines, na palubě byly desítky cestujících

Letoun Embraer letecké společnosti Azerbaijan Airlines. Zdroj: AZALLetoun Embraer letecké společnosti Azerbaijan Airlines. Zdroj: AZAL

Neštěstí nepřežilo 38 osob.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Panove experti,videl nekdo z vas protiletecke naboje?To nejsou patrolky do kapslovky,to jsou sakra velky naboje ktere kdyz zasahnou cil tak do nej udelaj diru jak do p……Spis bych to videl na srapnele neceho.

Petr K.

a kdo se tu baví o patrolkách? je jasné, že letadlo poškodila radarem naváděná raketa, která vybuchuje „blízko“ cíle a cíl poškozuje zásahem šrapnelů („velkých broků“) které má v bojové hlavici (v bojovém „těle“, pokud jsou v hlavici čidla) naskládané okolo výbušniny

Stráťa

Už asi 80 let (od druhé světové války) protiletadlové zbraně nepotřebují přímý zásah ale explodují v blízkosti cíle který ničí právě šrapnely.

Kuzma

Promluvil expert na slovo vzatý.

Marian Kechlibar

Dneska se obvykle používají rakety, které explodují vně letounu, ale dost blízko na to, aby jej zasypaly šrapnelem.

Na ruských vojenských diskusích se mluví o tom, že to asi byl Pantsir-S.

Petr K.

Vyhlašuji anketu o tom, zdali Rusáci začnou tvrdit, že azerbajdžánské letadlo poškodili Ukrajinci (dronem, raketou, střelbou ze západní útočné pušky či praku)

plus -> začnou to tvrdit
minus -> nenapadne je to (začne to tvrdit někdo jiný)

L.

To už tvrdí, ne?

David

Že vlastně pořád někdo litá přes Kaspické a Grozne. I dneska je tam docela provoz. Pořád nějaký opilý mužík může dostat nápad na získání bojové zkušenosti a vyznamenání.

Petr K.

Typický Rusáci… Střelbou poškodí letadlo, přesměrují ho do Machačkaly (zmenší naději na návrat do Baku) a pak mu úplně zakážou nouzové přistání na území RF… Mají naději, že spadne do Kaspického moře… a nikdo nic nevyšetří…
A ejhle, sice havarovalo (jasně že bohužel!) ale trosky jsou k dispozici. Tak nám začne standardní ruské odvádění pozornosti (třeba ke srážce s ptáky.. nebo se slonem)

Y.K.

Ten post je čistočistá spekulace. Používá slovní spojení „několik zdrojů“, ale ani jeden není nalinkován nebo přímo citován. Potvrzeno ze stop ještě nebylo vůbec nic a tady podsouvá hotový příběh s naprostou jistotou, že z děr ve směrovce, na fotkách co jsme všichni viděli rozpoznal typ hlavice. Kromě toho používá „zaštítění odbornými termity“, které jsou zasazeny zcela špatně, zejména tedy flare, který vůbec není to co tam popisuje. Už to samo o sobě ukazuje na fabulování v příběhu o kterém se zatím moc neví. Navíc reálně nijak nevysvětluje průběh nehody, protože případný zásah se nestal u letiště kde dopadli. Takže… Číst vice »

Petr K.

S prostřílenou směrovkou nestartovali, to si troufám tvrdit
Azerbajdžánci po svém letadle určitě nestříleli, to si také troufám tvrdit
Kazachstánci po letadle, žádajícím nouzové přistání také nestříleli, to si také troufám tvrdit

Zasraný Rusáci POŠKOZENÉMU letadlu, žádajícímu o nouzové přistání odmítli udělit povolení a přikázali letět přes Kaspické moře

Už teď mi je jasné, kdo je šmejd, a to neřeším, kdo střílel

(a jestli mi někdo bude tvrdit, že díry ve směrovce jsou od hejna ptáků nebo větví stromu, klidně může…)

Y.K.

Jinak reakce je čistě rekce na práci s neověřovanými informacemi a podávání jich jako naprosto jasných. Což je bohužel nemoc sociálních sítí. Není to o tom, jestli to mohl být sestřel, ten to klidně být mohl. Nikdo z nás to nedokáže posoudit, jen zbaštíme příběh. Podobně to komentuje AV Herald který dbá na to, aby informace byly ověřitelné a zdroje citovatelné.

PetrK

Klasický ruský dezinformační narativ: nic není jisté, nikdo to nedokáže posoudit, pravda má 30 odstínů, nedělejme žádné soudy dokud nevíme na 100%, ověřujte zdroje, nevěřte oficiálním médiím, soustřeďme se na detaily které nejsou podstatné – zapomněl jsem na něco?

Petr K.

Myslím že skvěle vystihnuto…

Y.K.

Hm, zajímavá teorie, že držet se striktně ověřených a ověřitelných informací, což je základ posouzení informací a mělo by to být gró západních médií by měl být ruský narativ. Vždycky mi přišlo, že přesně opak je pravdou.

Dost jste to překroutil. Ruská propaganda vám rozhodně nikdy neřekne „ověřujte zdroje“. Napsal jsem, že máte dávat váhu ověřitelným (oficiálním) zdrojům, to jsou vyšetřovatelé, mediální domy co za tím musí stát a ne každému na sítích, ale uděláte z toho opak.

Kromě toho zmiňuji AV Herald, kvalitativní etalon v oboru, co to má co dělat s proruskou propagandou?

Petr K.

Ježíšmarjá, taky jste se bál „zbaštit příběh“ o Sovětské invazi do Československa v roce 1968??? Dodnes čekáte na ověřitelné informace? Dodnes věříte ruským informacím, že zde tenkrát probíhala kontrarevoluce???

To vaše „nikdo z nás to nedokáže posoudit“ si strčte za klobouk.
Já si budu posuzovat podle svého rozumu!
A ten mi říká, že to vaše „Jinak reakce je čistě rekce na ….“ jsou jen plky pro plky…

Dusanh

Vládní zdroje sdělily Euronews, že poškozenému letadlu nebylo povoleno přistát na žádném ruském letišti navzdory žádostem pilotů o nouzové přistání a bylo mu nařízeno letět přes Kaspické moře směrem na Aktau v Kazachstánu.

Podle údajů byly navigační systémy GPS letadla zablokované po celé dráze letu nad mořem.

Střela byla odpálena ze systému protivzdušné obrany Pantsir-S, informoval mezinárodní server AnewZ se sídlem v Baku s odkazem na ázerbájdžánské vládní zdroje.

rodilyslavkovak

Jen tak orientačně, co by se stalo kdyby se pokusili přistát na ruském letišti i bez povolení? Dvě dávky?

Petr K.

Na to se ptáte asi jako první na světě. Zatím nikdo poškozenému letadlu nouzové přistání nezakázal – Rusáci jsou v tomhle první 🙁

(pokud se mýlím a někdo Rusáky v téhle sviňárně předběhl, stejně se nemám za co omlouvat)

Stráťa

Pochybuji že už to někdo udělal a jako pilota (podstatně menších letadel) by mě ani nenapadlo se ptát.

Petr K.

Jenže jak je vidět, po té rusácké prasárně už je takováto otázka v RF relevantní.

Doufám ovšem, že v civilizované části světa není a nebude potřeba ani tahle otázka ani odpověď na ni….

Stráťa

Pokud alespoň některý z okruhů

Stráťa

Pokud alespoň některý z hydraulických okruhů přímo po zásahu ještě fungoval (třeba pomalý únik hydrauliky) tak možná úspěšné nouzové přistání. Co by se dělo pak těžko říct.

Libor

Se divím, že se s těma rusákama ještě někdo baví a dokonce tam i lítá… Holt byznys….

Rudolf Tuček

Vzhledem k tomu že to byl dřív jeden stát, tak jsou tam různé rodiné vazby, tak je i poptávka po přepravě.

Jiří Kocurek

Taky to mohla být vražda opozičního politika.

Jiří Kocurek

Kdyby se jim vzepřeli, tak na ně Rusko vletí, jak na Ukrajinu a budou to mít ještě horší. Za Azerbajdžán se nikdo nepostaví.

Mimochodem, popřemýšlejte, proč ČR nemůže vypnout JETE ani JEDU. Vy a Avoda byste jako první řvali, že jste bez elektřiny.

Pavel S.

Obdivuji Vaši schopnost komentovat jakékoliv téma 🙂 Ale to, jak by Rusko „vletělo na Azerbajdžán“ bylo vidět nedávno při obsazení Náhorního Karabachu. O roli Turecka nemluvě.

nowas

Co s tím má společného JE Dukovany a Temelín?

PetrK

vůbec nic, Kocurek je takový internetový Karel Havlíček, na všechno má názor

Radek

Proč Aktau?
Ázerbájdžánský pilot se bál přistát ve státě, kde po něm stříleli …

Avoda

Sorry jako, ale slza neukápla – to mají za to, že létají do Ruska.

Každá letecká společnost, která tam od konce února 2022 provozuje pravidelné linky tímto jednoznačně podporuje Putinovu vražednou mašinéríí.
Kdyby tam TK, EK, EY, JU a spol. nelátaly, tak už je dva roky po válce.

Jiří Kocurek

Pamatuju, jak Rusko Čečnu dobývalo. Právě jsi urazil všecky Čečence, víš to?
Asi jako považovat ČSSR za Sovětský svaz, protože 1968.

StonyCZ

Tak cecenci ted kopou za putina. Takze vas komentar je dost mimo.

Jiří Kocurek

Jinak by je místo zotročení vyhladil… našinci v uranových dolech taky museli, jinak poprava, pošlete další politické…

Vašimi slovy: „podporovali Stalina“.

xyz

Navíc Čečensko nikdy nebylo mezinárodně uznáno ostatními státy.

Tzn. nějaké rozdíly by zde přeci jen byly.

Jiří Kocurek

Pro rusy je to autonomní republika. Autonomní … dokonce měli právo odejít z Ruské federace! Totiž na papíře.

Asi jako když vám dají právo odjet na kole, ale napřed vás oslepí.

Jiří Kocurek

Jinak si přečtěte Avodův druhý komentář:
Útok na ruské civilní VolgaAir je podle něj svinsto
Útok na Azerbajzan Air obhajuje, že jsou proruští.

Doublethink jak z čítanky.

Avoda

No však my jsme de facto součástí SSSR byli – je mi přes padesát, já si pamatuji. Strategické věci ohledně hospodářství se rozhodovaly v Moskvě. Stačí si najít staré dokumenty ČT Zašlapané projekty.
Proč se Kuklinski upsal Američanům? Protože jako Polák, jehož otec bojoval v AK poznal, že není součástí polské armády, ale Rudé. Atd, atd.

A tak jak si své myslím o odporné ruské ageri vůči Čečně, tak ale rovněž své myslím o čečenských teroristických útocích v divadle Dubrovka, na školu v Beslanu nebo bomby v ledadlech Air Volga a Siberia Airlines.

Jiří Kocurek

Útok na civilní cíl považujete za odporný, když je to Dubrovka v Rusku. Jinde… nikoliv?!

L.

Akorát že útoky v Dubrovce byly nejspíš zrežírovány ruskou tajnou službou aby se vytvořil causus belli pro druhou Čečenskou válku.

No a s tou školou taky není jasný, kdo to vlastně odpálil.

Divák

V letadle asi netušili, že dostali zásah PVO a proto ty dohady o hejnu ptáků nebo výbuchu tlakové láhve na palubě…

Colt274

S dohady o hejnu ptáků přišli hned po pádu Rusové, odkud asi vítr vane…

Nose Peak

Oni hlavně přišli s asi 20 různejma, navzájem se vylučujícíma, verzema, což, jak víme, je typickej rusáckej způsob přiznání viny.
Za chvíli se ozve dispečer Carlos, co viděl na radaru neviditelnou stíhačku F35…

Petronius

Je zázrak, že přežilo tolik osob:
https://www.youtube.com/watch?v=jJR4OwMnO5U&t=25s

Jiří Kocurek

Pilotům patří vyznamenání, že doletěli nad pevninu.

Rudolf Tuček

In memoriam.

Marek Hrdina
Libor

To je od ptáků, vidím to na hejno slepic 😁

Stráťa

Vidím to na migrující hejno ukrajinských ptáků dodo.

Rudolf Tuček

Podobně vypadali části ukrajinského B 737 v Íránu v roce 2020.

Pavel

Podle fotek trupu i z kabiny za letu, co natočili cestující, tak to vypadá, že letoun zasáhly nějaké šrapnely. Groznyj byl navíc pod útokem ukrajinských dronů, takže PVO v oblasti musela být aktivní. Když k tomu přidáme fakt, že se údajně letadlo odchýlilo od plánované trasy kvůli počasí, tak potom k takové nehodě může snadno dojít. Zatím to do sebe zapadá, ale uvidíme, skutečná příčina pádu může být úplně jiná.

Pražák

Možná prý i kvůli rušení GPS signálu. Prostě zje možné, že se rusákům něco „podařilo“.

StonyCZ

Podle fotek ocasu to vypada ze PVO funguje.

Jiří Kocurek

Dovolím si nesouhlasit: Rozpoznání cíle selhalo.
Hrozné, ještě takhle ve svátky…

StonyCZ

Taky si dovolim nesouhlasit. Z russkeho pohledu je zaklad ze nejakej dron netrefil tovarnu nebo sklad paliva/munice. Lidsky zivoty jsou jim ukradeny, takze PVO funguje tak jak ma. Nedivil bych se kdyby obsluhu vyznamenali.

Jiří Kocurek

Připadlo mi nemístné brát to jako sarkasmus. Ruský pohled ať si nechají v Rusku.

Lysimachia

Bez toho, abych to neštěstí bagatelizoval, tak to reálně byl běžný pracovní den. Rusové mají Vánoce v lednu a muslimům jsou Vánoce v této části planety spíš ukradené. A pokud, tak v ruském termínu.

Radek

budeme čekat:
už jsem četl:
Mlha
Srážka s ptáky
Výbuch tlakovné nádrže cestujícího nebo letadla
Rušení GPS

Peter

Na ruskojazyčnom Telegrame sa píše, že im úplne vypadlo riadenie a lietadlo ovládali len pridaním/ubraním ťahu motoru (smerovo).

lvy

Tam nejsou lanka jako v B737?

Stráťa

E190 je poměrně nový typ který by měl být fly-by-wire, tedy kompletně elektronický přenos povelů bez lanek a táhel.

Rudolf Tuček

To už se nedělá 30 let, ani v ruských letadlech podobné kategorie.

Stráťa

Embraer znamená Empresa Brasileira de Aeronáutica s.a. a překvapivě to není ruské letadlo.

Rudolf Tuček

Že bylo havarované letadlo ruské výroby jsem nikde nepsal, není potřeba domýšlet cizí myšlenky. 😉

lvy

A já si myslel, že super moderní B737 MAX má lanka.

Martin

B737 MAX je letadlo s drakem z 60. let vycházející ještě ze starších typů. Rozhodně není jeho koncepcí nikterak moderní. Je to velmi staré letadlo s novými motory a lehce inovovanou avionikou. Snad to je dokonce poslední prodávané letadlo v této kategorii co není fly-by-wire, rozhodně ve větším měřítku prodávané.

Fanoušek Boeingu bude nejspíš tvrdit něco o opravdovém řízení letadla, faktem je že jim v single-aisle segmentu ujel vlak.

Operator

Podľa tohto videa to vyzerá že im to riadenie vypadlo lebo ho asi ruskojazyčníci rozstrieľali https://packaged-media.redd.it/n36yexdkvz8e1/pb/m2-res_848p.mp4?m=DASHPlaylist.mpd&v=1&e=1735149600&s=818fee3159cf6b7cf1b4d5c34dd59e1210264a83

Stráťa

To vypadá že spekulace tentokrát budou pravdivé, poškození po srážce s ptákem by vypadalo jinak a hlavně nebylo převážně na odtokové hraně.

Pavel

Nejak nechapem ako sa dostali do Aktau v Kazachstanu, to je uplne inym smerom. Spet z Grozneho do Baku je to cca rovnako ako do Aktau.

Aj keby mali divert do Machackaly ako sa na internete pise, tak do Aktau je to stale dalsich 300km ponad more.

Air Traveller

oni do aktau leteli umyslne. neni to tak, ze by tam zabloudili.

puvodne meli jako nahradni letiste prave machackalu, ale kvuli spatnemu pocasi i tam doslo ke zmene na aktau.

Martin Verner

Objevila se informace o tom, že příčinou měla být kolize s hejnem ptáků.

David

Taky někdo odpaloval docela dost raket z Kaspického moře a spekuluje se o souvisejícím rušení GPS a rádiových pásem obecně.

Snad tam bude normální mezinárodní vyšetřování.

pzag

Nějak si nedokážu představit, co s tím má co dělat to rušení. Ano, asi to mohlo způsobit ten divert, ale asi těžko to mohlo to letadlo „rozbít“.

Air Traveller

Divert byl kvuli pocasi. Pocasi v Groznym nebylo nic moc – mlha apod.

Petr K.

apod. je horší než kroupy

Air Traveller

GPS bych do toho netahal.

Krom toho, ze letadla na GPS zas tak moc zavisla nejsou (a obecne na radionavigacnich zarizenich na zemi), tak trajektorie letu v poslednich 20 minutach ukazuje na dost velke potize s rizenim letadla – a bud technicke potize nebo treba uz zminovana srazka s ptaky, chyba pilota apod.

Navigator

RNAV navigace je PRIMO zavisla na GPS. Naopak standartni radiove vedeni jako treba scan DME DME se dokonce v letadlech uz i vypina. Obnovte si navigacni znalosti nebo do vseho nekecejte … Nicmene na nehodu to vliv temer urcite nemelo.

Air Traveller

Zas tak moc si obnovovat nemusim.

Nemluvime tu o tom, jestli to letadlo bylo v dane chvili RNAV schopne a s jakou urovni presnosti v danou chvili letelo. ale o tom, zda je schopne se letadlo i bez GPS schopne se zdrzet ve vzduchu na planovane trase misto toho, aby se okamzite pilot ztratil a skoncil v zemi.

blazek

Nemáte pravdu, RNAV se běžně s dopravními letadly lítá bez GPS.

Používá se to hlavně v oblastech s rušením GPS signálu. Jinak byste musel být na všech tratích, příletech a odletech vektorován. Letadlo umí odletět klidně z Prahy do Paříže bez toho aniž byste jedinkrát použil GPS.

Vašek

Plně s Vámi souhlasím, že pan traveller do všeho rád kécá, on je to tady takový pan Všeználek, který prostě musí být pořád viděn.. a někdy je to už legrační

Air Traveller

A zapoměl jsem dopsat k předochozímu příspěvku.

Pletete si malinko (trošku více) pojmy RNAV a RNP.

K RNAV 1 GPS nepotřebujete. Pro RNAV 1 (a to i v evropě) stále stačí vstupní data z DME/DME nebo VOR/DME.

GPS je až součástí požadavků na RNP 1, které ale není vyžadováno pro tratovou navigaci, ale může být součástí složitějších příletových či odletových tratí, které obsahují RF segmenty (radius-to-fix). A těch zas tolik nemáme.

J.K.

Tak trajektorie kterou známe naopak možná byla ovlivněná tou zarušenou gps?

Já bych se bál jestli nemohli být v blízkosti těch rušiček, nebo nějaké elektronické ochrany proti dronům….

Air Traveller

ne, nebyla. to je trajektorie letadla, ktere ma problemy s tim, aby se zdrzelo ve vzduchu. ne trajektorie letadla, kteremu nefunguje gps.

absence gps se na navigaci letadla nijak neprojevi. gps je jen jeden z mnoha zdroju navigacnich udaju (vedle inerce a pozemnich navigacnich zarizeni jako VORy a DME).

i kdyby v jednu chvili přestaly fungovat vsechny radiomajaky a vsechny gps systemy co na zemi mame, letadlo poleti bez zavahani dal po sve naplanovane trase, neb inerce sama o sobe bez aktualizace z pozemnich zdroju je dostatecne presna aby letadlo par hodin na planovane trati udrzela.

J.K.

Takhle to nemyslím – spíš když GPS vypadne, tak nebudeme mít jeho trajektorii z FR24 a podobných, ne? Nakonec třeba když k nám mongolové prvně letěli do Prahy, tak taky úspěšně zmizeli u Moskvy na dost dlouho…

Air Traveller

Jasny, uz chapu 🙂

tady je odpoved slozitejsi – flightradar24 polohu letadel extrahuje z ruznych zdroju, a zdaleka ne vsechny zavisi na funkcnim GPS .

tady odpoved zna jen flighradar 🙂

czhunter

Jako naprostý laik bych dle videa řekl, že to letadlo mělo před pádem příliš nízkou rychlost.

A to asi rušení nezpůsobilo – to byl problém s motory nebo řízením nebo obojím.

David

Už jsou i videa z mobilů lidí co to přežili… Ta dynamika zpráv je neskutečná.

StonyCZ

Ptak? Mozna tak Raketus Maximus, ale co, v russku je mozny vsechno.

Marian Kechlibar

To měli ti ptáci pěkně tvrdé zobáky a taky strašný vztek na směrovku atd…

Martin

Jo, spousta malých kovových ptáků co proletěli skrz směrovku, výškovku a skrze stabilizátory. Nejspíš při tom potrhali tři nezávislé hydraulické okruhy protože dráha letu odpovídá totální ztrátě systémů řízení letadla. Žádní ptáci. Bird-strike vypadá jinak. Tohle běžným okem vypadá na podobné poškození jako u letu MH17. Tomu letadlu někdo dolu pomohl a pták (opeřený) to nebyl. Ad GNSS/GPS: Pro dopravní letadla je GNSS/GPS pouze jeden z mnoha zdrojů polohy. Dalšími jsou INS/IRS které jsou zcela nezávislé a rušení tak na ně nemá vliv. Případně se používají i pozemní radionavigační zařízení ILS/VOR/DME/NDB apod. Nefunkční zdroj polohy se z výpočtu polohy odstraní,… Číst vice »

Conti777

V současné chvíli média uvádí dokonce 14 přeživších, což by byl vzhledem k videím, která k nehodě kolují, přímo zázrak.

Conti777

Dokonce 27 přeživších se v současné chvíli uvádí

Martin Verner

Aktuálně dokonce 32. Opravdu zázrak.

František
karel_treti

Opět se ukazuje, že v zadní části letounu bývá šance na přežití nejvyšší.

Václav

Vzhledem k tomu, že většinu leteckých nehod nepřežije nikdo, tak ta pravděpodobnost zas o tolik vyšší není.

test

je to věcí náhody, u letu Fuerza Aérea Uruguaya 571, (film Přežít) to bylo přesně naopak, ti co byli vzadu to odnesli první