V Jihomoravském kraji musejí jezdit stále staré vlaky, nové vlaky od Škody mají zpoždění
České dráhy nepočítaly s tím, že starší jednotky budou po dlouhé výluce ještě potřeba.
Jihomoravský kraj zatím neobdržel všech 37 vlaků Moravia od Škody Group. Původní termín byl do konce loňského roku, později kraj avizoval konec letošního května. Mluvčí Škody Jan Švehla ČTK sdělil, že výrobce kraji předal většinu vlaků a brzy budou předány zbylé. České dráhy kvůli tomu zatím stále nasazují na některých spojích v okolí Brna soupravy složené ze starých vagónů.
„Výrobu negativně ovlivnila jak pandemie nemoci covid-19, tak následně i válka na Ukrajině. Obě tyto nešťastné události bohužel tvrdě zasáhly i dodavatelský řetězec,“ vysvětlil Švehla zpoždění dodávek.
Kraj si objednal za 6,5 miliardy korun 31 čtyřvozových jednotek a šest dvouvozových. Část z nich už je v provozu, první vlak vyjel loni na konci září. Zatím není zřejmé, zda kraj uplatní vůči výrobci nějaké sankce a v jaké výši. „To bude zřejmé až po dodání všech vlaků a převzetí do majetku kraje,“ uvedla mluvčí kraje Alena Knotková.
České dráhy kvůli tomu, že již loni vyřadily půl století staré jednotky 560, nasadily do provozu i například vagóny s kupé a původně koženkovými sedadly. Staré jednotky už nebyly loni potřeba, protože se celý loňský rok kvůli výluce nejezdilo mezi Brnem a Blanskem a očekávalo se, že po ukončení výluky už dopravu zajistí nové vlaky.
Nové vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných tratích z Brna. Kraji se podařilo získat na jejich nákup 85 procent peněz z evropských dotací a jde o první případ v Česku, kdy vlaky nevlastní dopravce, ale objednavatel. České dráhy budou vlaky provozovat podle smlouvy do prosince 2024. Kdo je bude provozovat poté, bude zřejmé, až kraj dokončí výběr dopravců.