V Jihlavě zahájili stavbu nové trolejbusové trati, vyjde na 130 milionů korun
75 % výkonů v jihlavské MHD bude v elektrické trakci.
V Jihlavě oficiálně začala stavba nových trolejí na Bedřichov a do průmyslové zóny k firmám Bosch Diesel a Automotive Lighting. Hotovo má být za rok.
V krajském městě jde letos o největší dopravní investici. Náklady na stavbu se šplhají ke 130 milionům korun bez DPH. Zakázku získala společnost Elektroline, stavba vyjde o 10 milionů korun levněji, než byl odhad v projektu.
V Jihlavě vznikne nová trolejbusová trať v délce téměř 5,7 kilometru. Na celé trase pak bude osazeno celkem 290 kusů zcela nových trakčních sloupů, budou nataženy dráty o délce přibližně 24 kilometrů a položeno přes 4,6 kilometru trakčního kabelového vedení.
Termín dokončení stavby je stanoven do 400 kalendářních dnů od zahájení. Hotov tak bude nejpozději 23. 11. 2022. „Příští rok touto dobou tak bude elektricky cestovat už 75 procent cestujících v jihlavské MHD,“ řekl předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.
Náhrada CNG autobusů
Podle jeho slov bude mít stavba trolejí na Bedřichov díky využití parciálních trolejbusů dopad i na jiné části města. Těm se tak uleví od hlučnějších CNG autobusů. Jednat se bude hlavně o centrum města a oblast ulic Žižkova, Rantířovská a Lipová. Po nové trati budou vedeny trolejbusové linky G a H.
Krajské město používá pro přepravu vedle trolejbusů právě také zmíněné autobusy na CNG. Jihlavský vozový pak obsahuje 39 trolejbusů a 42 autobusů. Parciální trolejbusy nasadil v krajském do provozu poprvé přibližně před rokem.
Město také plánuje, že trakční stožáry v ulicích Sokolovská a Pávovská využije pro osazení nových LED svítidel, aby tak mohlo odstranit staré stožáry s veřejným osvětlením. „Díky výstavbě trolejbusové trati tak budou ušetřeny nemalé finanční prostředky, které by musely být vloženy do obnovy stožárů veřejného osvětlení,“ uvedl Petr Ryška, náměstek primátorky Jihlavy odpovědný za oblast rozvoje města.
Velké investici do prodloužení trolejové dráhy předcházela rekonstrukce trolejí na okružní křižovatce ulic Havlíčkova a Pražská, která stála 6,9 milionu korun bez daně.