V Japonsku začaly vozit cestující šinkanseny nové generace
Premiéra nové vysokorychlostní jednotky E8 v Japonsku. Foto: JR East
JR East postupně převezme patnáct nových jednotek.
JR East postupně převezme patnáct nových jednotek.
My máme nové ojeté motoráky z Německa, pecka. 🤣
InterJety se nepočítají?
Šedesát let od první jízdy. U nás ještě není ani v plenkách plán rychlostního koridoru, natož představa že bych se dočkal jízdy této soupravy na českých drahách.
Japonsko je důkaz, že 2 atomovky zemi nezpůsobí takovou zkázu, jako 40 let komunismu.
A 35 let ojebávání, kradení, podvodů, tunelování atd…. Odvolávat se na doby socialismu (komunismus tu nikdy nebyl, ten je tu možná pro živnostníky až teď…) je již teď laciné, to fungovalo v 90 letech. No ale co se v mládí naučíš a máš li všude kamarády, co ruka ruku myje….že? Tady to pane jiné nebude, nebojte se.
Ano ten komunismus a kradení, podvody a nízká morálka (když to nemám, tak ať to nemá ani soused a úspěch se neodpouští) je u některých lidí stále hluboce zakořeněn
Podpis
Známe ze sousedských válek.
Třeba zanedbaná železniční infrastruktura se obnovuje dodnes, což pohlcuje spostu investičních peněz a ač lze spostu věcí vytknout, pokrok nelze přehlédnout. Nějaké VRT tak byly dlouho na chvostu zájmu. Těch podinvestovaných oblastí bylo horzně moc. Samozřejmě nová doba přinesla nové problémy, ale to že se dostáváme k VRT je určitý vývoj modernizace a dohánění stavu věcí na západě.
Čistě počtem obětí zažilo Japonsko i horší nálet než shoz atomovky.
V šesté pětiletce všechno bude!
Hm, u nás se plánuje nasazení nehezkých ICE 4 a v Japonsku jezdí tohle. O tom se nám ani nezdá. Nakonec se těch ICE 4 ani nedočkáme, dopadne to jako s koridorama a pendolinama, že.
Vy už znáte výsledek výběrového řízení, které ještě nebylo vypsáno?
Asi tu troubu hodně rozhicoval 🙂
A teď trochu vážněji. MD ani žádný dopravce nemluvil o ICE 4 pokud vím vůbec nikdy. Proč taky, když je na 250-265 km/h, zatímco na naše tratě bude potřeba něco na 320 km/h, a takových v Evropě jezdí nebo se chystá několik typů. A kteří dopravci tu budou tak rychle jezdit, se soutěžit také ještě nezačalo. Pokud jde o pomalejší vrstvu, jde o soutěže na rychlíky na 200 km/h, no a potom tu máme ještě ty Rail/Comfortjety na 230.
A škoda werke máká…..nebojte, vypadá to, že né ale nebojte…. 320 km/h ? Pche, žádná míra….to mají za 2 měsíce na prkně….no a za 10 let vyrobené a za 20 let vychytané mouchy….dřív to VRT stejně nebudeme mít ani naprojektované….říkal Pepa od nás (bydlím tak 40 km od plánované trasy), že do toho hodí vidle….asi aby mu to neplašilo kravičky…. 🙂
Převapilo mě, když jsem si nedávno v jednom japonském muzeu uvědomil, že přibližně ve stejnou dobu, kdy v Japonsku začal jezdit první šinkansen, tak u nás začal jezdit první pantograf 451 (pro mladé šotouše „žabotlam“). Tak alespoň ta aerodynamická podoba tam je, to jo, no …
Jó tímhle bych se chtěl svézt. Už jsem jel ICE, v dubnu mám TGV Paříž – Lyon, ale stejně nejlepší je když se zadaří privat train Zličín – Hostivice
private train
Za mě se nic nevyrovnalo vínovým ušákům ve druhé třídě Thalysu. Za mě asi nejlepší evropská VRT dvojka i když to byl starší typ TGV Atlantique.
TGV Réseau. Jen taková drobnost, hnidopišství, ten starší typ je v zásadě na vínovo nalakovaný typ TGV Réseau, ne Atlantique. Je tam pár drobných rozdílů oproti Atlantique.
Dokonalost… Tiše závidím.
Pre zaujímavosť, tie dlhé nosy začali robiť na znižovanie odporu vzduchu v tuneloch.
Tohle je nicméně z kraších nosů mezi novými generacemi. 🙂 Po VRT Tóhoku Šinkansen totiž jezdí „jen“ do Fukušimy (225 km z Tokia), proto má „jen“ 300 km/h a kratší nos. E5 a E6 co po Tóhoku Šinkansenu jezdí daleko delší štreky a jezdí 320 km/h mají až 15 m dlouhé nosy.
Ani ne. Začali je dělat hlavně kvůli splnění hlukových norem (které jsou v Japonsku přísnější než v Evropě)
Menší aerodynamický odpor = nižší hluk.
Shinjō = Šindžó v české transkripci, která je jinak u ostatních pojmů v článku použita. 🙂
Jinak pro zajímavost, „silně sněží“ znamená opravdu silně, klidně metry sněhu. Nicméně tam jezdí po konvenční trati, protože trať do Jamagaty je tzv. Mini-Šinkansen a E8 (stejně jako stávající E3) je vozidlo s menšími skříněmi, aby vyhovělo profilu.
To je vždycky problém, kdy použít obvyklý místní zápis (nebo romanizaci), kdy českou transkripci, kdy peklad a kdy exonymum. Vhodné je to samozřejmě mít to jednotně, ale vždycky to bude kompromis. Mě třeba vyhovuje, když se na dopravním webu píší jména stanic zásadně podle místních zvyklostí, protože to odpovídá místním cedulím a místním jízdním řádům. Zcela proti tomu jsou ale pravopisná doporučení pro beletrii, která doporučují exonyma a české přepisy. Ale zas u názvů firem a jejich obchodních známek je pitomost snažit se je jakkoli měnit. Takže je správné Hitachi, nikdo nestojí o Hitači nebo Hitaši. Podobná známka je ale… Číst vice »
Obvyklý místní zápis je v kandži, ten asi většině nic neřekne, stejně jako pomocný v hiraganě. Latinka je pravda hepburnem. 🙂 Každopádně transkripce by se měla používat jedna, nebo druhá, ne dohromady, protože pak to dělá zmatek jak některé latinkové znaky přečíst, třeba jestli „j“ je „J“ nebo „dž“ atp. Použít pro českého čtenáře má česká transkripce výhodu v tom, že to spolehlivě a správně přečte, zatímco u té „anglické“ spousta lidí neví jak to interpretovat (mám své trpké zkušenosti). Překlopit si v hlavě zápis z české romanizace do hepburna nebo opačně není zase tak těžké pokud třeba jedete na… Číst vice »
Pardon, edit té věty o českém čtenáři z toho omylem udělal tatarštinu. 😀
Já mám na tohle radikální názor – názvy měst, které se v origunále píší znaky, by se měly překládat. Šindžó je pak Nová Vila nebo tak nějak.
😀 To by bylo zajímavé. Nová jednotka „Nová kmenová trať“ řady E8 bude jezdit po … ehmmm … „Východoseverní nové kmenové trati“ 300 km/h a dále po trati „Tvar hor“ do Nové Vily.
Bylo, no :))
V České Republice již šukafony nové generace cestující vozí. ČD East převzaly 13 nových vozidel již před dvěma lety.
Předehnali jsme východ, soudruzi!!
Přiznám se, že nejsem fanoušek japonských vlaků, ale E8 je fakt nádherná. Nátěr, interiér v druhé třídě – to je nadstandartně oku lahodící. Fakt mnohem lepší než jiné Shinkanseny / rychlovlaky v Číně, Koreji… Trochu mě překvapuje rozložení 2+2. Myslel jsem si, že 2+3 je běžnější v Japonsku v economy třídě.
Má někdo odkaz na fotku z 1.třídy, kde je 26 míst?
E8 je určena na mini-shinkansen. Po odpojení od H5/E5 ještě chvíli pokračuje po vysokorychlostní trati a pak sjede na klasickou, kde je užší profil a rychlost je omezena na 160 km/h. Proto jen 2+2. 2+2 je i na Nishi-Kyushu, což je sice plnohodnotný Shinkansen, ale je tam menší vytíženost a slouží hlavně turistům.
Nejenom Nishi, ale i Kyushu shinkansen. Tam to také stačí.
Na Kyushu Shinkansenu ale nejezdí jen řada 800, ale i N700 a ty mají v některých vagonech uspořádání 2+3.
Ty jezdí snad jen na Cubame, což jsou zastávkové vlaky.
Taky jsou 20 let staré, to je na japonské poměry čas, kdy se vozidla vyřazují. Třeba řada 300 snad ani těch 20 let ve službě nebyla.
Nejen 300, i 700 a (trochu i původní 16vozové 500), E4Max a i ty E3 co nahrazuje tahle E8 co mě tak rychle napadne. Ale zase na blíže k Tokiu je to frmol, profitabilita vynikající a výrazně úspornější jednotky přinesou více než staré s náročnější údržbou s gigantickými proběhy. Vzdálenější operátoři zase tak striktně nevyřazují a jezdí to tam o něco déle, ale i zatížení/vytížení jednotek bude menší zřejmě.
Turistům bych neřekl na Niši-Kjúšú Šinkansenu, i když taky, ale je to kratší větev se slabším provozem, takže tlak na kapacitu není nijak zásadní.
Já se přiznám, že teda fanoušek japonských vlaků jsem velký. I designu, líbí se mi odvaha nedělat vždy jen krabice. Každopádně design stranou, odtama by se dalo brát spousta inspirace.
Pokud jde o vkus, tak já se přiznám, že se mi mnohem víc líbí ICE-3 a AGV/italo než ty japonské a španělské kachní zobáky. Nic s tím nenadělám, i když uznávám, že aerodynamika ICE-3 je zřejmě taková hodně amatérská, co namaluje pravděpodobně každý středoškolák, ale požadavky reálného provozu jdou spíš za těma kachnama.
Tak to by se Vám líbil E7/W7, Odakyu 50000 (ten už teda bohužel nejezdí) nebo Kintetsu 80000. Shodou okolností všechno vítězi Blue Ribbon Award.
Ale ty kachní zobáky holt mají svůj důvod, ani tak eliminaci odporu vzduchu (to jde i bez nich) ale spíš eliminaci hluku při vjezdu/výjezdu z tunelů.
Kinetsu 80000 je očividně designově velmi zvláštní…
Japonci to dělají hlavně kvůli úsporám, každá generace má díky optimalizacím menší spotřebu i přes zvyšování rychlostí a pak také hluk, protože vlaky jezdí velmi blízko obydlí a normy jsou přísné (dále krytování podvozků a spodků a přechodů mezi vozy, sběrače). Kromě toho to snižuje tunel boom a odpor v tunelu a tunelů je v Japonsku neuvěřitelně mnoho (u některých tratí větší část délky). V Japonsku se podle nosu v podstatě pozná rychlostní kategorie. Ty co mají 12+ m frňáky jezdí běžně 320 km/h (E5, E6), cca 9 m jezdí kolem 285 – 300 km/h (N700, E8) a nenosaté E7… Číst vice »
No takže děkujeme, že víme, že nejste fanoušek japonských vlaků!
A při této příležitosti by se dalo podotknout, že 16. března byl zahájen provoz na prodloužení Hokuriku šinkansenu z Kanazawy do Curugy. S tím, že se plánuje prodloužení do Ósaky.
Ano, ano, obojí zahájilo 16. března, je to den platnosti nového GVD.
A u nás na pacifiku „nová“ regionova trio v nátěru PID 🙂
Ta je aspoň nízkopodlažní, narozdíl od japonských motoráků. Ale tam mají zas většinou vysoká nástupiště https://bateman.monologue.jp/en/articles/JR/jrcKiHa11.html
V Japonsku jsou nástupiště (kromě těch největších zapadákovů jako třeba trať z Ibusuki) stavěné na 1100mm nad temeno kolejnice. Vlastně si nevzpomínám, že bych někdy vystupoval po schůdcích.
There are a lot of old trains in Japan too. Kiha 40/47 are still pretty common in rural areas. Also many private or municipal railway companies can’t afford new vehicles. Much rural tracks have still jointed rails. Japan may look modern in the big cities, but outside you sometimes feel like you’ve been transported back to the 1970s or 1980s.
Ty speciální úpravy pro zimní provoz by mne zajímaly.
Zesílené pluhy, vyhřívané plenty a „šachty“ okolo podvozků, aby sníh snáze odpadával + asi řada dalších.
+ smotané a chráněné kabely atd.
😂😂😂 po šedesáti letech….!! U nás platí za šedesát let, do té doby tato země montoven, skladů a neplatičů daní třikrát zkrachuje, budeme jezdit tak 220 km/h (beru za úspěch) jelikož každý chce vše, jen né vedle jeho domu (pak si tam úplatkář postaví kamionovou dopravu) a to ještě pozor, aby stavbu neblokovala obec (cca 250 km od stavby), která bude potřebovat kanalizaci 😂😂😂. před 60 lety…..
A ještě jsem zapomněl, budou li úředníci do té doby (při své těžké pracovní náplni) schopni dát těch 9 razítek… Každopádně, ať Škoda werke začne makat na soupravách..snad by jsme tu nechtěli cizáckej šmejd (alespoň jeden vůz ve stylu B249 prosím…) 😂😂😂
Chápu Vaši trpkost nad stavem zdejší (nejen) železnice, ale ruku na srdce, co pro to děláte vy?
Nevím, co dělal RedFox, ale já jsem v naší republice 47 let odváděl daně a posledních třicet let jsem měl nad sebou hrozbu výpovědi za nadbytečnost, nebo nějakou chybu. Za chyby jsem se musel zodpovídat a obhajovat se. Kdyby se na každého uplatňoval stejný metr, možná dnes by jsme měli i u nás nějaký malý šinkanzenek.
Jenže ten metr ještě v Česku neobjevili. Jinak s Vámi souhlasím.
No a za těch 47 let jste odvedl na daních jako průměrný Japonec třeba za 10. Dnes už ten rozdíl není tak velký, protože posledních 30 let Japonsko stagnuje a my rosteme (od roku 1991 naše nominální HDP vzrostlo asi 10x, v Japonsku asi 1,2x). Takže dnes už máme šanci Japonsko dohnat, i díky té vaší práci.
Milý pane….žijete v Česku (alespoň doufám), proto počítejte s českou kupní silou, českou cenou práce atd…. jste li trochu ekonomicky gramotný, tak kolik odvedl Japonec na daních nás nemusí zajímat….
Zeptám se jinak: co jako řadový občan je možné konkrétně dělat, abych se za svého života dočkal VRT i u nás?
Vstoupit do politiky? (to fakt není pro každého, have been there)
Volit co nejvíce VRTkám nakloněné politické strany? (dělám dlouho, zjevně to nestačí)
Spáchat atentát na lidi co blokují VRTku? (jako zoufalý nápad dobrý, ale pořád nemorální, takže ne)
Co jiného tedy navrhujete?
Blokování nebo oprávněné připomínky?
Pustiměř: Na tuhle variantu není EIA.
… to není dobré ani jako zoufalý nápad, až se divím, že někdo takhle vůbec uvažuje.
Co dělám já? Nekradu, pracuji, za vše platím, nečerpám žádné dávky a nikdy jsem nečerpal a platím daně…to, co dělají normalní slušní lidé v normální demokratické zemi…. Představte si to. Jestli to v dnešní „only cash“ zemi, kde každý má na vše nárok, ještě jde.
Já třeba ty daně platím…
A dál?
Dál je to záležitostí investora, zhotovitele a před nimi projektanta a správního orgánu s procesem povolování. Ani jedno nejsem. Stačí?
Z toho to pohledu jsou zaměstnanci Správy železnic, ŘSD, ŘVC a jiných … čistými příjemci veřejných peněz.
Dál volím místo koblih pro každého „potřebného“, který na vše potřebuje příspěvek na bydlení, dotaci, školkovné, pastelkovné a jiné zhovadilosti a potom nevystrčí zadek ze svého auta, dá v klidu retko, pivečko a směje se nám blbcům platícím daně do obličeje…ty, co nám slibují, že podpoří Ty, co se o sebe umí starat sami a tyto socialistické výdobytky zruší (každý strojcem svého úspěchu). No ale dopadne to jako s touto garniturou, která slibovala konec studentských a důchodcovských slev a ….. Tak zase příště tu o Šípkové růžence.