V Itálii roste další rychlotrať. Uzel Vicenza vyjde na 1,8 miliardy eur, propojí průmyslovou oblast
Uzel Vicenza na vysokorychlostní trati z Verony do města Padua. Zdroj: Webuildgroup
Po uvedení do provozu bude na vysokorychlostní tratě napojeno už 75 procent všech obyvatel Itálie.
S tou infrastrukturou italie je to slozitější. Na jednu stranu maji hotove dalnice, které je provozuje privátni firma a podle toho vypadá udržba. Most co spadl v centruJanova byl jen špička ledovce, jsou tunely, kde pada ostěni na vozovku a stav mostu je hodně kritický. Mimo dálnice jsou cesty dost zanedbané, a povětšinou úzké a pomalé. Autobusy mimo města jsou tristní, protože provoz řídí municipality, tj dostat se mezi regiony je neřešitelný problém. Nemaji ani jednotný idos, takže hledat spoje je za trest. Nedostatečná mhd je důvod proč mladí maji od 15 Vespy, aby se vůbec dostali do škol.. Alitalia… Číst vice »
Ta vizualizace odkazovaná v článku nemůže být v pořádku. Podle některých se několikametrové protihlukové stěny staví jen v Česku…
Před týdnem jsem se vrátil z Itálie a skutečně stavební ruch na železnici je tam velký a vlaky jezdí plné. Cestoval jsem 2x FR a 2x IC a vlaky byly plné a nabídka od Trenitalia zajímavá. Např. do IC stál do první třídy doplatek pro 2 osoby jako výhodná akce pouze 4 EUR, takže paráda. Vlakem jsme cestovali na adriatické straně a už teď je znát, že trať je na hraně kapacity. S čím souvisí i budování další infrastruktury, protože se zpracovává studie VRT Bologna – Bari. Odhadované náklady jsou cca 50 miliard EUR. Uvedený úsek v článku bude zajímavý,… Číst vice »
Nikde jinde jsem nezažil desetivozové osobáky (il treno regionale) jako vlaky pro dojíždějící do centra – v tomto případě do Milana v 21. století. Železnice je v Itálii hodně oblíbená, i přes zmíněný chaos, časté stávky, kdy se neotočí ani kolo a i přes hustou síť dálnic.
Vzhledem k italské motoristické tradici, solidním dálnicím, vnitrozemským letům a zaostalosti části železniční sítě (zejména na jihu) je už teď podíl železnice v Itálii slušný a s velkým potenciálem přebrat lidi například na relacích sever/střed-Puglia/Kalábrie/Sicílie, kde vlak ještě často prohrává s letadlem.
Itálie je nejzadluženějším státem EU. Kdyby se ČR zadlužila podobné, taky by se VRT určitě vybudovaly dříve.
Itálie není nejzadluženějším státem EU. Nejvyšší dluh vůči HDP má Řecko, nejvyšší absolutní dluh má Francie.
Presne tak, navic Recko i Italie ten dluh snizuji
Mezitím v Česku renovujeme tratě z dob Marie Terezie na ucasnou rychlost 160 km/h, když jde dobře, jinak na 120 km/h…
A vy si myslíte, že jinde mají jenom VRT a nic jiného, takže to udržovat nemusejí?
A zopakujte si dějepis, za Marie Terezie nebyla železnice nikde na světe.
Marie Terezie (13. května 1717, Vídeň – 29. listopadu 1780, Vídeň)
Až na tu drobnost, že v Itálii žije 6x více lidí než u nás…
Marie Terezie by za železnici byla určitě vděčná, snáze by se jí po říši přesouvala vojska za účelem obrany proti pruskému králi. Naneštěstí zemřela asi dvě generace předtím, než byl zprovozněn první úsek parostrojní železnice u nás.
„Tratě z dob Marie Terezie“ jsou asi stejný anachronismus, jako „carský kosmodrom Bajkonur“ nebo „c. a k. počítačové centrum Schönbrunn“.
Případně Jan Žižka s lehkým kulometem… Odborná erudice se ale pozná podle toho, že dotyčný nadává…
A to 120 km/h by byl ještě fičák, ale Ústí – Choceň, vytížený úsek na hlavní trati, byl v roce 2023 dokončen na neuvěřitelných 90 km/h.
Přičemž „okometricky“ se nemůžu zbavit dojmu, že je ve valné části tohoto díla by mohlo být přinejmenším 100 km/h, a „opravdu limitujících“ na těch 90 km/h je jen minimum oblouků.
Nedostal se tam ke slovu náhodou nějaký ten chytrák plný hlášek typu „jen na 2 km to nemá cenu zvyšovat“…?
Prestoze se clovek obcas vysmiva italskemu chaosu, tak srovani nasi dopravni ifrastruktury s tou Italskou je skutecne tristni. A nejde jenom o zeleznice. Prave jsme projeli autem celou Italii az do Kalabrie a ty mnohakilometrove tunely skrz hory jsem za chvili prestal pocitat. A vubec nemluvim o tom, ze tim tunelem jedete autem standardne 130….. Oproti italum jsme v dopravni ifrastrukture skutecne jak 100 let za opicemi.
Itálie je plná tunelů už od antiky. Římané proráželi vodovodní tunely naprosto běžně. Od Italů se v 19. století učil tunely stavět celý svět.
Takže máme začít budovat mnohakilometrove tunely a budete spokojen?
Tady je k tomu video, kde je vidět celá ta osa Turín – Milán – Verona – Padova – viz níže (stopáž cca. 6:00-7:00 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=95YdunwuVO8
Je tam vidět snížení rychlosti na V = 200 km/h v okolí Milána (úsek Milano Lambrate – Treviglio), jinak platí V = 300 km/h.
Důležité vazby:
a) Verona – Innsbruck a směr Brenner /tunel/
b) Turín – Lyon /tunel/
Jojo, pred par dny jsem jel po A4 na Turin a ten vlak hned vedle dalnice si svistel aspon jednou tak rychle.
Ostatne soudim, ze tenhle usek A4 v soubehu s VRT, by jiste snesl nemecky rychlostni limit. Rovnejsi a prehlednejsi to snad byt nemuze. 🙂
Mezitím u nas Sosna staví dálnice pro minimum aut a zábradlí na stanicích kožich drah
VRT do každé italské vesnice 🙂
Milano 1,4 mil., Benátky 260 tis., Padova 214 tis., Verona 248 tis., Vicenza 112 tis. Evidentně samé vesnice.
75 % obyvatel Itálie přímo napojených (asi nějakým drátem) na koleje. Nebo že by to počítali jako u nás, „všichni do 20 minut autem“? Jedno, zda je mají a zda potřebují cestovat někam daleko. Běžná bližší spojení až do místa neřešíme.
Volové, vyndejte si hlavu ze zadní části těla a zajeďte se tam mrknout, je to kousek a uvidíte, jak se tam staví. Nejen tady, ale i to množství tunelů a mostů na drahách a silnicích jinde. Můžem jen závidět – nebo začít něco dělat.
a nejenom staví, ale jak ke to využité, Florencie Bologna neděle odpoledne vsechny rychlé spoje komplet vyprodané, pomalé úplně naplněné…
Ono tam není ani potřeba jezdit, na youtube stačí najít cabview a vidět.
Tak příprava by běžela, jen nedopadnout jako Venezuela.
Napr trat Bologna – Firenze je skvele dilo. Vcetne obrovske podzemni stanice Bologna Alta velocita pod klasickym hlavnim nadrazim Bologna Centrale. Ve Florencii to sice stavi na hlavovem nadrazi Santa Maria Novella, ale to prilis nevadi, jakkoliv je prijezd pak docela pomaly oproti zbytku cesty.
Ale i ve Firenze se staví nová stanice Firenze Belfiore, která bude pod současnou tratí a vlaky Alta velocitá, které nekončí ve Firenze budou zde zastavovat.
https://www.rfi.it/it/stazioni/pagine-stazioni/stazioni-per-il-futuro-delle-citta/architetture/Firenze-Belfiore.html
Diky za info, je videt, ze postupuji systematicky!
…. no a snad jen SŽ v ČR nesmyslně plánuje dále dálkovou osobní dopravu – včetně napojení právě VRT vést
stávajícími povrchovými tratěmi procházejícími zástavbou Prahy a Brna a naopak pro příměstkou IDS stavět tunely s několika podzemními stanicemi/zastávkami!
Ale zase ta nadzemka z bolognskeho letiste do centra, tak to je megazgarb s naprosto tragickou kapacitou. Navic se to trese hur nez interpanter na vyhybkach a to celou cestu
To se fakt nepovedlo – přes letiště mohla vést jen lehce přeložená trať na Veronu, případně z ní za letištěm mohla být odbočka na Modenu (a spojení by tak pokryly mírně posílené reg. vlaky).
V reálu je to ale 3x tolik, ono to jaksi nezahrnuje okolní čtvrtě ale jen intravilán. Venezia, Padova i Verona mají 600k, Milán 3-5M.
https://ctrlv.cz/aClr
https://ctrlv.cz/pfwi