V Indonésii dokončují první jihoasijskou rychlotrať. Rychlostí 350 km/h propojí hlavní centra
Rychlodráhu staví Čína, která dodává i vlaky modifikované na tropické klima a riziko zemětřesení či povodní.
Čínský premiér Li Čchiang využil aktuálního zasedání lídrů zemí ASEAN v indonéské Jakartě k netradiční projížďce. V rámci zkušební jízdy si vyzkoušel první rychlotrať v jihovýchodní Asii, kterou v zemi staví i financují čínské státní firmy.
První úsek rychlodráhy měří 142 kilometrů a spojuje hlavní město Jakatru s metropolí západní Jávy Bandungem. Veřejnosti se otevře prvního října a podle projektantů zkrátí cestovní dobu mezi oběma městy ze současných třech hodin na pouhých 40 minut. Vlaky budou jezdit rychlostí 350 km/h.
Podle agentury AP projekt vyjde na 7,3 miliardy dolarů. Stavebně ho má na starosti konsorcium indonéských státních firem a čínská China railway International. Čína projekt podporuje v rámci svého globálního plánu Nové hedvábné stezky.
Dokončovaný úsek bude v budoucnu součástí plánovaného 750kilometrového vysokorychlostního spojení napříč celou Jávou, konečná stanice bude v druhém největším indonéském města Surabaya.
300 kilometrů rychlodráhy hotovo za pět let. Čína otevřela další trať s rychlostí 350 km/h
Stavba začala v roce 2015. Zprovoznění mělo následovat už čtyři roky poté, ale zkomplikovaly ho problémy s výkupy pozemků a protesty ekologů.
Původní rozpočet měl být 4,3 miliardy dolarů, nakonec narostl o více než dvě třetiny. Čína dodává i vlakové soupravy, které modifikovala na místní tropické klima a vybavila ke bezpečnostním systémem pro případ zemětřesení či povodní.
V tendru zvítězila nad japonskými dodavateli, zejména díky nabídce financování. Postará se o 75 procent nákladů. Čína se v Indonésii zabydlela i ekonomicky, připomíná AP. Prostřednictvím investic si zajistila tamní dodávky niklu a dalších surovin pro výrobu komponentů do elektromobilů.