V Hongkongu havaroval Boeing 747, po přistání skončil v moři
Havarovaný Boeing 747 v Hongkongu. Zdroj: X.com / Breaking Aviation News and Videos

Nákladní letoun utrpěl podle dostupných fotografií značná poškození. Hlášeni jsou dva mrtví.
Ten článek je, jakoby jej psalo dítě ve druhé třídě základní školy. Strašné.
Program údržby letadla je dán výpočty a zkouškami, dále certifikací, a v průběhu provozu typu je doplňován AD (airworhiness directive – směrnicemi letové způsobilosti) a SB (service bulletin), tedy průběžně doplňován zkušenostmi, nálezy a závadami. Takže provoz západních letadel, kde jsou získávána a sdílena data z provozu, je bezpečný. Svým způsobem starší typy jsou i časem prověřenější.
Nad to se již cca 60 let konstruuje dle filozofie Fail safe (závada, trhlina, poškození není fatální, funkce konstrukce a systémů jsou zálohované, závady identifikovatelné při používání nebo údržbě) místo Safe life (stanovena životnost – např. Blaník, Zlín apod.)
Tyjo, 32 let – takhle starý letadla běžně lítají? To už je skoro na veteránskou SPZku 😉
Ano, běžně. Já jsem třeba nedávno letěl s 31 let starou A321 v barvách Lufthansy.
A jako čistě nákladní letadla létají ještě starší stroje.
To je stejný jako 32 let starý lokomotivy nebo tramvaje, s pravidelnou údržbou vydrží dlouho.
nesmíš to brát podle elektromobilů
Co s tím mají společného elektromobily? Je to prostě kvůli tomu, že se celé letadlo (každý prvek) sleduje na cykly a hodiny a vše co je přes se vymění. Takže jako výrobní číslo stárne, ale všechno důležité není starší než u pár let starého letadla.
United i Delta mají značnou flotilu letitých 757 a 767.
Lufthansa si zase drží A340 z 90. let, plus pár 747-400.
U carga je to pak v podstatě standard, protože utilizace často nebývá tak vysoká, takže nižší kapitálové výdaje kompenzují vyšší spotřebu paliva.
A340 u Lufthansy považuji za nejpohodlnější letadla v její flotile a to i včetně jejich nástupců A380.Jediny problém je ekonomika čtyřmotorového uspořádání.
V čem jsou A340 konkrétně nejpohodlnější? Nevím — ptám se. Na první pohled interiér vypadá jako ve většině jiných wide-body, a asi se celkově moc neliší od A330 (pomineme-li pohon)…? Moderní A350 zase vítězí stran hluku.
A340 má v příčném řezu stejný trup jako A330 (i Neo)… takže to musí být kdyžtak o vnitřním uspořádání, a to se dá měnit i dodatečně (pravda, ne moc často)…
Velkou roli bude nepochybně hrát uspořádání 2-x-2, stejné jako u A330.
A co treba tento De Havilland DHC-3 Otter 🙂 67 let a denne provede kolem 8 komercnich letu s pasazery ;). Sam jsem s nim mel tu cest..paradni stroj..
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/c-ghaq
Ano, běžně, tohle je ještě relativně mladší kousek, rozhodně ne veterán.. 😀
32 let u nákladního letadla je naprosto v pohodě. Pominu-li exotiku, jakou je Irán, kde běžně provozují A300-600 a A310, tak třeba v Kanadě běžně létají v osobní dopravě 737-200 se stářím 42-51 let (např. u společnosti Nolinor). Jako nákladní nebo vojenská stále létají třeba 707, DC8. V letectví obecně platí, že věk sám o sobě není důvodem k vyřazení letadel z provozu a cestující se nemusí obávat létání ve starších letadlech, pokud byla v průběhu let dobře udržována. Ono totiž v průběhu životnosti bylo letadlo více či méně několikrát rozebráno a znovu sestaveno a mají na palubě novější komponenty,… Číst vice »
Chápu to tedy správně, že drak letadla má neomezenou životnost? Tam se nepočítají startovací a přistávací cykly? Myslel jsem si, že při sebelepší údržbě je životnost letadla omezená a dlouho provozovaná letadla někdo užívá stylem „snad to ještě nespadne“. I ten drak letadla je přece jen snýtován z nějakých částí a ke všem spojům se asi dostat nedá, aby se všechny spojovací části občas měnily. To si fakt berou provozovatelé na triko, že to prostě ty desítky let vydrží?
Najnamáhanejšie miesta (typicky wingbox – koreň krídla) sa pri periodických opravách kontrolujú a keď ani defektoskopia neodhalí žiadne vady, tak to môže lietať ďalej.
No a údržba sa plánuje podľa letových hodín, alebo počtu cyklov, podľa toho, čo nastane skôr. Lietadlo lietajúce krátke trasy to bude mať na cykly, dlhé trasy zase na hodiny.
Nájdite si, čo znamená taký „A/B/C/D check“.
Životnost je omezená od prohlídky k prohlídce intervalem omezeným na letové hodiny nebo cykly. A každou prohlídkou musí projít. Součástí těch větších prohlídek je kompletní defektoskopie a víceméně kompletní rozborka a sborka letadla na holý drak. Musí se jít dostat je všem spojům, i uvnitř křídla (tedy v integrálních palivových nádržích) atp. Kromě toho se musí uplatňovat bulletiny výrobce (předepsané úpravy či extra kontroly). Pohyblivé části často mají kratší životnost a mění se průběžně během životnosti draku, mechanismy klapek, slotů, podvozky či jejich části. Motory se sledují úplně nezávisle a ne nutně jsou na draku původní motory z výroby (často… Číst vice »
Drak MÁ samozřejmě nějakou životnost a není nekonečná, ale nikdo přesně neví jaká je, takže se dělají „bezpečné“ (minimální) odhady a postupně se to podle NDT upřesňuje… typ od typu se to může několikanásobně lišit…