V Hevlíně schválili smlouvu o prodeji tratě z Hrušovan
Zastupitelé Hevlína na Znojemsku včera schválili znění smlouvy se Správou železnic (SŽ) o prodeji tratě Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín.
Zastupitelé Hevlína na Znojemsku včera schválili znění smlouvy se Správou železnic (SŽ) o prodeji tratě Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín. Obec ji získá za 2,2 milionu korun, které nabídla ve veřejné soutěži. S plány vytvořit v bývalé nádražní budově v Hevlíně regionální muzeum chce obec pokročit co nejdříve, řekl starosta Antonín Pichanič.
Ve čtvrtek se sejde se zástupcem SŽ, aby domluvili postup při přebírání tratě. „Smlouvu pojedu podepsat do Prahy a pak musíme čekat na přepis na katastru,“ řekl Pichanič.
Kdy vyjedou na trať první výletní vlaky či drezíny, zatím není zřejmé. Pichanič však potvrdil, že obec plánuje spolupráci s dopravcem Railway Capital Jana Šatavy, který provozuje výletní vlaky na trati z Moravských Budějovic do Jemnice a měl by spolupracovat i na provozu vlaků na trati z Čejče do Uhřic. „Trať letos slaví 150 let od svého vzniku, takže na 12. září chystáme oslavy s příjezdem parního vlaku,“ uvedl Pichanič. Obec už připravuje spolupráci i s Rakušany, protože ještě po druhé světové válce trať pokračovala do Laa an der Thaya.
V budově hevlínského nádraží má vzniknout regionální muzeum, měly by zde být připomínky i na železniční minulost. „Také je otázka, jak rychle se nám podaří vystěhovat černého nájemníka,“ řekl Pichanič. Mluvil o něm už v minulosti, že budovu svým pobytem devastuje. Město nemohlo dělat nic, než čekat, až se zdlouhavý prodej podaří dotáhnout do konce. V čekárně prý sušil například kukuřici či chléb a v přístavku choval drůbež.
V muzeu by také měla mít expozici firma Heluz, která má v Hevlíně cihelnu a používá na výrobu cihel místní cihlářskou hlínu.
Sedmikilometrová železniční trať vznikla v roce 1870 a byla součástí alternativní trasy z Vídně do Brna. V 90. letech minulého století existovaly snahy o obnovu trati, ale nikdy se to nestalo a od roku 2010 zde přestaly vlaky jezdit.
ČTK