Mimořádné události Železnice

V Harrachově hořel motorový vůz RegioSpider Českých drah

Hořící RegioSpider. Pramen: HZS Libereckého kraje
Hořící RegioSpider. Pramen: HZS Libereckého kraje
Požár vznikl v prvním ze dvou vozů, které tvořily vlak. Strojvedoucímu se podařilo nezasaženou část odpojit.

(aktualizováno 14:40) V Harrachově hořel motorový vůz Českých drah řady 840 (RegioSpider). U vlaku zasahují hasiči Libereckého kraje, kteří o tom informovali na twitteru. Na místě jsou i hasiči Správy železnic. Provoz na trati byl zastaven do 14:30.

Podle mluvčí ČD Gabriely Novotné požár vznikl v prvním ze dvou vozidel, která tvořila vlak. Strojvedoucímu se následně podařilo nezasažený vůz odpojit. Nešlo přitom o pouhý dým, z vozu šlehaly plameny.

„Strojvedoucí zjistil zadýmení a pokusil se požár uhasit, nicméně neuspěl. Všem cestujícím se podařilo vlak opustit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. O zásadním poškození (a možná odpisu vozidla) svědčí i odhad škody, který nyní činí 50 milionů.

„Hasiči v dýchací technice rozebírají plášť vlakové soupravy. S pomocí termokamery dohledávají a dohašují skrytá ohniska požáru,“ uvedl Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje.

 

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Kdyby někoho zajímalo, jak to dopadlo uvnitř.
https://www.facebook.com/watch/?v=186923993168702
Nakonec ty zatmavená čelní skla nevypadají zle. Možná by se mohli inspirovat.

Vašek

Docela apokalypsa. Zvenku to zdaleka tak tragicky nevypadá.

mladší než ty

No jo tak kopečkové železnice.. To si svou daň odnese

Gramofon

Jako na Jedlovou, ale když za to tehdy mohl dopravce tak teď také.

Georg

tak to mame uz druhe zahadne zahoreni v libereckem kraji…

Vbb

S tím by se mělo něco udělat! 2 zahoření dvou úplně rozdílných vlaků dvou dopravců na dvou místech 60 km vzdušnou čarou od sebe, to přece nemůže být náhoda!

czhunter

Navrhuju překrelit hranice krajů.
Protože kdyb bylo jedno v Libereckém kraji, a druhé třeba 1 km za jeho hranicí, to by odpovídalo „náhodnému výskytu“.
Takhle?
Těžko.

Georg

mel jsem spis na mysli umyslne zalozeni nejakym tamnim debilem. u cd se takhle nekdo bavil 5-10 let zpatky.

Vašek

Ví někdo, co tam ve stropě je? Nějaká klimoška, nebo topení, výfuk?

pavonel

Taky jsem nad tím uvažoval, je tam klimatizace a vyhořelý je v tom místě nástupního prostoru strop. Takže mohla chytnout klima. Výfuk je blíž stanovišti.

Tomáš

Dnes jsem jel jiným spojem z Liberce, ale stejný typ. Krom toho, že jak tady někteří uvádějí, že je to funglovka, tak by dle mě nebyl uvnitř takový hluk a rány už vůbec ne od podvozku, hotový kostitřas, tomu před 10 lety nebylo. Ale zpět k věci, jakmile vlak zastaví ve stanici, klíma se rozhoní na maximum, světe div se, že ten strop nespadne. Takže možné to je, holka se asi uhonila.

Vlk

Však to je klasika…………můžete mít nový vůz, autobus, náklaďák a požár se jednoho dne ohlásí….Když se podíváme na kombajny, traktory a vesměs to jsou nová vozidla a postihne je požár………
Údržbu můžete dělat jakou chcete a stejně to zahoří……………….

Zrzek

U kombajnů je to většinou od el. rozvodů. Prach, horko a průřezy kabelku udělají svoje. Klukům od NH doutnal nový kombajn při odstavení. Ráno přišli na dvůr a z kombajnů dým, otevřít dekly a koukali jak prach na jednom svazku doutná. Dnešní technika je stavěná do ideálních podmínek.
V roce 2016 na Tour de France v horké dny na některých Octaviích skákaly závady díky přehřátí řídících jednotek.

Jan

Dnešní technika má hlavně mít senzory teploty a kouře, aby se to mohlo hned odpojit a vypnout než do jde k tak velkému požáru.

Gramofon

Škoda, že to modrá sebranka nevěděla když hořelo pod Jedlovou. Navíc o 10 let starém vozidle bych „nové“ neříkal.

Tomáš Záruba

Já vím, ojedinělá událost, ale u fungl nového motoráku??? Jestli náhodou nebude něco v údržbě jinak, než by bylo vhodné…

Pája

Víte kulový. Požár může z principu vzniknout u –
spalovacího motoru/ stačí nafta stříkající na výfukové potrubí/
– elektrického rozvaděče
– elektrického točivého stroje
– olejového čerpadla
– baterie
– kabeláže
– „něco jiného“
Některé věci i při sebepečlivější údržbě holt nejdou najít předem. Při vyšetřování na to přijdou a třeba přijmou opatření pro příště.

Vašek

Přesně tak. Kdysi se tomu říkalo provozní riziko.

Baraba

A že jste toto nepsal u požáru jiného dopravce =)

Gwann

nafta stříkající na výfukové potrubí je ale docela velký problém…kvůli tomu shořel ten motorák KŽC onehdá. čekal bych že vozidlo vyráběné cca do roku 2010 nebude na toto úplně náchylné…tak doufám, že tohle to nebylo…

asdfg

Přívod paliva do válců a výfukové potrubí je obvykle „poblíž“ sebe na motoru. Klidně si prohlédněte Vaše auto – pokud máte.

Vašek

Tohle vypadá, že hořelo ve stropě. Tam palivové trubičky asi nebudou.

Savik

Myslíte, že je zde na místě označení „fungl nový“?

Tomáš

Nejspíše dochazí k porovnání s 810 . To pak můžeme RS rovnou nazvat jako novinku na trhu. 🤣

Knížecí rada

Po 8 letech provozu je železniční vozidlo stále „fungl nové“.

Huh

Spíš už skoro deset let fungl nový…

medical_examiner

Tedy ve čtvrtině předpokládatelné životnosti…

Huh

To není bytelné žel. vozidlo jak bývalo zvykem, ale odlehčená skořápka se spoustou plastu a elektroniky. To se 40ti let na stykovane. trati nemůže dožít 🙂 Běžte se tím fungl novým kostitrasem svézt…

czhunter

Mám doma pár monografií o různých „bytelných železničních vozidlech, jak bývalo zvykem“, a kupodivu hořely poměrně často … takové Ganzy třeba.

Apollo17

To už má za sebou přes milion ujetých kilometrů. Fungl nový by byl v AAA .

Jiří Kocurek

Ne nutně. Například vagony od Astry jsou pro mnohé starý šrot (rok výroby 2014-19), protože si usmysleli, že to je rekonstrukce.

Hynek

A není? Rumuni dokáží vyrobit nový vůz za zlomkovou cenu s rakouskými štítky?

Tomáš Záruba

No tak „fungl“ možná už pravda úplně ne, ale nový ano. Jak to nemá 20-30 let, tak je to na našich kolejích žhavá (ehm) novinka…

Lubosch

Západní zmetky nebrat!

Jan

Správně, brát jen východní běloruské, ruské, čínské, že ano 🙂

Gwann

zajímalo by mne proč….a taky jak se to promítne do té smlouvy o vozidlech, podle které si může kraj dotované spidery v zásadě převzít….

Vnější pozorovatel

Už to začíná. Do švestek nevydrží 🤣🤣🤣

libor

jojo zlatá Arriva….

Patrik

Když Arriva hořel vlak, tak se všichni radovali a teď když ČD hoří vlak je to škoda.

Gwann

tak já jsem to považoval tehdy za hrůzu a byl jsem tu některými nazván (zkráceně) idiotem, který nerozumí ničemu, ani tomu, že vlak občas hoří a je to normál. radost jsem nevyjadřoval.

tak si od toho všichni odečtěte alespoň mne.

adamgolias

radovali se idioti. Na tom co se stalo , Arr , ČD neni k radovani nic.

Anonym ze severu

Spíš záleží, co za typ jednotky shoří než na dopravci, kterému to chytne. Když shoří Spider, tak je to podle mě pro cestující větší škoda než kdyby shořela 843 nebo 845.

Zapa

Kdo všichni?

Já, kdo jiný

Shořel už RS1 někdy u jiného dopravce?

Mišin

RS1 nėjaké v de hořely, ale tak, že to šlo opravit. Příčinou bylo turbodmychadlo. EBA na to dělal nějaké opatření – turbo se musí po stanoveném (kratším) km proběhu vyměnit za nové. Týkalo se to i repasovaných. Pár desítek RS1 které se nevešli do přísnějšího nového limitu muselo být do výměny staženo z provozu. Cca r 2009 – týkalo se to starších kusů s motorizací MAN.

jadris

Kdo jinému jámu kopá, tomu vlastní vlak hoří..😁

Asdf

Aby jsi do jámy nespadl sám, chytrolíne.😄

medical_examiner

Třeba do montážního tunelu nebo do popelníku…

Gwann

ČD zapaluje cizí vlaky?

Leinad

Firma oficiálně ne, ale fanoušci a odboráři jsou různí – viz modrogumí reakce na Arrivu na R14.

Jan Goláň

tak od keců k činu bývá naštěstí hoooodně daleko. jeden z mála podobných hlasatelů byl důchodce Balda, který zpitoměl z Pitomia a jemu podobných, ne z nenávisti k tyrkysovým

Erik Ziak

Myslel som si že vlaky horia iba na Slovensku….

Gwann

třeba jste nám půjčili nějaké mechaniky, kteří toto know how dovezli už i k nám. i když si myslím, že to zvládneme i sami s vlastní osádkou.

Pepa z depa

Jak jsis dal tu profilovku?

Erik Ziak

Dávno pradávno som si zakladal profil na dpreview.com a tam bol link na akúsi „univerzálnu stránku“, kam som mohol uploadnúť malý profilový obrázok. V tom čase som si nakreslil toho pánka s fotákom a brašňou a uploadol som ho. Netuším akým spôsobom sa zobrazuje tu, asi to v nejakých útrobách internetu spojilo môj e-mail s tým obrázkom.

Erik Ziak

Našiel som to. Volá sa to gravatar. https://gravatar.com

dizgrafyq

5O milionů škoda?! Tak to je v podstatě odpis..

Pavlíkov, Modřejovice

Proč odpis? Ani nepopraskala všechna okna, počkejme si na rozbor poškození nosných částí.

Kernteriér

Takže když zůstanou okna, není třeba jinak zničený vůz odepisovat?

Leinad

Když zůstanou okna, pravděpodobně toho zůstalo víc – třeba to co hoří až při teplotách vyšších než vadí sklu nebo rámu. 😀
Dají se vzít papíry a podle nich postavit něco nového podle starých norem, ala T3RP

Kubrt

No jo, reinkarance T3 byly ve stovkách kusů, tohle by byl jeden vůz – nákladově na jedno vozidlo by to bylo úplně někde jinde.

none

Jizda ve vlaku bez oken je velmi neprijemna.

Kernteriér

A co teprve v oknech bez vlaku.

Apollo 17

Jak ho teď Liberecký kraj odkoupí od ČD ?

BND 30

Zametou to na lopatku a …

rychlodráha

Tohle se přeci Národnímu dopravci nemůže stát, to je nesmysl.

Solorger z Hradce Králové

Tak jako nedávno hořel na mezinárodním vlaku Banán, takže se to stává každému, nejen soukromníkům :).

Jiří Kocurek

To ano. Ale mnozí odpůrci soukkromínků v tom vidí obecné ohrožení a důvod odebrání licence. Tomu soukromníkovi. Dvojí metr.

Marek Kováč

Úplně stejní patroni jsou i na druhé straně a vy jste se k nim právě zařadil 🙂

Luboš Beneš

Kampaň, sprostá kampaň.

Willy

Ve zprávě v odkazu se píše, že ve vlaku „nebyli žádní cestující“, takže vlak v okamžik požáru opustil jen strojvedoucí „V soupravě nebyly žádná cestující, pouze strojvedoucí. Co bylo příčinou vzniku požáru, bude předmětem šetření.“ https://jablonecky.denik.cz/pozary/pozar-vlak-harrachov-20210505.html

Twix

Tak jestli to byl vlak co do Harrachova přijel z polské strany (podle fotek to tak vypadá), není se co divit že v pracovní den dopoledne při platných opatřeních pro překračování hranic to nikoho nevezlo.

Leinad

Nejezdí tím ani pendleři?

Pezos

Pendlery odpudilo už dávno přepálené jízdné.

medical_examiner

To z království Půty I.?

Leinad

TR10.

medical_examiner

Už jsem se lekl, že nějaký skutečný problém…

kix

ten vlak nemusel přijet z Polska, Harrachov je i koncová a výchozí stanice a vlaky se přestavují přes Polské zhlaví na odjezdovou kolej, je to tam výhybna se samovraty, takže není možné další vlak od Liberce poslat na jinou kolej

Willy

Jednalo se o Os 2655 přijel z Polska a měl pokračovat do Liberce, byl bez cestujících.

Honza D.

Kde je pohotový redaktor Jan Beránek s reakcí, že potřebuje novinku dostat do hlavních zpráv jako u události Arrivy?

Liposh

Každého Regiospidera je tuplem škoda. U 810 by se řeklo, že měla hezkej, dlouhej život a umřela stářím. 🙂

medical_examiner

Některým 810 by autogenová eutanazie rozhodně neuškodila…
Hlavně až buď Alstom nebo Pesa dodá 500 ks nové generace. Čtyřnápravové, klimatizované, rychlé…

Liposh

Sory já to myslel jako že 810 jsou špatné a škoda regiospideru

On.

ČD by opravdu nemuseli tolik opisovat u Arrivy.
Ale vážně, vyřazením ř. 820 a 830/1 to vypadalo že požárům motorových vozů odzvonilo a ono ne.

medical_examiner

Autobus taky občas hoří…

Zrzek

Tak třeba budeme mít žhavé trubky II. Tentokrát nebudou hořet od motorů, ale od el. rozvodů.

Vlastik

Podstatné je že se nikomu nic nestalo. Je vidět že dobírat si jednoho dopravce nemá smysl. Nehody se prostě stávají, bez ohledu na, to pod jakými barvami vlak jezdí.

Pája

Přesně. Ne vždycky požár dopadne takhle dobře – bez zranění, beze ztrát na životech. Takže buďme rádi za dobrý konec.

Vlastik

Ale čd je horší 🙂

Zdrasa

Přesně jsem čekal, že se tu zas začne řešit jak kdo reagoval u Arrivy. Tak já, i když Arrivu rád nemám, budu reagovat úplně stejně jako tehdy u článku o Jedlový: hlavně že se nikomu nic nestalo a budu dost zvědavý na následně zjišťovanou příčinu.

AFO

Hm, tak co na to asi řeknou ti, co se nedávno vysmívali kvůli požáru v Chřibské jinému dopravci?

Big Fat Fabulous Woman

Na rozdíl od toho šrotu nejmenovaného soukromého železničního dopravce byla tato jednotka pořízena jako nová. Nechci se nějak zastávat ČD, ale srovnáváte jablka s hruškami.

Vlastik

A jaký je v tom rozdíl, závada se může stát, na novém i starším vozu a závada se nebude ptát, pro jakého dopravce daný vlak jezdí. Prostě stejná situace jen u jiného dopravce.

adamgolias

pokud je stroj novy , je predpoklad , ze jeho stav nebude jako třicet let staré již v D skoro odepsané motoraky. mel jsem možnost videt jak to vypada za dvermi rozvaděčů stroje 845 . To prostě,, nepřebarvíš ,, . Potrhana izolace , dřevotříska , chuchvalce prachu , piskajici- suchobezne opotrebovane loziska ventilatoru , vrstvou oleje pokrytý podvozek , . Stejně jako jakykoli jiny třicetiletý stroj. Předpokladam , ze v novych strojich toto nenajdeme . proto by riziko pozaru melo byt menší. Též dřevo a jine horlave materialy se snad uz nepouzivaji .

Dusanh

Skoro ve všech elefantech pískají ložiska nějakého ventilátoru v nástupním prostoru… A to nemají 30 let.

Petr

Tak to pískají i v nových výrobcích z Plzně. Ovšem Stadler je přecejen kvalitativně naprosto jiná liga.

Apollo17

A přesto shořel. Víra Petra v jinou ligu mu nepomohla. 🙂

Kernteriér

S touto logikou můžu tvrdit, že ČD si za to mohou víc jak Arriva, protože si vůz servisují od počátku sami, a tedy blbě.

Gramofon

Tak to je asi cestujícím prchajícím před požárem celkem jedno, že jednotka byla pořízena jako nová.

Leinad

A jaký je v tom rozdíl? Že do určitého věku vozidla za to může výrobce, a pak odpovědnost přechází na provozovatele?

Lech Malý

Odkaz na článek je tady, ve světle dnešní mimořádnosti je diskuze pod článkem ještě zajímavější!

Gramofon

Třeba jak se tam diskutující Ludva rozčiloval, že u ČD vše zvládnou pomocí hasicích přístrojů:

Strojvedoucí u ČD mají pravidelná protipožární školení a na všech vozidlech jsou hasicí přístroje, které jsou poctivě sledovány a kontrolovány. Má to Arriva také tak? Absolvoval již nějaký strojvedoucí školení co dělat při požáru? Nebo se na tomto ušetřilo a toto je výsledek?

Možná by se k tomu chtěl vyjádřit, když teď požár uhasili až hasiči kdesi na odlehlém místě, kde přece vlak ČD hořet nemůže.

noerf

Buudete se divit, ale školení ohledně požární bezpečnosti i to jak se chovat musí mít každý zaměstnanec ze zákona v pravidelných lhůtách.

Gramofon

Ale já se tomu nedivím, ten prostřední odstavec je zkopírované text diskutujícího Ludvy z článku o hořící Arrivě, bohužel zde nejde dát citovaný text do kurzívy.

Tak hlavně jestli se v tom pozná původní autor a vysvětlí nám jak je to u ČD možné.

Lech Malý

&lti&gtcitovaný text&lt/i&gt by se mělo zobrazit jako citovaný text

Lech Malý

<i>citovaný text</i> by se mělo zobrazit jako citovaný text
(teď je to snad správně, ignorujte předchozí, spíš je škoda, že tu není náhled příspěvku před odesláním)

Lech Malý

Vystřihněte kurzívou psaný citovaný text z prvního příspěvku a nalepte na citovaný text na konci prvního odstavce druhého příspěvku. První příspěvek zahoďte, druhý bude po přelepení správně.

Chronosphere

Tak to končí, když modří tahají do Čech německý šrot.🤭

Arthur

Německý šrot? Tuhle koupili jako funglovku, před deseti lety.

Jiří 24

Tohle jsou ovšem motorové vozy vyrobené v letech 2011-2013 Stadlerem přímo pro ČD 🤭

Jara16

Takový trošku mindráček, že?!

rychlodráha

Opravdu tu nikdo nepochopil ironií? Bude to asi nutné označovat.

Solorger z Hradce Králové

Co vím, tak v tuto chvíli na Liberecku žádná RS1 co by pocházela od jiného dopravce není (prodej z druhé ruky), jediná jednotka, kterou dráhy koupili jako již použitou (a je v pravidelném provozu), tak je 841 097-9, jenže ta jezdí pod Pardubickým krajem a rozhodně dneska nehořela a ostatní nedávno koupené jednotky z Německa ještě nejsou ani v pravidelném provozu. Na Liberecku pod ČD jezdí zatím jen a pouze jednotky, které byly koupeny ve své době přímo od výrobce jako nové, takže si prosím zjišťujte nejdříve nějaké informace než sem napíšete takovou pitomost.

Os5600

Kdyby jezdila. 🤣🤣🤣 841.097 jezdila naposledy no už je to hodně dávno. Čeká na nové motory, ty staré jsou opotřebované. 😀

Solorger z Hradce Králové

O tomto nevím, v provozu jsem ji přímo nikdy neviděl, akorát párkrát v areálu depa v České Třebové ale nevypadala tak, že by dlouhodobě nejezdila.

Kubrt

Cca rok už stojí.

Já, kdo jiný

Tak tam budou stát dvě vedle sebe.

medical_examiner

Aspoň jim nebude smutno

Rakev

Tak aby bylo jasno německý šrot co už nechcou Němci ani na Regio spoje tahá Ariva do Česka Ariva a cpe ho za levno na rychlíky viz R14

Luboš Beneš

Stále jich jezdí dost i v bohatém západním německu-třeba waldbahn v bavorsku. A svezení mi v nich nikdy nevadilo.

Ruzian1

Já myslel, že by se tohle u modrých nestalo 🙂

Luboš Beneš

Myslet znamená ho… vědět. Říkaval můj dědeček -:)