- Voda •
- Vodní doprava •
- Zprávy
V gdaňském terminálu vzniká nový ostrov. Obří přístavní jeřáby dorazily na lodi z Číny v celku
K umělému ostrovu tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub dorazila loď převážející obří jeřáby. Foto: Budimex
REPORTÁŽ: Kontejnerový terminál Baltic Hub je největším na Baltu. Přístav cílí i na Česko.
Za Rakouska Uherska do roku 1918 se nejvetší přístavní jeřáby vyráběly v ČKD v Hradci Králové. ČKD mělo prakticky monopol na celé území R-U ale montovali po přístavech v celé Evropě ,hlavně v Holandsku a Německu.Bohužel s osamostatněním Československa byla výroba stejně jako mnoho jiných ukončena.
ČKD vzniklo 1927.
Řekl bych, že je to spíše poloostrov.
Ty velké jeřáby na té k jejich velikosti relativně malé lodi mě zaujaly taky. Ale jestli to zvládlo připlout takto přes půl světa, tak to asi mělo těžiště dostatečně nízko…
Taky by mě ale zajímalo, jak vypadá takový plašič na tuleně. Zatím se mi k tomu nepodařilo nic dohledat. Jak si to představit? Nějaké zařízení, co prostě jen děl hluk? Třeba podvodní reproduktor? Nebo něco, co třeba plácá lopatkami do vody?
Jejda, Bouganville. Měl jsem ji na pozadí obrazovky, fotku z inaugurační plavby. Vypadá ale hrozně za ty roky provozu, potřebovala byl natřít.
Ale teda vyvažovat tu loď při vykládce, aby byla paluba plusmínus vodorovně, když se na ní hýbá tolik tun, hmm, klobouk dolů.
Dálnice do Ostravy je prima, ale jakékoliv větší množství kontejnerů bude vždy levnější přepravit nad 300 km po železnici…
Principiálně ano, přesto jsou přístavy bez kvalitního (také) silničního připojení v pr..čicích. Dokonce i v tom Švýcarsku pořád ještě přeprava po silnici vede…
Po silnici se vozí jen „last mile“, což je v případě Gdaňsku a ČR z Havířova téměř kamkoliv…
Vlaky z Havířova samozřejmě dopraví zboží co nejblíže cílové destinaci. Například CETR, UHŘI, PLZ, UNL, ZLN, DUST, BUDA, VALE, MALA, KO, IND atd. 🙂
Letos je kapacita železničního spojení Havířov – Gdaňsk 30 000 TEU, pro rok 2025 plánujeme 60 000 TEU a pokud bude zájem, rádi přidáme 🙂
Jakej je reálnej strop co se kapacity tratí týče? Pro porovnání, kolik je současná kapacita z Prahy do Hamburgu?
Reálný strop Vám nepovím, to záleží na mnoho proměnných. Každopádně z Gdaňsku do CZ, SK ho vidím na násobcích toho, co tam provozujeme nyní.
Pokud to dobře z hlavy počítám, tak přes hraniční přechod v Děčíně budeme vozit asi tak 1,6 miliónu TEU ročně a nejsme samozřejmě pouze my.
1,6 milionu TEU/rok přes Děčín. to mi přijde neuvěřitelné číslo. to je 4384 TEU/den.
Spíš je brutální to, že 4 dny provozu pobere jedna jediná loď jako je ta Bougainville.
Já v tom žádnou brutalitu nevidím…
Prostě a jednoduše loď s kapacitou 20 tisíc TEU pobere 200 vlaků. Doufejme, že nikoho nenapadne naložit na loď bedny pro jedinou destinaci a jednoho vnitrodopravce 🙂
No, to je fakt. Někde jsem uklouzl, prosím dělit cca dvěmi. 45 vlaků denně přes Děčín ještě nedáváme 🙁
Zdravím. Mě Vaše informace moc těší co by příznivce železniční dopravy. Nejen osobní ale samozřejmě i nákladní. Takových míst/terminálů by určitě mohlo být i více… Druhou stranou mince je umístění tohoto terminálu. Byť oba dva terminály jsou na území Šenova. Ten s železniční vlečkou je na dosah ruky Šumbarského panelového sídliště. Naštěstí to není hlučná záležitost ten samotný provoz u udělaly se i protihluková opatření. No v pracovní dny při obsluze dochází ke kolapsům dopravy které zasáhnou poměrně široké okolí vzhledem k tomu že se zablokují obě křižovatky. Nad železničním přejezdem jde o klasickou křižovatku. Pod železničním přejezdem jde o… Číst vice »
Mně občanů Šumbarského sídliště ale i velké části Šenova líto není. V takovém místě bych prostě nebydlel, také někteří kvůli stavbám RD nachali zrušit zahrádkářskou kolonii. Prostě to jsou lidé, kteří si neumějí vybrat pěkné místo k bydlení. To je spíše na opačné straně od Ostravy, za Porubou. Celá stavba Havířova byl jeden velký nesmysl a není to tam vůbec hezké.