- Voda •
- Vodní doprava •
- Zprávy
V gdaňském terminálu vzniká nový ostrov. Obří přístavní jeřáby dorazily na lodi z Číny v celku
REPORTÁŽ: Kontejnerový terminál Baltic Hub je největším na Baltu. Přístav cílí i na Česko.
Loď Zhen Hua 36 patří v námořním kontejnerovém terminálu Baltic Hub v polském Gdaňsku k těm nejmenším. Přesto její příjezd do přístavu vyvolal velký rozruch a nevěřícné kroutění hlavou. Subtilní loď totiž přivezla z Číny v čtyři kompletně sestavené obří přístavní jeřáby, které se stanou součástí nově budovaného umělého ostrova tvořícího terminál T3.
Jeřáby měří 96 metrů, při plném vztyčení ramena dokonce 140. Každý váží 2000 tun, celkem jich v T3 bude osm, takže stejný náklad dorazí ještě jednou. Loď nemohla kvůli netradičnímu nákladu projet Suezským průplavem a musela na 29 500 kilometrů dlouhé cestě k Baltu objet celou Afriku. První jeřáb už sjel z lodi po kolejnicích na souš.
I když souš je v tomto případě relativní. Tvoří ji totiž umělý 36hektarový ostrov, který vznikl teprve před několika měsíci. Poláci hrdě říkají, že se tak ve statistikách opět rozšířila rozloha jejich vlasti.
Práce na novém terminálu, který staví společnost Budimex v konsorciu se firmou Deme Dredging, jsou ze 70 % dokončeny. V září 2025 bude hotovo.
Dálnice do Ostravy
Třetí terminál zvýší manipulační kapacitu Baltic Hub o 1,5 milionu TEU na celkových 4,5 milionu ročně. TEU je jednotka odpovídající rozměrům menšího lodního kontejneru, na běžný kamion se takové vejdou dva.
Už nyní jde přitom o největší kontejnerový terminál v Baltském moři. Investice, za kterou stojí ze třetiny státní rozvojový fond, má za cíl posílit postavení Polska jako dopravního uzlu na mezinárodní scéně.
A má k tomu dopomoci i Česko, přístav by si by rád alespoň částečně ukousl z koláče české kontejnerové dopravy, který nyní putuje především přes Hamburk. Láká především na přímé dálniční spojení až do Ostravy.
V rámci investice, jejíž hodnota je 470 milionů eur, bude vybudováno hlubinné nábřeží o délce 717 metrů a hloubce 18 metrů. S rezervou zde tak můžou přistávat i ty největší současné lodě. Ty mají kvůli omezení v Suezu maximální délku 400 metrů.
Z lodě na vlak
Práce byly zahájeny v listopadu 2022. Nová roční kapacita ostrovního terminálu T3 je pro představu 16 666 vlaků, na které se kontejnery mají primárně (70 %) překládat.
Obří lodě obvykle uvezou 24 000 TEU, za rok se jich tak může v nové části terminálu vystřídat 62.
Každý den se na stavbě pohybuje 450 lidí, pracuje se nonstop. Ostrov tvoří 4 370 000 metrů krychlových písku, který se bral z mořského dna a následně zhutňoval.
V přístavu se denně pohybuje 3 000 nákladních kamionů, už brzy by měly být všechny elektrifikované či na biopaliva.
Okázalá stavba se však musela potýkat i s problémy. Kvůli ochraně tuleňů se musely používat během přesouvání písku speciální plašiče. V oblasti byla v minulosti také rozsáhlá vojenská cvičiště, během stavby se našly dvě nevybuchlé pumy a další části munice.
Na březích byla také řada vojenských bunkrů a o každý z nich se muselo podle provozovatelů přístavu bojovat s milovníky vojenské historie. Nakonec byla část z nich přemístěna.