V Evropě přestal létat Boeing 717, Volotea ho nahradila Airbusem A319

Boeing 717 společnosti Volotea. Foto: Alan Wilson / Flickr.comBoeing 717 společnosti Volotea. Foto: Alan Wilson / Flickr.com

Nepříliš úspěšného typu Boeingu se vyrobilo jen 156 kusů.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mat

Velká škoda, bylo s ním moc příjemné cestování, i když z Prahy akorát do Marseille. Když člověk seděl vepředu, tak motory nebyly vůbec slyšet, zvláštní pocit.

Mad_Majk

To tak máte ale i u dalších podobných typů jako CRJ-900 a jeho derivátů 🙂

Standa

Bulhaři ještě mají md82

OK-HEU

K tomu ARJ bych dodal, že křídlo vyvinul pro číňany Antonov a motory jsou americké. Zbytek je prostá kopie MD80 stejně jako letadla řady MA60/600 jsou kopie An24. Bohužel se svět stále chová k Číně dost naivně a nechrání své duševní vlastnictví…

Adrian

Jsem rád, že jsem se tím mohl proletět.

Yellowhammer

Já ne, byl to tedy jen krátký let MD-80 Iberií, ale kvalitou a komfortem jako vesnická Karosa C734 😁

Adrian

Já letěl s Hawaiian jen krátký hop mezi ostrovy, ale co se týče pohodlí v kabině a hluku, tak si nemůžu stěžovat. Navíc mám rád užší uspořádání kabiny 2+3 nebo u B767 2+3+2.

PazWire

Já už to bohužel nestihl… 🙁 Měli jsme letět vloni v březnu… 🙁

Jan Hojsák

Upřímně, tenhle typ zavěšení motoru letadlu moc slušel. Nádherný to stroje. No což, nic nevydrží věčně, ani tyto stroje.

Otakar

Proč tato konstrukce ustoupila motorům na křídlech? Je to z důvodu hluku od motoru nebo to mělo i jiný důvod?

pzag

Máme lepší motory, s velkým (opravdu velkým) obtokovým poměrem. Tohle se těžko montuje k ocasu, navíc dneska při velkých výkonech ty motory už tak „lapají“ po vzduchu a pokud by tomu trup clonil z jedné strany ještě víc, účinnosti by to nepomohlo. Dále související problémy vyvážení, je třeba mít jinde křídlo, palivový systém, je třeba tahat palivo přes letadlo dozadu, zatížení konstrukce,…

Pražák

Přesně tak, stejně tak jsou motory pod křídly lepší při údržbu. Je k nim lepší a pohodlnější přístup.

Otakar

Děkuji vám pánové za odpovědi.

petr 5

Naopak, pokud si pamatuji, TU134 podobné velikosti bylo uvnitř poměrně tiché.

Y.K.

Když si vzpomenu jak se nám třásl dům, když startovala TU-134 z Ruzyně, tak se mi (poměrně) tichosti nechce moc věřit. 🙂

Lukáš F.

Z hlediska hluku je to naopak lepší, proto je hodně vidět u bizjetů. U velkého letadla to ale vyžaduje vyšší pevnost trupu, takže vyšší hmotnost. Plus je k motoru pod křídlem snazší přístup pro údržbu.

Řiditel

Letěl jsem ve 2 typech letadel s motory na trupu – IL62 a MD82 a zejména u té MD82 mne překvapil vysoký hluk v kabině cestujících (u iljušinu to asi nemůže překvapit nikoho) a říkal jsem si, jestli je to dáno právě tím uložením motorů na trupu nebo je to prostě jen nižší úrovní odhlučnění kabiny letounu (seděl jsem až vzadu u motoru).

Hřebík v patě

Pokud jste seděl vzadu u motorů, tak se tomu hluku nedivte 😀
Je to stejné jako u A320family, pokud sedíte na úrovni motorů. Taky randál, obzvlášť při startu.

Řiditel

V A319,320,321,330 nebyl takový hluk ať jsem seděl kdekoli.

Petr

Já ho bohužel nestihl. Snad se mi povede stihnout aspoň bulharskou MD-82.

Jarka

Nebyl původně vyvíjeným typem DC 9?

Aleš

Všechna pozdější MD byla vlastně odvozena od DC-9, takže i Boeing 717

AirFanda

DC9 je o dvě generace starší předchůdce. Původní DC9 se vyvinula do řady MD80 a ta pak do řady MD90, kam vlastně patří i tato MD95 – Boeing 717.

Pražák

Která dnes stále pokračuje v čínském AR21, byť se Číňané tváří, že je jich stroj nemá s MD/Boeing naprosto nic společného.

leviathan

Má s MD 90, na které Comac koupil výrobní plány, společné základní konstrukční řešení, což je patrné na první pohled. Křídlo, motory a avionika jsou ale čínského původu a produkce, byť u motorů jde opět o použití zakoupených plánů, ale s domácími úpravami. Současně je patrné, že větší obtokové poměry novějších motorů (průměr turbíny) jsou řešitelné prodloužením horizontálních upevňovacích pylonů. Jinak plně souhlasím s psagem.

Pražák

Však jsem také netvrdil, že je to to samé, jen, že je to pokračování (evoluce) daných typů. O to je trapnější čínská propaganda „o čistě čínském letadle, které s MD/Boeing nemá naprosto nic společného“. Stejně jak Harbin Z 20 nemá naprosto nic společného s UH60/S70😉

Karel_x

Nemá asi smysl spekulovat, kde se jako první objevila koncepce automobilů s vpředu napříč uloženým motorem a pak nazývat všechny ostatní plagiátory :). To, že má stroj dolnoplošné šípovité křídlo, T ocasní plochy a motory připlácnuté k zádi zdaleka nestačí k tomu, abychom ho mohli nazvat kopií něčeho. Museli bychom jít mnohem víc do hloubky, posuzovat detailně aerodynamické, pevnostní, konstrukční atd. řešení. Pak bychom už mohli mluvit o tom, že se výrobce 1 více nebo méně inspiroval u výrobce 2 při návrhu toho nebo onoho systému. Je to už takový folklór, často užívaný třeba v souvislosti s Il-62/VC10 nebo Tu-144/Concorde.… Číst vice »

Pražák

Vzhledem k tomu, že COMAC koupil výrobní plány na MD90, jak správně poznamenal Leviathan, tak se nejedná o spekulaci, ale holý fakt. AR21 vznikl dalším vývojem (evolucí) původní MD 90, která vznikla vývojem MD80, která vznikla vývojem DC9. To, že pánové z Říše středu tvrdí, že to není pravda, na tom nic nemění. Stejně tak Harbin Z20 vznikl díky reverznímu inženýrství S70, která Čína koupila v 80. letech je též fakt. Ostatně celé čínské výrobní portfoloi vrtulníků stojí na cizím know-how (ať už získaným legálně či nikoliv) a následném vývoji.

Vlk

Ono to není jenom u vrtulníků.
Čína měla ve většině ruské stroje, akorát byl jiný název…

Karel_x

Každý slušný konstruktér sleduje, jak pracuje konkurence a nechá se inspirovat tím, co se v jeho případě může hodit. Tak to jde odjakživa, v Evropě, Asii i Americe. Volí kompromisy tak, aby co nejvíce uspokojil své konkrétní požadavky. Jenže stačí pouze trochu změnit velikost, materiál, nebo třeba rychlost a stejně to musíte všechno znovu překonstruovat, přepočítat a prohnat tunelem. Na první pohled vypadá 737 a 320 skoro stejně, ale ve chvíli, kdy se začnete koukat pod potah, zjistíte, že nic není stejné. Těch letadel s motory na trupu je docela hodně, není to žádná specialita MD, třeba Tu, F, Jak… Číst vice »

Kubrt

„Většinou to vypovídá spíš o politických názorech hodnotitele.“ Což se o vaší aktivitě na tomto fóru vůbec, ale vůbec, říct nedá 🙂

Karel_x

Já se nijak nezajímám o čínský letecký průmysl, a už vůbec ho nehájím, ale opravdu vidíte politický motiv v tom, že zpochybňuji, že 100pax ARJ s MTOW 40t je kopií MD90, které je skoro 2x větší (170pax, 70t)??

Pražák

O kopii tu mluvíte jen Vy, všichni ostatní tu mluvíme o vývoji založeném na know-how MD/Boeing.

Karel_x

S tím nemám problém, pro mě je to čínské letadlo, jehož konstruktéři jistě hledali inspiraci i u MD, k němuž měli podrobnou dokumentaci. Určitě vzali v potaz i jiné stroje. Určitě se odpíchli od ověřených řešení, mnoho nápadů jim jistě nabídli i výrobci komponent a agregátů. Předpokládám, že si do Číny přetáhli nějaké konstruktéry ze světa, kteří třeba předtím dělali pro velkou dvojku. To vše je běžné. Úplně jiná věc je, zda ČLR právně stíhá své výrobce, pokud nelegálně využívají patentově chráněná řešení. Jestli došlo k něčemu podobnému v tomto případě nevím. Pokud by se tak stalo, může to hodně… Číst vice »

Jiří Kocurek

Stejně jsou ti francouzi divní. Za dva měsíce dokázali okopírovat celý TU144 i penumatikama a přitom to má být nejlínější národ na světě. A protože neumí udělat hydrauliku, tak tam dali fly-by-wire a i to křídlo nějak zblbi.

Ne, když zadáte 2 různým konstruktérům totéž, tak výsledek bude kupodivu podobný. Obzvlášť když fyzika nepřipustí vylomeniny.

Karel_x

Právě, tak moc pospíchali, že zapomněli na APUčko a kachní plochy. Nebo možná Francouzi neuměli anglicky a mysleli, že ho dělají Angláni.