egoe-plus
Doprava ve městě Tramvaje

V Erfurtu začínají jezdit nové tramvaje od Stadleru

Nové tramvaje Stadler Tramlink pro Erfurt. Foto: Jacob Schröter
Nové tramvaje Stadler Tramlink pro Erfurt. Foto: Jacob Schröter
Půjde zatím o největší tramvaje v provozu v hlavním městě Durynska.

Společnost Erfurter Verkehr (AG) uvedla po čtyřech týdnech testů do provozu první z nových tramvají  Stadler Tramlink. Stadler jich do hlavního města Durynska dodá celkem 14, vyrábí je ve svém závodě ve španělské Valencii.

Nová tramvaj přepraví až 248 cestujících, z toho 102 sedících. Měří 42 metrů, má sedm dveří, které jsou vybaveny LED pásy. Ty ukazují, zda cestující mohou ještě vystupovat a nastupovat, nebo to již není bezpečné. Tramvaje jsou plně klimatizované. V Erfurtu půjde o zatím největší nasazovaný typ tramvaje.

Dopravní podnik na téměř polovinu nákladů na nové tramvaje získal dotaci z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Erfurt je tak prvním německým městem, který nakoupil dopravní prostředky s přispěním tohoto fondu. Radnice si od nových vozidel slibuje další zatraktivnění veřejné dopravy. Se Stadlerem jedná o dodávce dalších deseti tramvají, pro ně ale ještě nemá zajištěné financování.

Dotaci získal dopravní podnik i díky konceptu úspor skleníkových plynů z provozu tramvaje: odpadní teplo má být odváděno ke klimatizační jednotce, což má vést k úspoře kolem 10 %. Tramvaje přizpůsobují výkon klimatizace i počtu cestujících.

Stadler na výrobě a vývoji spolupracoval s německou společnosti Kiepe Electric, která dodávala trakční motory nebo řídicí systém. Tramvaj umožňuje rekuperaci při brzdění. Podle plánu dodávek mají všechny tramvaje do Erfurtu dorazit do konce listopadu.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marian

Vždycky, když vidím takové krásné nové úzkorozchodné tramvaje, tak si vzpomenu na Liberec a jejich argument na nutnost přerozchodování celé sítě, protože podle Liberečáků nejsou pořádná úzkorozchodná vozidla.

Ondrys

Až na to, že tu citujete přes třicet let starý argument. Kompletní rekonstrukce sítě byla tehdy nutná tak jako tak. Při té příležitosti se rozhodlo přejít na standardní rozchod. Asi uznáte, že když se s tím začalo, tak se to také dokončí, je nesmysl držet v tak malém provozu dva rozchody. To, že se celá akce táhne už tolik let, je věc druhá.

Zyx

To rozhodnuti padlo jeste za dob zelezne opony. Navic I dnesni komplikaci s udrzbou uzkeho rizchodu se tady probiraji pri kazdem clanku. Ty tramvaje v Liberci a do Jablonec maji byt pro obyvatele, ne pro sotouse.

A. Mikulka

To bylo před více než třiceti lety a monopolního dodavatele ČKD.

Pája

Nevíte někdo, proč má i střešní návěstní svítidlo? Tříbodové osvětlení jako drážní vozidlo?

DavidV

V německe to tak je běžné, i třeba u tatrovek, např. Lipsko

Alexandr Mikulka

Německá norma.

gajda

Trošku mimo Stadler, i když možná to bude právě on. Nevíte někdo co se naší Evropy týče, kde jezdí nejdelší tramvaj – je jedno, jestli to bude Avenio, Tramlink, Flexity nebo něco jinýho…

VojtaDrevik

Je to CAF Urbos v Budapešti. Pokud se nemýlím tak měří 56 metrů, ale to se má brzy změnit, protože Škodovka dodá do RNV tramvaje, které mají měřit 60 metrů.

Vít Jůza

A hned si člověk připadá jak blbec, když netuší, co to může být RNV …

Kubrt

Tramprovoz Manheim-Ludwigshafen

A. Mikulka

Rhein-Neckar-Verkehr, tramvaje Ludwigshafen, Mannheim, Heidelberg a spojovačky.