V Číně se zřítil Boeing 737-800 se 132 lidmi na palubě, China Eastern uzemnily 102 letadel
Boeing 737-800 společnosti China Eastern Airlines. Foto: AeroIcarus / Wikimedia Commons
Havaroval šest let starý letoun.
Havaroval šest let starý letoun.
Tady je pád letadla zachycení
https://tv.idnes.cz/zahranicni/cina-zritit-boeing-132-lidi-na-palube-pad-pad-stremhlav-kamera-video.V220321_124405_idnestv_ande
Omluva – zachycený. Ý
Zajímal by mě důvod uzemnění, po světě jich léta tisíce ..
Vcelku běžný postup při havárii.. prostě a jednoduše pro sichr..
Přesně tak, jako to udělali všichni u MAXů..
To bylo něco trochu jiného. Tam typ uzemnily autority na základě zjištění, že je něco shnilého v systémech Maxu (bez ohledu na provozovatele).
Zde to je zdá se dobrovolné, minimálně žádné náznaky o nařízeném uzemnění zatím nejsou. To aerolinky někdy dočasně dělají a není se co divit.
1. ujištění, že v parku nemají nějaký problém, projdou papíry, procesy, že se všechno dělá jak má
2. obraz aerolinky (lidi nemají moc dobrý pocit sednout do stejného typu stejné aerolinky co dnes takto děsivě havarovala), pár dní to zklidní.
Jiný význam to nemá dokud není alespoň náznak příčiny.
Díky, ano překvapilo mě, že pouze oni uzemnují.
Treba jim odesel stabilizator nebo Mach trimer a uz to neslo vybrat.
Opakování Germanwings 9525 (24. března 2015) téměř přesně po sedmi letech?
Podle dat, která jsou k dispozici, mne bohužel žádná jiná pravděpodobnější varianta tak strmého sestupu nenapadá…
Lidi, neblbněte a nevymejšlejte kraviny .)
Jo, člověka to napadne, ale těch informací, kromě pár rozmazaných videí moc není.
Sebevražda, cockpit breach, upset, ztráta orientace, srážka s něčím, třeba vojenským, terorismus, katastrofické (strukturální) selhání. A určitě by se dalo vymyslet něco dalšího.
Nebo třeba záminka pro bojkot amerických letadel čínskou vládou. …
…a čím by lítali, na drakovi a Fénixovi?
Omluvte moji neznalost – ale mam za, ze chyba pilota ci umysl pilota (sebevrazda) nemuze zpusobit vicemene kolmy pad. Jest tak?
Chyba by mohla, úmysl může. Určitě u 737. Jednoduše, letadlo nepotopíte nosem dolů, to fakt nepůjde tak snadno, ale překlopíte ho přes křídlo do strany přes křidélka a směrovku. Podobně, jak se převracely Štuky při střemhlavém bombardování.
https://www.aviation-accidents.net/report-download.php?id=102
Viz. třeba tady. FO si spletl ovládání zámku dveří kokpitu a rudder trim.
„…the Aircraft descended by an average about 440
ft/s.“
Což je nějakých 26 000 ft/min.
Jak píše Pzag, možné to je, ale je to extrémně raritní (ta chyba). Většinou to je málo pozornosti a spojené třeba s částečným vypnutím autopilota (typicky ovládání náklonu), ten pak má jen velmi omezené možnosti jak to korigovat (na směrovku autopilot nemá dosah) tak letoun začne točit a točit a točit až je z toho 90 % náklon a „bojová zatáčka“ přes záda. To je nejčastěji v noci a IMC (přístrojové podmínky), kdy není z okna patrné poloha letounu a kdo se nepodívá na umělý horizont nepozná, že je něco špatně dokud nejsou náhlé vysoké násobky. Někdy to vybrali někdy… Číst vice »
děkuji oběma pánům za rozšíření obzorů a za vysvětlení
Budete se divit, ale strmý pád z ničeho nic spíše nebývá úmyslem pilota, ale technickou závadou. Zrovna B737 má takových katastrof v minulosti hned několik.
A zase Boeing…
A žádný Iljušin, že? To jsou moc spolehlivé stroje. Btw.kolik že jich létá?
Vy jste ale komici, boeing má poškozenou reputaci, to je prostě fakt.
Ať se to milovníkům 737 líbí, nebo ne …
Nikoliv. 737NG má úplně stejný záznam jako A320, obě jsou to nejspolehlivější letadla na světě.
Maxem si jistě poškodili reputaci, ale není to „zase Boeing“, to si jen tak v hlavě filtrujete. Mezi posledním Maxem a včerejší NG se toho stalo dost (min 14 fatálních nehod a jsou tam i české výrobky).
Na běžných linkách nula, včetně ruských aerolinek.
A když přijde na autonehodu v ČR, tak zase Škodovka. A žádný Vauxhall.
Takových variant jsou kvanta. Nedělejte předčasné závěry.
https://img-comment-fun.9cache.com/media/aGDO0qn/arQZg630_700wv_0.mp4
(Jestli je ta nahrávka skutečná.)
Nevím, fungování letadel moc nerozumím, ale tohle mi přijde nereálné, aby to někdo cíleně otočil tímto způsobem… Spíš mi to přijde jako nějaká závada. Ale říkám, možná se mýlím a rád se nechám poučit.
Každopádně nějaký výbuch nebo dezintegrace letadla ve vzduchu se dá i podle záběrů z místa nehody nejspíš vyloučit.
No pokud je pravdivé to video z bezpečnostní kamery, tak bych to tipoval na podobný scénář, jak u Germanwings. Ale počkejme…
Nevím, jaký „přelet hroského hřebenu“ má autor na mysli, neb tam je celkem nížina, nejvyšší kopečky do 400 m n.m.
Je to zvláštní, v tom ADS-B záznamu FR24 není pád, je tam sestup, sice strmější 6000 feet/min, zaznamenáno ještě v 10 000 ft, ale nic extra divného, třeba při dekompresi by na něj došlo, rychlost pořád stejná jako v cruise, asi stabilní (je tam jen jeden vzorek na sestup). V 6000 ft (dle fragmentovaného záznamu) je náhlý zlom a pád. Teren se tam zdá celkem nízký, kopec nad kterým je zlom je jen něco přes 300 m n m.
Tady holt nepůjde nic vyspekulovat, dokud neprosákne více informací.
Ten graf není oficiální výstup, je tam prudký pád, ale rychlost zůstává stejná, až potom začne kmitat…
I těch 6000f/m by bylo dost, ale snad se zachovají černé skříňky, které napoví. Jedno je téměř jisté, letoun byl náhle vážně poškozen. Spekulovat zda srážkou nebo výbuchem teď nemá smysl, jak píšete…
Do 10 000ft je pravda ze je 6000 fpm ale pod je 30 000 fpm když se podíváte. Ale myslím si ze to ten radar proste nezachytil ten pád byl fakt střemhlav
Tak jistě, je tam jediný ping mezi mezi 30 000 ft a 10 000 ft, to není moc, časové okno je 2 min 17 s, což by naznačovalo dramatičtější „sestup“ kolem 9000 FPM, když to teď propočítávám od času ne od dat, což je hodně strmé, ale není to ani střemhlavý pád. Ta poslední fáze je naopak zjevně dramatická. Změna směru je minimální, na pád ve velké výšce většinou navazuje nějaká rotace
Prostě se z toho nedá nic moc vyčíst.
Z dat nalinkovaných níže JKnotkem to vypadá podstatně hůře. Malý interval záznamů přímo v systému FR24 to pěkně vyhladil a zprůměroval, raw data z ADS-B bohužel ukazují strmý pád s jedním vzepjetím do stoupání, tedy mé předchozí rýpání se v datech už není relevantní.
Vysvětlit se z toho nedá nic, tímto odvolávám „zvláštnost konce letu“ a prostě nastalo něco katastrofálního, co to nevymyslíme.
https://twitter.com/flightradar24/status/1505856329994457092?s=20&t=FgrzJgVGHPApEmxVLho_Gw
od 6:20:43z do do 6:21:45z dropli z 29000ft do 8000ft, to bol stall jak svina a nie ze nic extra. Potom sa im to asi podarilo nejak pobrat, a potom znovu sipko az na zem.
Samozrejme tie data nemusia byt uplne relevantne.
Hm, tak to jsou poněkud hustší data, než nabízí data přímo ve sledování na FR24 a tedy nic moc, dokonce přechod do docela strmého stoupání než přišel další sestup.
Z toho nic moc nevymyslíme, dokud nebude záznam FDR.
A je možný scénář:
1) náhlá neznámá závada
2) rychlý sestup a silné přetížení způsobuje hypoxii pilotů
3) piloti se buď nakrátko z bezvědomí probrali a snažili se vyrovnat klesání, ale marně (např. kvůli poškození ovládání během prudkého sestupu) // bezvládné tělo pilota „bouchlo“ do kniplu a náhodou tak pád zbrzdilo
4) nekontrolovaný pád a destrukce
?
Jinak detailnější rozbor grafu i s 3D vizualizací posledních okamžiků zde:
https://www.flightradar24.com/blog/china-eastern-airlines-flight-5735-crashes-en-route-to-guangzhou/
Tak si mohu rovnou odpovědět, že to tak vidí i někteří odborníci.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ztrata-kontroly-nebo-sebevrazda-letecky-svet-udivil-stremhla/r~e44f77a0a9d511ecb13cac1f6b220ee8/
No, s těmi články na Aktuálně pozor, s informacemi a dokazováním nakládají dosti svérázně a spíše tlačí nějaký názor, výsledek, než aby se na to dívali co nejvíce nezaujatě (prostě nevíme, čekáme). „Britská odbornice na letectví Sally Gethinová pro deník The Sun“ – The Sun je bulvár a Sally Gethin je komentátorka, co často píše o letectví. Není žádný odborník ve smyslu jak to běžně chápeme (zejména pilot nebo inspektor v tomto případě). Další citovaný Geoffrey Thomas je autor, komentátor… O letectví toho ví dost, ale o pilotáži a možnostech uvedení letadla do nezvyklé polohy zase tak moc ne. On… Číst vice »
1) ano, to se může stát 2) no to nevím, dopravák zase tak velké přetížení nedá, limit bude někde kolem 5 G, což je dost, ale ne hned na bezvědomí. 3) podle záznamu ADS-B letoun pád vybral a přešel do stoupání, než se dostal do pádu znovu, což by může značit lecos, ale nemá cenu spekulovat Bohuchnutí do beranů je nesmysl. Při takových rychlostech je vybrání opravdu dlouhý čas s dost vysokými násobky a je třeba soustavně táhnout (ve chvíli kdy křídlo obnoví vztlak) Pád s dopravním letadlem vypadá takto, i když zde to bylo při zkouškách, každopádně pád po… Číst vice »
Díky za odpovědi, říkám, jsem laik a rád se nechám poučit. 🙂
https://twitter.com/flyrosta/status/1505835140282470401
Psycho…
Většina zdrojů píše o 133 osobách na palubě…
Většina zdrojů psala o 133, bylo opraveno na 132.