V Česku začalo testování osobních vozů pro polskou armádu

Nové vozy pro polskou armádu. Foto: VUZNové vozy pro polskou armádu. Foto: VUZ

Nové vozy mají být schváleny pro provoz ve více zemích.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš679.2

Tak moment. A nebyl zde v minulosti i častý názor, že železniční trať je pro armádu a její přesuny nevhodná a tedy ani potřebná? Tady je vidět, že armáda/y s železnicí počítají a nezmění na tom nic ani názory některých lidí.

Elb

Dostanou se ty vozy ve špičkách na civilní spoje, nebo tedy budou jezdit jen 14 dnů v roce s Polskou armádou, ví se?

Jan

Přemýšlím, co Poláky vedlo k takto specifickému nákupu. Snad nedostatek vozů u PKP, které by šlo pro podobný účel charterovat? Na druhou stranu 8 vozů není moc.

Šejdr

Třeba je to ověřovací série, na které si armáda otestuje, jak moc mají takové vozy smysl.

182-097

Doposud se pro účely doprovodů pronajímají vozy například od PKP IC, ale ti už mají sami málo.
Případně slouží ještě občas i zetky vybavené kamny.

Honza

pravděpodobně nebudou tím přepravovat pouze vojáky, když jsou na vozech piktogramy a číslo 2 vozové třídy… instinkt, to by nikoho nenapadlo 🤣

ABC

to je maskování! psssst!

Juraj

Pokud by někoho zajímaly podrobnosti, tady jsou fotky oddílové verze: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/nowe-wagony-wojskowe-dla-pkp-intercity-operator-ma-nowa-salonke-zdjecia-104568.html

Tady je k tomu něco víc: https://kolejowyportal.pl/pkp-intercity-zaprezentowalo-wagon-dla-wojska-galeria/

Tady je schéma uspořádání toho velkoprostoru: https://transinfo.pl/inforail/jest-pierwszy-wojskowy-wagon-od-fps-_more_127729/

Zajímavé jsou tam piktogramy těhotné ženy a osob se sníženou pohyblivostí 🙂

Graylag

Ohledně těch piktogramů – jenom spekuluji, ale může to být prostě a jednoduše pro splnění požadavků TSI. Pokud to má být vypapírované jako běžný osobní vůz (což je z praktických důvodů nejjednodušší, i kdyby se to v osobní dopravě nikdy nepoužilo), tak je nutné splnit TSI PRM, která prostě a jednoduše předepisuje mít určité procento míst pro „osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace“ a mít je řádně označené.

Tomáš Záruba

Neschválení minimálně do Německa (ale lépe i F, možná I, prostě velkých evropských NATO-zemí) taky příliš nerozumím. Tam se nějaké přesuny na cvičení neplánujou? Nebo co třeba Rail Baltica…?

Řešit schválení pro země potenciálních nepřátel asi nemá smysl, v případě války se asi nějaká podobná úředničina fakt neřeší.

vbb

Země, kde se vozy mají schválit, tímto odkrývají nejtajnější plány polské armády, kam chtějí Poláci zaútočit 🙂

Pája

Tohle jsem o vozech našel, nevím jak moc je to splněno Předmětem uzavřené smlouvy je dodání osmi speciálních vozů pro osobní dopravu pro potřeby polských ozbrojených sil, včetně šesti bezprostorových vozů pro přepravu vojáků a dvou vozů pro přepravu konvojů. Vozy jsou v úrovni druhé třídy a dosahují rychlosti 160 km / h. Kvůli speciální úpravě nebudou povoleny pro osobní dopravu. Vozy jsou vybavené stojany na zbraně, místem na batohy, místem na spaní, oddílem pro velitele, toaleta se sprchou. „Těší nás spolupráce našeho národního dopravce s ministerstvem národní obrany, jejímž výsledkem je osobní flotila výhradně pro potřeby polských ozbrojených sil.… Číst vice »

rozinka

Budou mít ty vagony vyměnitelné podvozky?

petr

k čemu?o Rusku tam nic nepíšou

Jiří Kocurek

Litva, Lotyšsko, Estonsko a trajektem Finsko.

Honza

Laický dotaz:
Mají ostatní země také „svoje“ Cerhenice? Poskytuje VUZ svoje služby jiným zemím ojediněle? Platí český štempl pro zmiňované země, nebo si musí každá země dělat svoje zkoušky?
Děkuji za odpověď

Stepan

Zkuste se odrazit třeba od článku https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railway_test_tracks

Pavel

Očekával bych schválení i pro další evropské železnice pro tranzit vojáků mezi jednotlivými krajinami NATO. Laickým názorem bych očekával výrazně větší místo pro zavazadla, včetně bezpečného uložení osobních zbraní.
Snaha o přesun vojenských kolon ze silnic na železnici tu určitě je. Za mne to nemusí být tak špatný (i business) nápad.

czhunter

V očekávaném směru přesunu vojsk už mají všechny ostatní země „špatný“ rozchod, takže nestojí za to pro ně vagony schvalovat.

Pokud tedy Polsko neočekává třeba úder Velké Británie.

Václav

Na bagáž a zbraně mohou mít zvláštní vagón. I když to potom je logistiky složitější. Ale 8 vagónů může být asi tak pěší prapor a to se dá zvládnout. Pokud povezou třeba mechanizovaný prapor, tak si můžou vojáci hodně věcí nechat v technice. Možností kombinace podle druhu přepravované jednotky je mnoho.

Ten_z_Bíliny

Takových peněz a nemá to ani vzduchové sekundární vypružení podvozků.. Kolik ty vagóny stojí v „normální civilní“ verzi?

Tom

V čem jsou jiné? Proč se speciálně testují? Jsem laiik. Pokud je to hloupý dotaz, omlouvám se.

Kamui

A ty vozy je potřeba nějak extra schvalovat? Já myslel, že u vagonů stačí, aby splinily určité náležotosti (RIC/RIV) a pak můžou už jezdit všude.

Jiří Kocurek

A není to tak, že právě získávají RIC „papíry“?

Kamui

To by se ale neřešilo schválení v pár zemích, ale v celé Evropě.

Pája

Tyto vozy jsou ušity „na míru“ vojákům. Dva oddílové budou sloužit pro dopravu vojáků doprovázejících konvoje a zbývajících šest je v úpravě velkoprostor, ale disponují například držáky na zbraně a dalšími úpravami a uvnitř je elektronika podle požadavků armády Polska.