V Česku se zkouší prosadit syntetická nafta. HVO je čiré, vyrábí se z tuků a olejů

Syntetická nafta HVO100 poprvé v Česku. Foto: EurowagSyntetická nafta HVO100 poprvé v Česku. Foto: Eurowag

Na rozdíl od rostlinných biopaliv nemá HVO žádný vliv na motor, nevýhodou je však cena.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David M

Určitě lepší, než kompletně přejít na elektromobilitu. Ale představa, že při výrobě HVO vzniká méně CO2, než při rafinaci nafty, se mi nějak nezdá. Už jen získávání rostlinného oleje – vypěstuji rostlinu, abych z jejích semen vymačkal olej a ten pak spaloval v motoru (po dalším zpracování v chemičce). Něco jako topit bankovkami.

Y.K.

Z oleje z té rostliny není CO2, co byl 100 milionů let zapečetěný v zemi. Je to, velmi zjednodušeně, CO2, který rostlina při fotosyntéze využila ze současné atmosféry a motor jej tam zase vrátí. Ten není problém, nic do systému nepřidává (z hlediska CO2).

nekdo

Klidně může při výrobě HVO vznikat více CO2. Důležitá je bilance celého cyklu. „Výroba“ HVO už na začátku „spotřebovala“ nějaké množství CO2, například při růstu těch rostlin ze kterých jsou oleje. To samozřejmě platí u fosilní nafty taky, jenže ta spotřeba byla nějakých pár set milionů let zpátky, takže z krátkodobého pohledu jakoby nebyla.
A topení bankovkami taky není úplně blbý nápad, některé, třeba inflační, moc velkou cenu stejně nemají 😉

Gunduľ neubiješ

Tohle je technologická novinka, zatím na jedné jediné čerpací stanici a stojí to nějakých 50 Kč/L? Ale to je skvělá zpráva. Vždyť pan Rajchl opakovaně říkal a psal, ze když nebudeme hodní na Ruskou federaci, tak bude nafta za 150 Kč/L. Tak vida, kdekoliv nad 50 Kč/L by byla stejně neprodejná…….

Y.K.

Popravdě mi ta cena přijde překvapivě relativně nevysoká, na to že to je nový produkt. Horší to dlouhodobě bude s dostupností dostatku olejů.

Hans

Jestli je to s tím vypouštění emisí pravda tak to bude pro spoustu motoristů se staršími naftovými vozy výhra na STK.

Zdeněk

HVO100 v Lukách Nad Jihlavou již 3 měsíce za 51,5

Zdeněk

Mám tam překlep cena je 41,50

Gunduľ neubiješ
Jan

Jsem zvědavý, kolik motorů to zpočátku odnese…

Kubrt

Zkus si nejdřív o tom palivu něco zjistit a pak teprve prezentovat své „názory“.

Luboš Stehno

Žádný, toto palivo má lepší vlastnosti než čistá motorová nafta a oproti té s přídavkem 7 % MEŘO, vysokou dobu skladovatelnosti neb netrpí nectností klasické biosložky. Vyrábí se především z odpadních surovin (tuky, oleje).

PeDazOl

Obnovitelné palivo? Tady už všem hráblo? Když se spálí tak jaké obnovitelné? 🙂 Jen důkaz toho, že slovo obnovitelné je pouze a jen marketingový blábol….

Vllk

Tak například takové dřevo které spálíte doma v kamnech je také obnovitelný zdroj energie…

happy-barney

to, že niečomu nerozumiete, neznamená, že to mu nerozumie niekto iný (popr všetci ostatní).

obnoviteľné palivo = vyrobené zo zdroja, ktorý sa obnovuje
typický príklad je repkový olej, repka vyrastie každý rok, pri raste spotrebuje CO₂, ktoré vygenerovalo spálenie minuloročnej.

Na rozdiel od ropy, plynu, uhlia, ktorého zásoby sa po vyťažení neobnovujú.

Fsp

ale obnovujú, akorát to trvá trochu dýl 🙂

Y.K.

Blábol to není, protože to palivo nezmizí z planety po vyčerpání zdrojů, jde vyrábět pořád dokola. Otázka je jestli je dlouhodobě udržitelné, ale obnovitelné rozhodně je.

Obnovitelnost neznamená, že z výfuku vypadávají olejnatá semena, ale že palivo lze cyklicky znovuzískat (obnovovat zdroj).

Mik

Je to spíš nešikovná zkratka z „palivo z obnovitelných zdrojů“. I v angličtině se píše „sustainable“. Kdo má aspoň půl mozku to pochopí. Kdo ne, bude důležitě vyžadovat pozornost.

Alibaba

Mě ten název nesedí taky, ale když čtu to vysvětlení, tak jsem schopen tuhle zkratku akceptovat.

Jarda

Kolik Kč/litr?
Nikde to tam není přesně napsáno.
Až to uvidím na pumpě a bude to levnější než „ropná fosilní nafta“ tak to vyzkouším.

Reklama

To právě neuvidíte a proto to tankují jen šílené německé státní molochy DB a Deutsche Post (DHL), kterým je jedno, že se jejich ekonomika potápí, ale co když jde loď ke dnu, tak je jedno, že se na palubě objednává nafta o 10 Kč na litr dráž než by měla.

Peeetr

Píší o 10 Kč dražší. Takže to bude za stejnou cenu až bude daň z CO2 u litru paliva za 10Kč, zatím jsou v Německu jisté 4 Kč.
Ale ani těch 10Kč by v Německu nemusel být nepřekonatelný problém, pokud naopak sníží tradiční palivové zdanění na EU minima.

Bez přezdívky

Čekal jsem že bude daleko dražší, jestli je to jen o 10 Kč, má to do budoucna potenciál být i levnější než nafta z ropy. Do doby levnějších a lehčích baterek tohle může dávat velký smysl na železnici, pro autobusy i velké stroje.

Kubrt

Kromě ekonomické smysluplnosti (zmíněný poměr k cenám ropných paliv) vstupuje do hry i environmentální smysluplnost. A ta závisí na původu primární olejové suroviny. Pokud je tato gastroodpad (vyjetý fritovací olej apod.) nebo kafilérní tuk, je to super. Ale samozřejmě tyhle zdroje jsou objemově někde na 1 % dnešní spotřeby fosilní nafty. Takže musí nastoupit cílené pěstované olejniny – sója, palma olejná, u nás řepka a slunečnice atd. A v tuto chvíli nastupují otázky známé už ze zaběhlé produkce dnešních biopaliv první generace (FAME, líh) – emise spojené s pěstováním, využití zemědělské půdy na nepotravinářskou produkci, odlesňování atd.

Bez přezdívky

Jj, je pravda, že těch zdrojů není tolik. Na druhou stranu lze počítat s poklesem spotřeby, tratě se snad budou elektrifikovat co to půjde a osobáky přejdou na baterky tak jako tak.
Smysl pěstování řepky jako paliva je úplně mimo, jeden FV panel vyrobí za rok na poli víc energie než se dá získat s daleko větší plochou řepky. Někde jsem nedávno viděl srovnání. A ten panel se nemusí zasít, stříkat ani sklízet a lisovat.

Jihočeský velkoměšťan

Může prosím někdo z mínusářů elaborovat? Podle mého tu dotyčný jen prezentuje poznatky současné vědy. Fotovoltaický panel skutečně vytěží ze slunce podstatně větší množství energie, než dokáže rostlina na stejné ploše. Pokud budeme v budoucnu hledat udržitelné zdroje pro výrobu elektřiny a pohonných hmot (např. pro leteckou dopravu), bude udržitelnější osadit plochu fotovoltaikou, než na ní pěstovat plodiny pro energetické zpracování. Už jen půda díky tomu stoupne na kvalitě (zatímco monokultura ji zcela vyčerpá). Samozřejmě, preferovaná možnost by měla být výstavba slunečních a větrných elektráren na odlehlých nevyužitelných plochách, jako můžou být suché oblasti Austrálie. V minulosti se objevilo vícero… Číst vice »

Peeetr

Koupit panely a jimi zastavět krajinu, je ale 1000x dražší než zasadit a sklidit řepku. Nehledě na to, že zisky z panelů má primárně Čína, a z místní řepky místní zemědělci. Plus to klíčové skladování energie, kdy to u elektřiny umíme max na pár dnů, ale u pohonů aut je potřeba minimálně na čtvrt roku pro zimní období.

Tomas

Přesně tak, navíc bych ještě podotknul, že fotovoltaické panely nejsou obnovitelný zdroj energie – když už se zmiňuje ta ekologie. Navíc se naskýtá otázka – kde se bude tak obrovské množství odpadu skladovat, až tyto panely doslouźí? To už tedy snad raději jaderné elektrárny.

Alibaba

Co se týče skladování, tak předřečník píše o syntéze paliv (takovéto CO2 +H2O + elektika = nějaký nejlépe tekutý uhlovodík) za pomocí fotovoltaiky.

tarten

Jenže tahle energie se bohužel dost blbě skladuje, takže v prosinci prostě není.

Gunduľ neubiješ

Nikoliv. Treba na Islandu maji k elektrarnam tovarny na hlinik a rudu pritom dovazi. Narazove prebytky el. energie lze ulozit treba v precerpacaci elektrarne, do elektrolyzy vody na vodik, nebo treba vyroby syntetickych paliv (za války to zvládli němci, takže dnes to bude hracka). Jde jen o to, to chtít, naplánovat, napočítal, investovat a postavit. Nebo možná zvládneme fúzi a nebude to vůbec potřeba….

Vrták

Je otázkou, jak to bude šmakovat motoru…

Kubrt

Motor nic nepozná, je to směs uhlovodíků, stejně jako klasická fosilní nafta.

tarten

Nebyl bych tak ukvapený, ale nadějné to je.

Kubrt

V čem jsem ukvapený?

Peeetr

V severní Evropě se to už používá v mnoha vozech přez 10 let, takže vliv na motory je dávno prověřený.

O.K.

No jo, v autech možná, ale jak se bude jednat o železnici, tak kdepak, to se musí nejdříve vyzkoušet tady, protože specifické podmínky a pak, až se svět zas pohne kupředu, zavedeme něco, od čeho se upouští a ideálně to bude dodávat jen jediný správný dodavatel… :))) jako se vším.

JAJV

Dokonce je HVO pro motory lepší než běžná nafta, lépe hoří, má větší výhřevnost, takže nižší spotřeba, méně sazí, takže nezanáší celý systém, včetně toho, že šetří DPF
Čisté HVO je pro motoristu poklad, být to třeba o 2kč dražší než běžná nafta, tak se to stoprocentně vyplatí

Tomas

Ano, v tomto máte zřejmě pravdu.. Proč ji tedy v rámci tolik proklamované ekologie daňové nezvýhodnit, aby byla cena srovnatelná s běžnou naftou?

Jan

Doba levnějších a lehčích baterek nastává každým dnem, nejlépe je to vidět na novějším Leafu, který má oproti předchozí verzi při stejné váze několikanásobně kapacitně větší baterku.