V Česku se zkouší prosadit syntetická nafta. HVO je čiré, vyrábí se z tuků a olejů
Na rozdíl od rostlinných biopaliv nemá HVO žádný vliv na motor, nevýhodou je však cena.
V Červeném Kříži u Jihlavy se v úterý otevřela nová čerpací stanice. Stojí za ní společnosti Nikey a firma Eurowag, která poskytuje platební systémy pro kamionové dopravce. Pumpa se prezentuje tím, že zde řidiči mohou natankovat palivo HVO100. To se v Česku zatím prosazuje pomalu, k dostání je jen na několika pumpách. Od loňského listopadu ho nabízí například nedaleká čerpací stanici DOVATRANS v Lukách nad Jihlavou.
Dosud se HVO do běžné nafty jen přimíchávalo, například jako nafta s 30 % HVO nebo s přídavkem syntetického HVO. Pod obchodním názvem Diesel Optimal Pro nabízí naftu s příměsí 15 % HVO třeba státní Čepro.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je syntetická alternativa k motorové naftě. Při její výrobě vzniká až o 90 % méně emisí CO₂ a můžou ji tankovat automobily s moderními vznětovými motory bez jakýchkoli úprav.
Na stojanech je nafta označena jako HVO100, číslo označuje procento obnovitelných složek. Eurowag už v polovině února otevřel jinou pumpu nabízející HVO, tentokrát ve slovenských Malackách v blízkosti českých hranic.
HVO je zkratkou pro hydrogenovaný rostlinný olej. Je vyráběný výhradně z obnovitelných surovin, jeho největším výrobcem je finská společnost Neste. Výroba podle Eurowagu vyžaduje méně energie, takže má HVO100 ve srovnání s fosilní naftou mnohem udržitelnější životní cyklus.
Kromě nižších emisí CO₂, oxidů dusíku nebo pevných částic nabízí také vyšší cetanové číslo, dobré chladicí vlastnosti nebo například snadnější skladování.
Výrobce uvádí, že HVO100 je nejudržitelnějším palivem na trhu pro dnešní dieselová vozidla. Ve srovnání s běžnou naftou snižuje emise CO₂ až o 90 %, emise pevných částic a uhlovodíků o 30 %, emise oxidu uhelnatého o 24 % a produkuje o 9 % méně oxidů dusíku.
Má téměř shodné vlastnosti jako běžná nafta, je čirá a bez zápachu a neobsahuje biosložku FAME.
HVO je ovšem přibližně o 10 korun dražší než nafta. Zatím palivo využívají dopravci, kteří svou udržitelnost prezentují v oblasti ESG. V Malackách je největším zákazníkem logistická společnost DB Schenker či DHL.
Tuku je málo
Pro čerpací stanice znamená zařazení čistého HVO do nabídky pohonných hmot určitou investici, protože obnovitelná nafta musí mít vlastní kompletně vyčištěnou nádrž a tankovací pistoli.
HVO se proto dosud používalo především jako příměs do fosilní nafty. Důvodem je zvýšení spolehlivosti motoru v chladném počasí a snížení emisí.
Širšímu využití obnovitelné nafty HVO100 však zatím brání omezená dostupnost. Eurowag uvádí, že čistou HVO100 lze tankovat na pumpách jeho akceptační sítě na celkem 140 stanicích v zemích Beneluxu, Skandinávie, v Itálii a v Rakousku. O dalším rozšíření bude rozhodovat poptávka, ale také legislativa.
Ta v mnoha evropských zemích i na úrovni EU toto obnovitelné palivo příliš nepodporuje. Na Slovensku a v Česku podléhá stejné spotřební dani jako fosilní nafta. Legislativa Evropské unie pro změnu zohledňuje především typ pohonu vozidla, nikoliv konkrétní palivo a s ním spojené emise.
Překážkou je také nedostatek surovin, z nichž se HVO100 vyrábí. Jde především o rostlinný olej a živočišný tuk, málo je také výrobních rafinérií.
Aktualizace: Doplnili jsme informaci, že se v Červeném Kříži nejedná o první čerpací stanici nabízející HVO100.