V Česku se poprvé testuje kompletní souprava nočních vlaků NightJet
První soupravy mají vozit cestující ještě letos.
Na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi/Cerhenicích začala poprvé jezdit v rámci zkoušek kompletní souprava nočních vlaků NightJet. S nimi chtějí ještě letos vyjet rakouské dráhy ÖBB.
O příjezdu soupravy informovaly VUZ na sociálních sítích. Nightjet se na okruhu objevil již v prosinci, ale ve zkrácené čtyřvozové verzi. Nyní jezdí po okurhu poprvé sedmivozová souprava.
Na okruhu probíhají nutné ke schválení k provozu, týkají se zejména brzd a podvozku. Podoba souprav je zajímavá i pro české cestující, zejména v exteriéru: řídicí vůz je stejný jako pro soupravy osobních vozů na 230 km/h pro České dráhy od konsorcia Siemens-Škoda.
Provozovatelem nových souprav NightJet budou rakouské spolkové dráhy ÖBB. Soupravy stavěné pro rychlost 230 km/h by poprvé měly svézt cestující ještě letos. Do konce roku 2025 jich má být na kolejích všech 33. Podle generálního ředitele ÖBB Andrease Matthä začíná s nástupem nového vlaku i „nový věk nočního cestování“.
Za jednu z nejdůležitějších inovací považují ÖBB mini kabiny s jakýmsi modulem pro jednoho cestujícího, které mají zlepšit soukromí na cestách. Soupravy jsou sedmivozové, z toho dva jsou osobní vozy (řídicí vůz a multifunkční vůz). Tři vagony jsou lehátkové (čtyřmístná kupé + mini kabiny) a dva jsou lůžkové (dvoumístná kupé). Všechna kupé v lůžkovém voze mají vlastní WC a sprchu. První vlaky budou za nasazeny na linky z Vídně a Mnichova do Říma, Benátek a Milána.