V Česku po jedné, v Sasku hromadně. Tři města se spojila kvůli velké tramvajové zakázce

Tramvaj ČKD Tatra KT4DC - TV14 v Görlitz: Foto: Michal ChrástTramvaj ČKD Tatra KT4DC - TV14 v Görlitz: Foto: Michal Chrást

Tři dopravní podniky v Německu se spojily kvůli obnově svého tramvajového vozového parku. Lipsko, Görlitz a Zwickau soutěží společně různé

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

„V Česku po jedné, v Sasku hromadně“
Extrémní zjednodušení na obou stranách – i v Česku byly hromadné nákupy a i např. v saském Plauen byly pořizovány menší série.

V jiných částech Německa pak např. extrémně malá (a i na těchto stránkách zmiňovaná) zakázka na 3 tramvaje (2 + později 1 kus) pro Schöneiche/Rüdersdorf.

xyz

S Mostem a Olomoucí je to poněkud selektivní příklad. I v Olomouci probíhaly jiné, početnější dodávky.
Navíc, lze na to pohlížet i jinak – díky průběžnější obnově vozového parku se „nečekalo na Godota“.

Což v případě Görlitz a jeho výhradně dosud vysokopodlažních tramvají platí každopádně.
Zwickau také nic moc – viz jeho tramvajový provoz se zrušenou tratí k hlavnímu vlakovému nádraží.

všd

U nás si to lze představit taky, jen by musela být vůle.

Hupi

Buď všechny názvy měst psát česky nebo všechny v originálním znění. Osobně se přikláním k té češtině.

robert

Sice jsem dal souhlas, protoze by jazyk mel byt konzistentni. Ale co je spatneho na Leipzig neno Gorlitz?

Ryk Mat

Jazykově vadné. Proč Lipsko a už ne Zhořelec a Cvikov? Neznáte? Stačí i blbá Wikipedie.

Martin

No a Budejovce v Cechach a Budejovice na Morave, apod…

Hupi

A víte, kolik je v Česku Mnichovů apod.? Při stejné logice…

robert

Zhorelec je i v Nemecku. Jezdi v nem tramvaje.

zyx

Ja se dokonce domnivam, ze to tak je spravne. Existuje jakysi predpsi, ze v pocestene forme by se mely spat pouze nazvy v spatni slozkou spravovanem slovniku exonym, a co vim o jesho stavu pred mnoha lety, tak tam z Nemecka byly Drazdany, Lipsko, Berlin, Mnichov a par dalsich velkych a znamych mest, ale to je tak vse. Tedy nediskutujte s pocity, kdyz kolem toho jsou fakta…

bohyn

A do ktereho Cvikova se jezdi z Liberce?

všd

V případě Liberce si možná lidé pod slovem Cvikov představí obvykle ten u Nového Boru, ale většina ČR ten v Sasku.

Bob
všd

V Polsku je Zgorzelec neboli Polský Zhořelec (po vzoru Polského Těšína). Zhořelec je po obou stranách řeky, jako Těšín.

Martin

Me napadlo uplne totez, kdyz uz cesky, tak vse, jsou to znama mesta…

Eduard

Ne nadarmo se říká, že v jednotě je síla. Je fakt, že když se takto spojí, tak mají větší šanci na lepší ceny i podmínky kontraktu.

xyz

A na případnou následnou rozhádanost typu „my jsme chtěli radši tamto, zato oni chtěli radši toto“.

robert

Můj milovaný Görlitz! Na KT4 se jezdím dívat hlavně tam, ale fakt je, že bez nízkopodlažních dopravních prostředků to nejde. I když tady nemůžou být věčně a i když mi bude smutno, tamní provozy si to zaslouží. Dělat výběrové řízení hromadně je skvělá myšlenka.

bkp

Spíš bych to bral tak, že Lipsko dělá velké výběrko a dva malé provozy se připojily. Malé provozy ulehčí práci a všichni zvětšením zakázky se dostanou na lepší cenu/podmínky.

petr 5

V Lipsku mají širokorozchodnou? 1458 mm ??? To je o jeden devalvovaný saský palec víc, než normální železniční rozchod.

JiZe

Podle české Wikipedie je tomu tak:

„Vlivem času však docházelo k nahromadění chyb měření, takže se nesprávná míra stala standardem. Do skupiny normálního rozchodu se zařazují i některé nepříliš odlišné rozchody:

1458 mm: Německo – tramvajová doprava v Lipsku,
1450 mm: Německo – tramvajová síť v Drážďanech, …“

Cestovatelix

Prý to způsobilo blbé upevnění kolejnic v pražcích během provozu koňky a místo opravy se tyhle atypické rozchody nechaly

M H

Toto v podstatě zvýhodňuje větší výrobce s modulárním řešením. Tedy jedna základní kastle upravitelná téměř na cokoli. To ale rozhodně nemusí být špatně…naopak to ušetří za vývoj jednotlivých typů a bude jednodušší i servis napříč všemi modely dané řady. Nicméně z hlediska financování je třeba si povšimnout, že šechna 3 města jsou v Sasku, tedy v jedné „dotační oblasti“. Dalo by se to vůbec nějak poskládat u nás? Obávám se totiž, že ne…protože žádná naše „eurodotační oblast“ nemá alespoň dva tramvajové provozy…tedy přesněji z 8 oblastí NUTS2 má 7 právě jeden tramvajový provoz a 1 nemá žádný. A bez dotací… Číst vice »

bkp

Na dnešním trhu to bez modulárního řešení prakticky nejde.

Miroslav

Spolkové země jsou regiony NUTS 1. Ty se pak dělí na tzv. Regierungsbezirke, což jsou NUTS 2. Nicméně Německo jako čistý plátce asi nebude moc využívat evropských fondů pro obnovu vozidel veřejné dopravy.

všd

Nedivil bych se, kdyby EU, při své kombinaci svaté války za nižší emise a přerozdělování všeho, co jde, Němce na jedné straně z kasírovala a na druhé jim přidala na tramvaje.

TPal.

Jak jsem psal, Dijon a Brest taky koupily vozidla společně. Jestli dostala města dotace, to netuším, ale Dijon a Brest jsou od sebe daleko. Takže ano, dokáži si představit, že by Plzeň a Ostrava pořídily tramvaje spolu.

TPal.

Něco podobného před několika málo léty dotáhly do úspěšného konce města Dijon a Brest. Ty tramvaje jsou kromě nátěru naprosto shodné. Teda, jeden malý rozdíl tam je. Brest zvolil pro krajní články jiné čalounění sedadel než Dijon. Ale vážně jen krajní články, zbývající tři články mají stejné čalounění sedadel.

Kirak

Škoda že Tatrovka už tramvajky nevyrábí…

ABC

jo taková RT6N1 to by byl trhák!

Jiří Kocurek

Nepříliš povedená kopie francouzské TSF2. Ten trhák se jmenoval „Drážní úřad – brzdy“.

Martin

Stredni podvozek mel tak komplikovane brzdeni, ze jej v polsku radeji demontovali a zaroven i ridici system nahradili…

Martin

No, me spise zaujala RT6S, ta uz byla o poznani lepsi… ale hlavne meli plany na tramvaje LTxx… ale to uz bylo CKD v krachu…

PetrWhatever

To by mohlo fungovat jedině, pokud existuje více výrobců, které je dokáží vyrobit všechny, respektive je už mají vyvinuté. Jinak to naopak zakázku prodraží – protože odpadnou menší výrobci, a nebo neodpadnou protože to zastřeší jináí firma a přihodí si za zastřešení přirážku.

LiborV

Většina současných moderních tramvajových konceptů jsou stavebnice, které lze upravovat dle podmínek konkrétního provozu. A výběrových řízení v jednotlivých městech. Proto předpokládám, že zájemců o zakázku bude dostatek a cena bude atraktivnější než kdyby si někdo objednal jen 3 – 4 kusy.

PetrWhatever

Osobně si myslím, že je takový postup hezký na papíře, ale v praxi bude mít spoustu úskalí. Například: jakým způsobem se města podělí o náklady: tramvaje jsou různé, různě velké, navíc tam budou i další náklady neodvíjející se přímo od počtu dodaných vozů – třeba administrativa spojená s řízením dodávky, školení obsluhy, testy na místě. Takže pokud se města dohodnou dopředu na nějakém podílu, bude těžké najít spravedlivý kompromis, na kterém vydělají všichni. A pokud si nechají poměr nákladů určit dodavatelem, může se stát, že pro Cvikov bude nejvýhodnější nabídka X, zatímco pro Zhořelec bude výhodnější nabídka Y. Jiný problém… Číst vice »

zyx

Nevime presne jak ta soutez vypada. Osobne se demnivam, ze bude mit casti dle zakona o verjnych zakazkack (podobne jako v CR, oboji je dle mustru evropske smernice) a tim je rada vasich obav irelevantnich.

PetrWhatever

Ano nevíme, jak soutěž vypadá. Přesto nevím, jak by to mohlo vyřešit mé obavy, především tu o výhodném rozdělení nákladů.

zyx

Protoze ty jednotlive casti se mohou chovat jako jednotlive verejne zakazky. Podivejte se do zakona.

Petr Whatever

Dobře, a jaký bude pak benefit pro dodavatele? Stejně větší zakázku nezíská. Ade facto soutěží o tři menší, byť zadané najednou.

-TR-

Je to velmi zajímavý pokus. Pokud se povede, mohl by třeba někdy zafungovat i u nás, pokud se domluví jednotlivé DP.