ŘSD oplotí další dálnici. Před zvěří je zatím chráněno 65 % z jejich celkové délky
Obchvat Frýdku-Místku (D48). Zdroj: ŘSD
Nové úseky dálnic v gesci ŘSD jsou již standardně oplocovány.
Nové úseky dálnic v gesci ŘSD jsou již standardně oplocovány.
„Nově budované úseky dálnic v gesci ŘSD již standardně oplocujeme,“ upřesnil Rýdl. Tyto úseky nejsou nově vybudované? Co billboardy kolem dálnic, neměly být dávno odstraněny? Nebo si jen honíte triko s řečmi o bezpečnosti??
To je fajn … a teď ještě říct B – zajištění adekvátní prostupnosti dálnice pro volně žijící živočichy
Ano – už to mělo dávno být. Osobně jsem kdysi zažil na D10 km 32 srážku se srnou na pravou část přední masky ve 140 km/h, červen, za tmy, uvolněná kapota vyletěla do čelního skla, viděl jsem jen proužkem pod ní krajnici. Podařilo se mi zastavit v odstavném pruhu a hup za svodidla Naštěstí za mnou nic nejelo a naštěstí bez zranění. Pouze totální škoda a řešení odtahu a pojišťovny. Dneska tam ty ploty jsou a zaplať pánbůh za ně.
Dávno… O nutnosti oplotit všechny dálnice padlo rozhodnutí na MD tuším už v roce 2012. Dnes máme rok 2025… A zdaleka všechno oplocené není. D10 je toho příkladem.
Vtipná situace z nedávné doby. Maximálně 2 roky zpátky byla na ČT reportáž o tom, že v některých místech je oplocení příliš blízko dálnice (někde až nebezpečně), branky nejsou v žádných normových vzdálenostech od sebe a tudíž pokud přistane záchranářská helikoptéra vedle dálnice, neznamená to že se na ni dostane. A teď byla opět na ČT nová reportáž, ta řešila leckde zanedbávanou údržbu oplocení a vyzdvihovala vyjádření ochránců zvířat, že plot by neměl kopírovat pozemek ŘSD, ale spíše samotnou vozovku dálnice. A teď si vyberte.
Kdo chce psa bít …..
Ano, různé skupiny mají různý pohled na věc. To je snad normální situace ve skutečném světě, proč vtipná?
Tady jen palec nahoru, i když v duchu domorodce: „Už to mělo dávno být…, sakra!“ a dodělávat ty starší úseky co nejrychleji, protože zde si myslím, že za málo peněz (samozřejmě relativně) je fakt hooodně muziky. O přínosu pro bezpečnost, ale i šetření zdrojů, neb i náklady na opravy, časové ztráty, v neposlední řadě i zvěř jsou zdroje, o lidech nemluvě. To jen v protikladu na polemiky o přínosech/prospěšnosti/ne-výtěžnosti orwellovské D4. Osobní zkušenost je při opravách D1 před pár lety v podobě dvánácteráka. Nezareaguješ ani hovno, máš 80-90, zvíře ve zbarvení, které má, byl listopad a šup, hop byl fuč… Číst vice »
Spíše by se mělo říkat ochrana zvěře před dálnicí, ne opačně.
OK a biokoridory??
Přirozenými „biokoridory“ se tak stávají MÚK, které samozřejmě oplotit nelze.
To zvíře potom jde klidně kilometry po oplocené cestě nebo dálnici, než se rozhodne přejít na druhou stranu.
Ty ploty jsou dobré, ale nejsou všelék a hlavně neznamenají, že ty zvířata na jinak dokonalé oplocené dálnci nepotkáte.
Osobně jsem zažil několikrát; doposud to dobře dopadlo. Pokud chcete například vidět volně pobíhající lišky, doporučuji dálnice v západním Polsku (S3) nebo severním Německu (A20),
Kolik % je oploceno tratí?
Ono asi nejde úplně srovnávat frekvenci provozu na trati (vlak co 10 minut na nejvytíženějších?) vs. na dálnici (auto co pár vteřin)
To spíše po dvou minutách v každém směru, pokud má být řeč o nejvytíženějších. Ovšem s dálnicí snese srovnání až VRT, která pravděpodobně nějakou zábranou už obehnaná bude. Ne, že by na „tratích I. tříd“ podobná ochrana nebyla vhodná (při existenci přiměřeně blízkých možností jejich překonání).
Může bejt, číslo jsem prostě střelil od boku 🙂
Především se bude lišit následek: strojvedoucí vlaku to nemá před zvířetem jak a kam „strhnout“, nemá tedy koho překvapit nečekaným manévrem a ani nezpůsobí řetězovou nehodu.
Už z toho důvodu je % oplocených tratí poněkud jiná informace.
Ona ta kynetická energie vlaku je ve srovnání s osobákem zcela jinde. Řekl bych že u osmivozové soupravy si ten strojvedoucí možná ani nevšimne že nabral srnku….