umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

V Česku chybí tisíce řidičů autobusů, mladí jsou spíše výjimkou

Nové autobusy SOR pro Transdev. Autor: Transdev
Nové autobusy SOR pro Transdev. Autor: Transdev

V Česku chybí několik tisíc profesionálních řidičů autobusů. Jejich stavy se navíc dlouhodobě nedaří doplňovat mladými šoféry do 30 let, ti mezi nimi tvoří podíl maximálně v jednotkách procent. Vyplývá to z informací dopravců pro ČTK. S nedostatkem řidičů se dlouhodobě potýká i Praha, ta proto tento týden navrhla snížení věkové hranice pro řízení autobusu z 21 na 19 let.

V ČR aktivně působí asi 25.000 autobusových řidičů, do ideálního stavu ovšem jich podle statistik chybí až 5000. Jednou z hlavních příčin tohoto nedostatku je rostoucí věk šoférů. Podle letošního průzkumu pracovního portálu Profesia.cz je profesionálním řidičům v průměru 57 let. Dopravci se proto obávají, že problémy se budou dále prohlubovat s postupným odchodem zkušených řidičů do důchodu. Podle prognóz by do pěti let mohla takto skončit až třetina řidičů. Část řidičů navíc už v současnosti jezdí důchodovém věku.

Dopravcům se přitom nedaří odcházející šoféry nahradit mladšími. To potvrzují i statistiky některých dopravců. Jeden z největších provozovatelů linkových autobusů v Česku společnost Arriva zaměstnává 2360 řidičů, šoféři ve věku do 25 let však tvoří pouze půlprocentní podíl. Mladí řidiči tvoří velmi malou část i u dalších velkých dopravců jako jsou RegioJet nebo FlixBus, kde jsou řidiči do 30 let spíše výjimkou.

Dopravní společnosti se proto snaží rozšiřovat nábor. Čím dál častěji tak přijímají na pozice řidičů ženy, vyhledávaní jsou i řidiči ze zahraničí, především z východní Evropy. Například Arriva tento týden spustila nábor, ve kterém cílí i na zájemce z jiných profesí, kterým následně nabízí zaplacení řidičského průkazu na autobus, případně jeho rozšíření.

Vedení Prahy bude jednat s ministerstvem dopravy o novele zákona o silniční dopravě, která by snížila věkovou hranici pro řízení autobusu MHD z 21 na 19 let. ČTK to ve středu řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Pražskému dopravnímu podniku (DPP) chybí dlouhodobě deset procent řidičů. Ministerstvo dopravy se zatím k návrhu nevyjádřilo, jednání však může komplikovat mimo jiné i plán ministerstva na zavedení řidičského průkazu na zkoušku. Ten u řidičů s praxí do dvou let počítá s odebráním průkazu už při dosažení šesti trestných bodů místo 12, jako u ostatních řidičů.

ČTK

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

dá se to vyřešit jen podmínkami a penězi. Do 20 leté karosy vleze jen sebevrah a mít 35000,- brutto za 250 hodin není žádný šlágr.Píšu z vlastní zkušenosti

Poolman

Podle me snizeni veku mozny je zaroven se zavedenim ridicaku na zkousku.Rok praxe s osobakem nestaci nehlede na to kolik toho po autoskole nekteri najezdi kdyz treba nemaj auto.Praxe na osobaku se tezko prokazuje,dovednosti by se pred prijetim do kurzu na D prokazovali zkouskou na osobaku ve vetsim rozsahu,treba hodiny jizdy s komisarem.Z toho uz zkusenej pozna kdo to ma v pazi.Pak jeste psychotest.

Poolman

Samozrejme ziskani ridicaku na zkousku v nizsim veku nez 18.

Martin

Špatný Plat na tu zodpovědnost kterou mame ve fabrice mají víc za 7.5hodiny.jezdim autobusem a byl jsem nucen zaměstnat se v zahraničí.kolik má strojvedoucí kolen 45000kc a jezdí po kolejích někdo mu skoci pod vlak je to jeho vína když to udělá ridicovi měl jste předvídat a chodíte po soudech

K.S.

Další z důsledků přehřáté ekonomiky a jejího nekontrolovaného klouzavého letu. Minimálně třicet let víme kdy dojde ke zlomu co se týče poměru práceschopného obyvatelstva a důchodců,nic jsme neudělali. Naše ekonomika je na to mizerně připravená po stránce veřejných rozpočtů, veřejného sektoru, průmyslu, byť tam máme už v soukromém sektoru občas náskok, ale pořád máme ještě hodně podniků závislých na levné lidské práci (netvrdím že manufaktury jsou špatně, ale musíte to umět prodat za patřičný peníz a musíte mít nějakou přidanou hodnotu), ale ani dopravní sítě. Přepravy na nerekonstruovaných tratích a nehotové dálniční síti, zbytečně váží nedostatkové lidské zdroje a dlouhé… Číst vice »

Ludvík

Kromě jiných důvodu (nízké finanční ohodnocení, velká zodpovědnost…) bývá nezřídka za důvod nezájmu o tuto profesi považováno plánování směn. Zejména dělené směny, kdy řidič nastupuje práci velmi brzy ráno, přes poledne má přestávku a vrací se odjezdit ještě odpolední špičku. Celý den zabitý, řidič unavený a zaplacených hodin málo. Následující námět je nutno brát jako zjednodušenou inspiraci. Záleží na konkretních podmínkách. Ne všude jezdí spoje již po 4. hodině, někdy třeba až po 5. hodině. Někde začíná odpolední špička dříve než ve 14 hodin, třeba již po 13. hodině. Jiné jsou potřeby víkendové dopravy, takže pro zjednodušení popíšu jen směny… Číst vice »

Anonym ze severu

Kdyby výše postavení dopravních společností se věnovali zázemí a přístupu ke svým zaměstnancům (a taky ty platy), tak by se situace trochu změnila. Nevím jak ve zbytku republiky, ale tady na severu určitě jo.

Jana Malá

Tak to rovnou dejte jako veřejně prospěšné práce 😉

Jan Sova

V Norsku to tak funguje, ale ne na převoz lidí ale nákladu…

Bivoj

Anebo oprášit osvědčené umístěnky nebo totální nasazení 🙂

asdf

A co tak zvýšit mzdy o 100 nebo 200 procent. To samé s jízdným. Ubude pasažérů, nebude potřeba tolik řidičů. Nebo je jiné řešení?Možná Bureš zavede další dotace na dopravu a bude se dál zvyšovat naše zadlužení.

noerf

Strojvůdce: turnus týdně 36-40 hodin, přestávky 16 hodin, mzda 50 000 hrubého. Řidič linkového autobusu: turnus 40 hodin, přestávky až 30 hodin, jednou nohou v kriminále, mzda 35 000 Kč hrubého.
Dělník ve výrobě 40 hodin, zodpovědnost minimální, mzda 30 000 Kč.
Ještě se někdo diví?

Cestovatel

noerf – neříkáš pravdu…!!! Včera říkali na ČT1 ve zprávách, že mzda řidiče MHD v Praze je 42 000 hrubýho…

vlada

Kde má dělník 30 tisíc hrubého???

czhunter

Medián? Ve Škodovce.

A v dalších nepočítaných dohromady asi 3 firmách v ČR.

Jiří Kocurek
Hhdm

Spíš kde má fira takové prachy a navíc ten je v tom kriminále snad oběma nohama a nástup ve 2 ráno je taky TOP!

Dalibor

Svařeči s papírama, CNCčkáři v podstatě všude.

Jarda

Celý problém je v pracovní době. Pokud nebudou prostoje/přestávky započítané do odpracované doby, tak tam moc lidí nedostanou. To platí jak pro autobusovou tak vlakovou dopravu. Hlavně střední generace co mají rodinu, se jim na takové směny vy…

Karel

Když ti mladí raději sedí v zadu a koukají na displej mobilu.

A.R.

A to snad vadi? Co se stane, kdyz budou sedet vpredu a cumet do mobilu? Co jsi tim chtel sdelit?

vlada

že nechtějí tuhle práci

Anonym ze severu

tak to je pěkná volovina. Kdyby dopravce vytvořil dobré pracovní podmínky, tak by přišli (DSÚK je v tomto ohledu velice dobrým příkladem, zeptejte se řidičů pracujících pod DSÚK, proč tam dělají a proč nedělali třeba pro Busline). Jenom chtít, bohužel to soukromníci často nechtějí

Jiří Kocurek

A vy se divíte, když je na řidiče vedena štvavá kampaň, že jsou nezodpovědní, zlí, žerou kočárky i s dětma? Za bagatelní prohřešky exemplární tresty, každá regulace je vítaná? Jásavé titulky o tom, jak si policie DOŠLÁPNE na řidiče?
Že by se mělo mladým chtít dělat práci, aby si na ně došápl šéf, došlápl policat, došlápl měšťák. Jo jasně, kdo neudělá chybu, nemá se čeho bát.
Ten chlap tam už ležel, namol ožralý, autobusem přejetý. Přesto šla majitelka osobního vozu k soudu jen na zákldě toho, že se její mobil pohyboval v tu dobu okolo (chyba určení polohy +−400 metrů).

Jan Sova

V jedné velké autobusové společnosti navíc platilo, že když řidič poškodí autobus (někde škrkne nebo mu to někdo přes noc ojede), tak platí do výše spoluúčasti na havarijním poj. Musí tak mít všichni pojistky na hlavy a to už dneska taky nesjednáte za stovku…

Petr B.

To je běžná praxe snad u všech společností…

Milan

A nepremyslel nekdo nad tim ze doprava je jeden z nejvice regulovanych oboru?
Proste je tam tech pravidel a narizeni tolik ze to nikoho nebavi.
Kdyz chodite do prace tak si chcete delat svoji praci jak nejlepe umite a ne porad resit jestli dodrzujete do puntiku to nebo ono narizeni jinak dostane flastra pojeb.
je jedno jestli ridic autobusu nebo nakladniho auta proste to jsou duvody proc to nikdo nechce delat

Anonym ze severu

Která pravidla konkrétně myslíte?

coolio

Tachografy, nebo mýtné systémy, které přenášejí svá selhání na řidiče.
Nepípne vám v Rakousku na dálnici mýtná krabička pod bránou? Pokud ji ten den nedoplatíte, 200 eur pokuta, plus doplatit tu mýtnou bránu.

Anonym ze severu

Díky Milane, dálková doprava mě nenapadla. 🙂 Já jsem si říkal, jaká zvláštní omezení na řidiče pracujicí pod DP pro ně platí.

Jan Sova

To sice je nepříjemná regulace ale znám min. 2 lidi, kteří dělají řidiče zájezdového autobusu sezónně a přes tohle se přenesou….

Milan

Si predtavte ze vezete plny bus na dalkovce a vyjde vam pauza a ted musite poslouchat treba 60 ujecenych slepic proc jste nedojel tech 10km do cile ale stojite tady na benzine 45min

xyz

Hm, ani skokové „státem garantované“ zvýšení mezd řidičů (zvýšení minimálního mzdového tarifu po nátlakových akcích z přelomu let 2016/2017, kde následkem tohoto později došlo mj. k situacím typu „dopravce – logicky – požaduje od objednatele navýšení úhrady s ohledem na změnu vnějších podmínek; objednatel toto – ze svého pohledu rovněž logicky – odmítá; načež dochází např. k výpovědi smlouvy ze strany provozovatele) nevedlo ke kýženému cíli? 🙂

vlada

tehdy se sice změnil platový tarif pro řidiče, ale většina firem jako je arriva a různé čsad sice jim zvýšila základni složku dle daného tarifu, ale zase jim ubraly na bonusech, takž etehdy se vlastně nezvýšilo nic tomu řidiču v hrubé mzdě.

Dom

Nesnášíme přistěhovalce (i k těm Ukrajincům se kolikrát chováme jako ke zvěři), mladým nevěříme (ale 60letý řidič je určitě v plné síle a kondici) a do toho si myslíme, že to budou dělat za almužnu v dnešních poměrech. Za chvili nám ty většinou už celkem pěkné autobusy budou jen tak stát v depech a budem se na ně chodit dívat asi. 🤷‍♂️

xyz

„Nesnášíme přistěhovalce (i k těm Ukrajincům se kolikrát chováme jako ke zvěři)“
„My“ (Češi, resp. obecně většina společnosti) je vůči Ukrajincům (stejně jako např. k Vietnamcům) pozitivně či přinejmenším neutrálně naladěna. A přinejmenším u některých linkových dopravců již určitou část řidičů tvoří mj. právě Ukrajinci.

Dom

To se potom asi každý pohybujeme v jiném Česku. Nepopisuju osobní názor, který je vsadím se stejný jako váš, ale subjektivní zkušenosti, kdy to začíná absolutní nerovností platů na stejných pozicích, pokračuje arograntním chováním valné části policie při „pitomé“ kontrole dokladů (sice jiný stát, ale svezte se přes UA-SK hranici autobusem, a uvidíte jak se celnící chovají k nim a jiným) a končí segregací do pokud možno nějakých zchátralých ubytoven v bývalých areálech JZD na periferii. Věřím, že se tohle netýká většiny, ale velké části ano. Já ten národ osobně mám hrozně rád, ale kolikrát se fakt nedivím, že přejedou… Číst vice »

Josef22

U nás v dopravním podniku jezdí asi 2 mladší (tipnul bych jim okolo 24 let). Popravdě když řídí oni, cítím se mnohem bezpečněji než se s řidíči v před důchodovém věku. Oni jsou věčně nervní, prudké brzdění, zatáčky řežou, že se člověk začíná bát i svoje zdraví.
Ale tak ne každý je takový.
Ono by stačilo přidat pro 19 leté nějaký přísný test, který by určil, zda jsou pro práci vhodní…

Josef22

Nebo například povinnost vlastnit řidičák již nějakou dobu, nemít žádné body, atp. Vymyslet se toho dá opravdu hodně.

K.S.

A proč by to mělo platit jenom pro mladé? Pokud toto chcete, zavést, pak ať je to platné pro všechny, jinak se Vám na to zase vykašlou.

Josef22

Reaguji na téma ohledně „vyspělosti“ řidičů, což jeden z hlavních důvodů, čím se všude argumentuje. Už hranice 21 let je prý dost nízká. Jenže už se nebere v potaz, že u některých jedinců může být vyspělost v 19 letech, u některých například v 30 letech.
Jinak máte pravdu. Čistě teoreticky by to šlo zavést u všech, otázkou je, jestli například u starších lidí (30+) by to nebylo spíše negativum.

Karel

„Povinnost vlastnit řidičák již nějakou dobu“ – a to si jako myslíte, že když někdo deset let suší ve skříni řidičák, tak tím získá nějaké dovednosti nebo zkušenosti? Ale pro vás budu řidič s desetiletou praxí a zcela bez trestných bodů.

Anonym ze severu

To je hrozně individuální. Já mám zkušenosti takové i makové 😉

Hans

A co jako ti slavní dopravci čekali? Cca 25 let totálně dlabali na mzdy, průběžné nabory nula nic, podmínky podle hesla čím hůře tím lépe. Ti soukromí tlak na cenu za km, hlavně ať jsem levnější než ten druhej. Ti placení z eraru nasadili manažery s úkolem odrit ty blbecky za volantem co to jde, hlavně ať se pořád boji ze je vyhodime a v přestávce nam můžou jit líbat boty za to ze tu vůbec můžou být. Samozřejmě za almuzunu.
Jen sklízí co zaseli, nic víc.