V centru Brna začíná demolice bývalého Prioru, omezení se dotknou hlavně chodců
Úzká ulice v Brně. Foto: MMB
Jde o omezení na důležité spojnici k autobusovému nádraží a Vaňkovce.
Jde o omezení na důležité spojnici k autobusovému nádraží a Vaňkovce.
To je rozumné.
Z center měst udělat rezidenční čtvrtě, služby a obchody umístit na okraj.
Nikdo nechce v centru města hluk, smog ani vlastně lidi…
Nebylo to dávno, co si na západě v jednom velkoměstě postavili nové nádraží v centru. Kdežto tady se jede zastaralý trend, vyhodit nádraží z centra. Současné hlavní nádraží moc dobře zrušit nepůjde, to by zůstal jen jeden průjezd Brnem, tím by byla železniční doprava velmi zranitelná při jakékoliv mimořádnosti. Reálně to dopadne tak, že zůstane nádraží Brno – střed, kam bude nadále jezdit vlaky IDS JMK. Na odsunuté budou jezdit z povinnosti mezinárodní expresy ČD.
Slyšel jsem že ani v Praze nakonec nějaké rozšíření Masarykovo nádr. nakonec neprošlo?
Možná by to chtělo do Brna zajet a podívat, kde to nové nádraží bude. Je to 800m od současného nádraží vedle již dlouhá léta funkčního autobusového. Je to v centru a centrum města se tím zvětší. Současné nádraží nevyhovuje víc než 100 let, tak se snad dožijeme pořádného nádraží a nebudeme muset se mačkat v malé hale, na esíčkových nástupištích a v prednádražním prostoru kličkovat mezi šalinama, auty, busy, koloběžkama a vším možným pohyblivým i nepohyblivým.
Brno znám velmi dobře a: – bude to ještě určitý kus za tím stávajícím autobusákem – za oním autobusákem, na který někteří dopravci ani nejezdí ve prospěch zajíždění k lépe umístěnému autobusáku u Grandu – nevyhovujících nádraží bývalo i více, např. Praha hl. n., kde to bylo vyřešeno novou odbavovací halou, ovšem bez odsunu nádraží (a i nová nástupiště tam mohla vzniknout a nové příjezdové trasy, a to i za cenu budování dalších tunelů) – vjezd aut do přednádražního prostoru je již jednosměrně omezen (a kdyby se chtělo, šlo by vyřešit i ten druhý směr – nad rámec tohoto, je… Číst vice »
A ještě bych doplnil:
– jestliže je pro lidi důležitější ušetřit chvilku času tím, že k tramvaji/šalině před nádražím nepůjdou podchodem, ale po přechodu, tak pak to srovnejte s prodlouženým časem dojezdu do „průměrného brněnského cílového bodu“ po odsunu nádraží.
Brno dolní je v polích daleko od centra a nic se na tom nezmění. Jakože teď kličkujete od haly k šalině a po odsunu budete stát ve frontě na tu jednu trať co většinu lidí zase vyhodí v centru kam nemohli dojet vlakem.
Kdyby se radši do tohoto prostoru rozšířilo nádraží…
Kmotři si potřebují nahrabat.
Stejně to jednou zase půjde dolů, až ten mafiánskej puch v Brně konečně vyvane a udělá se pořádné nádraží tam, kde má být. Totiž tady.
Nové nádraží bude v Brně. Jestli jste si to nevšiml, asi máte mapu ze 16. století…..
Nejsem si jist, zda má být nové nádraží zrovna tady. Skoro bych i řekl, že ne. Možná jste chtěl říct „nádraží tam, kde bych chtěl, aby bylo“.
Nádraží by mělo být tam ,kde jsou vlaky a vedou tam koleje.To je podstatné.
Tak to Dolní splňuje, dokonce už tam párkrát bylo „náhradní“ 🙂
A kam by ho zajisté celkem bez problémů dostal… stačí maličkost, vyvlastnit ho za pakatel majitelům… nebo jak jinak je hodlá přesvědčit? Stát se totiž tváří že přeplácet nesmí, a za tabulky to těžko někdo v centru prodá. Zvlášť teda když už je henten mafián, to by si z něj ostatní mafiáni dělali čurinu…
Eh, ještě je jedno hezké řešení, zajistit si přístup ke stroji čau, vrátit někam do roku 1991 plusmínus a přesvědčovat a přesvědčovat… akorát to bude mít trošku těžké s tím termínem, když někomu řekne „okolo roku 2026“ tak nevím nevím kdo dá na generační plány…
Copak soukromé vlastnictví vám nic neříká?
Jihlava bude následovat kdy?
Docela se divím, že v motoristickém Brnu nikomu nevadí zmizení poměrně velkého parkoviště hned u nádraží.
To bylo placený, to se nepočítá…
Placený jen v PD přes den a stejně to nikdo neplatil 😂
Placený, to snad nikoho ani netrápí, ale jako jedno z mála parkovišť (možná mě znalejší opraví, ale já si jiné za poslední dobu nevybavuju, snad krom venkovního parkoviště u IBC) zde nešlo platit jinak než přesně odpočítanou mincí (pravda, narozdíl od toho IBC alespoň do automatu a ne do ruky parkovištního manažera), což mne třeba od využívání toho parkoviště odradilo více, než různé pochybné existence, které se v okolí nachází. Neříkám, že snad musí mít každý automat terminál na kartu, ale třeba nějaká aplikace v mobilu nebo SMS parkovné či něco podobného a již vymyšleného…
Čert vem parkoviště, hlavně aby zůstala Ovosadba; chodím tam zjara pro sadbový erteple…
Na tom parkovišti nikdo nikdy zaplacené parkovné nekontroloval. Bude chybět.
Tak já to štěstí jednou měl, přetáhl jsem zaplacenej čas asi o 1h, a už jsem měl nasazenou papuči od měšťáků. Ale je to bratru už skoro 20let
Já jsem měl za stěračem pokutu dřív, než jsem si stihl rozměnit na parkovné, ale taky je to asi 20-25 let.
Kdysi dávno jsem tam pozoroval MP, jak kontrolují lístečky. Brněnské zcela ignorovali, ale jak měl někdo na značce ZN, BO, VY nebo BK, tak se radovali a vypisovali bloček.
tohle je fakt výsměch… takže pro nádraží vadí, ale pro soukromého investora nevadí…
Brňané měli díky aktivní menšině dvě možnosti se vyjádřit v referendu. Pasivní většině to nestálo za účast…
Však se vedení města snažilo ta referenda znepříjemnit a zatajit, co to šlo..
Vítejte v Krně. Teda v Brně.
Já si to tendenční referendum pamatuju. Byla možnost u řeky nebo zakonzervujme nádraží a rozšiřme ho (což stejně nevyřeší žádnej problém) skrze další projekty, který se budou dělat dalších 10 let. Kdyby jedna z možností byla jsem pro terminál Pod Petrovem, tak bych možná i přišel. Ale tyhle referenda, který zadupávaj vývoj města, zásadně ignoruju a nebyl jsem sám.
Jedním z bonusů však bylo, že referendum bylo pro Brňáky jestli chtějí to, či ono (ponechme stranou jistou manipulativnost s dotazy) ve věci nádraží. Jak již zde někdo z kolegů nastínil, spousta věcí se neřekla přímo a něco se „opomnělo“ ve smyslu Donutilovi hlášky: „Na krokodýli jsi se neptal…“ Takže vězte, že hlavními abonenty brněnského „Hauptbanhófu“ nejsou však Brňáci, ale zbytek jižní Moravy… Takže, také jak již zde bylo řečeno, koho by v Brně na zaintersovaných místech zajímali problémy 40 až 60 tisíc řupoňů s živobytím, doktory, školní docházkou… Hušuj holoto do rigólu, přeci se na tebe nebudu ohlížet při… Číst vice »
Však to malé nádraží ve stávající poloze pro příměstskou dopravu zůstane….
bohužel nezůstane, pokud se někdy to nové postaví, jinak právě budova Prioru byla jedna z hlavních omílaných falešných nepravd, která říkala, že nelze rozšířit (zkapacitnit) nádraží, protože vedle stojí budova Prioru, kterou nechce soukromý investor prodat… a po letech nejen že prodal, ale už bude i bourat 🙂 A řeči o tom, že se vyjádřilo málo lidí v referendu – už to tady bylo x-krát popsáno, ale nikdo se neptal těch tisíců lidí, kteří denně do Brna dojíždí a tvoří hlavní část cestující z/do Brna, takže celé referendum bylo samozřejmě k ničemu a i kdyby náhodou vyšlo opačně, kmotři by… Číst vice »
prosím mínusáře o textový doprovod, děkuji
Obchodní dům PRIOR měl být první stavbou z celého souboru staveb, který podle plánů ze 70. a 80.let měly vzniknout na uvolněném místě.
Proto také z podchodu pod současným nádražím nevedou nahoru na nástupiště žádné schody, protože v době jeho dokončená již tu nádraží nemělo být.
Současné dvě boční chodby byly projektovány až dodatečně, kdy se ukázalo, že nádraží tu ještě nějakou dobu bude.
Ze stejného důvodu (byť o třicet let dříve) nebylo dokončeno autobusové nádraží u Grandu. Mělo být mnohem větší a obsadit uvolněné pozemky po skladech a kolejích.
A kdo říká, že ty plány, které popisujete, byly / jsou v pořádku s novodobým trende, aby byla VHD co nejblíže lidem a nemuseli x-krát přestupovat
… byly tady různé studie proveditelnosti a a ty nejdražší s tunely pod městem se nevyrovnají tomu, co si chlapci vymysleli v poslední, schválené studii, kde nám přes hlavní osobní nádraží bude jezdit veškerá nákladní doprava od Rakouska, to bude super, nemyslíte?
Jo, takže i vývoj k horšímu je lepší, než co je. Prima. 🙂 Do Brna tedy v budoucnu nejlépe po silnici…
To je právě ono. Vyjádřit se měli brňáci, kteří ty vlaky využívají minimálně. Ti co denně dojíždí měli s hlasováním smolíka. Upřímně, než čekat dalších 20 let na rozhodnutí, asi i ta varianta odsunutého nádraží je paradoxně lepší, než stávající stav.
V čem je lepší?
Doporučuju návštěvu zastávky Starý Lískovec. To bylo zadání s asi tak o tři řády menší složitostí….
Bohužel není. I stávající stav s rekonstruovaným kolejištěm je lepší než kosmodrom v tramtárii. Když ještě ani navíc o žádnej kosmodrom nejde a celé je to dopravně naprosto ubohé.
Ano, a křivení demokracie strašením obyvatel udělalo své.
Reálně: i navzdory tomu se odsunutá varianta dosud nikdy nerealizovala. 🙂
A navzdory tomu, že už před 20 lety byla jedinou „politicky prosazovanou“, tak i před pár lety byla „definitivně potvrzena“, byť „odsun měl být hotov do roku 2015 kvůli financování z OPD1“. 🙂
Hura! To byl nejvetsi hnus vsech hnusu..
Doteď proklínám Babišovu vládu že ten obchoďák nekoupila kvůli nádraží..
Nádraží se přece má odsunout tam, kde je dnes Brno Dolní n.
Jsem zastáncem nového odsunutého nádraží, ale netušil jsem, že se bude Tesco bourat, v tom případě mělo být nádraží zde a novou čtvrt postavit v místech, kde má být odsunuté nádraží.
O tom, že Tesco zbourají rozhodli obratem po rozhodnutí o odsunu nádraží, tedy hned když bylo jasné, že stát ty pozemky s tou strašlivou budovou kupovat nebude.
S trochu nadsázky se dá říct, že rozhodnutí o odsunu padlo v době kdy OD Prior ještě ani nebyl v případě. Mimochodem, stavba Prioru následovala právě po rozhodnutí o odsunutí nádraží, kdy soudruzi rozhodli, že pozemky pod Priorem nebudou pro nádraží potřeba.
Perličkou také je, že budova Tesca vůbec nebyla v maketě „Jižního centra“, vystaveného na podzim 2005 v (tehdy nové) Vaňkovce (kdy i Vaňkovka je ukázkou možnosti rozvoje „Jižního centra“ i bez odsunu).
A proč asi?……..
Ano, výrazně dál od centra a od nejlepšího přestupního uzlu. Prodlouží to dojíždění desítkám tisíc lidí denně. Nákladní doprava bude skřípat, nebýt podsmyku v Maloměřicích, tak byZUB byl pro náklad špuntem. Už teď se ví, že nádraží nebude kapacitně stačit pro VRT, přestože to byl jeden z důvodů odsunu.
Zkrátka, za 50+ miliard korun dostaneme mírně lepší, ale daleko odsunuté nádraží. Vyhozené peníze..
Upřímně, to, že nádraží bude o nějakých 800 metrů dál je ten nejmenší problém toho nádraží. Dodnes nemůžu odpustit těm aktivistům kolem nádraží v centru, že se díky nim stále řešilo jen to, že to bude o kousek dál, než ty zásadní problémy, který to nádraží u řeky má a bude mít.
Jste se měl angažovat.
Ono těch 800 metrů samo o sobě prostě je ten největší problém.
Možná pro lidi, co se o to moc nezajímají a zajímá je jen to, že to budou mít o 5 minut dál do práce. Ale stavbou nádraží se odblokuje celá jižní část Brna, kde vznikne nové centrum (lépe řečeno prodloužené centrum). Ale nebude to hned. Ale to už nikdo nevidí. Všichni jen „800 metrů, všechno je zničený“. Akorát to mohlo být provedeno mnohem líp, aby tam nevznikly problémy s nákladní dopravou a VRT, který bude bůhví kde a jak fungovat. Ale pro Brno je i tahle verze (pokud se postaví) mnohem lepší, než nechat nádraží tam, kde je, kde blokuje… Číst vice »
Jako bavíme se o budoucnosti, takže nikdo z nás neví jak to dopadne, můžeme jen teoretizovat, ale nevím proč by se mělo budovat nějaké nové centrum jako mezera mezi novým nádražím a starým centrem. Buď kdokoliv bude směřovat do starého (aktuálního) centra, všechny podniky, úřady, veškerá kultura co tam teď je, tak zůstane kde je, akorát to budou mít všichni od nádraží o kus dál (já sem mladej, já dojdu, ale méně mobilním lidem nezávidím).. popř. druhý scénář, staré centrum se vylidní a místní podnikatelstvo, zejména gastro, tam nepřežije.. nevím co z toho nastane, ale řekl bych že obojí je… Číst vice »
Váš komentář celou tu problematiku přesně vystihuje. O život v Brně nikdo nestojí, takže nic stavět nebudeme. Můžeme si dát do názvu rovnou dovětek Skanzen a bude klid.
Musím s Vámi nesouhlasit. Přes semestr, kdy jsou ve městě studenti, praskají restaurační zařízení v centru ve švech a jen těžko si zajdete večer na pivo, pokud nemáte předem udělanou rezervaci. Centrum se potřebuje rozšířit. Otázkou je, jakým směrem. Na západ to moc nepůjde, protože Staré Brno je od centra odříznuté Špilberkem a Petrovem. Na sever je ulice Veveří, která čeká na polidštění, tak aby se z ní stal důstojná třída. Na východě, v oblasti Cejlu, se pomalu něco děje, ale bude to ještě dlouhý proces, kterému by jistě pomohla přestavba Káznice. Na jihu, po zrušení současného hlavního nádraží vznikne… Číst vice »
Na jihu vznikla (či mohla vzniknout) fůra nových věcí i bez zrušení vlakového nádraží.
To sice ano, ale nádraží pořád tvoří obrovskou bariéru, kterou lze překonat pouze podchodem, případně pod viduktem nebo ulicí Hybešovou. Tím je celá oblast kolem Trnité stále velmi odřiznutá od centra.
Mnoho jednotlivých ukázek (nad rámec toho také bývalá Vlněna!) je ukázkou toho, že to nevadí.
No a taková Bratislavská ul. není od centra oddělena žádnou tratí, přesto v ní také není příliš mnoho obchodních/kancelářských lukrativních míst, že.
P. S. po zrušení nynějšího hl. n. to bude jak? O. K., „průpich“ rovnou z křižovatky Nové Sady (západně od zastávek) směrem k „jižnímu bulváru“.
Ale v oblasti budovy dnešního hl. n. se to stane prostupnějším jakým způsobem?
Za to fakt nemohou odpůrci přesunu. Ale hlavně že ti he na koho svést. 😉
Postavit nádraží “aby tam mohla být VRT” tak, že na hlavním směru té VRT (PRG – VIE) bude úvrať, tomu říkám impuls pro rozvoj…
Hlavní směr VRT je Ostrava – Brno – Praha. Úvraťovat se bude Praha – Brno – Vídeň. Resp. VRT se pro jeden směr musí vždy uvraťovat a to v každé posuzované variantě, včetně nádraží v centru. V té by se právě úvraťoval směr z Prahy do Ostravy.
Třeba by někdo vymyslel podzemní triangl…
Inu, já zse větev Pha-Vie za „hlavní“ v Brně nepovažuju…
Úvrať bude i u směru Praha – Bratislava.
Výrazně nejméně podstatná je pro VRT spojnice VIE – OSR…
Ale to není větev VIE – OSR,ale VIE – WAW, osobo. VRT se nestaví pro czechianský rybníček.
Jo, vlak do Varšavy. To je ten use case, na kterej to dimenzujem…
VIE – VAW je na českém území v úseku Břeclav – Přerov již vyřešeno.
Perličkou je, že nadále každý druhý vlak v této relaci má nadále jezdit po t-330 https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb viz Ex4.
Holt když se na asijské vesnici šoupne nádraží o 800 m dál, tak je najednou za devatero poli, černým lesem a řekou plnou krokodýlů..
Díky nim? Se trošku pletete ne? Vedení města dokonce tvrdilo, že snížení počtu nástupišt rovná se zvýšení kapacity.
Těch 800 je pěkný opruz, který byl prakticky vyzkoušen při výluce hlavního před cca 5 lety.
A to se tam tehdy chodilo převážně pěšky, což už nemusí…
A pomůžete si tou 12kou co 5 minut stojí na křižovatce Koliště X Křenová a pak docházet přes celou Zvonařku? Ne
Brno je už dost velké aby mělo více přestupních uzlů různě po městě. Jestli se Vám stýská po všech přestupech na návsi, tak se zkuste přestěhovat.
V situaci, kdy většina dálkových vlaků bude zastavovat v Brně jen 1x, tak od nich/k nim se bude jezdit jen na/z hl. n.
Ano, nejlepší přestupní uzel, který je už dlouhé roky beznadějně přetížený, a který není kam prostorově rozšířit.
Jak, není? 4 glajze pod zem, 4 nad zem. Hotovo. Šaliny vyřešený. A rychlovlaky budou stejně stavět za hřbitovem…
Což je dopravní blbost.
Neměl vlečku. Tak nebylo proč zakleknout.
Tam by se snad bylo dalo překládat i ze sousední koleje…