V části Německa nejezdily nákladní vlaky, neměly dostatek elektřiny

Lokomotivy Siemens Vectron v barvách DB Cargo. Foto: SiemensLokomotivy Siemens Vectron v barvách DB Cargo. Foto: Siemens

Omezení se týká několika regionů, stopka postihla i české dopravce.

Zpět na článek
196 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip Jirsák
Ryk Mat

Já si dovolím p. Sůru trochu upřesnit. DB Netze (DB sítě – plurál) je pouze webový rozcestník na čtyři společnosti, které správu německé železniční sítě mají na starosti. V tomto případě se jedná o následek nařízení Spolkového síťového úřadu (Bundesnetzagentur), obdoby české ČEPS ze dne 8. března t. r., které zařadilo mezinárodní nákladní vlaky mezi odvětví omezovaná při nedostatku energie v síti. Toto nařízení je pro DB Energie právně závazné a DB Netz tedy v případě vydání opatření vlaky bezpečně a na vhodných místech odstaví. Osobních a vnitrostátních nákladních vlaků se nařízení netýká. Je to tedy změna systémová a bude… Číst vice »

SYN

Interesantní… nevíte prosím zda je „mezinárodní“ definována jako „překračující hranice“ nebo jako „provozovaná cizozemci“? Protože zejména pokud platí B, mělo by se zavčas příjmout reciproční opatření… třeba nebude nikdy potřeba ale pokud ano, chce to mít včas podchyceno zákonně…

Marcel P

Neměli dostatek elektřiny od distributora sítě , anebo neměli dostatek nasmlouvané elektřiny….?

tarten

To je právě ta otázka. A jsou i jiné možnosti jako třeba porucha na straně distributoda nebo DB. Dal snad o tom někdo nějaké seriózní vyjádření?

Josef Zeman

Grýndýl v akci! Bravo, molodci!

Georg

nema to s timto vypadkem nic spolecneho.

tarten

Dá se to nějak ověřit?

opravdovyzdenek

No.. to utlumení by si měli nyní asi hodně rychle rozmyslet.

AdamK

Ekooszołomów którzy byli za zamykaniem elektrowni jądrowych i węglowych zaprząc do kieratów i niech produkują energię (https://youtu.be/TuynW5aFK0U?t=68)…

Romanero

Tak hlavně, že můžou být pyšní, že Angela byla neúplatná..

Michal Štěpán

Jestlipak jste zaregistrovali, že dnes padlo historické rozhodnutí. Byl de facto zaveden Petrorubl. Státy EU, Kanada a USA si již nebudou moci V Rusku nakupovat ruskou ropu a zemní plyn za dolary. A k čemu to povede? K energetické krizi, protože USA zejména Německu zakáže tyto Petrorubly nakupovat. Prostě budou muset nakupovat v USA nebo Saudské Arábii, ale to bude zejména v případě plynu drahé a nedostatečně kapacitní. Takže to, co jsme viděli dnes ráno na německé železnici (i když příčina není úplně jasná) mohlo být jen slabým odvarem toho, co teprve přijde. V Německu je plyn hnací sílou ekonomiky.… Číst vice »

TheBearspook

A kdy bude ten rubl zlatej?

tarten

Až Rusům prodaj zpátky Aljašku.

kakov

neprodaj 😉 jak prohlásil jeden ruský poslanec, po válce USA rádi Aljašku vrátí

tarten

Po jaké válce? 😀 😀

K.S.

O bože a já že jsme vás už je od toho pokoj… Víte zrovna ve výrobě elektřiny je náhrada plynu lusknutím prstu. Bude to špinavé, ale vzhledem k tomu že spekulanti už odešli z trhu emisenek, tak se to dá zvládnout. Elektrárny stojí a je v zásadě jedno jestli v nich topíte měsíc, nebo deset, stačí mít přísun uhlí, biomasy, nebo na co jedou. Přijde mi že třeba Göding jsem v takovémto provozu neviděl minimálně deset let, byť je to celkem malá elektrárna. Jsou tu v okolí Německa další země které nejsou tak fanatické jako Němci a zajistit výkkon tam… Číst vice »

K.S.

Za rozbitou první větu se omlouvám, několikrát jsem to editoval.

V.1 O bože, a já že jsme vás už odsud vyhnali
V.2 O bože a já že už je od toho pokoj…

Georg

vitame soudruhy ze sputniku a dekujeme za pobaveni!

Michal Štěpán

Co to melete za kraviny? Píše se o tom i na německém Bildu.

Georg

radio jerevan k tomu dodava, ze to nebyl nemecky bild, ale putinovy vesjolije kartinky, ze?

tarten

A kde? Vy jste to četl?

Georg

jasne, nevime, co jsme videli, ale zavery jsou jednoznacne.
moudra ze ctvrte cenove.

Vašek

Copak, větrníky neutáhnou Vectrona?

opravdovyzdenek

A já myslím, že jo, ale jak kdy.

tarten

Kolik větrníků je potřeba aby utáhly jeden větrák? 😀

Vašek

Nemám tušák.

Georg

ano, a zrovna v jedne konkretni oblasti.
kazdy vetrnik je totiz napojeny na konkretni kousek troleje, to se tak v nemecku dela.

tarten

V jedné konkrétní oblasti zahrnující 2/3 Německa?

IGCT

Odpojit Německo od evropské jednotné energetické soustavy, až odstaví jaderné a tepelné elektrárny, ať nám „soudruzi z NDR“ ukážou, kde udělali chybu.

Pak uvidíme Green deal v praxi.

Georg

co to melete? co ma porucha draznich rozvodu spolecneho s energiewende?

tarten

Kde jste vzal informaci o poruše drážního rozvodu?

K.S.

Pánové, na Aktuálně je mapa postižené oblasti (zpravy. aktualne. cz/ekonomika/doprava/v-casti-nemecka-nejezdi-kvuli-nedostatku-elektriny-nakladni/r~cece9328aa9011ecbdb0ac1f6b220ee8/), tak se kryje s oblastí kterou zásobuje primární síť 110 kV/16.7 Hz, to omezení bude mít nejspíš příčinu v nějakém „nelegálním“ stavu v ní. Pravděpodobně došlo k výpadku buď některé z elektráren, nebo měníren a síť přestala plnit kritérium N-1, pokud byly nedávno odstaveny elektrárny se stroji drážní proud a nebyly za ně zřízeny náhrady, pak Energiewende k situaci mohla přispět, ale nebude její primární příčinou. Tu bude třeba hledat buď v poruše a nešťastné shodě náhod, podobně jako u mnoha jiných velkých narušení zásobování v minulosti, nebo v záměrném… Číst vice »

robert čermín

16,7Hz

K.S.

Vždyť tam je 16.7 Hz, ale jestli jde o tu tečku, tak je to zajímavé, protože když je input type number tak to dělá čárky na numerice, když text tak tečky a v jiných programech mi numerika píše normálně čárky. Celkem zvláštní chování. Jsem si toho všiml až teď.

Aleš

Na mobilu nebo noťasu?

K.S.

Ále, laptop s ne úplně obvyklou konfigurací SW a trochu zvláštním HW řešením klávesnice.

tarten

To přeci není nic překvapivého, že různé jazyky mají různý pravopis, a týká se to i číslovek. Nicméně ani uvedené 16,7Hz není podle momentální verze českého pravopisu, protože zjevně nemělo jít o přídavné jméno.

Asd

Green deal v přímém přenosu. Snad se jim v těch jejich „zelených“ makovicích rozsvítí. Čím dříve tím lépe.

Tomáš679.2

mělo li by to zajít ještě dále a nebude štáva budou si moci majitelé elektromobilů strčit zástrčku leda tak do nosu 🙂

Vašek

Anebo do ………..

Georg

vy mate elektromobil. ktery se napaji patnacti kilovolty?

tarten

Jako profesor orfanik. Ten by ale nabídl podstatně aktivnější řešení této krize:
„Karbonizujte koksohydráty … karmujte nukleáry … akcelerujte moderáty … ohřejte mi párek!“
https://www.youtube.com/watch?v=8HE44y2fPnM

Oce

Pár takových výpadků a třeba se z toho zeleného snu probudí.

Josef

Neprobudí. Maj na to aby si koupili tu hnusnou neekoligickou elektřinu třeba od nás a dál si snít ten svůj sen a spolu s Rakouskem se vymezovat vůči třeba našim zdrojům.

Jirka

Ono to podle zdrojů vypadá, že asi nebyl problém v nedostatku zdrojů, ale něco se stalo v distribuční soustavě. Co se tká zdrojů, tak to bylo standardní ráno.

Takže žádný problém s Green Dealem ani jaderkama se nekoná.

Jiří Kocurek

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/20.03.2022/23.03.2022/today/

Nebylo to standardní ráno, ono totiž přestalo foukat. Větrné elektrárny s instalovaným výkonem více než 60 GW dodávaly méně než 1 GW energie.

Výpadek distribuční soustavy by něco takového nezpůsobil. Výpadek přenosové soustavy by se projevil náhlým a nikoliv setrvalým poklesem.

Jirka

Ano, nefoukalo, ale to se muselo vědět dopředu a jsou tu zdroje, co to umí nahradit, právě ten plyn nebo PVE. Sám vidíte, že ta křivka spotřeby se vždycky nekryje s výrobou a občas jsou deficitní. Pak tu mají propojení z Polska, Norska a podobně. Navíc ta soustava je spojená vlastně v rámci celé Evropy. Já se díval na Agoru i Electricitymap, ale nevidím tam nic, co by mohlo zdůvodnit to, proč se omezila spotřeba u vlaků.

Jinak Němci ještě nemají agregaci kapacity? To mají jen Francouzi?

Jiří Kocurek

Často se stává, že se předpověď počasí trefí docela blízko, ale přitom přecijen vedle. Také může přijít stav mysli, kdy se přání stane otcem myšlenky. V oboru, kde jsou lidé s jiným názorem vylučováni, nic překvapivého.

Sám tam vidím, že PVE dodávaly především večer (až 5,5 GW) a ráno už jen 2,1 GW, ale už nevím, jestli zbylo na víc.
Propojení do Polska je z hlediska snižování CO2 v Německu taková hezká šaráda. Do Norska mají NordLink s kapacitou 1,4 GW, což při domácí spotřebě 52 až 77 GW moc nepomůže.

robert čermín

to je parádní graf.jsou i celoevropské?

Roman Čadek

Dnů kdy nefouká a je zataženo je spousta, to není žádná výjimečná situace. Vyvozovat dnešní problém DB Netz s napájením s odstavenými elektrárnami je čirá spekulace, leda že by taková příčina byla DB Netz potvrzena.

Georg

a to asi nebyla, v nemeckych mediich jsem zadnou zpravu o tomto vypadku nenasel.

Petr

Protože oni aktivisti nepřiznají, že dělají chybu

Georg

db netze jsou aktivisti?

Y.K.

Výpadek přenosové soustavy může i trvat. Stačí kombinace výluky třeba s vyhořením / poruchou nějakého trafa nebo spínací stanice a v tu ránu může být nějaká dost velká oblast na zlomku dostupného výkonu.

Foukat přestává co chvíli, to není nic neobvyklého.

Miroslav

Do 9:00 hod čekají, až dostatečně vyleze Slunce. Pak teprve jezdí. Je to tak?

tarten

Kdoví, také mohli čekat, až pomine ranní dopravní špička v osobce.

Tom

Hej němec počkej až vyleze slunko nebo zafouka vítr 😄😄

Pája

Nebo nabaštit se fazolí, otočit se k větrníkům zády a …….:-D

tarten

K tomu stačí použít krávy. Ale pozor, tím se produkuje hodně metanu, vůdči němuž jsou účinky CO2 velmi malé.

PetrN

Jojo, nazorna ukazka toho, ze odklon od jadra a tupe bazirovani na tzn „obnovitelnych zdrojich“, je v tomto formatu cesta do pekel. Odklon od uhli ok, ale jadro je bezpecny a relativne ekologicky zpusob, jak jej nahradit, ovsem Nemecka jajinkovska fobie povede akorat k vysokym cenam energie a vseho s tim spojeneho a v horsim prioade i k nedostatku a k takovymto vypadkum. Bohuzel na tuto Nemeckou demenci nedoplati jen oni, ale samozrejme cela Evropa…

Miroslav Zikmund

Vysvětlete to Gretajugend a Greenhornům …

Tomáš679.2

Greenhornům? Proč právě těm?
https://www.youtube.com/watch?v=Fvoaxyg2bY8

K.S.

Třeba jen nerad české country.
A popravdě zrovna to není nejlepší skladba. Tahle je lepší, ale je od někoho jiného: watch?v=dkxeF66hmDA

Georg

tak jste se vyblil-asi jste to potreboval.
a neco k tematu by nebylo?

SYN

Anebo pak vyplave tvrzení/konstatování že od ruského plynu se absolutně nelze odvázat… na ja, když se holt místo jádra a uhlí vše „čistě“ plynofikovalo, zejéna právě záskokové zdroje pro okamžiky kdy OZE nedávají dostatek… ono by to vycházelo, nebýt soudruha Putina že. Někteří z nich i podle domácí šuškandy byly mohutně „odměňovaní“ ruskými firmami v roli managerů/konzultantů atd. za to že pomáhali tuto závislost budovat (zejména herr Schroeder). A teď budou ještě brečet že takovou obrovskou investici (zejména NS2, který už se budoval plně při vědomí násilného převzetí Krymu) přece NEMŮŽOU nechat přijít vniveč… No genossen, bude si to chtít… Číst vice »

GeenDull

OZE měly zůstat jen pro napájení kalkulaček, ukazuje se v celé nahotě

Jiří Kocurek

Fotovoltaika a pohon klimatizace jdou spolu docela dobře: Když je dostatek solární energie, tak je klimatizace potřeba.

Zlámalík

Ale už ne FVE a vytápění. Resp. to jde, ale skrz tepelný čerpadlo a odřený uši.

tarten

Tepelné čerpadlo je problém, škodí přírodě, která je nad ním. Zřejmě brzdí nějaké procesy v půdě.

jana.novakova

Pane tartene, mohl byste svůj komentář prosím odzdrojovat? Odhaduji, že reagujete na specifický typ TČ, ráda se ale dozvím něco více. Děkuji

Georg

pan tarten je poctivy ctenar novinek, fake news webu a jeste takovych tech kravin, co si duchodci posilaji emaily. no a tam to psali.

Jaroslav.Crha

oze měli napájet čerpadla pro čerpání vody do přečerpávacích elektráren. Tím by se krásně energie akumulovala na dobu vyšší spotřeby.

K.S.

A vy máte analýzu příčiny výpadku napájení drážní sítě v SRN? Vzhledem k tomu že její výkon je jenom kolem 3GW a síť 50Hz se nezhroutila a OZE, krom vody, se napojují exkluzivně na 50Hz, tak by musely nastat problémy i na ní. Jenže to se podle všeho nestalo. Takže pokud záměrně nebylo odstřeleno operátorem sítě 50Hz napájení sítě 16.7Hz, tak došlo k nějaké poruše, nebo říkejme raději události, která vyústila v zakázaný stav a následné lavinovité šíření. Vzhledem k zákazu elektrické nákladní dopravy muselo dojít k masivnímu poklesu dostupného výkonu v síti. Alternativně se možná sesypala primární síť 110kV… Číst vice »

Mengo

Vodni elektrarny v Nemecku nepotrebuji. Norsko jim posila z prehrad proud. Pravicova vlada to hezky ujednala a ted kvuli extremnim cenam proudu vlada nova plati urcite kompenzace lidem aby zmirnila nasledky navyseni cen. Radeji by mela kabel prekopnout a smlouvu zrusit. Neuveritelne co lze na vlastnim narodu udelat.

Jenda

S tou norskou energií to zase tak slavný není, kvůli ztrátám z přenosové soustavy. Do Norska to přeci jen nějaká vzdálenost je. Ale kdyby někdo vynalezl supravodič, tak nás Norsko může zásobit jedna radost.

Vojtech

To už udělali Číňani. Přenos 1,2-1,5 MV stejnosměrné na několik tisíc km daleko kolega o tom vydal i knížku

Bram

Už aby Němci s utlumováním jaderných a tepelných elektráren přestali. Ovšem i kdyby utlumování stopli ihned, tak (minimálně) desetiletý propad s výukou personálu budou dávat dohromady velice obtížně. Protože když se nějaký obor utlumuje, tak se zároveň považuje i za neperspektivní a obvykle tak trpí nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a navíc stoupá jejich věkový průměr.

Georg

ano, sovetsti vedci dokazali, ze elektrina jaderneho puvodu je setrnejsi k distribucni siti a podobne vypadky by pak nenastavaly.

tarten

Ovšem že je. Nedělá ty každodenní výkyvy, na to nepotřebujete shánět sovětské vědce.

Georg

tak znovu a po lopate: jak souvisi obnovitelna energetika s timto vypadkem?

Milan

chachachacha………………..

JackBrno

A to ještě nevypli všechny jaderky 🙂

Míla

Těch pár GW v podstatě nehraje roli, ten výkon nahradily větrné elektrárny postavené za 7 let.

tarten

Problém je právě v tom, že nenahradily.

tarten

Ještě dodejte, že je postavili a provozují za nezanedbatelných ekologických škod.

Petr

Až na to, že si pletete instalovaný výkon a výkon reálně dodávaný do přenosové soustavy. Mezi jedním a druhým je propastný rozdíl.

Tom

Asi došel plyn:)

Y.K.

Jste si jisti, že to je nedostatkem energie na trhu a není to nějakým problémem v distribuční soustavě DB Netze Energy?

Miroslav Zikmund

Rozvodná síť nerozlišuje mezi osobní a nákladní dopravou ….

Vzpomeňte na 23. června 2005 – 14:16 – kompletní blackout ve Švýcarsku na železnici v důsledku zkratu na přenosovém vedení z elektráren na Gotthardské trati.

Paralelní přenosové vedení bylo mimo provoz v důsledku plánované údržby.

Provoz se podařilo plně obnovit až následující den v cca 4.00.

Y.K.

To nerozlišuje. Ale správci infrastruktury mají tendenci zastavit náklady (asi u nich zpoždění není tolik bolestivé, zdánlivě). Zase někteří zde v diskusi, zdá se, nerozlišují nedostatek výrobních kapacit a nedostatek přenosových kapacit. Zatím není zjevné kde je chyba, ale nezdá se, že by v Německu nestíhala výroba (či dovoz) energie.

Jaroslav.Crha

Trošku popřemýšlej, kolik váží nákladní vlak a kolik osobní a pak se zamysli nad energií, která je potřeba k rozpohybování vlaku do chodu.

vbb

No a ty zase zapřemýšlej, jaká je měrná spotřeba nákladního vlaku, jaká osobního, zvláště zastávkového vlaku, a zjistíš, že i s přihlédnutím k hmotnostem ta spotřeba zase až tak rozdílná není.

Y.K.

Nejde jen o hmotnost. Výkon lokomotiv je kolem 6 MW a je jedno do čeho je zapřažená, pak tu máme rozdíl cestovních rychlostí, rozdíl v počtu zastavení, hybnost a rekuperaci (kdy ty vlaky energii rovněž vyrábí) a pak máme vysokorychlostní jednotky, které mají odběr vyšší než nákladní vlak (třeba ICE3 má 8 MW).

Petr Šimral

Možná by bylo rozumné, kdyby DB omezily rychlost všech vlaků na 80 km/h a mohlo to zůstat v provozu. Ale to by pro DB Netz bylo na sankcích zcela jistě dražší, než odstavit pár desítek nákladních vlaků a zaplatit sankce za zpoždění jen jim.

Leinad

Když už, tak snad ne maximální rychlost, ale maximální odebíraný proud.

tarten

Právě teď vyváží elektřinu skoro do všech okolních zemí. Od nás ale dováží a my z Polska, klasika, jsme pro Němce „prádelna“ pro polské uhelky. 😀

Zlámalík

Přece aby mohlo jezdit ICE „Ekoström“ se zeleným pruhem, to na polský proud nefunguje 🙂
Čekal jsem, že to takhle dopadne, ale že to bude tak brzo, to teda ne.

J.K.

A to zrovna svítí a fouká, to bude spíš něco v distribuci…

Pezos

Hlavně to vůbec nemusí být ve veřejné síti, stačí souběh poruch/odstávek trakčních měníren.

Malé stydlivé prasátko

Svítí, ale nefouká. Zrovna nabíhající výroba z FVE v průběhu dne je asi to jediné, co teď Německo dokáže trochu rozpohybovat.

Petr

Obnovili to v 9:00, což je čas kdy začíná svítit. Předtím nesvítilo.

Jakub

Bylo to ráno a osobka jezdila.

špion

Naložime to na kamiony a bude problém s ekologií vyřešen jako u nás .

Frantisek

Na elektrokamiony, aby zbylo energie ještě méně. No ale tak když jsme si navykli plýtvat – od denního svícení, přetápění, opakovaného ohřevu již jednou ohřátého atd., co naplat, to žádný přechod mezi zdroji nevyřeší. I proto se ostatně stále válčí…

Jiří Kocurek

Jasně, před vynálezem elektřiny a autobmobilismu se přece neválčilo. Takový Napoleon, nebo Římané…

Pája

To byly mírové mise 😀

tarten

Římané přinášeli okolním národům mír. „Pax Romana“, jestli vám to něco náhodou nepřípomíná. 😉

Pája

Že by speciální operaci? Nebo kontrarevoluci a bratrskou pomoc?

Stan

Ha, ha, ha.
To mne napadlo jako první…

Roman Čadek

Z čeho vyplývá souvislost nedostatku energie v drážní síti s odstavováním elektráren? Dle veřejných zdrojů nejsou výrobní energetické kapacity ani zdaleka využity na maximum. https://app.electricitymap.org/zone/DE

Pražec

Nečekal bych, že DB Netze bude kupovat energie přímo na spotovém trhu.

Jaroslav.Crha

Romane rozpohybovat nákladní vlak stojí strašně moc energie.

Y.K.

A když zpomaluje, tak zase strašně moc energie vyrobí.

Karel JIRÁSEK

Ne tak docela. Jednak se rekuperační brzdou nedá zastavit, těžší vlaky se stejně musí brzdit vzduchem. A na mírném sklonu se vlak musí do stoupání rozjet silou, při brzdění se o to mnohdy postarají jízdní odpory.

Y.K.

Tak jistě, já neříkám, že 100 % pohybové energie dokáží přeměnit na elektřinu, to by bylo perpetuum mobile, jen že s vlak velkou hmotou jí nejen hodně spotřebuje, ale i hodně vyrobí.

Jinak si nemyslím, že by moderní lokomotivy na střídavé soustavě kdy potřebovaly brzdit do odporů. Tam se odběr najde vždy.

Leinad

Vyladit motorgenerátor tak, aby zpomaloval a zastavil se na nulových otáčkách (žádná „minimální rychlost“ či naopak roztočení opačným směrem) samozřejmě je možné, i když jsou důvody proč to dnes výrobci drážních vozidel nechtějí využít.
A ve vyšších rychlostech jde jen o to, jak moc je potřeba zpomalit (jakou mít brzdnou dráhu)

Tomáš679.2

Historie se jen a pouze opakuje. Už jednou tady bylo, že Německo chtělo skončit s uhlím a tak přestavělo lokomotivy na mazut aby přišla krize a oni byli nuceni opět začít používat ještě nepřestavěné lokomotivy. Tohle je velmi podobné.

Alexandr Mikulka

A kdy to bylo?

munro

Konec 60let. Některé mašiny dokonce zas přestavěli zpět na uhlí.

Tomáš679.2

„Teprve nedostatek polského černého uhlí v únoru 1981 ukončil zajímavou kapitolu života moderních rekonstruovaných lokomotiv řady 01.15 na kolejích DR.“

Tomáš679.2

Saalfeld! „Tíživá situace v hospodaření s ropnými produkty vdechla v roce 1980 ! znovu jiskru života do již dávno vyhaslých starých uhelných „nulajedniček“.Také bývalá drážďanská 01.2118 si v depu Saalfekld od jara 1981 přidala další desetitisíce kilometrů v rychlíkové službě. Kromě ní byly v porovozu 01.2114 a 01.2204 a poslední 01.2137, která přišla po velké opravě do výtopny Saalfeld v zimě roku 1981 už znovu na trať nevyjela a zůstala odstavená v záloze.“

Zdendik

To spíš vypadá na nějaký problém v distribuční soustavě. V době, kdy v Čebíně se po havariích traf 400/110 kV ocitli v roli spínačky 110 kV, kolísalo napětí podle polohy vlaků.

Georg

a to bylo nemecko, nebo ddr?

Václav

A nemají DB vlastní distribuční soustavu? Alespoň tedy tam kde je 16,3 Hz? Pokud mám správné informace, tak v Rakousku mají dráhy i vlastní elektrárny.

Zdendik

Mají, protože 50 Hz se nedá přefiltrovat na třetinu žádným běžným způsobem. Existuje řešení přes polovodiče, ale tady bych si tipnul na malér v nadřazené soustavě.

Bram

Ten žádný běžný způsob se jmenuje rotační měnič. Mají ho na VÚŽ. Pravda, účinnost nic moc, ale funguje.

Zdendik

Informace přesná, leč patří do historie. Existují polovodičové systémy na vyvážení fází, co přes stejnoměrnou část „vytvoří“ z 3-fázové soustavy 1-fázovou. A pak už je jedno, jestli je na vstupu 50 nebo 16,7 Hz. Výstup je vždy 16,7, nebo podle požadavku 50 Hz. Říká se tomu systém jednotné fáze. Je to hodně složité, jde o propustnost energie oběma směry, kvůli rekuperaci.

Pája

Kdysi v pravěku se ke změně kmitočtu na 16 2/3 Hz někde používaly speciální soustrojí Ward Leonard. Ale vlastní zdroj byl častější případ.

vbb

W-L určitě ne, ale synchronní kaskáda.

Jaroslav.Crha

Nevíte proč zrovna 16,6666 ?

Petr Barchánek

Protože 50:3 = 16,666667 (správně je ta frekvence 16a2/3 Hz). Na rotačním měniči stačilo mít převodovku 1 ku 3. Rotační měnič je vlastně jen třífázový elektromotor na tři vodiče po 50 Hz, následuje převodovka 1 ku 3 a pak jednofázový alternátor, který se točí přesně jednou třetinou.

Jaroslav.Crha

ty voe tak taková kravina mě nenapadla. Ale tím pádem to jde i zpět přetvořit na 50Hz. co? Takže přestavba německých lokomotiv by byla možná na naše podmínky?

vbb

Samozřejmě to jde i zpátky, ale s přestavbou lokomotiv to nemá nic společného. Tohle soustrojí sídlí v měnírnách, podobně jako u nás v těch měnírnách sídlí usměrňovače.

Pája

Kdyby jen na naše. Po 2. světové byly do tehdejšího SSSR jako válečná kořist odvezeny lokomotivy E 94 a jezdily tam po úpravách chvíli na jejich soustavě a širokém rozchodu. Blbě, ale jezdily.

vbb

Až na tu převodovku…
Šestipólový 3f synchronní motor pohání dvojpólový 1f alternátor a všecko je to v jednom „statoru“.

Pája

A taky proto, že při takovém kmitočtu šlo použít do tehdejších lokomotiv stejnosměrné motory a přitom regulaci spínáním odboček transformátoru

vbb

Stejnosměrné rozhodně ne. Šlo o 1fázové (tj. střídavé) sériové komutátorové motory. I když ve schématu vypadají podobně jako ss, tak konstrukčně se hodně odlišují. Póly mají listěné, kvůli transformčnímu napětí pracují s poměrně malým napětím (třeba 300 V), ale tudíž ohromnými proudy, nedají se šuntovat atd.

Pája

Nepřesně jsem to napsal. Ta značná konstrukční podobnost se stejnosměrnými sériovými motory znamená, jak moc by komutátor jiskřil s 50 Hz kmitočtem. Při sníženém kmitočtu už to bylo snesitelné i při dlouhodobém provozu.

Zdendik

To s tou převodovkou je snad vtip, ne? Nehledě na další ztráty, tak by to tvořílo další zdroj poruch. Pokud by se už měl sestavit 3F motorgenerátor 50/16,7 Hz, tak při pevném spojení hřídelí musí mít primární motor trojnásobek počtu pólů proti generátoru na výstupu. Úcinnost tohoto soustrojí bude ale špatná, možná až 30% ztrát.

Zdendik

Protože původní zdroje trakční elektřiny byly hydrogenerátory s nižšími otáčkami. Hlavní důvod byl ale v tom, že trakčáky byly komutátorové seriové elektromotory se stejnou momentovou křivkou jako stejnosměrné seriové. Aby se snížilo jiskření na komutátoru, zavedla se frekvence 16,2/3Hz. Regulace nebyla odporová, ale bezzrtátová přepínáním odboček trakčního transformátoru.

Miroslav Zikmund

16,7 Hz, vlastní ELNY mají i SBB, zejména vodní.
Přenosová soustava ve vlastníctví vlastníka železniční infra není nic neobvyklého.
Trať Olomouc – Prostějov je napájena 3 kV = z trakční měnírny Grygov.

Jan Macharáček

No jo, spoléhat se na Rusko, dopadají skoro jako my v 68.roce,no skoro, když se s.Bilak a spol.taky spoléhali. Ale vyšlo jím to. Memento Mori.

Lumír Práskal

Tak chápu, že se snažíte jet na mainstreamový vlně, ale ten váš blábol s tím souvisí jak? Němci berou elektřinu z Ruska?

Leinad

Ano, Němci mají plynové elektrárny spotřebovávající plyn z Ruska.

tarten

A co myslíte, že Němci s ruským plynem dělají? Dávají ho do pouťových balónků? Tím ovšem nerozporuji obtížnou srozumitelnost předchozího příspěvku.

Lumír Práskal

A on ten plyn rusové zavřeli? Je ho nějak málo?

Miroslav Zikmund

Uzavření plynu požaduje jistý pan Z., čímž se hodlá připravit o tranzitní poplatky …

vbb

Myslíte, že mu jistý pan P. teďka ty tranzitní poplatky platí?

tarten

Řek bych, že pánové Z. a P. budou mít teď asi trochu problém si sednout v klidu k pivu a dohodnout slušnou cenu.

kakov

Ty lopatky se platí tak, že si tranzitní země vezme část přepravovaného plynu, ne tak, že by se jim posílali penize

LiP

Při pohledu na poměry v energetice nevidím problém se saldem výroby a spotřeby. Tipuju to na lokálnější problém na síti 15 kV nebo v blízké přenosové soustavě.
Situace není nijak odlišná od běžného stavu posledních týdnů.

Jaroslav.Crha

Kdyby byla lokalní chyba tak by to zastavilo i osobní dopravu.

Y.K.

Nikoliv, měli jsme to i u nás, když tornádo u Břeclavi sundalo vedení VVN, což oslabilo distribuční soustavu v místě a omezovaly se také jen nákladní vlaky (a osobním se nařizoval omezovat max výkon).

Georg

jak vy to delate-co prispevek, to uplne mimo…

Pavel

Soudruzi z NDR udělali chybu

Ondros

Proces zavírání jaderek prý nejde v SRN zvrátit… Aspoň v Belgii dostali rozum.

Václav

U jedné z těch elektráren už to opravdu nejde, ta bude na odpis. Ale u těch posledních by to ještě šlo, jenom by to stálo hodně peněz.

Kubrt

Bylo by možné nějak specifikovat? Děkuji.

SaulGoodman

Paní Drábová v rozhovoru říkala, že ty, které ještě běží, není problém provozovat dál, ty které byly odstavené na konci minulého roku, by neměl být problém s určitými náklady spustit, ale ty odstavené dříve jsou prý už ze hry.

Pezos

Z technického pohledu asi nebude větší problém.

Ale předpokládám, že nemají zajištěnou dodávku paliva (proč taky, když se měli vypínat). Taky bude problém s papíry (revize, bezpečnostní certifikace atd), kde se všude počítalo s provozem do konce 2022 a tomu byly uzpůsobeny investice (nebo spíš neinvestice).

Ne, že by to nešlo, ale nebude to lusknutím prstu a taky to bude něco (hodně) stát.

původní Jakub P

Přesně tak. Je dost možný, že by to stálo víc, než vyřešit problémy s akumulací a přenosem z OZE, což je do budoucna daleko perspektivnější cesta. Navíc tím získaj spoustu zkušeností a patentů, který jim my budem časem draze platit, protože jsme byli líní se do toho včas pustit taky. (Neplatí naštěstí kompletně, i v ČR jsou šikovný výzkumný týmy a firmy, který na potřebných řešeních makaj, jen ta podpora od státu je o dost slabší).

noerf

Ono pokud řídíte výrobu dle potřeb uživatelů tak vcelku nepotřebujete akumulaci elektrické energie, zejména pokud máte zdroje, které dodají elektřinu do deseti minut od žádosti, reálně za tři minuty od spuštění. Pokud výrobu elektřiny neřídíte v čase máte, musíte ji akumulovat což je drahé a máte i nějaké ztráty. A jestliže nahrazuje ředitelné zdroje, zdroji, které neřídíte a navíc jsou reálně dražší, tak je to technická nevzdělanost. A co se týče ochrany přírody, je otázka jestli je šetrnější těžit a pálit uhlí, jehož emise snižujeme, či těžit křemík a lithium, které se získává za pomoci chemických látek, které jsou pro… Číst vice »

původní Jakub P

No a jádro je zdroj, kterej je možno řídit tak, že naběhne do deseti minut od žádosti? Sorry, to na Šípkovou Růženku nemá. V praxi je jádro zdroj, kterej potřebuje akumulaci a/nebo zálohování rychlými a dobře regulovatelnými zdroji stejně jako OZE. Jen narozdíl od OZE, kde je to kvůli velké kolísavosti, je to u jádra naopak kvůli jeho těžkopádnosti. (A ekonomické neregulovatelnosti – technicky sice jaderku nějak řídit můžete (pokud není havárie, třeba banální na nejaderné části), ale každá hodina, kdy nejede naplno nebo nejede vůbec, vám elektřinu z ní silně prodražuje vzhledem k tomu, jaké to celé má fixní… Číst vice »

Pavel

Když je OZE dle Vás tak levné, proč si na něj všichni v ceně EE připlácíme?

Josef Trögl

Připlácíme si především na starší zdroje, ještě drahé, a pak také na hamižnost tehdejších poslanců a jejich kmotrů.

původní Jakub P

To tipuju relativne brzy skonci a naopak si budeme o to vic priplacet za novy Dukovany.

Jaroslav.Crha

Jaderku hlavně rozjedete kdykoliv chcete a nezáleží na počasí a dodá vám fakt obrovské množství energie. To u solárů pod mrkaem či větrníku za bezvětří neuděláte nic. V tom je ta potíž.

původní Jakub P

To nerozporuju, naopak píšu totéž. Problém je v tom, že mít jen tak odstavenou jaderku připravenou co nejrychleji najet v případě potřeby (třeba kvůli výpadku jiné provozní jaderky) je nesmyslně drahá sranda… Proto potřebuje jaderka doplnit buď akumulací (aby mohla jet pokud možno pořád naplno s tím, že mimo špičku se bude část vyrobený elektřiny akumulovat a ve špičce nebo nutnosti jaderku odstavit to doplní výkon tý jaderky, která sama o sobě špičku nepokryje), nebo „špičkovými“ zdroji, které se snadno regulujou, maj nízký náklady na stavbu a holt vysoký na palivo (což špičkový ceny energie pokrejou) nejčastěji plynem… Jasně, v… Číst vice »

vbb

Jaderku rozjedete kdy chcete, ale pokud má propadlé papíry, tak bohužel…
Nikdo si nedovolí půl roku odstavenou elektrárnu, kde možná už i začala nějaká demontáž, zprovoznit ze dne na den. Mimo jiné, její obsluha určitě nesedí doma za dveřma a nečeká, až jí pošťák donese telegram „Čekáme vás zítra ráno v 6.00, oběd s sebou, kantýna ještě nefunguje.“

noerf

Jaderné elektrárny jdou z technických důvodů nepřetržitě vyjma odstávek. Pro vyrovnání špičkových výkonů jsou vodní či plynové elektrárny.
Větrné a fotovoltaické elektrárny jsou bez dotací v ČR nepouzitelne

původní Jakub P

Tedy jak píšu, stavět síť jenom na jaderkách nejde, je potřeba je doplnit akumulací a/nebo dostatkem špičkových a záložních zdrojů.

S větrem je to v ČR horší, fotovoltaika by se při dnešních cenách už mohla v ČR uživit i bez dotací, chtělo by to ovšem odstranit barikády v podobě hory zbytečných papírů a povolení a nesmyslných omezení typu, že aby činžák mohl instalovat panely na střechu a využívat je, musely by se všechny byty sloučit do jednoho odběrnýho místa a podobně.

Jiří Kocurek

Obávám se, že řešení problémů s akumulací bude dražší než postavit jadernou elektrárnu srovnatelné výrobní kapacity III+ generace. Ono totiž to řešení spoléha na Godota: Že přijde. Totiž ne Godot, ale jakási budoucí technologie.
Slibným se ukazuje hliník. Má to ale jednu nevýhodu: Je to dražší než uhelná elektrárna a emise CO2 při výrobě hliníku jsou vyšší, než kdyby se ten grafit v kotli pálil přímo. Samotná oxidace hliníku zpátky na Al2O3 již CO2 neprodukuje.

Josef22

Já to Německu přeju. Doufám, že jim to zkolabuje někdy totálně a hezky všechno, nejen železnice. Aby si konečně uvědomili, že ta elektrika se v síti sama od sebe „neobjeví“. Když si samy podkopávají nohy, tak ať třeba chodí pěšky, a svítit si můžou v noci třeba baterkou 🙂

Roman

Když to Německu přejete…..A víte vůbec, kde se obchoduje s elektřinou pro Německo a kdo vše tam nakupuje a pro koho?

mgr.pavel

A s distribucí? Nevím jak nyní (problém spíš na severu Německa), ale obecně bývá problém dostat vyrobenou elektřinu z „foukavého severu“ na „energii spotřebovávající jih“ Německa.

Pezos

To je tak, když si stavbu přenosových vedení doma blokují a Poláci s Čechy mají jejich vyčůranosti už dost a na hranicích si postavili PST.

Jiří Kocurek

Všiměte si té křivky s CO2: Dostihli uhelné Polsko.

Jaroslav.Crha

A ty nevidíš ten graf wind? Tak jsi slepý.

Roman Čadek

Jistě máte na mysli „elektriku v drážní síti“, ve které je teď zjevně problém.

bindera

V 9 začne foukat ?

Radek

Skončí špička.

Fanda Šmanda

nene, prý má začít svítit sluníčko 🌞

Petr Šimral

V 7:00 slunko 4,61 % celkové výroby, vítr 17,12 %, uhlí 36,4 %, plyn 13,23%, jádro 6,11 %.

Lektor

A zbylých 23%?

abc123

křečci v kolotočích, případně brambory.

Bram

Vodní elektrárny mají v Německu snad už odstaveny úplně?!?

Jiří Kocurek

Agorameter: Průtočné dodávají cca 1,5 GW

Pavel Skládaný

Ebonitová tyč a liščí ohon.

Jaroslav.Crha

okolní státy, jako třeba ČR apod..

Chronosphere

Dovoz

roberto mattiello

Možná mi to nejde spočítat správně, ale kolik procent je celek? 77%?

Roman Čadek

Kolegové z DB Energie zřejmě přijedou odstranit závadu v jejich napájecí síti.

BND30

Asi poslechli šéfa odborů a jedou ekologicky pomalu.