lot
Autobusy Doprava ve městě

V budějovické MHD zůstane u jednoho hybridu, podnik koupí klasické autobusy

Hybridní autobus Volvo ve službách českobudějovické MHD. Pramen: DPMCB
Hybridní autobus Volvo ve službách českobudějovické MHD. Pramen: DPMCB

Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) minulý týden vzbudil mezi příznivci MHD rozruch akvizicí hybridního autobusu Volvo. Mluvčí podniku Barbora Bláhová nyní upřesnila, že zůstane pouze u jediného kusu. Podnik místo toho chystá nákup klasických naftových vozidel.

„Představenstvo společnosti posoudilo nabídku firmy Volvo a shledalo ji za ekonomicky výhodnou. Z toho důvodu byl vůz zakoupen. Samozřejmě bychom měli rádi vetší flotilu hybridních vozidel, ale dotace nám tuto technologii šetrnou k životnímu prostředí paradoxně neumožňují získat, a proto je nákup nových vozidel mimo naše investiční možnosti,“ uvedla Bláhová.

Na neexistenci dotačního titulu na hybridní autobusy, které kombinují naftový a elektrický pohon, si už loni stěžoval i Dopravní podnik hl. m. Prahy. Právě on testoval zmíněné Volvo v první polovině loňského roku jako první.

DPMCB vůz testoval v provozu loni v říjnu a nyní se rozhodl pro jeho zakoupení. Autobus najezdil při testech v krajském městě přes 4 000 kilometrů s průměrnou spotřebou 34,41 litru na 100 kilometrů. „Což představuje mimořádně příznivou spotřebu, zejména s ohledem na podmínky provozu a fakt, že se jedná o kloubový vůz,“ uvedl budějovický dopravní podnik.

Autobus kombinuje pohon naftového motoru a baterie. Baterii využívá především pro rozjezdy, při dosažení rychlosti 30 km/h přepíná na naftový motor. Baterie se dobíjí při brzdění. Výhodou hybridů je, že nepotřebují žádnou dobíjecí infrastrukturu a nemají omezený denní dojezd. Jízda je rovněž plynulejší a tišší. Nevýhodou je především vyšší cena oproti klasickým dieselům, a to až o 80 procent.

DPMCB proto chystá nákup deseti klasických velkokapacitních autobusů. První tendr vypsal loni, pro nezájem dodavatelů jej ale musel zrušit. Nyní probíhají tržní konzultace.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

Proč nevyužijí parciální trolejbusy? Síť trolejového vedení je v ČB poměrně rozsáhlá…

Jura

Velmi krásný článek. Bez čísel za cenu nákupu a servisu. Koupit si jedno vozidlo se souhlasem představenstva. A dále nebudeme nakupovat podobná vozidla neb jsou pro nás dráha.

Kuba

Cena je v minulém článku, na který je v tomto článku odkaz… 6,347 milionu korun bez DPH.

Martin V.

A co umožňují ty bájné dotace? Jenom CNG a elektřinu? Nebo jsou nějaké dotační tituly i na obyčejnou naftu? Z pouhé úspory nafty se zvýšená cena hybridu nezaplatí? Tohle by snad měla být cesta financování.

Radek

Někde na Slovensku spočítali, že by se cena hybridu úsporami nafty zaplatila tak za 40 let. Proto nejsou hybridy populární.

Kubrt

Bylo to v Žilině, kde to vyhodnocovali.

Erik

A 16 jich koupili 🤑

Radek

S dotací.

MildaIV

Přírodu je potřeba chránit. Klidně i za cenu její úplné likvidace.