Automobily Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Zprávy

V Budějovicích instalují pod vozovku čidla, budou řídit křižovatky

Pražská ulice v Č. Budějovicích bude osazena čidly. Autor: AŽD Praha
Pražská ulice v Č. Budějovicích bude osazena čidly. Autor: AŽD Praha

Město České Budějovice bude využívat nový chytrý systém, který si sám zjistí důležité informace o provozu na silnicích. Sesbíraná data budou sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k řízení křižovatek.

Data bude sbírat 114 křižovatkových detektorů, které během září umístí společnost AŽD Praha do vozovky na 23 místech. „Detektory jsou určeny pro sledování dopravy, konkrétně její intenzity, klasifikaci dopravního proudu a rychlosti vozidel. Zásadním přínosem je možnost kontinuálního sledování a vyhodnocování dopravní situace. Takto získaná data budou sloužit nejen pro dopravně inženýrské rozhodování, ale v budoucnu i pro dopravně závislé řízení, které bude pružně reagovat na aktuální dopravní situaci,“ uvedl náměstek primátora František Konečný.

Čidlo pod vozovkou měřící intenzitu provozu. Autor: AŽD Praha
Čidlo pod vozovkou měřící intenzitu provozu.
Autor: AŽD Praha

Data budou pomocí GSM/GPRS sítě přenášena do řídicí ústředny v budově městské policie. Detektory pracují na principu magnetického pole a jsou umístěny do osy jízdního pruhu v hloubce okolo 18 centimetrů. To umožňuje například i frézování horní obrusné vrstvy vozovky. Jejich životnost (včetně vlastního zdroje) je až deset let.

Jde o první instalaci tohoto systému v tuzemsku. Jinak se provoz ve městech sleduje a řídí především s pomocí kamer nebo čidel s technologií bluetooth nad silnicí. Čidla pod vozovkou ale sbírají a vyhodnocují výhradně anonymní data.

Oblasti instalace dopravních detektorů:
Oblast centrum – Pražská třída, Rudolfovská třída, Lidická třída, Husova třída, ulice Na Sadech
Oblast západ – Husova třída, ulice Levobřežní, Na Dlouhé louce, Branišovská
Oblast jih – Lidická třída, ulice Mánesova a Novohradská
Oblast východ – Rudolfovská třída, ulice Nádražní, Zanádražní, Dobrovodská, Mánesova
Oblast severovýchod – Pražská třída, ulice Okružní, Zanádražní, Nádražní, Strakonická
Oblast severozápad – ulice Levobřežní a Strakonická

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobrý den,

    dodávku včetně zprovoznění zajišťuje firma ACP AuComp CZ, s.r.o. což je v článku opomenuto. AŽD Praha zajišťuje montáž. Celý systém je od firmy Sensys network na jejichž stránkách je možno si celý systém prohlédnout. Jedná se o systém, který řídí dopravu ve městech v Evropě a USA.

  • Zajimava je ta zminka, ze to cidlo pouziva GSM/GPRS sítě a jeho baterka vydrzi 10 let. To je dost neuveritelne a nejsem si jist zda-li je to pravda.

    • GSM/GPRS prenos nutne musi byt nesmysl nebo system zdaleka nemuze fungovat jak by mel, nebot musi sporit baterku. Na to vidimn spis na LORA WAN ci analogicke technologie pro toto pouziti urcene.

      Osobne jest take zastance kamer, sensor v asfaltu na rinciopun IoT autonomniho zarizeni bych montaval v pripade rekonstukce cesty uz autiomaticky, at jsou cesty alespon trosku smart …

  • Indukční smyčky pro spínání zelené na semaforech jsou na křižovatkách běžně nainstalované. Dodává to např. Eltodo. Umí to asi i počítat auta, ne? Nespolehlivé je to za deště, jinak je to osvědčená technologie.

    • To byla reakce na mě? 🙂

      Výhoda kamer je:

      1) Spolehlivost i za sněhu a deště
      2) Nemusím řezat do asfaltu, když se vybije baterka nebo se něco rozbije
      3) Umím počítat auta za sebou, tzn. dynamicky vyhodnocuji ucpanost silnice a řídím tak délku intervalu (a nemusím tak dávat smyčky za sebe)
      4) Jednou kamerou zvládnu více pruhů
      5) Neřeším jedince, co na tu smyčku (senzor) ani nedojedou a zelená se nesepne (takové vídám denodenně)
      6) Umím napojit rozpoznávání SPZ a spojit s databází Policie, zda SPZ není kradená. Navíc mám fuknce rozpoznávání tvaru a barvy vozu (opět zpřesnění vyhledávání kradených vozidel atd..)

      Nevýhody: Vyšší pořizovací náklady + sem tam údržba na ometení sklíček kamer

      Proto by mě zajímalo, kolik za to Budějovice AŽD zaplatily, zda méně funkcí znamená, že zaplatím výrazně méně. Pokud je tomu tak, tak proč ne.

  • Hmm, leckde po svete na to maji kamery (smart city) u nas jedem cidla.

    To by me zajimalo, jestli to cidly vyjde levneji nebo tu mame dalsi “levnou” vec od AZD

  • O podobném systému na stejném principu se psalo už v mé oblíbené dětské knížce z počátku osmdesátých let. Dnes již křižovatky, vybavené příslušnými technologiemi, dokáží třeba samy rozpoznat blížící se vozidlo s právem přednosti v jízdě a úpravou signalizace mu umožnit hladší projetí.

  • To by snad přece mělo být ve 21. století už dávno samozřejmostí – zejména ve větších městech a na frekventovaných komunikacích …

Newsletter

Partneři


Výběr editora