Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Tramvaje Trolejbusy Zprávy

V Brně začíná oprava Zábrdovické ulice, uzavírka postihne desítky tisíc cestujících

Most, Zábrdovická ulice, Brno. Pramen: Kopemezabrno.cz
Most, Zábrdovická ulice, Brno. Pramen: Kopemezabrno.cz

Brnu dneškem začíná jedna z největších uzavírek poslední doby. Ta souvisí s chystanou opravou Zábrdovického mostu ze 40. let a rekonstrukcí zhruba půl kilometru navazující ulice. Po dobu oprav bude zavřená Zábrdovická ulice a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou. Omezení začali dělníci instalovat už v sobotu, ode dneška uzavírka platí i pro MHD. Práce potrvají 15 měsíců.

Omezení se dotkne desítek tisíc cestujících, kteří denně míří městskou dopravou na Starou Osadu. Dopravní podnik města Brna připravil objízdné trasy. „Situaci využijeme ke kompletní opravě tratě, vybudování bezbariérové zastávky u Vojenské nemocnice a rozšíření kolejí tak, aby se mohly tramvaje v ulici lépe vyhýbat,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Přestupní uzel MHD se přesunul k Dělnickému domu v Židenicích.

Vedle mostu, který má po skončení rekonstrukce sloužit jako objízdná trasa při stavbě velkého městského okruhu v úseku Tomkova náměstí, dojde o na opravu kanalizace, vodovodu, trolejového vedení, výměnu parovodu za horkovod nebo odhlučnění tramvajové trati. Součástí projektu je i obnova veřejných ploch a stavba nové lávky přes řeku pro chodce.

Zhotovitelem je sdružení firem Společnost Zábrdovická (FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, Dopravní stavby Brno, EUROVIA CS), které ve výběrovém řízení nabídlo cenu 194 milionů bez DPH.

Už dnešní ranní špička svědčila o tom, že řidiči a cestující mohou během uzavírky čekat velká zpoždění. Na objízdných trasách se tvořily dlouhé kolony, některé autobusy nabraly až třičtvrtěhodinová zpoždění.

Uzavírka, Zábrdovická ulice, Brno. Pramen: Kopemezabrno.cz
Uzavírka, Zábrdovická ulice, Brno.
Pramen: Kopemezabrno.cz

OMEZENÍ MHD

Z důvodu opravy bude od pondělí 22. října 2018 (pro noční linky již od noci z neděle na pondělí 21./22. října 2018) po dobu přibližně 15 měsíců pro veškerou dopravu uzavřen Zábrdovický most.

  • Nově bude zřízena zastávka Francouzská (pěší přístup k areálu Vojenské nemocnice a k autobusovým linkám do Líšně) – pro tramvaje v obou směrech na ulici Cejl, u křižovatky s ulicí Francouzská; pro autobus směr Husovice v zastávkovém zálivu na ulici Vranovské, směr centrum ve shodné poloze se zastávkou tramvaje.
  • Nově bude zřízena zastávka Lazaretní (pěší přístup k tramvajím od zastávky Francouzská) – v obou směrech na ulici Lazaretní, mezi ulicí Zábrdovickou a vjezdem do areálu bývalé Zbrojovky.
  • Zastávka Vojenská nemocnice bude v obou směrech obsluhována na zastávce autobusu, zastávky tramvaje budou bez obsluhy.
  • V zastávce Židenice, nádraží obslouží linky směr Lazaretní zastávku na komunikaci mimo terminál (u přístupové cesty k budově nádraží). Linka 55 při jízdě směr Líšeň obslouží zastávku na pozemní komunikaci mimo terminál (zastávky v prostoru terminálu obslouží pouze linky 78, 201 a 202).
  • V zastávce Stará osada věnujte pozornost změně obsluhy jednotlivých nástupišť.
  • Pokud jste dosud během cesty využívali přestup mezi tramvají a autobusem či trolejbusem na Staré osadě, pak po dobu výluky využívejte přestup na linku 12 v zastávce Dělnický dům.
  • Cestující z oblasti zastávek Vojenská nemocnice a Tomáškova mají také možnost využít přestup na linku 12 v zastávce Životského.
  • Přístup k areálu Vojenské nemocnice a k autobusovým linkám do Líšně bude možný také pěším přesunem mezi zastávkami Francouzská a Lazaretní (cca 350 metrů).
  • Pro cestu ze Staré osady do severní části města a do širšího centra použijte trolejbusové linky 25 a 26.
  • Pro cestu ze Židenic do centra města a zpět lze využít také vlakové linky S2 a S3, na kterých platí stejné tarifní podmínky jako na ostatních linkách v rámci IDS JMK.

Pramen DPMB

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Na teto rekonstrukci je smutne, ze je to oprava. A tedy bohuzel nezahrnuje postaveni nove casti ulice mezi Zabrdovickym mostem a ulici Jana Svobody a Vranovska, pres niz se zde pokracuje (u prevazne casti ridicu) doprava na Jugoslavskou a dale do mesta. Problem je v tom, ze zatimco ridic jedouci doprava na tuto majoritni trasu nebo i uplne doprava na Jana Svobody odjede rychle, ridici odbocujici doleva na ulici Cejl musi davat prednost protijedoucim dvema pruhum z ulice Francouzska smerem k Zabrdovickemu mostu. Cili cekaji a blokuji vsechny ridice za sebou. Diky tomu GPS kalkulovaly prujezd timto mistem s pridanim 15 minut nejmene, prakticky clovek mohl rano cekat i 45 minut. Jedina doba, kdy usek slo projet v klidu, bylo vecer a v noci pri minimalni doprave.

    A toto se delo dobe standardniho provozu, tj. bez objizdejiciho provozu z Tomkova namesti! S nim by to bylo jeste horsi.

    Reseni jsou v zasade tri:
    1) nedelat nic a Zabrdovickou ulici ucpat,
    2) zakazat odboceni doleva a prikazat smery doprava a uplne doprava – pak je ale nutno sladit casovani Vranovska – Jugoslavska, ktera by bez zelene vlny proud aut nezvladla,
    3) demolice casti nebo celeho trojuhelniku budov mezi mostem a Jana Svobody a vyrazne rozsirit silnici tak, aby mela alespon tri pruhy aut od mostu do mesta, dva pruhy tram a dva pruhy aut k mostu.

    Prosim redakci, muzete tuto vec nejak overit a pripravit dalsi clanek o zvolenem reseni tohoto problemu?

    • Zajimava myslenka. Nicmene bourat dalsi a dalsi budovy kvuli automobilové doprave neni reseni. Mesto ma nějakou kapacitu a vyřešení jedne křižovatky casto vede k problémům jinde.
      Zde například odklonenim aut z cejlu nutne zablokujete merhautovu a nasledne milady horakove.
      Reseni je omezit množství aut. Ale spis nabidkou dobre verejne dopravy nez zakazy.

      • Jan: Nesouhlasim s Vasim pohledem. Auta, ktera stoji 40 minut v kolone, jako drive na Zabrdovicke, zpusobi nasobne vice skody (uhlikovych emisi, dalsich exhalaci), nez kdyby lide jeli plynule okolo po obchvatu nebo alespon po nove vybudovanem kratkem useku plynule s kratkym cekanim. Predstava, ze lidi – volne parafrazuji – „preucite, aby nejezdili autem a tim padem jich tam bylo tak malo, aby se na tu krizovatku vesli“, jak jste mlcky predpokladal v predchozi zprave – je absurdni, lidi jezdi autem z nejakeho duvodu a – dokud jim to nezakazete nebo pro ne nepostavite tak dobrou infrastrukturu MHD, aby pro ne bylo o HODNE lepsi jet MHD, jezdit budou… Cili bud je treba zdokonalit infrastrukturu MHD nebo infrastrukturu aut, vyckavani investora na miste bohuzel je jednim z duvodu poskozovani zivotniho prostredi…

        A vracime se k puvodni otazce, jaka bude koncepce Statutarniho mesta Brna v teto veci, aby krizovatka zvladla byt objizdnou trasou Tomkova namesti?

  • Uzavírka se tedy bude krýt s 12měsíční výlukou provozu přes Brno hl. n., v rámci kterého vzroste mj. význam zastávky Brno-Židenice, od které ovšem bude obtížné se dostat směrem k centru města kvůli uzavírce Zábrdovického mostu. Bohužel.

  • Když jsem četl na ceduli, že oprava bude trvat 15 měsíců, nijak jsem tomu nevěnoval pozornost. Ale jelikož nejsem tak zkušený, přečetl jsem si názory některých lidí a téměř všem přišlo, že je ta doba moc dlouhá. Opravdu to jde zvládnout za kratší čas? Co na tom teda trvá tak dlouho? Dokázal by někdo rozepsat jednotlivé etapy?

    Jinak musím pochválit KORDIS JMK za tradičně dobrou informovanost. Cedule na tramvajové zastávce Hlavní nádraží obsahuje všechno potřebné, včetně toho, že s jízdenkou z automatu můžou použít cokoliv, co má kola, a že mezi hlavním nádražím a Židenicemi jezdí vlaky ve špičce až 7 minut.

    Koho ale pochválit nemůžu, jsou zabednění řidiči. Ví, že tahle oprava bude konat a stejně do toho svého pekáče sednou. Určitě je mezi nimi i část těch, která nikoho a nic neveze, jedou z domu do práce a zpátky, spojení relativně dobré, a přesto cítí nevyhnutelnou potřebu tím autem jet. Pak se všichni hrozně diví těm zácpám. Všichni stojí a troubí. A díky těm lenochům je zpožděná i veřejná doprava.

  • Hrozné,15 měsíců oprava mostu(2 dělníci mezi 8-14h pracují,6 se jich dívá,2hodiny přestávka na oběd),naši předkové bez mechanizace by to opravili za 3 měsíce,číňani by most zbořili a za týden by na připravených patkách stál nový(most má celkovou délku tak 40-50metrů!!!).Jsme národ, který neumí nic udělat pořádně a rychle.Jsem z Brna,autem se už ve špičce nedalo jezdit,teď to nepůjde ani MHD.Kteří zločinci uzavírají takové smlouvy a plánují a povolují takové termíny….

    • Když ono nejde jen o ten most, ale o ty práce navíc kolem toho. Jaké však bude pracovní tempo, to asi tušíme.

    • Vy jste mi tedy chytrolínek 🙂
      Naši předci by to stavěli v lepším případě úplně stejně a pracovalo by jich tam tak 200-300 lidí. Dnes to staví 6 dělníků.
      Dále tam čtu, že při rekonstrukci mostu zároveň dojde na opravu kanalizace, parovodu, vodovodu, trolejového vedení, veřejných ploch, pěší lávky, což tedy vyvolává dalších mnoho stavebních prací na sebe navazujících.
      Když je to v havarijním stavu, prskáme, ať se to opraví. Když se to opravuje prskáme, že to bude trvat dlouho. Když se to dokončí budeme prskat, že to měli udělat lépe.
      P.S. Větší sranda přijde až se zavře hlavní nádraží na 1,5 roku (od 8. prosince) a 1/3 lidí se přesune na Židenické nádraží 🙂
      Když by někteří nejezdili do práce stylem 1 člověk = 1 auto, tak by to možná fungovalo.

      • Jako kdybych to psal sám. 🙂
        Ale opravou trolejového vedení bych si nebyl tak jistý. Víme, jak trolejové vedení v Brně vypadá.

      • Chytrolín jste Vy,parovod,kanalizaci,vodovod,koleje,trolejové vedení-to všechno budou dělat další firmy s vysokým počtem zaměstnanců.Podívejte se jak rychle se staví ve světě,pracuje se i nepřetržitě.U nás od 8 do 14h.V zimě se nebude dělat skoro nic.Je úsměvné,že se najde někdo,kdo obhajuje tohle hlemýždí tempo.Vy toho v práci ani doma určitě moc neuděláte….

        • Ja to neobhajujem, ale ako človek, ktorý videl, čo znamená, keď sa v ČR niekto snaží zabezpečiť, aby sa mohlo pracovať nepretržite, sa tomu jednoducho nedivím.

        • „Skvělá myšlenka“,nestudovaly se například obory typu „genderová studia“,různé manažerské obory(všichni chtějí řídit-přitom ničemu nerozumí,ale pracovat nechce nikdo).Je to výsledek devastace školství,studují se humanitní-nepotřebné obory a považuje se za ostudu nemít VŠ.Přitom je dnešní VŠ na úrovni předlistopadové střední školy.Diplomy se „kupují“ udržením studentů bez znalostí až do ukončení studia.Dotace na studenta je pro zřizovatele škol rozhodující…

Newsletter

Partneři


Výběr editora