V Brně začalo testování elektrobusu SOR NS 12 electric
Elektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMB
Podle DPMB zatím není na trhu elektrobus, který by plně vyhovoval jejich potřebám.
Podle DPMB zatím není na trhu elektrobus, který by plně vyhovoval jejich potřebám.
Celé to vypadá tak, žše DPMB chce prachy na parciální trolejbusy, ale nějakej fond jim chce přiklepnout peníze pouze na elektrobusy. Takže oni si teď půjčí ten nejstarší elektrovergl, sepíšou výsledky do tabulek a pak to někomu , kdo rozdává prachy, omlátí o hlavu se slovy: “ My vám to říkali“ 😀 V takovém případě by to byla velmi záslužná činnost 😀
Kdyz bude zaruka na baterku 8 let jako u Tesly tak pri rozdilne cene 6 5oo ooo mezi el a naft busem usetri provoz el busu 85o ooo rocne? To nepocitam likvidaci busu protoze likvidace baterie bude asi vyrazne drazsi pokud se nehodi do oceanu nekde. Je normalni ze v Cechach nebo Morave se meni busy po 8 letech provozu jako treba v Oslu? El busy jsou jen pracka na penize ale prinos zadny. Vidim to u nas ale o tom uz jsem psal.
Baterie se IMHO budou odkupovat, ne likvidovat!
No hele, já si to tak nějak zkusil rychle spočítat. Pokud tu jsou znalci tak ať mě opraví, čerpal jsem z veřejných zdrojů. Jeden autobus MHD v Brně najede za rok asi 57 000 km (156 km denně). Spotřeba by měla být pod 1 kwh na km resp. 52 litrů nafty na 100 km. Tím pádem to je cca. 51,3 MWh resp. 29 600 litrů. Velkoobchodní ceny by měly být teď 3,1 Kč/kWh a 28 Kč za litr. Tak mi to vyšlo na 159 000 Kč za elektro a 829 000 Kč za naftu. Takže rozdíl je cca. 670 000… Číst vice »
Btw. Cena vodíku by měla klesnout prý k 89 Kč za kilo, takže cena shodná s naftou, ale investice bude stále víc než dvojnásobek nafťáku. A ujede 350 km.
Diky za vypocet. Tak se el bus nevyplati.
Pokud počítáte jen období osmi let, tak ne, ale jen o fous. Ale je možný, že ceny energií mají jiné a pak to vyjde. Ale bacha na to, počítáme jen náklady na jízdu. Za údržbu ušetříte, minimálně u elektroaut to tak je – točí se tam toho míň.
Já mám u svýho elektroauta spočítanou návratnost na 3 roky, takže celkem pohoda.
Tak to ma zaujima. Ked som porovnaval napr. novy Leaf voci napr. Focusu alebo Ceed-u tak pri rocnom najazde 15 000 km som mal navratnost na urovni 10 rokov.
Akym sposobom ste sa dostali na 3 roky.
Nekupuju nová auta, tak jako většina fyzických osob tady. Kupuju ojetiny 2-5 let staré. Moje EV bylo zhruba o 100k Kč dražší, než adekvátní spalovák stejného stáří a použitelnosti.
Šetřím za olej, filtry, dálniční známku a klasicky za jízdu samotnou.
A cena nove baterie? Kolik asi stoji do el busu?
Tady by možná časem mohl dávat smysl kyslíko-vodíkový palivový článek pro průbné dobíjení baterií, namísto odrátovaných ulic a padajících trolejbusových fajek.
ENS12 má možnost energie až 388 kWh oproti standardním 242 kWh, dojezd >250 km je tak pro požadavky DPMB reálný.
Myslím si, že do brna se jen tak elektrobusy nedostanou… Stavět nabíjecí stanice mimo vozovny nedává ve městě s relativně rozsáhlým trolejbusovým provozem moc smysl, zvlášť když pořizovací cena trolejbusů jde v poslední době dolů. Tady je cesta trolejbusy + parciální trolejbusy + část linek v naftě (záložní evakuační vozidla) + alternativní nezávislý pohon (například ten projekt splaškobusu byl pěkný, ale nevím, kolik busů by brněnská čistička utáhla). Sečteno a podtrženo, elektrobusy se do brna podívají jen v případě dotačního programu pokřivujícího trh tak, aby ony samotné i potřebná infrastruktura vyšly z kapsy DPMB levněji než naftové busy.
Však i ty parciály se nakupují z těch dotací, co pokřivují trh, ne?
Ano, v podstatě každá obměna vozového parku se dělá podle dotací…akorát parciál má smysl i bez dotací. Zatímco čistý elektrobus z pohledu dopravního podniku bez obřích dotací smysl nemá.
Iveco Crosswaye LE Electric, který má být představen tento rok má ujet 250 km na jedno dobití a IVECO E-Way má dojezd 300 km v běžném provozu. Takže vozidlo, které splňuje nároky DPmB na trhu je.
Ona je taky tato SORka už dneska technicky za zenitem…je to 6 let stará technologie s dnes už přežitými 18650 články. Dnes není problém zakoupit bus s více než 300 km dojezdu. Spíše je otázka, za raději nekoupit levnější busy s menším (řekněme okolo 200 km) dojezdem a využívat rychlonabíjení panťákem z trolejí na konečných.
S tak rozsáhlou trolejbusovou sítí jako je v Brně se vyplatí spíš parciály a dobíjení po cestě.
Jen ne prosím další městské elektrické LE autobusy s výklopnými dveřmi jako například EBN působí to na mě jak nějaká nepovedená mutace příměstskeho autobusu který je provozován většinou v historickém centru města
Je jedno jestli je to Sor ENS nebo Solaris od škody. Baterky dělá stejná firma 😂 jen teda do soru jsou lepší
Jen nechápu, proč testovat pouze SOR, proč se třeba z Ostravy nepůjčí taky Solaris Urbino 12 IV Electric, oni je v DPO sice teprve přebírají, ale třeba by šel nějaký kus půjčit přímo od výrobce. Pochybuju, že by měl horší parametry, když ho kupují třeba do Švédska, nebo v delší verzi v Bratislavě. Taky by mě zajímalo, jak moc velký rozdíl bude od Acumaria, které skládali v Komíně a šlo nakonec místo od výrobce do DPMB na Slovensko.
Jsem zvědav, co bude, jestli dřív koupí elektrobus nebo trolejbus ve stejné délce. Krátké trolejbusy postupně dožívají už několik let.
Jezdí v Ostravě první Sory EBN 10,5? Původně měli být v provozu 12 let, s tím, že se po šesti letech se měla měnit bakterie.
V mnoha městech ČR provozovat elektrobusy jde, ale v Brně ne, jaký je skutečný důvod? Elektrobusy se zde vždy testují na kopcovité trolejbusové lince 37, smysl testování elektrobusu na zcela zadrátované trase, ještě do prudkého dlouhého kopce… Zase jen mít argument, proč zde elektrobusy jezdit nemohou.
Tak chtějí mít při testování představu, jaká je reálná výdrž na náročnější trase, to je v pořádku.
A linka 67 je jedna z ne mnoha, kam by se bezemisní busy opravdu hodily. Spíš 32 nechápu, je to trasa trolejbusu, která je poměrně nenáročná…
Možná právě proto, že ty tři trasy jsou každá jiná.
Asi ano, porovnání vlastností v různých režimech…
Spíš než elektrobus by mi přišla jako lepší varianta parciálních trolejbusů spojených s vhodně zvolenou dostavbou trolejového vedení.
A nemůže to být třeba závěrem těchto měření? 🙂 (znáte odborníky)
Měl byste nějaký konkrétní návrh, kam by se trolejbusová trať hodila? Mě samotného nic nenapadá, navíc prodloužení na Jírovu moc úspěchu nesklidilo bych řekl.
Ono, v Brně potřebujeme výkonné elektrobusy, které něco vydrží. Ono asi nejste místní, ale Brno je jeden velkej kopec samo o sobě a většina linek, má na své trase nějaký „obří kopec“, kde je potřeba dostatečného výkonu (aby se vyjel) a kapacity baterie (aby nemusel dobíjet po otočce půl hodiny)…
Právě pro větší stoupání je nejefektivnější řešení trolejové vedení a parciální trolejbus, tak jak to pochopili třeba v Praze. Jednou z nevýhod elektrobusu je velké zatěžování baterie při jízdě do stoupání, které má pak negativní vliv na životnost baterie.
Eklektrobusy, resp. i jiné elektrovehikly se na kopcovité trasy naopak hodí. Ve stoupání sice žerou, ale zpátky si část zrekuperují zpět. Ekonomicky jsou zde proti klasickému busu nejvýhodnější. Ideální by byl samozřejmě parciální systém s drátáma v nejhorších stoupáních.
Je to expražský vůz?
Dle tohoto byl v Praze jen vystaven: https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=66354
Snad ho DPMB koupí
Už se těším až se s ním svezu 😀
snad ho DPMB koupí