V Brně začalo testování elektrobusu SOR NS 12 electric

Elektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMBElektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMB

Podle DPMB zatím není na trhu elektrobus, který by plně vyhovoval jejich potřebám.

Dopravní podnik města Brna začal s testováním nového elektrobusu SOR NS 12 electric. Objeví se na linkách 32, 37 a 67. Dobíjení bude probíhat ve vozovně Komín.

Po měsíčním testování dopravce jeho provoz vyhodnotí. Pokud by se osvědčil, byly by vozy tohoto typu možnou alternativou do budoucna. „Současná situace na poli energií kvůli vysokým cenám rozvoji elektromobility příliš nepřeje. Chceme být připraveni, a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

V Brně díky tramvajové a trolejbusové dopravě jezdí dvě třetiny vozidel na elektřinu, polovina autobusů na zemní plny. „Ekologický pohon tak mají čtyři pětiny brněnského vozového parku MHD. Stále se snažíme jít kupředu, aktuálně testováním elektrobusu, ve druhé polovině roku pak autobusu na vodíkový pohon,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Podle Havránka dosavadní nabídka elektrobusů nesplňuje technické parametry, které pro městskou hromadnou dopravu DPMB vyžaduje. „Pro provoz našich linek bychom potřebovali vozy, které na jedno nabití ujedou 250 až 400 km. U elektrobusu SOR NS 12 výrobce udává 170 km, čili vozy s těmito parametry by bylo možné využívat na krátkých linkách, dělených službách nebo bychom museli zajistit jejich dobíjení na konečných stanicích,“ vysvětlil Havránek. Po skončení testování se má elektrobus vrátit ještě v létě na další měsíc.

Autobus SOR NS 12 electric je 12metrový třídveřový vůz, který nabízí 33 míst k sezení na celoplastových sedadlech s čalouněnými podsedáky. Je nízkopodlažní a plně klimatizovaný.

Cena jednoho elektrobusu se pohybuje mezi 10 až 13 miliony korun, naftové autobusy vyjdou na polovinu. Dopravce musí navíc počítat s nákupem dobíjecích stanic, které se pohybují v milionech korun. Běžné dobíjení autobusu trvá 7 hodin, díky rychlodobíjecím stanicím je možné dobu zkrátit až na 1 hodinu.

Elektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMBElektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMBElektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMB
Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB elektrobus SOR Libchavy SOR NS 12 electric
37 komentářů