umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

V Brně začala první půjčovna nákladních kol, díky německému grantu stačí vratná kauce

Nákladní kolo pro zapůjčení v Brně. Foto: www.kargopujcovnabrno.cz
Nákladní kolo pro zapůjčení v Brně. Foto: www.kargopujcovnabrno.cz
Projekt má ukázat, zda je o takové služby v Brně zájem.

Lidé v Brně si mohou zdarma půjčit cargobike, který slouží pro přepravu nákladu nebo i dětí po městě. Půjčení kola je zdarma, stačí pouze uhradit vratnou kauci ve výši 2 000 Kč. V Česku dosud taková možnost vypůjčení kola neexistuje.

Za projektem stojí společnost Nadace Partnerství, která využila podporu z německého programu EUKI pro podporu přenosu know-how po Evropě s cílem snížit produkci emisí CO2. V rámci programu financovaným projektem Cyclurban+ začal testovací provoz nákladních kol v Brně, Bratislavě a estonském Tartu.

„Cílem projektu je otestovat, jak veřejné půjčovny nákladních kol, kterých po německy mluvících zemí fungují desítky, budou fungovat ve zúčastněných městech. Budeme vyhodnocovat pohyb kol po městě, trasy a zkušenosti uživatelů. Budeme zjišťovat, jaké překážky pro použití nákladního kola ve městě lidé vnímají, a jaký způsob dopravy nákladním kolem nahradili,“ uvádí společnost Cargobikes Czechoslovakia na stránkách půjčovny. K dispozici jsou dva typy kol s pomocným elektromotorem a jeden nákladní vozík za kolo.

Provoz půjčovny má zajištěno financování po dobu pěti měsíců, od poloviny února do poloviny července 2021. „Cílem projektu není realizovat podnikatelský záměr, ale otestovat, jak bude půjčovna fungovat. Je možné, že se během trvání projektu podaří fungování půjčovny zajistit i do budoucna, to však bude vyžadovat finančního partnera,“ uvádí půjčovna na stránkách.

Projekt Cyclurban+ za Česko řeší brněnská Nadace Partnerství, která v projektu organizuje například vzdělávací semináře pro samosprávy o rozvoji cyklodopravy. Provoz půjčovny pro Nadaci Partnerství smluvně zajišťuje brněnská firma Cargobikes Czechoslovakia, známá především díky nedávnému rozjezdu cyklokurýrních služeb pro řadu kurýrních firem.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub Kriš

Tak otestováno. Naložil jsem to maximálně. Náklad i se mnou měl 180kg. Bylo to cítit v kopci (Úvoz) kdy jsem jel cca 10km/h a nepomohlo mi to tolik kolik bych chtěl. Ale zas na takový motorek, který táhne do toho kopce 200+ kg je to slušný. Běžně s takovým nákladem člověk nejede. Tipoval bych taky, že to mělo slabší motor. Pro nákladní kola teď začali dělat bosch i jiné firmy silnější motory. Kdybych tam měl dceru a nákup tak je to max 120 a to jsem si mohl vyzkoušet, že je to v pohodě. Po rovince i s takovým nákladem… Číst vice »

mardog

Kde to bude parkovat? Tak jak ty koloběžky a kola? všude po městě? By mě zajímalo který sluníčka tyto pitchoviny vymýšlejí…

Jakub Kriš

Nákladní kola parkují na pronajatém pozemku, což se nedá říct o dalších 100 tisíc plus vozidlech v Brně, které si myslí, že kde se to vejde, tam to může stát.

Michal

Ono je trochu rozdíl když místo zabírá rezident nebo vozítko pro business… Kamionista taky svůj truck se kterým vidělava ho nemá doma před panelákem…

Jakub P

Kamiony se v obytných čtvrtích samozřejmě parkujou málokdy, ale dodávky naprosto běžně. I když jsou to firemní pracovní auta.

Marek Janík

Vidím velký špatný…..

vjkm

Jezděte s tím opatrně, zadýchaný člověk produkuje více emisí CO2.

kanafasik

Já si počkám, až civilizace pokročí a vynalezne něco výkonějšího. Řeba něco na 4 kolech a s motorem. Četl jsem o tom v jedné vědecko-fantastické knize, jejíž děj se odehrává v daleké budoucnosti.

Pája

Neprodukuje to na 4 kolech tak náhodou nežádoucí emise?

BND 30

To bezpochyby ano. A čím „zdravější“ strava, tím horší emise…

Ondra

Mimochodem, jak se to řídí? jestli dobře chápu, jestli to má nějaký kloub pod řidítkama, tak se při zatočení doleva musí ty madla natočit do prava, ne? Zmatek nad zmatek 🙂 ale jinak tomu fandím 🙂

Jakub Kriš

Měl jsem něco podobného jak je na fotce. Tříkolku. Do Brna to není, je to široké a těžké. Jak to má pevnou nápravu, tak i sebemenší sklon silnice pocítíte tak, že vás to nakloní na stranu. Teď je to v Pardubicích a ty jsou na to jak stvořené. Jak píšete, když chcete zabočit do leva, tak točíte doprava. Kloub je pod bednou a točíte s celou bednou. Jsou i modely kde máte nápravu zavěšenou a naklápí se. Na tom jsem nejel, ale rad bych si to zkusil. Do Brna je mnohem lepší jednostopé nákladní kolo s elektropohonem. To si zítra… Číst vice »

Jiří Kocurek

Kolegové z Indie budou nadšení. Když nemůžou oni do Indie, přijde Indie k nim.

adamgolias

tohle se vyrabi a pouziva v civilizovanem Dansku . mimo jine v tech bednach vozi v desti , vetru děti do škol . nikdo z volantů si tam nedovoli zatroubit nebo dokonce ohrozit používače tohoto stroje šinoucího se rychlostí 9 km/ h silnicí. jen v posledni dobe tam par tmavych danu narozenych kdesi u středomoří ma podobne chovani jako řidiči v čechach . naopak indie jako každa,, rozvojova země,, podléhá pozlátku západního blahobytu a dusi se v kouři vyfukových plynů . to jen abych vam rozšiřil obzory ,

jura

Vite, pochazim z JV Moravy, z Kyjova. Tam se na kole nikdy moc po meste nejezdilo. Je kopcovite. O kousek vedle je Vracov a tam je rovina jako placka. Na kolech tam jezdi vsichni.
Dansko, Nizozemi, nizinate husteji obydlene oblasti Skandinavie jiste na kole jezdi. Stredozemi, obecne rovinate neni. Snad jen oblasti u usti velkych rek (Pad).

Milan

Raděj počkám, až dojde k určitému pokroku v nákladní dopravě a budou sdílené koňské potahy.

JardaP

Volů do tahu by mohlo být více než koní. Jak mě těší, že mohu na tuto službu, jakože “zdarma”, přispět z mých daní!

Jiří Kocurek

To ale narazíte na problém s trusem. Londýnské ulice měly být již dávno pohřbeny pod třímetrovou vrstvou trusu. Dokonce se kvůli tomu konaly konference.

A jen tak mimochodem, koncem 90. let měla dojít telefonní čísla, to kdyby měl každý člověk vlastní telefon.

adamgolias

tak si jeste dovolim … pod konim ohonem je v civilizovanych zemich platno do ktereho kobližky padaji a nasledne jsou deponovany na polich . škoda ze neco podobneho neni u aut . staci se podivat jak jsou zamaštěné parkoviště. radeji koblih nez olej

Jaaa

Čůránky ale nic nechytá a smrad je to taky suprovej…

P73

Platíte je v Německu?

Jakub Kriš

Zítra si to jedu půjčit a vyrazím pro nějaké věci do ikea.

Ondra

Bacha s tím nadšením, mají zavřeno 🙂

Jakub Kriš

pro vyzvednutí tovaru z eshopu mají otevřeno 😉

Jiří Kocurek

Tak hlavně pozor při nakládání, ať nedáte příliš mnoho hmotnosti před přední nápravu. A upevnit, ať se to při brždění neposune dopředu a nekatapultuje vás to přes řidítka. Uvolněný náklad je potvora a ne každý odhadne, že nemůžete brzdit jako auto.

Jakub Kriš

jo, beru kurtny

asdfsfgdhjfghng

Slouží na přepravu dětí? Tak to se obávám, že asi cenu roku za bezpečnost nevyhraje.

Jakub P

Bezpečnost závisí zdaleka nejvíc na jednom faktoru. Jestli s tím člověk někde pojede ve smíšeným provozu s motorovými vozidly nebo ne. Pokud ne, je bezpečnost velmi vysoká, pokud jo, samozřejmě bezpečnost klesá.

Jiří Kocurek

A taky jak s tím pojede. Mnoho lidí má totiž pocit, že „to před sebou“ můžou vystrčit do silnice před rozhlédnutím.

kanafasik

Mám pocit, že vozit v tom děti bude v rozporu se sil. Zákonem. . Ale možná se mýlím.

Jakub P

Dětské sedačky na kola se běžně prodávají a používají. A konkrétně do těchto cargo kol se pro děti prodávají lavičky s bezpečnostními pásy, půjčovna je nabízí s tou dětskou sedačkou nebo bez ní, jak člověk potřebuje.

adamgolias

to se opravdu mylite . existuji stroje se sedackami a s pasy . vse radne homologovano .největší nebezpečí je bezohledny ridic s pocitem vsemohoucnosti a neomylnosti.

kanafasik

Vida. Díky za info. To jsem nevěděl.

Pája

Ano, jako obvykle se mýlíte.

Petr766

Bez komentáře. Stačí se podívat, že je za tím Šindelář.

asdfsfgdhjfghng

Tak proč tady píšete komentář? Na druhou stranu stačí se podívat, že je za tím Petr766.