V Brně začala nová sezóna sdílených kol, zájem o ně loni výrazně stoupl
Sdílená kola v Brně. Foto: Brno.cz
Město vypsalo současně velkou anketu, kde lidé mohou vyjádřit své připomínky k cykloinfrastruktuře ve městě.
Město vypsalo současně velkou anketu, kde lidé mohou vyjádřit své připomínky k cykloinfrastruktuře ve městě.
Musím říct, že ty sdílený kola jsou super. Po městě bych s něma, ale těžko jezdil. Naopak je využívám na oddělené cyklostezce od Poříčí až do IKEA. Tam se pak dostanu rychlej, než autem. Jde hlavně o situace, kdy tam mám odstavený auto (pro cestu dál na jih) anebo se tam potkáte s někým, nemyslím vození skříní na kole.
Připomínky by mohli mít asi tak všichni řidiči – především autobusáci a trolejbusáci, když se začalo s tím vším trasovaním cyklopruhů protisměrem v jednosměrkách, nebo značením pruhů napříč různými kolizními místy, kde odbočujete třeba vpravo, musíte si hlídat blbě umístěný sloup, dráty, obrys vozu, přechod, a ještě vám tam do toho ve vašem směru šlape rovně jedoucí cyklista, kterému vy musíte dát přednost a je téměř vždy jistota, že si „jede svoje“ a vůbec si nekontroluje, jestli ho s tou obrovskou kraksnou vůbec vidíte v nějakém svém mrtvém úhlu. Je potom otázka, pro čí bezpečnost to vůbec je nastaveno, a… Číst vice »
To není paradox. Mně se tehdy taky jezdilo líp. Jednak bylo míň aut, a taky jsem byl o 30 let mladší, že jo…
A ty auta byly v průměru o notnej kus užší…
Anketu uděláme, abysme věděli, co cyklistům chybí.
Chybí cyklostezky. Město si před lety nechalo vypracovat cyklogenerel, který měl být realizován do roku 2015. Realizováno z něj bylo přibližně 0 %…
Sice se dělá rekonstrukce ulice, na které má být podle generelu cyklostezka, ta se tam ale nikdy “nevejde”…
Třeba se pak město ještě ptalo cyklistů, jak ty cyklostezky zaplatí a oni neodpověděli…
Cyklisti neplatěj daně? To jsem asi na portálu Moje daně něco přehlídnul…
Ne, cyklisté opravdu žádnou speciální spotřební daň neplatí.
Platí ale daně ostatní a úměrně k tomu zabírají ve městě méně místa než ti, kdo spotřební daně v dopravě platí.
Když si vezmu plochu cyklopruhů a cyklostezek a podělím to počtem cyklistů, které po nich jezdí a pak vezmu plochu silnic a podělím to počtem motoristů, tak mi tak od oka vyjde, že cyklista zabere víc prostoru, než motorista. A to nemluvím o tom, že silnice se používají i pro MHD, nákladní dopravu a, koneckonců, i pro cyklistiku.
Spousta cyklopruhů či piktogramů je nakreslena nesmyslně až zbytečně. Stylem „dostali jsme dotaci tak postavíme rozhlednu v údolí“. Dost cykloinfrastruktury je používáno méně než by mohlo, protože ty kousky na sebe nenavazují – zkuste si představit silnici, kde místo každé druhé křižovatky máte buď železniční přejezd (kde často stojíte) nebo „jen“ chybějící asfalt nebo třeba rantl (víte kolikrát mi takto spadl řetěz?). Hlavně zde v Brně je toto velká bolest – ukažte mi *souvislý* cyklopruh či nedejbože cyklostezku aspoň pár km dlouhé. A srovnejte se souvislými silnicemi.. Obecně cyklopruh má větší přepravní kapacitu na metr šířky, než pruh pro auta… Číst vice »
Těžko říct, v Brně se v případě cykloinfrastruktury čitatel limitně blíží nule, proto bych si tím nebyl tak jistý. Druhá věc je, že by bylo asi fér započítávat veškeré dopady ve formě negativních externalit, které jednotlivé typy dopravy vyvolávají (podíl na emisích, tepelných ostrovech, hlukové zátěži, prostorové efektivitě, bezpečnosti, zdravotních dopad, pojištění atp). Vy si myslíte, že Vám ta matematika vychází celkem jednoznačně, ale ve skutečnosti je otázkou, jestli máte máte celý vzorec a započítáváte všechny proměnné.
Speciální spotřební daň nepotřebujete, protože nespotřebováváte drahá paliva, které zvyšují nemocnost. Naopak stejný je pro oba to, že neplatí žádnou silniční daň.
Možná proto, že benefit cyklostezek = zmenšení počtu aut v ulicích, je pro všechny: pro lidi, co tam žijí a pracují, pro lidi, co ušetří čas v MHD, když ji nebudou blokovat auta, pro lidi, co potřebují jet autem a nechtějí stát v zácpě …
Takže je tak nějak přirozené, že opatření, na kterém profitují všichni, se platí z daní všech.
Zvláštní, že u rezidentního parkování se nikdo ani neptá..
Nebyly náhodou na cyklostezky dotace z EU?
Ona se tam doprasí rok poté, co se nová komunikace otevře, čímž vzniknou právě ty násilně řešená nebezpečná místa, a pak se časem uspořádá anketa, aby si lidi mohli stěžovat, ale bude jim odpovězeno, že s místem nejde nic dělat, neb je po rekonstrukci.
“ Obyvatelé a návštěvníci města se mohou svézt na kole dvakrát 30 minut zdarma.“ To zní jako by to byla bůhví jaká azrakce. „Vyčlenili jsme 2,4 milionu korun, díky kterým mohou od 1. března lidé dvakrát denně 30 minut využívat bikesharingová kola zdarma. K bezplatné jízdě je nutné se jen zaregistrovat u jednoho z poskytovatelů, kterými jsou Rekola a nextbike,“ řekl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.“ 2,4 milionu korun vyčleněných k dotování dopravy jednotlivců. Jen aby to nakonec nebyli ti samí co pak budou křičet jak auto není potřeba a je třeba je zrušit nebo alespoň omezit, jak je… Číst vice »
Jistě že budou a taky si budou zakládat nové a nové registraci, aby se vozili pořád zdarma.
Otevřel jste někdy tu aplikaci, nebo jenom tak plácáte? Na vytvoření účtu potřebujete telefonní číslo, pokud jich máte nekonečno, tak ano, ale mám dojem, že tak to většina nemá
Jo. Budu se registrovat furt dokola, abych ušetřil 899 Kč za rok. A to se vyplatí!
Tak auta město Brno pořád dotuje víc než 2,4 mil. za rok, to jako promiň
„2,4 milionu korun vyčleněných k dotování dopravy jednotlivců.“
Víte kolik peněz město utratí za *individuální* automobilovou dopravu? Že dost často v tom autě jede jediný člověk, a stejně město platí šílené pálky za parkoviště a další infrastrukturu pro IAD?
Tam vám výdaje města nevadí a tady ano? Pak byste měl pokrytecké názory.
Na rezidentní parkování jde z daní řádově více, takže můžete být v klidu. Já sice rozhodně nejsem zastánce toho, aby se dotovalo cokoli (ani sdílená kola), ale to pokrytectví, že zavíráme oči před dotováním IAD mi přijde v těchto diskuzích vždycky do očí bijící.
Ta anketa je velice dobře připravená. Doporučuji vyplnit, pokud v Brně bydlíte a na kole se pohybujete.
„Anketa je určena i pro ty z vás, kdo využíváte kolu podobné dopravní prostředky, které jsou svou povahou způsobilé k provozu na cyklistické infrastruktuře (koloběžky, longboardy, elektro-koloběžky, monowheel, tříkolky apod.). Zmiňujeme-li v otázkách jízdu na kole, máme na mysli tuto širokou škálu.“ To je pořádný guláš. Jak někdo může tohle všechno hodit do jednoho pytle? Já mám za to, že takový skateboard (a longboard je to samé co skateboard) je to to samé co kolečkové brusle a tudíž že je uživatel tohoto prostředku chodec a bez problémů může používat chodník (pokud nikoho nebude ohrožovat) ale na rozdíl od chodce může… Číst vice »
Anketa neříká, kdo má na čem kde jezdit (cyklista taky není povinen použít cyklostezku), v tom odstavci se jen píše, pro koho je určena.
Je dobře připravená pro ty, kteří se problematikou zabývají, případně kola využívají.
Ten, kdo kola nevyužívá a problematika infrastruktury pro cyklisty se ho netýká, nemá k tomu co říct, ač by chtěl.
Nebo snad ostatní účastníci provozu nemohou vyjádřit svůj názor?
Co se mi ale líbí, je ta mapa, kde lze vyznačit, která místa považuji za problémová. Docela by mne zajímalo, jaké místo bude nejčastěji označeno. Pár tipů mám, ale opět, jen z pohledu uživatele auta/mhd/motocyklu/pěší chůze.
A kdo je lepší člověk na vyplnění ankety o cyklodopravě, než ten koho se to týká? Aspoň bude menší bias.
Ale pokud máte vy něbo někdo jiný připomínky typu „z tohoto cyklopruhu vjíždí cyklisté nebezpečně před auta“, bude super pokud to tam napíšete – než mít nebezpečný cyklopruh, tak to raději žádný (nebo upravený).
I taková zpětná vazba je od někoho, koho se to téma týká, že 🙂
Copak o to, to tam napsat můžu, ale už neumím pohledem cyklisty odpovědět na jiné otázky, například ohledně dopravního značení či využívání sdílených kol nebo cargokol – a nechci výsledky zkreslit odpovědí typu „nevím“.
Nicméně si myslím, že spousta věcí okolo kol (a jiných věcí, které v anketě souhrnně označují jako kola) by se měla řešit i z pohledu lidí kola nevyužívající – pro ně ale anketa moc není, což je škoda.