Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

V Brně využijí opci a koupí dalších 13 dlouhých autobusů od Solarisu

Nové autobusy Solaris pro Brno. Pramen: DPMB
Nové autobusy Solaris pro Brno. Pramen: DPMB
Díky pořízení nových vozidel budou vyřazovány dosluhující Karosy

V Brně bude i příští rok pokračovat obnova autobusového vozového parku. Dopravní podnik města Brna (DPMB) se rozhodl využít opce ve smlouvě s polským výrobcem Solaris a odebere dalších 13 kloubových autobusů Urbino 18. Pokračovat bude i dodávka tramvajových stavebnic Drak.

Dodávka nových autobusů se předpokládá ve druhé polovině příštího roku, podnik za ně zaplatí 96 milionů korun. „Proti pořízení nových vozidel budou vyřazovány stávající vysloužilé vysokopodlažní autobusy,“ uvedla mluvčí Hana Tomaštíková.

DPMB uzavřel smlouvu se Solarisem v roce 2019, dvacítku prvních autobusů převzal v polovině letošního roku. Za 20 vozů zaplatil 147 miliónů korun. Díky nástupu Solarisů podnik postupně vyřazuje dosluhující Karosy řady B900 a také autobusy Citelis. Podnik provozuje přes 300 autobusů.

Příští rok bude rovněž pokračovat dodávka tramvají EVO2, které v Brně nesou název Drak. Tramvaje kompletují zaměstnanci dopravního podniku v ústředních dílnách, stavebnici dodávají Krnovské opravny a strojírny.

Tramvaj EVO2 Drak. Pramen: DPMB
Tramvaj EVO2 Drak. Pramen: DPMB

V roce 2021 se má v ústředních dílnách složit a uvést do provozu dalších devět Draků. Za rok by jich tak po Brně mělo jezdit už 18. Náklady na nové tramvaje mají příští rok činit téměř 300 milionů. V rámci projektu může podnik nakoupit a složit do konce roku 2024 až 42 těchto vozidel. Jde o první klimatizované tramvaje v Brně.

Cestující v Brně vedle nových vozidel čeká příští rok i několik velkých výluk. Deník Zdopravy.cz o nich informoval ve středu.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubin

Trochu se bojím, že tato opce byla využita kvůli krachu těch všech VŘ na trolejbusy…Ale budu rád, když se tak nestane

aaabbb

Škoda, že toto nemáme třeba i v Praze 🙂 Vypadá to na první pohled výrazně moderněji, než SOR, a i interiér mi přijde o třídu jinde.

Luděk

Jen k redakci vážně EVO2 má být 42?
Protože do dneška se všude psalo o 41 kusech. Vím je to rozdíl jen v jednom kuse ale je to přeci jen nepřesnost

Lukáš

Skvělá zpráva. Urbino IV je podle mě aktuálně nejlepší městský autobus, co v Česku jezdí.

Jedine vlaky

Tady ta stavebnice draků akorát celý projekt zbytečně zdržuje a komplikuje.

Jiří Kocurek

Tak nám napiště, kdo z výrobců má volné kapacity a byl by to schopen dodat dřív než letos v květnu první kus. Škodovka to rozhodně není, ti staví novou halu, aby měli kam dát další lidi a stíhali tak zakázky.

Luděk

Na toto mám jiný názor přeci jen každý vozidlo ma jiný opotřebení a stav a tím pádem jsou potřeba v jiný čas nahradit. Dneska už cca za 4 měsíce od dodání karoserie jde vozidlo na TBZ takže už to není tak dlouhé jako u prvních kusů

DJ TRAIN

je to aj o financiach ked potrebujete z vyrazne menej financii dosiahnut vacsie vymeny, nezadlzovat podnik a vytazovat vsetky zlozky firmy… vedenie DP Brno je dlhodobo velmi uvazlive a komplexne obracia kazdu korunu a sakra uvazuje o kazdom vydaji a moznej uspore

Jirka

Přemýšlím, jak je na tom soutěž na náhradu za Kačeny. Nevíte někdo, kdy by měla skončit?

Jedine vlaky

Skončila 20.4.2020 a výsledky nikde.

Luke

Psal jsem “stošestku” na DP, prý ještě nevybrali. Můj zdroj ale tvrdí, že by to mohly bejt ty nový obousměrný šaliny od Škodovky, jak má objednáno Plzeň

Luděk

No za Škodovky bych nebyl rád přeci jen by se mi líbila větší unifikace v podobě EVO3/2 (odvozený název podle toho jak Pragoimex předchozí tramvaje)

Petr Novák

Ještě to by chybělo, další hnusná EVa. Když tyhle šmejdy srovnáte se Stadlery pro Ostravu nebo Škodovkami pro Bratislavu, je to nebe a dudy. Je poznat, že EVO je pořád jen evoluce Varií a tedy K2/T3, tedy tramvají koncepce PCC. Myslím, že je nejvyšší čas abychom i v Česku začali konečně kupovat normální moderní tramvaje a ne padesátou inkarnaci PCC koncepčně stále ze začátku století.

Luděk

Když o něčem nic nevíte tak radši nic nekomentujte celá řada EVO je projektována na čistém papíře. Vyzdvihovat Stadlera který se při vyšších rychlostech kroutil jak had mi přijde poněkud vtipné když je to Lowcost pro východ. No a bratislavské Škodovky to je takový bast z toho co ve Škodovce měli.

Petr Novák

„Když o něčem nic nevíte tak radši nic nekomentujte“ je přesně to, co se teď chce napsat mě. EVO nebylo děláno na čistém papíře, ale právě jako nástupce Varií a tedy T3/K2. Pořád jsou tam vidět prvky, které už na Variích byly špatně. A ano, ostravské Stadlery i bratislavské Škodovky jsou pořád východní výrobky pro východní trh, ale koncepčně, zpracováním i provozními vlastnostmi stále vysoce nad úrovní čehokoliv, co kdy Pragoimex zbastlil. Prostě si to přiznejme, výrobky Pragoimexu byly, jsou a nejspíš i do budoucna budou lacinými variantami pro české a slovenské zákazníky, kteří nemají na normální moderní tramvaj, protože… Číst vice »

DJ TRAIN

s BA tram od skodovky su spokojny BA obyvatelia aj navstevnici z Viedne…. v CZ je kvalitny vyrobca tram.. nie vsetko co je zapadna EU musi byt automaticky super… v Nemecku ak by bola skodovka shit by ju nerali nemyslite?

Petr Novák

Čítali ste vôbec moj príspevok, kým ste ho omínuskovali? Veď to je presne to, čo tam píšem, chlape.

Luděk

To že nějaké vozidlo má nahradit jiné automaticky neznamená že z něj vychází. A ano EVO nahrazuje Vario a obě vozidla začínají na 16m a mají podobnou vzdálenost čepů podvozků (v souvislosti s chodovymi vlastnosti vozu) ale tím jakákoliv další podobnost končí, a už jen fakt že EVO2 má dva podvozky pod jedním článkem a pod druhým jen jeden a to už vůbec nemluvím o tom že ty podvozky jsou úplně jiné než T3/K2/Vario.
Technicky je EVO okopirovana západní koncepce tramvají s otočnými podvozky

Petr Novák

Hmm, když myslíte, tak si té hlouposti věřte. Ale pokud to tak je a je to, údajně, moderní tramvaj západního střihu, tak proč se neprosazuje i mimo Česko a Slovensko? Odpovím vám proč, protože tomu tak není a je to typický Český paskvil, který by dnes nikdo nekoupil už nejen na západě, ale ani na východě. Tak to prostě je.

Luděk

Hloupost je vaše uvažování. Proč se jinde neprodává? Zásadní bude se zamyslet nad tím jak je rozložený trh v ČR. Kdy Škoda nedodává nic pod 30m vyjma Ostravy a Pragoimex nic nad 22m. A zásadní problém bude v tom že Pragoimex/TWteam patří z části Škodě a ta nechce konkurenci

Petr Novák

A ten ostravský Stadler má kolik metrů, prosím pěkně? A ten se na českém trhu prodává, dokonce prý měl Stadler zájem i o to Brno, ale to nakonec vzdali, protože VŘ bylo ušito na míru Pragoimexu. A tramvaje této délky má třeba i Pesa, takže toto je jen kec, že takové tramvaje nejsou. Ale i kdyby ne, stále to není odpověď na mou otázku proč se neprodává mimo Česko, když je to údajně tak pokrokový západní výrobek.

Luděk

Pane Nováku asi jste to nepochopil ale myslel jsem český trh výrobců tramvají (moje chyba měl sem se vyjádřit jasně). Tím že Škoda Transportation má podíl v Pragoimexu nemá konkurenci v 30m vozech a na oplátku Pragoimexu nedělá konkurenci v délce do 23m (minimálně na československém trhu). Nevím co s tímto faktem má společného Stadler s 25m? Aby jste to pochopil těžko se bude v zahraničí (kde se poptávají vozidla většinou o délce 30m ale i delší) s výrobkem který v rámci politiky nemůžeš vyrobit. A těžko se budeš prosazovat na trhu kde je velký podíl rozchodu 1000mm když nabízíš… Číst vice »

Petr Novák

Myslím, že nechápete, nebo spíš nechcete chápat, vy. Český trh totiž neznamená a nesmí znamenat jen české výrobce. Tečka. Dál v tom asi nemá smysl pokračovat, když jste tak zaslepený jen českými výrobci a odmítáte připustit, že existuje i zahraniční alternativa.

Luděk

Vy mluvíte o koze a ja o voze v tom je ten problém. Samozřejmě že existují zahraniční výrobci ale zahraniční výrobce neřeší problém rozdělení trhu českých výrobců do středněkapacitní vozy Pragoimex a velkokapacitní pro Škodu.

Luděk

Poslední informace je že shánít dotaci

Kamui

Tohle nakupování po pár (desítkách) kusů není ideální. To se u nás povedlo snad jen DPP, kompletně sjednotit vozový park.

Jirka

No, desítkách. Zase v Brně potřebujete X dlouhých, X krátkých.

Podobně u Draků je 42 v pohodě na vyřazení K2, ale ostatní musí být delší. Pak musí být zase nějaké vratné náhrady za kačeny.

Petr Novák

Právě že krátké už v Brně skoro potřeba nejsou, pokud nechce DPMB vyhánět lidi z tramvají jejich nízkou kapacitou. Nákup Draků byla koncepční chyba a K2 se měly nahradit 30 m tramvajemi, kterých se mohlo rovnou koupit skoro dvojnásobek, aby nahradily i všechny T6 a část T3 a zbytek T3 a všechny KT8 nahradit minimálně 40 m tramvajemi, spíše rovnou 50 m. Ale na to chybí infrastruktura, která chybí proto, že nikdo nemyslel koncepčně, tedy že by mohlo být jednou potřeba delších tramvají a tak se to flikuje jak to zrovna přijde a čemu zrovna skončí životnost nebo co má… Číst vice »

Bobes

Nekoncpční je nákup 20m tramvají pouze zdánlivě. Naopak mají mnohočlené řízení a v budoucnu se s nimi počítá do 40m souprav.

Petr Novák

Na to jste přišel kde? Naopak, nepočítá se s nimi do dlouhých souprav, vyjma možná občasného nahrazení vypadlé soupravy LF2+LF až půjdou do dílen. Ale pro pravidelný provoz určitě ne. Naopak, mají jezdit tam, kde už dnes K2 nestačí, jako jsou linky 2, 4, 5, či do budoucna 10, která se má na jedné straně prodlužovat do Líšně (i když kdo ví, kdy to bude) a na straně druhé do Starého Lískovce, kde má nahradit linku 8 odkloněnou do Bohunic a něco tam prostě jezdit musí a holt to budou Draci, i když se tam kapacitně moc nehodí. Z toho… Číst vice »

Luděk

Mě by teda zajímalo proč se pravidelně testuje souprava když se s ní vůbec nepočítá? Ano je volovina počítat při současném počtu 7/9 kusů s pravidelným vyprávěním na linku 1/12 ale časem se to určitě změní

Petr Novák

Proč se to testuje? Protože musí. Dvoučlen byl v požadavcích proto, že EVO2 bez dvoučlenu se ani nedělá a VŘ bylo napsáno na EVO2. No a když byl v požadavcích, tak se holt musí i otestovat, aby Draci vůbec dostali papíry. To je celé. Realita je prostě takové, že na dvoučlen nebudou, protože mají nahradit přesně 41 K2, které dnes po Brně jezdí. Tak odkud byste je chtěl na ten dvoučlen vzít, když nebude čím je nahradit? Přemýšlejte o tom, prosím pěkně a třeba vám to konečně dojde.

Luděk

Jak to že v Mostě ty papíry dostali? Tam nikdy mnohočlen (žádný dvoučlen) nebyl využít! Vím tam nebyl ani požadován ale při logice že se bez mnohočlenu nevyrábí by ani nesměl být provozován. Nicméně v Brně má EVO2 papíry už dávno pro mnohočlen je to pouze dodatečný razítko

Luděk

Problém je že vy se na tuto problematiku díváte pohledem dneška a to vás brzdí. Zatím co můj pohled je v tom co může přijít okolo roku 2023-2025.
Kdy se klidně může opakovat situace kdy jednu T3 (sólo vůz) nahradila 13T (za 15m vůz přišel 30m) samozřejmě by to v budoucnu byl vůz s otočnými podvozky

Petr Novák

Tak to asi nehrozí, protože minimálně do roku 2023 jediné nové co možná přijde, pokud se i to kvůli post-covidovým a daňovým škrtům nezruší, budou obousměrné tramvaje, které ale v provozu nahradí KT8. A jestli něco bude po tom je otázka, mám o tom ale své pochybnosti, protože žádné plány na výměnu T3 a T6 zatím nejsou, nebo o nich alespoň nevím. Takže draci nejspíš budou muset jezdit za K2 minimálně další 3-5 let, pokud tedy DPMB nepořídí zase nějaké ojetiny. Ale to doufám, že už se opakovat nebude a T6 z Prahy byl jen jednorázový úlet, protože by bylo… Číst vice »

medical_examiner

No tak se pořídí XY krátkých a bude vyřešeno…

Jiří Kocurek

Máte 2 možnosti
a) koupit 1x za 10 roků 300 vozidel.
b) kupovat je průběžně, každý rok 30 vozidel

Pokud se spletete, tak případě možnosti a) budete 10 roků v sakroch bez náhrady

ČD4ever

c) můžete vypsat VŘ na 30ks s opcí na dalších 270ks po dobu 10 let.

Jiří Kocurek

To ale bude také znamenat nakupování pár desítek kusů ročně, což Kamui kritizuje.

Kernteriér

Já myslím, že spíš mu vadí, že každá z těch desítek dodaných vozů má jiného výrobce.

medical_examiner

A s tím spojené rozdíly v náhradních dílech.
Unifikovat se musí!

Radiátor

Krásný nápad, ale pak dopadne jako v Praze kde se do teď kupují SORy NB ikdyž jsou to dnes už staré křápy ve srovnání s moderními autobusy.

Radiátor

Sjednotit ano, ale na SORky což fakt výhra není …

Kuba

No kompletně sjednocený naštěstí úplně není. BN12, malé Solarisy a pár Crossway LE, i když je to jen malá část vozového parku.

Luděk

Tyto Solarisi jsou součást zakázky na až 33 autobusů kdy 20 je pevná objednávka a těch 13 opce takže je to jedna a ta samá objednávka jen se využije podobně jako v Plzni na EVO2 kdy by měl Pragoimex v příštím roce dodat 15. a 16. vůz z opce.

Partneři

Škoda transportation