Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Brno čekají od ledna dvě velké tramvajové výluky

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Výluka na Žabovřeské potrvá dva roky, tramvaje se přesunou do tunelu

Cestující brněnské MHD čekají hned začátkem nového roku dvě zásadní tramvajové výluky. Město se pustí do rekonstrukce ulice Lesnická a stát začne s další etapou stavby velkého městského okruhu na Žabovřeské. Tramvajová trať se tam bude přesouvat do tunelu. Obě výluky začnou 9. ledna.

Lesnickou ulici čeká kompletní rekonstrukce včetně kanalizace, vody a dalších sítí. Dopravní podnik města Brna (DPMB) při té příležitosti opraví zhruba 600 metrů trati. „Provedeme zde kompletní rekonstrukci tramvajového svršku, trolejového vedení a napájecích kabelů,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek. Zastávky Tomanova a Zemědělská budou nově bezbariérové, v zájmu snížení hluku podnik na trati využije například pryžové bokovnice a antivibrační rohože.

Výluka potrvá do 19. září 2021, tramvajová doprava bude přerušena od zastávky Jugoslávská na Lesnou. Bude ji suplovat náhradní doprava, především linka X9 od Dětské nemocnice přes Černá Pole a třídu Generála Píky na Halasovo náměstí a dále západní stranou sídliště Lesná do zastávky Haškova.

Výrazně delší bude výluka na Žabovřeské, kde se s výstavbou silničního okruhu bude stavět i přeložka tramvajové tratě do tunelu. Zhruba dva roky tak bude přerušen provoz mezi zastávkami Pisárky a Bráfova. Tramvajová linka 1 bude zkrácena a ukončena v Pisárkách, dopravu do Komína a Bystrce zajistí posílené tramvajové linky 3 a 10.

Místní obsluhu zastávek Bráfova a Stránského a jejich propojení s přestupním bodem Vozovna Komín zajistí tramvajová linka 11 v trase Bráfova – Komín, smyčka, přepravu mezi zastávkami Vozovna Komín a Pisárky zajistí okružní autobusové linky 44 a 84.

Nejde o jediné dvě stavby, které příští rok naruší tramvajový provoz v Brně. V průběhu roku proběhnou i rekonstrukce smyčky Komárov a kolejového trianglu Semilasso. Naopak by se měla zprovoznit nová trať v Plotní.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr766

Nechápu, proč není smyčka Komárov hotová už dávno, když je tam 2 roky stejně uzavírka. Ne-li už déle.

M H

Ono bohatě stačí, když bude hotová stejně jako zbytek trati – pokud by byla hotová dříve, nic by to nezměnilo. Takže dává smysl počkat na stavební sezonu 2021…aspoň nebudou nové kolejnice zbytečně dlouho reznout 🙂

Lukáš

Přišlo by mi logičtější, kdyby devítka jela Štefánikova čtvrť – Jugoslávská – Tkalcovská – Malinovského nám. – Hlavní nádraží – Česká – Dětská nemocnice – Jugoslávská – Štefánika čtvrť. Přinesla by zrušené spojení Tkalcovská – Jugoslávská (i když jen v jednom směru) a částečně by nahradila absenci 11ky. V tom plánu jede většinu trasy stejně jako 5ka, což mi přijde nelogické. Ale možná by to z nějakého důvodu nešlo, nejsem si jistý.

Lech Malý

Jako jet z Tkalcovské na Jugoslávskou přes Svoboďák? To je rychlejší pěšky, ne?

Lukáš

Musíme se tady tahat za slovíčko?

Anonym

Nebylo by u linky 11 lepší, kdyby se u zastávky Bráfova udělal trojúhelník a vypravoval se zde sólo vůz? Kačeny budou zbytečně vozit vzduch.

xyz

Nepředpokládám, že by tam na ten trojúhelník bylo místo.

Skoro si ale tipnu, že pro nízké využití takto krátké linky, bude po nějaké době uvažováno její zrušení bez náhrady, tzn. že její existence ani nevydrží celé 2 roky výluky.

Vojta

Z Bráfovy je to všude strašně daleko, to spíš nějaká minibusová linka Burianovo nám. – Bráfova – Jana Nečase – Šmejkalova/Horákova – Zeleného – Tichého – Březinova – Monte Bú. Ale ještě by si na to lidi zvykli 😀
https://mapy.cz/s/bezetusaza

Kernteriér

A kde bys ho tam chtěl udělat?

MKzB

Ještě se tam může poslat historičák. Ale opravdový historičák, ne to, co je na vizualizaci.

Liboros

Mňo…Počítal jsem s tím že 3 pojede přes Hlavní nádraží (z České jako linka 12 přes Šilingrák), nevím jak často bude 10 jezdit – čekal bych interval kolem 10 minut a jako spojení Bystrce s Hlavním nádražím mi to přijde jako delší interval než je zdrávo…A extra-dlouhé soupravy jako na 1 na ni také nasazovány nebudou, takže ani kapacitně to fungovat nebude. S největší pravděpodobností zvítězilo finanční hledisko a dnes už tradiční model místo jedné náhradní „X“ linky využívat dvou zkrácených/upravených linek s přestupy… Na krátkodobé výluce by se to dalo pochopit, ale 2 roky se takto handrkovat z Bystrce,… Číst vice »

Zdeněk

Proč by měla jezdit trojka přes nádraží? Do Bystrce bude souhrnný interval 3/3/4 minuty, což by stačit mělo

Liboros

Aby měla Bystrc pohodlné a rychlé spojení s Hlavním nádražím. Desina bude jezdit v nic moc intervalech a ještě k tomu žádné dlouhé soupravy. A třešničkou na dortu je zastavování na nástupišti tzv. na představku u Grandu.

Tomáš Gottschalk

Ta zastávka je prašivá?

Kernteriér

Jojo, kouše, saje, rdousí.

Lech Malý

Tak mezi těmi, kdo se z ní potřebují dostat na vlak, oblíbená není, mě nevyjímaje, buďto musíte do podchodu, nebo dost nebezpečně přecházet – přechod tam střídavě je a není. Ale už tu byla i horší opatření, třeba antabusy na Dolní n.

Tomáš Gottschalk

Tak ausgerechnet na vlak je to ze spojky u grandu lepší než z hran u kolejí 1-4, kde se musí obcházet zábradlí. Nebezpečné přecházení si teda představuju jinak – ve směru od viaduktu může přijet maximálně šalina nebo bus – pro IAD je zákaz a od Masarykovy provoz jede krokem.

Lech Malý

No zábradlí hrozí, pokud stojí dvě šaliny v zastávce za sebou, a vy vystupujete z posledních dveří té druhé. Pro všechny ostatní případy je u Čedoku přechod. Žádnou srovnatelnou variantu zastávka u Grandu neskýtá.

Tomáš Gottschalk

Vystupuju-li z posledních dveří druhé soupravy, vezmu to přes koleje a kolem zábradlí, než abych se prodíral davy na nástupišti.

Lech Malý

Vaše volba, teda nemyslím, že následováníhodná. Já se snažím na nádraží dojet v prvních dveřích prvního vozu a myslím na to už při nástupu. Ano, může se stát, je jsem v devítce, a před námi zastaví dlouhá jednička.

Petr Novák

Hlavně ale tramvaj, která nestojí v zastávce celá, by neměla otevřít dveře a vypouštět cestující. Na to je snad i zákon. A i když to nakrásně i udělá, měla by taková tramvaj znovu zastavit u označníku. Jenže to se neděje a jak jsem pochopil z jedné asi rok staré stížnosti na toto zastavování mimo zastávku na hlavním nádraží, kdy se DPMB takového řidiče zastal a stížnost smetl ze stolu, tak je toto porušování zákona zjevně s posvěcením DPMB. Obávám se ale, že jenom do nejbližší nějaké nehody, kdy se DPMB nepochybně od všeho distancuje a nechá to všechno vyžrat řidiči.

Petr766

Zábradlí žádný problém není. Jdu na vlak, zastaví šalina u podchodu, jdu podchodem rovnou na nástupiště. Zastaví víc u pošty, přejdu v klidu po přechodu a jdu budovou. Přechod před budovou (jak byla díra v zábradlí) je nesmysl a vytvářel by jen ze strany neukázněných chodců kolizní situace. Už opravdu nechci mít před autobusem hňupy se sluchátky, co si myslí, že mají přednost vždy a všude…. Jedině kdyby se zrušil přechod blíž k poště, ale to by bylo řevu…

Liboros

No lidově řečeno je mezi cestujícími nepopulární, zejména z důvodu špatného přestupu na tramvaje.

Vojta

Pro ty co jedou od Bystrca, tak do valné většiny směrů je stejně výhodnější přestoupit na České, Maliňáku nebo Vlhké.

Petr766

Jakože dnešní 1 je rychlé spojení s hlavním nádražím? Ne, to fakt není.

PetrN

Trojka bude jezdit v intervalu 4/6 a Desítka po 10 minutách aby byl výsledný 4/3/3 nebo naopak? Spíš naopak když je v plánu trojku ukončit na Rakovecké, což je podle mě špatné rozhodnutí..

Liboros

No ale 3 nejede na Hlavák – o to jde, takže Bástru zbude 10 v symbolickém intervalu 10 – možná je to úsměvná náhoda, ale on to brzy bude takový smích přes slzy v těch plných a relativně krátkých soupravách…

Petr Novák

A nezapomeňte, že při pravidelném prázdninovém omezení, to bude interval ještě delší. Pochybuji, že v situaci, kdy bude nutno šetřit každou korunu, kvůli koroně a jejich dopadům a škrtům v daňových zákonech, bude vůle nechat 10 minut celý rok, jako tomu bylo u některých výluk v minulých letech.

PetrN

to je absolutní nesmysl, že by nechali až na Ečerovu jen jednu linku v 10minutovém intervalu. Pokud bude končit 3 na Rakovecké, tak bude mít interval 10 minut a linka 10 bude v intervalu 4/6min v klasických 30m soupravách s tím že většina bude končit na Geislerove, nebo by po zprovoznění Plotní mohly zajíždět do Komárova…
Jediný předpoklad kdy by desítka mohla jezdit v 10min intervalu je ten, že linka 3 bude protažena rovněž na Ečerovu…

PetrN

to že Desítka má krátké soupravy, neznamená že tomu bude tak i od ledna… to dá přece rozum

Petr766

Tak nejede no, tak si přestoupíš. Stejně to bude většinou rychlejší.

Petr766

Jakože dnešní 1 je rychlé spojení s hlavním nádražím? Ne, to fakt není.

Vojta

Loni se ještě mluvilo o tom, že přes léto 2021 má být cca. čtyř- až pětiměsíční výluka trati do Lískovce kvůli přestavbě a přesunu zastávky Osová víc pod most kvůli napojení šaliny do kampusu. Víte někdo, jestli je to pořád aktuální? Napovídala by tomu nově chystaná linka 7 Švermova – Hlavní nádraží – Tkalcovská – Zemědělská ( – Lesná), která má podle dotatku smlouvy o závazku veřejné služby začít jezdit od 20. září.
https://www.brno.cz/ezmb_soubory/276/76.pdf

Luděk

Podle všeho by výluky v souvislosti s přestavbou uzlu Osová měli být pořád aktuální

Vojta

Pravda, už se objevilo, že přes léto dokonce ani na Švermovu:
_Stavba omezí provoz tramvají mezi zastávkou Švermova, respektive Celní a Starým Lískovcem. V květnu a červnu a poté v září skončí linky 6 a 8 ve smyčce Švermova. „O letních prázdninách obě linky odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov,“ doplnila Tomaštíková._

Ondra

Ten plánovaný letní odklon linek 6 a 8 od Celní na centrálku odpovídá tomu, že je v plánu oprava tramvajového mostu přes Vídeňskou. Předpokládám, že se s tím sfoukne i zároveň úsek Švermova – Křídlovická.

xyz

„oprava tramvajového mostu přes Vídeňskou.“
… a to pouhý rok poté, co tentýž úsek (tzn. mezi zastávkou Nové Sady a napojením u krematoria) byl také neprůjezdný, a to kvůli rekonstrukci tratě v ulici Nové Sady…

Ondra

Stejná výluka stejně bude muset být znovu ještě kvůli úseku Křídlovická – Krematorium, který se letos neudělal.

Lech Malý

Ze šotohlediska by byla zajímavá doprava z Mendláku do Bastru nějakým trolejbusem přes Veslařskou, ale předpokládám, že DPMB stejně nemá trajfly nazbyt, kterými by se to dalo realizovat.

Jiří Kocurek

Ze šotohlediska jistě ano. Prakticky by bylo lepší z Mendláku dojet jen ke komínské vozovně a tam přestup na šalinu. Kruháč řeší obracení vozů.

Lech Malý

Nebo tak. Každopádně trolejbus by měl lepší najíždění na MÚK Hlinky oproti autobusu a dává smysl i v popojíždění podél Svratky.

M H

To by ovšem muselo napřed dopadnout úspěšně nějaké výběrko na trolejbusy. Nyní nedokážou pokrýt plně ani kompletní potřebu na stávající linky. Bohužel… Aneb poděkujme ÚOHS a panu Rafajovi.

RSbrukli

DPMB věděl dopředu co kde se bude opravovat ale jak jsem se díval na ten paskvil co nachystal to je něco hrozného nechci vidět ty zmatky

Jiří Kocurek

Kudy jinudy objet Lesnickou? Druhá možnost je neopravovat nic a dočkat se toho, že se propadnou koleje kanálu. I se šalinou. Nestalo se to už na Minské/Horově? Sufoze je ukrytá sviňa.

Tomáš Gottschalk

A46 je v zásadě vedená správně, akorát je hloupost ji od \28. 10. otáčet k DN, když mohla dojet tu jednu zastávku na Moravák. X9 bude pro Lesnou nepoužitelná, protože se zamotá v blekfildu. Kdyby ji hnali po Třídě generála Píky, kolem zimáku a přes Drobného na Moravák, vyšlo by to kilometrově nastejno a s lepším efektem.

Lech Malý

Ona ta oblast u DN generuje poměrně slušné přepraví proudy sama o sobě. Důkazem toho byla linka X-3 (nebo to byla 3, nevím, je to víc jak čtyři roky) v době uzávěry Milady Horákové přes Cejl a dolní Jugoslávskou ukončená šturcem právě na DN. Myslel jsem, že bude jezdit prázdná, a opak byl pravdou.

Tomáš Gottschalk

Však tam zůstane d3, d5 a poněkud zbytečně i d9

Lech Malý

No devítka řeší spojení oblasti na nádraží, a mně se teď líbí víc, protože nestaví u viaduktu, jak se ostatně přeme v jiném vlákně. 😉

Petr Novák

Nepředpokládám, že by se u Dětské nemocnice nějaký autobus otáčel. Na to tam není prostor. Předpokládám, že x9 a 46 bude jedna polookružní linka, která u Dětské nemocnice prostě změní číslo. A v takovém případě je to vymyšleno geniálně, byť to bude hodně náchylné na zpoždění.

Luděk

No mluvit o omezení tramvají do smyčky Komárov když se tam tramvaje nejdřív podívají až po ukončení rekonstrukce je celkem úsměvné ale chápu že se tato informace nedala lépe zformulovat

Mir

Podívejte co udělali s Dornychem prasarna ať dělají co dělají pořád to stojí za prd

KaLer

Co je tam tak špatně?

Domis

Je to reprezentativní bulvár plně vystihující Brno 21. století a projekty nově vznikajícího jižního centra, zejména pak odsunu nádraží. Dornych a Plotní budou jistě inspirací pro celou oblast. Brno se jistě stane příkladem architektury a urbanismu architektonických škol a kanceláří západní Evropy. Vivat městský architekt Brna a jeho svatá kancelář!

robert

Ty myslíš ty protihlukové stěny?

Michal

Vždycky se na vesnicích žebřiňáky nějak vyhnuly,tak nevím,proč by to nešlo i v Brně !!

Lech Malý

„Hovn0!“, řekl Švejk, aby se zapojil do debaty.

Marian Kechlibar

Zrovna Švejk měl většinou docela zajímavé monology a repliky Tohle sedí spíš na toho slabomyslného důstojníka, kterému Blahník a Švejk ukradli psa… Plukovník Bedřich Kraus, mající též přídomek von Zillergut, po nějaké vesničce v Solnohradech, kterou jeho předkové prožrali již ve století osmnáctém, byl úctyhodným pitomcem. Když něco vypravoval, mluvil samé pozitivní věci, tázaje se přitom, zdali všichni rozumí nejprimitivnějším výrazům: „Tedy okno, pánové, ano. Víte, co je to okno?“ Nebo: „Cesta, u které po obou stranách jsou příkopy, nazývá se silnicí. Ano, pánové. Víte, co je to příkop? Příkop jest vykopávka, na které pracuje více lidí. Jest to prohlubenina.… Číst vice »

Zdendik

Oprava smyčky Komárov není navíc, má se uskutečnit před zprovozněním Plotní, spíš už teď mělo být hotovo. Má už SP.

Jirka

Konečně se do toho VMO kopne a snad se to brzo zase zprovozní.

Jiří Kocurek

Doufejme. Ještě to chce tunel Vinohrady.

Tomáš Gottschalk

Pro začátek by stačilo přemostění Tomkova nám. a majlontskýho ranžíru. Hlavní trasa má pravomocné SP, ale doprovodné stavby zatím ne a výběr zhotovitele ŘSD trvá, jak hladovému s.aní.

Jiří Kocurek

Tak samozřejmě, bez toho by byl tunel Vinohrady k ničemu.

Ondra

Náhodou by tam byly třeba hezký procházky, uvnitř kopce od díry k díře 🙂

Luděk

Tunel pod Vinohrady není na řadě. Na řadě je 1. most/estakáda Tomkovo náměstí – Maloměřice a 2. z druhé strany od křižovatky Věstonická/Novo Líšeňská x Jedovnická minimálně až k Ostravské radiale až pak tunel pod Vinohrady cca 2035

Tomáš

Já tipuju zprovoznění 2026, to budou volby do místního zastupitelstva. Tlačí na termín zprovoznění nějaká dotace EU? Domnívám se, že ne, takže výsledek je jistý…

Tomáš

Náhradní dopravu Bystrc-Hlavní Nádraží zajistí linka 10 ze Stránské Skály/Geislerove, tak to se máme na co těšit. Těm pouhým 2 rokům výluky by věřil opravdu jen super-optimista. Spojení Jugoslávské a Tkalcovské definitivně zanikne, takže hezky pěšky.

Kernteriér

Na Trávníčkovu je to fakt tak daleko? Mapy mi ukazují z horní zastávky cca 270 metrů, z dolní o 100 míň.

Tomáš Gottschalk

Co je na Tkalcoffské kromě Romalbertu tak atraktivního? Kaufland v Šimicích je podle mého teda lepší volba a k němu se bude moci dostat lépe (posílená d3).

Tomáš

Patrně ta oblast kolem Tkalcovské atraktivní je, když si vždy nějakou linku spojující Tkalcovskou a Jugoslávskou vydupali. Podle mě by stačilo protáhnout x9 nebo 46 na Tkalcovskou, uvidíme, zda si to i tentokrát někdo vydupe.

Jiří Kocurek

Otáčení autobusu na Tkalcovské není zrovna dobrý nápad. Ve světelné křižovatce nelze. A příapdná výjimka ze zákona nebo vypnutí signalizace přinese takovou snůšku sakrů, že si to rámeček nikdo nedá.
Musel by se točit na Moraváku a to jsou najeté kilometry a ty nejsou zadarmo. Pro objetí bloku po Radlasu a Plynárenské platí totéž.

Petr Novák

Je tam pekárna, spousta dalších obchodů i firem a tedy spousta pracovních příležitostí, víme? Někdy mlčeti je zlato, zvlášť, když danou oblast vůbec neznáte, nebo, ve vašem případě nožná spíš, nechcete znát.

Petr766

Jasně a těch pár desítek lidí zrovna jezdí z Lesné nebo Tkalcovské 😀

Luděk

Pokud se bude ke stavbě přistupovat podobně jako se stavbou tunelu k Bohunické nemocnici tak bych strach neměl (protože za ten cca půl rok co se fyzicky staví je vidět ohromný kus práce) ale pokud se k tomu bude přistupovat jako k Plotní tak to potěš koště.

Vojta

Vidím určitou naději, že by se to mohlo podobat spíš té šalině do kampusu, protože stejně jako tam bude potřeba stíhat termíny kvůli dotacím EU. Teda snad je podobně postavená smlouva se stavební firmou.

Jinak koleje na Plotní už vypadají, že by se tam skoro dalo jezdit (no zastávky Zvonařka a Železnictví ještě hotové nejsou), ale zajímalo by mě, co tam ještě chcou půl roku dělat, co bude bránit šalinovému provozu.

Luděk

Jo vím v jakém aktuálním stavu se nachází trať Plotní protože jsem se tam byl podívat minulý týden koleje jsou, trolej je ale protihluková stěna ne (nebude se bavit o její smysluplnosti) asi největší problém bude smyčka kde je/byl problém s vozy KT8 že se tam nevešly průjezdním profilem. Pak je otázka jestli se nebude dělat nějaká příprava na prodloužení trati někam dál směrem na Modřice.

K první části taky si myslím že stavba minimálně z důvodu dotací bude tlačena aby byli finance

angr

když neumíš číst a víš o tom prd, tak raději mlč. Doteď jsem si myslel, že jsi docela chytrej kluk…

Tomáš

Opravdu smysluplná věta do diskuze, vůbec nechápu, proč sem takový lidé něco píšou, honí si svoje ego asi.

Lukáš

Kdyby devítka jezdila v trase Štefánikova čtvrť – Jugoslávská – Tkalcovská – Maliňák – Hlavní nádraží – Česká – Dětská nemocnice – Jugoslávská – Štefánikova čtvrť, bylo by to asi logičtější. Spojila by Tkalcovskou s Jugoslávskou a z části by nahradila 11ku. Takto jede po velké části trasy stejně jako 5ka. Možná by to ale z nějakého důvodu takto nešlo, nejsem si zcela jistý.